Hop til indhold

Ville I være stolte af det..?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Inde på det DdB forum hvor både Dogue1 og jeg sommetider kommer - når vi orker at slå os igennem alle Milans fangirls :lol: - er jeg pt blevet rodet ind i en stor, og fra nogles side meget bitter, diskussion om opdragelsesmetoder.

 

Den generelle holdning på det forum er at en hund ingenting må før den har fået lov af sin ejer, og at den i øvrigt skal finde sig i hvad som helst fra børn, fremmede, andre hunde mv.

 

En forum-deltager skriver så at hun en dag, hvor hun gav hundene mad, glemte at sige værsgo', hvilket førte til at da hun et kvarter senere kom forbi køkkenet, sad de stadig og savlede foran madskålene, uden at have rørt maden.

 

Det var helt klart meningen at det var noget, man skulle være imponeret over, og det er jeg på sin vis også, dog med en god portion væmmelse iblandet. Det er ikke hvad jeg kalder god opdragelse, men total undertrykkelse.

Hvad mener I?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 87
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst mulline
Inde på det DdB forum hvor både Dogue1 og jeg sommetider kommer - når vi orker at slå os igennem alle Milans fangirls :lol: - er jeg pt blevet rodet ind i en stor, og fra nogles side meget bitter, diskussion om opdragelsesmetoder.

 

Den generelle holdning på det forum er at en hund ingenting må før den har fået lov af sin ejer, og at den i øvrigt skal finde sig i hvad som helst fra børn, fremmede, andre hunde mv.

 

En forum-deltager skriver så at hun en dag, hvor hun gav hundene mad, glemte at sige værsgo', hvilket førte til at da hun et kvarter senere kom forbi køkkenet, sad de stadig og savlede foran madskålene, uden at have rørt maden.

 

Det var helt klart meningen at det var noget, man skulle være imponeret over, og det er jeg på sin vis også, dog med en god portion væmmelse iblandet. Det er ikke hvad jeg kalder god opdragelse, men total undertrykkelse.

Hvad mener I?

 

Helt enig:5up:

 

Hvis det var mig der havde "glemt" at sige at hunden måtte spise, ville jeg godt nok flove mig en del:oops:

 

Heldigvis har vi ikke sådan en måde at have hund på:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Piscine

Nu bruger jeg ike værsgo', men tænker at sætte en lækker nylavet skål ned er værsgo nok, og eftersom jeg ikke har selvkontrol i fbm. mad, forventer jeg overhovedet ikke hunde har det.

 

Hvis jeg var hende ville jeg være herre flov over at have pint dem i så lang tid, og så ville jeg være ked af at have gjort mine hunde bange for at være lidt initiativrige selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer at sige at hunden ikke samarbejder/gør det af "glæde" men den gør det af frygt.

Hvem siger at de ikke har rørt maden ud af "frygt"?

 

Jeg savner ind imellem de gode gamle dage, da jeg kun havde Stella. Der kunne jeg ligge en plade chokolade i sofaen, gå ud og ryge/i bad og komme tilbage til en urørt plade chokolade. Og meget kan man sige om Stella, men undertrykt og bange var hun altså ikke :lol: hun havde bare lært at et "nej" var gældende.

Håber også gatoren kommer dertil engang, det arbejder vi i hvert fald på... Her bruges heller ikke undertrykkelse og frygt :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Piscine
Hvem siger at de ikke har rørt maden ud af "frygt"?

 

Jeg savner ind imellem de gode gamle dage, da jeg kun havde Stella. Der kunne jeg ligge en plade chokolade i sofaen, gå ud og ryge/i bad og komme tilbage til en urørt plade chokolade. Og meget kan man sige om Stella, men undertrykt og bange var hun altså ikke :lol: hun havde bare lært at et "nej" var gældende.

Håber også gatoren kommer dertil engang, det arbejder vi i hvert fald på... Her bruges heller ikke undertrykkelse og frygt :vedikke:

 

Men var maden ikke i hundenes skåle og ikke i en sofa? Synes der er lidt forskel...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Renésj

Fie spiser heller ikke før der bliver sagt værsgod.

 

Hvorfor er det så forkert ?

 

Hun tager heller ikke noget i køkkenet når jeg taber det, før hun får lov.

 

Tænk hvis det var noget farligt.

 

Kan slet ikke så hvor "frygt" kommer ind i billedet, fordi hunden har lært det, det er vel som med alt andet de lærer......

Link til indlæg
Del på andre sites

Men var maden ikke i hundenes skåle og ikke i en sofa? Synes der er lidt forskel...:genert:

 

Ja, det synes jeg også. Bo tog heller aldrig noget der ikke var hans. Han kunne f.eks. sidde og vente i bilen sammen med en pakke slagtervarer, uden at der skete noget ved det. Men madskålen synes jeg bare ligesom er hundens :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Tidligre skulle mine hunde også vente på "værsgo" til at tage deres mad.

 

Det er jeg gået væk fra, det er i mine øjne betydningsløst.

 

Min datters hund som jeg passede nogle dage gik heller ikke i gang med sin mad selvom jeg havde forladt køkkenet, jeg havde ikke lagt den rette betoning i hans "værsgo", det er sgu synd og unødig demonstration fra ejers side.

 

I det øjeblik jeg har sat skålen er det hundens indhold, færdig.

Det samme med kattene, de skal heller ikke sidde pænt først :-D

 

Jeg synes bestemt ikke, det lyder rart at være hunde som du beskriver det, det lyder som hunde der er totalt initiativløse og det har aldrig været hensigten med et dyr.

 

For mange, mange år siden ville jeg muligvis selv have syntes det var i orden, men jeg er ikke sikker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men var maden ikke i hundenes skåle og ikke i en sofa? Synes der er lidt forskel...:genert:

Asta skal gerne lade være med at tage maden før der er sagt "fri" eller "værsgo", uanset om det er på gulvet i køkkenet, i sofaen, på sofabordet eller i madskålen... eller det arbejder vi i hvert fald på og jeg indrømmer da blankt at der er laaaang vej igen :oops:

Ligesom vi også arbejder på at man ikke går ud af hoveddøren med mindre man har fået lov... eller springer ud af bilen før jeg har givet fri... (de to fungerer faktisk super godt efterhånden :mrgreen: )

Hvad er forskellen?

 

Personligt er det jo ikke fordi jeg vil undertrykke hende eller føle mig magtfuld, men fordi jeg synes det er praktisk at jeg kan gøre nogle ting uden at være bange for at hun spiser noget giftigt/skærer sig/stikker af og bliver kørt over :vedikke: og så er det jo en glimrende måde at træne selvkontrol/impulskontrol på.

 

Jeg ser ikke problemet :genert: hunden kan jo sagtens stadig have lyst til og "lov til" at tage initiativer og have selvbestemmelse i alle mulige andre aspekter af dens liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem siger at de ikke har rørt maden ud af "frygt"?

 

Jeg savner ind imellem de gode gamle dage, da jeg kun havde Stella. Der kunne jeg ligge en plade chokolade i sofaen, gå ud og ryge/i bad og komme tilbage til en urørt plade chokolade. Og meget kan man sige om Stella, men undertrykt og bange var hun altså ikke :lol: hun havde bare lært at et "nej" var gældende.

Håber også gatoren kommer dertil engang, det arbejder vi i hvert fald på... Her bruges heller ikke undertrykkelse og frygt :vedikke:

det var i forhold til hele "holdning" på sitet. Bare mig der glemmer ½ delen af hvad jeg tænker når jeg skal skrive og laver halve sætninger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg gået væk fra, det er i mine øjne betydningsløst.

 

Min datters hund som jeg passede nogle dage gik heller ikke i gang med sin mad selvom jeg havde forladt køkkenet, jeg havde ikke lagt den rette betoning i hans "værsgo", det er sgu synd og unødig demonstration fra ejers side.

 

Det var faktisk lige det udtryk jeg ledte efter :5up:

 

Jeg har både "nej", "stop" og "slip" hvis mine hunde er i gang med noget de ikke må, så jeg synes sådan set ikke at jeg behøver at lege kong gulerod med deres mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det :vedikke:

 

Nogle af mine hunde ville kaste sig over det så snart jeg vendte ryggen til, men nogle ville også savlende sidde og vente på at der blev sagt værsgo - ingen af dele ville udspringe fra frygt.

Det handler om motivation,´: er motivationen for maden større end motivationen for at udfører det indlærte - og for mig et ganske udemærket eksempel på doggy-zen :mrgreen: ... men enig jeg ville også synes det var flovt, frem for sjovt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Asta skal gerne lade være med at tage maden før der er sagt "fri" eller "værsgo", uanset om det er på gulvet i køkkenet, i sofaen, på sofabordet eller i madskålen... eller det arbejder vi i hvert fald på og jeg indrømmer da blankt at der er laaaang vej igen :oops:

Ligesom vi også arbejder på at man ikke går ud af hoveddøren med mindre man har fået lov... eller springer ud af bilen før jeg har givet fri... (de to fungerer faktisk super godt efterhånden :mrgreen: )

Hvad er forskellen?

 

Personligt er det jo ikke fordi jeg vil undertrykke hende eller føle mig magtfuld, men fordi jeg synes det er praktisk at jeg kan gøre nogle ting uden at være bange for at hun spiser noget giftigt/skærer sig/stikker af og bliver kørt over :vedikke: og så er det jo en glimrende måde at træne selvkontrol/impulskontrol på.

 

Jeg ser ikke problemet :genert: hunden kan jo sagtens stadig have lyst til og "lov til" at tage initiativer og have selvbestemmelse i alle mulige andre aspekter af dens liv.

 

Jeg er ret enig i ovenstående, men samtidig ville jeg nu heller ikke forvente at nogle af mine hunde sad og glanede foran madskålen i et kvarter hvis jeg glemt at sige værsgo' ;-)

 

Mine hunde lære fra små at de skal vente på at der bliver sagt værsgo når madskålen bliver sat ned, men det er kun for at lære dem lidt impulskontrol og slippe for at have en hund/hvalp, der hopper og springer og er ved at vælte madskålen ud af hænderne på mig, når først de har lært at slappe af og gå roligt i gang med maden, så siger jeg automatisk værsgo samtidig med at jeg sætter skålen ned = hunden går igang med at spise i det øjeblik skålen rammer gulvet.

 

Ergo ville en situration som beskrevet i trådens første indlæg, ikke blive aktuel her i huset, med de tre voksne hunde vi har nu, de går i gang med det samme jeg sætter skålen ned og der har jeg også sagt værsgo og det er helt fint med mig, jeg har ikke behov for at demonstere overfor mine hunde på den måde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Det var faktisk lige det udtryk jeg ledte efter :5up:

 

Jeg har både "nej", "stop" og "slip" hvis mine hunde er i gang med noget de ikke må, så jeg synes sådan set ikke at jeg behøver at lege kong gulerod med deres mad.

 

Næh, heller ikke her

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår ikke der skal være så meget blæst om sådan noget. Ens unger skal jo heller ikke kaste sig over maden, lige så snart den rammer spisebordet.

 

Det er en del af træningen - her tålmodighed - at jeg har lært mine hunde ikke at kaste sig over deres mad i det skålen rammer gulvet.

 

De sætter sig pænt over for hinanden og får "bliv" og når jeg har sat skålen trækker jeg mig baglæns og siger "værsgo". Der går hverken hele eller halve timer men blot nogle sekunder - kan ikke se hvorfor hunde ikke skulle lære den slags :cool:

 

Undtagelsen er selvfølgelig hvis de får deres mad i buret - så er det "bur" og så sidder begge hunde der med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare for at tjekke om jeg nu også er så dårlig en hundeejer, som jeg får at vide inde på det andet forum, så prøvede jeg faktisk lige at beordre hundene til at sitte og vente på værsgo' før de fik deres aftensmad :lol:

De kunne godt. Nu har vi prøvet det, så må det være nok ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Beaglerne kan sagtens sidde og vente på et værsgo... Det er ikke altid jeg beder dem vente og derefter siger værsgo' - som regel siger jeg værsgo mens jeg giver dem skålen. I forbindelse med flere hunde synes jeg det er rart man kan bede dem vente, så de ikke karter rundt og der er risiko for en konflikt.

 

Dog tror jeg ikke på at de ville vente med at spise hvis jeg gik ud af rummet, som beskrevet i det første indlæg...

Link til indlæg
Del på andre sites

Inde på det DdB forum hvor både Dogue1 og jeg sommetider kommer - når vi orker at slå os igennem alle Milans fangirls :lol: - er jeg pt blevet rodet ind i en stor, og fra nogles side meget bitter, diskussion om opdragelsesmetoder.

 

Den generelle holdning på det forum er at en hund ingenting må før den har fået lov af sin ejer, og at den i øvrigt skal finde sig i hvad som helst fra børn, fremmede, andre hunde mv.

 

En forum-deltager skriver så at hun en dag, hvor hun gav hundene mad, glemte at sige værsgo', hvilket førte til at da hun et kvarter senere kom forbi køkkenet, sad de stadig og savlede foran madskålene, uden at have rørt maden.

 

Det var helt klart meningen at det var noget, man skulle være imponeret over, og det er jeg på sin vis også, dog med en god portion væmmelse iblandet. Det er ikke hvad jeg kalder god opdragelse, men total undertrykkelse.

Hvad mener I?

 

Næh, ville nærmere være flov.

Vi har også altid sagt værsgod til hundene inden de får mad i skål. Ved Dumle mest fordi jeg blev træt af at han hoppede op og væltede skålen ud af hånden på mig inden jeg fik den sat. Glemte jeg at sige værsgod til ham ville han nok vente til han blev sulten nok og så spise alligevel, har jeg ikke sagt "det er min" vil han nok være ligeglad (er faktisk ikke helt sikker på hvor meget værsgod betyder for ham mere når ikke jeg siger "det er min" for nu får han jo bare lov så snart jeg har stillet skålen). Ved Nova ville det være svært at glemme for hun holder kontakt til hun har fået værsgod.

Jeg syntes ikke det er total undertrykkelse, herhjemme er det bare praktisk når de får mad i skålen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tidligre skulle mine hunde også vente på "værsgo" til at tage deres mad.

 

Det er jeg gået væk fra, det er i mine øjne betydningsløst.

 

Min datters hund som jeg passede nogle dage gik heller ikke i gang med sin mad selvom jeg havde forladt køkkenet, jeg havde ikke lagt den rette betoning i hans "værsgo", det er sgu synd og unødig demonstration fra ejers side.

 

I det øjeblik jeg har sat skålen er det hundens indhold, færdig.

Det samme med kattene, de skal heller ikke sidde pænt først :-D

 

Jeg synes bestemt ikke, det lyder rart at være hunde som du beskriver det, det lyder som hunde der er totalt initiativløse og det har aldrig været hensigten med et dyr.

 

For mange, mange år siden ville jeg muligvis selv have syntes det var i orden, men jeg er ikke sikker...

 

 

Fuldstændig enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Fru Skrap

Min hund får aldrig mad i en skål, så det scenario du beskriver ville aldrig forekomme her. Jeg har ikke noget signal for "værsgo". Når jeg har smidt maden på græsset, sluppet bolden/flasken/legetøjet, går hun bare igang, men jeg har så heller aldrig bedt hende om at vente....... gad vide om hun ville vente hvis jeg bad hende om det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Nej overhovedet ikke :cry:

 

Sådan var vores første træners hund, en retriever (som ellers brugte frikvarteret til at humpe de andre hunde :hmm:).

Træneren forklarede og viste stolt, at hans hund ikke gik før han sagde gå, selvfølgelig medmindre den var "fri"..

Må indrømme jeg fandt det lidt frastødende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...