Hop til indhold

Den fælles HTM (dogdancing) tråd


sonja77
 Share

Recommended Posts

Indlæring af den anden vej rundt på elefanten foregik ved bare at afvente. Altså at shape den frem. I starten strøg hun bare rundt og lavede elefant som hun kendte den, men der gik ikke lang tid før hun prøvede på noget andet, og da hun bare så meget som gjorde lidt i den modsatte retning, fik hun klik og belønning. Og så byggede jeg bare på og fik belønnet forskellige steder på baljen...

 

Jeg tror ikke, at Sahara mener, at Zita skal gå den modsatte vej rundt, men at Sahara selv vil gå den modsatte vej rundt, når Zita går i elefant. Sådan forstod jeg det i hvert fald. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 4k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hmm, prøver at komme i tanke om, hvordan jeg lærte Tyson det. Først og fremmest var han meget stærk i elefanten, når jeg bare stod stille, og fortsatte af sig selv mange omgange, så jeg ville nok starte med at sikre mig, at hun forstod konceptet med at fortsætte mere end en omgang. Og så tror jeg, at jeg startede med at tage et miniskridt i den modsatte retning af ham, når han tog sine første skridt og så skyndte mig at belønne.

 

Jeg ville starte med bare at løfte fødderne lidt og gå på stedet. Derefter fortsætte med miniskridt i den ene retning.

 

Som Sonja skriver skal hun selvfølgelig kende øvelsen ret godt og det er klart en fordel at hun ved at øvelsen er 'gå-rundt-til-du-får-anden-besked' i stedet for en-runde=godbid.

 

Det lærer du hende (som du jo også selv skriver) bedst ved at belønne forskellige steder hele vejen rundt, at kræve forskellige 'længder' hver gang (1/4 runde, 3/4 runde 1 ½ runde osv) og så kan jeg anbefale ikke at leve den samme fejl som jeg har gjort, nemlig at være for langsom med klikkeren, så man i stedet for bevægelse belønner det at hunden stopper.

Kan hilse og sige at det giver en underlig ryk-vis elefant.

 

Tak for indput det var også sådan jeg havde forestillet mig og gøre det men det meget rart og få det bekraftet:mrgreen:

 

Hun er blevet super god til at fortsætte af sig selv og kan godt blive ved i 3-4 omgange nu så det går helt klart frem af især i betragtning at at hun kun har været vand til og lave elefant på en minibalje og nu skal gøre det på en hat der både højer og mindre.

 

Gør alt hvad jeg kan for at belønne uforudsigligt :blink:

 

 

Indlæring af den anden vej rundt på elefanten foregik ved bare at afvente. Altså at shape den frem. I starten strøg hun bare rundt og lavede elefant som hun kendte den, men der gik ikke lang tid før hun prøvede på noget andet, og da hun bare så meget som gjorde lidt i den modsatte retning, fik hun klik og belønning. Og så byggede jeg bare på og fik belønnet forskellige steder på baljen...

 

Kan godt se det jeg skrev kan misforstås men det var nu at Zita gik den ene vej rundt og at jeg så gik den modsatte vej rundt om hende ;)

Men tak for forklaring alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg tror ikke, at Sahara mener, at Zita skal gå den modsatte vej rundt, men at Sahara selv vil gå den modsatte vej rundt, når Zita går i elefant. Sådan forstod jeg det i hvert fald. :-)

 

Aha:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kopierer lige mit indlæg fra AOI om Johannas kursus i avancerede tricks, som jeg har været på her i weekenden. Dengang jeg tilmeldte mig, kan jeg huske, at vi diskuterede her i tråden, om det var øvelser, man ville kunne bruge i freestyletræningen... nogle var (hvis man f.eks. tager sig tiden til at lære hunden at forstå den korrekte targetadfærd på et sjippetov på jorden, så den går frem og tilbage hen ad det med forpoterne på det, vil det f.eks. være en genial måde dels at træne præcision i sidelænsbevægelser, dels at få hunden til at udføre adfærden uafhængigt af fører og på afstand) - mange var ikke, men til gengæld er det helt klart øvelser, der hjælper hunden til at lære at generaliserer koncepter, hvilket ofte vil være en fordel i træningen. Og så bliver man uden tvivl selv en bedre hundefører, hvis man virkelig lægger energi i at træne den type øvelser.

 

Har været på weekendkursus i avancerede tricks med Johanna Allanach... super godt kursus, men shiiit det var mange nye indtryk! Jeg skal love for, at både hunde og førere fik brugt hjernen.

 

Vi arbejdede bl.a. med modifiers (skelne mellem f.eks. stor/lille, over/under, højre/venstre), "& then" (hvor hunden skulle forblive i en targetadfærd, mens den fik nogle kommandoer, og når den fik fri fra targetadfærden, skulle den udføre de kommandoer, den havde fået), "and" (hvor hunden fik to kommandoer og skulle udføre begge øvelser samtidig), match to sample (hvor der stod en række genstande foran hunden, og når man viste den en "kopi-genstand", skulle den markere hvilken genstand, den matchede)... og desuden en masse tricks, f.eks. at blæse bobler i en skål vand, sjippe, gå i ottetal rundt om to genstande, mens føreren gik i en cirkel udenom, føre snuden rundt langs kanten i bunden af en balje, gå hen til en væg og stirre direkte ind i den, mens kroppen var i en 90 graders vinkel ud fra væggen, sætte forpoterne på et sjippetov, der lå på jorden, og gå sidelæns hen ad sjippetovet... og sikkert flere ting, som min overkogte hjerne ikke kan huske lige nu.

 

Selvsagt kunne vi ikke nå at færdigtræne alle de øvelser, men nogle ting var jeg faktisk ret overrasket over, hvor hurtigt Tyson fangede... f.eks. lærte han match to sample på nul-komma-fem (men man kan selvfølgelig blive ved med at videreudvikle den ved at introducere nye genstande ud over de tre "dobbeltgenstande", jeg havde med på kurset), og ottetal rundt om keglerne, mens jeg gik i cirkel udenom, kunne han også meget hurtigt (den minder jo selvfølgelig også som type om mange freestyleøvelser)... andre adfærd kom vi rigtig godt i gang med, f.eks. at skelne mellem stor/lille, at gå vinkelret hen til væggen og kigge ind i den og at føre snuden rundt langs kanten i bunden af en balje... og så var der nogle ting, der gik knapt så godt, f.eks. at blæse bobler i skålen med vand. Der fik jeg lige klikket forkert et par gange, mens han stak tungen ned i vandet, så nu har jeg en hund, der er overbevist om, at øvelsen går ud på at drikke vand. :sjov: Og i går kom der nogle dumme, høje tordenbrag på tværs, lige da Tyson var begyndt at fange, hvad "& then" gik ud på, så der var han nødt til at få en pause, så vi ikke nåede videre med den øvelse. :fornaermet:

 

Jeg når jo slet, slet ikke at arbejde videre med alle de øvelser, ikke lige med det samme, i hvert fald... lige nu bliver det meste af min træningsindsats nok lagt i freestyle frem til EM i slutningen af september. Men det er jo fed aktivering, der både giver hunden mulighed for at få brugt en masse hjerneceller, og som udvikler en selv som hundefører, så jeg håber da, at jeg få arbejdet lidt videre med bare nogle af tingene. Match to sample har jeg i hvert fald planer om at bygge videre på.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Ihh, Tyson var sp dygtig, da vi trænede her til morgen - han rykkede med flere af de tricks, vi har trænet. :lun: Bl.a. har vi trænet, at han skal gå rundt om sig selv på stedet i bukkeposition, og her til morgen tog han for første gang hele vejen rundt uden godbidder undervejs. :klap:

 

Vi træner selvfølgelig op til OEC, men i den forbindelse træner vi mest præcision og at gøre sværhedsgraden i nogle af øvelserne lidt højere ved helt at fjerne håndtegn, hvor jeg hidtil har brugt et diskret, indkoreograferet håndtegn, og at jeg f.eks. kan dreje flere gange rundt om mig selv, mens Tyson løber i ottetal om podiet og mig. Jeg har overvejet, om jeg skulle ændre lidt i noget af koreografien, hvis jeg kunne få højere sværhedsgrad flere steder (sværhedsgraden er fin, som den er, men det er jo nogle af de bedste i Europa, vi skal kæmpe imod, så det gælder jo om at komme med sit A-game ;-)) - men jeg tror ikke, at jeg gør det. Dels synes jeg, at koreografien fungerer rigtig godt, som den er. Og dels føler både Tyson og jeg os rigtig godt tilpasse med og er sikre i koreografien på nuværende tidspunkt. Jeg kunne godt være nervøs for at ændre noget, hvis det så viser sig, at vi ikke når at få trænet det sikkert nok på plads, så vi risikerer at kikse i det til OEC.

 

Desuden skal vi jo til konkurrence i Malmø den 12. august, og inden da kan vi under alle omstændigheder ikke nå at ændre noget. Så lige nu er vores træning sådan en afvejning af, at jeg skal holde vores sikkerhed i programmet ved lige og skærpe præcisionen endnu mere, og at Tyson hverken skal begynde at kede sig med programmet, så hans motivation falder, eller toppe for tidligt.

 

Derfor bruger vi også tid på at træne nye tricks, der intet har med Aladdin at gøre. Det er sjovt for os begge to, at der sker noget nyt - og så betyder det forhåbentlig også, at vi allerede har nogle nye tricks klar til vores næste program klar, når vi skal i gang med at lave/træne det sidst på året. Da vi gik i gang med Aladdin, skulle vi både træne nye tricks og lære nyt program samtidig, og det var faktisk lidt hårdt, syntes jeg - og det forsinkede processen med rigtigt at kunne gå i gang med at træne programmet. Så jeg håber på at kunne komme hurtigere i gang med den fase næste gang. Men ok, jeg finder sikkert alligevel på noget nyt, når jeg først sidder og skal lave programmet, så vi ender sgu nok i samme situation alligevel. :lol:

 

 

 

 

 

Hvad træner I andre for tiden? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad træner I andre for tiden? :-)

 

Zamzam, Bob Marley, startet HELT forfra, nogle dage er han suveræn, nogle dage står han bare udstillingsstå, så det bliver nok et lotterispil om han vil noget.

 

Nogen der ved noget om konkurrencen i Vejen? Hvad tid den starter? Kan nemlig tidligst være der kl 10 (kører med søster), men har lidt lyst at prøve med Zamzam

Link til indlæg
Del på andre sites

Zamzam, Bob Marley, startet HELT forfra, nogle dage er han suveræn, nogle dage står han bare udstillingsstå, så det bliver nok et lotterispil om han vil noget.

 

Nogen der ved noget om konkurrencen i Vejen? Hvad tid den starter? Kan nemlig tidligst være der kl 10 (kører med søster), men har lidt lyst at prøve med Zamzam

 

Jeg vil tro, at den starter kl. 9.30, men ved det ikke. Men hvis det er for sjov-klassen, du vil tilmelde i, ligger den til sidst. Jeg kan godt tage musik med for dig og tjekke dig ind, så du ikke behøver at være der fra start. Desværre kan jeg ikke tilbyde et lift, da bilen er fuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm overvejer kraftigt - og vil da både FS1 og for sjov :mrgreen:

 

Ok, du kan jo bare risikere, at FS1 ligger først. Jeg vil dog tro, at de starter med enten FS3 eller HTM3, men det er ikke til at vide. Hvis du også stiller op i officiel klasse, skal jeg også have din startbog med, hvis jeg skal tjekke dig ind.

 

Og yay hvis du kommer! :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke til de dygtige HF'ere, der klarede sig super godt til aftenens for sjov-konkurrence! :klap2:

 

 

 

Og Petrine, du snakker jo altid om, at du ikke kan høre, hvad der sker i musikken... så jeg vil altså lige fortælle dig, at Lizza bagefter nævnte, at hun syntes, at du var en af dem, der var bedst til at høre skiftene i musikken. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Var ved at skrive til Sara at hun skulle tage videokameraet med, men kom så lidt fra det da jeg tænkte, at jeg ikke lige havde et program der skulle filmes..hehe. Og så tænkte jeg at de andre jo skulle filmes, men glemte så at skrive det :S Så mange tanker på så lidt tid - det kan kun gå galt :D

 

Men ja vi hf'ere og daf'ere var seje! 6 DAF'ere ud af 8 og vi tager top6 :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det sjove var at alle, når de kom ud, brokkede sig over de slet ikke fik lavet alt det de skulle nå :P

 

Ja, og sådan kan man jo godt føle det, når man har været i ringen, fordi man fokuserer på de ting, der ikke lykkedes. Men dem, der kigger på, ved jo ikke, hvad hunden skulle have lavet, og hvis man så er god til bare at gå videre i programmet, lægger publikum næsten ikke mærke til det, men ser bare på de ting, der går godt. :-)

 

Din foran/bagved rundt om crosseren med Lumi var vildt flot (selvom jeg tror, at hun til sidst syntes, at hun havde gjort det lidt for mange gange, uden at du havde rost hende :lol:), og slutningen, hvor hun gik med forpoterne på crosseren, var super kær. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Suk startbog - nå, har meldt til, fs1 og for sjov, toget er på stationen kl 9, så burde kunne nå det, hvis du gider tjekke ind for mig (tusind tak), men for sjov er altid sidst? Så er jeg da sikker på den i det mindste :mrgreen:

 

Sejt!!!

 

2tal fedt at I stiller op...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der ligger inde med gode ideer til at indlære det trick hvor hunden skal halte på det ene forben?

 

Hvis hunden kan give pote eller give high five, kan du bruge det til at starte øvelsen op (hunden skal selvfølgelig stå op, ikke sidde ned). Du starter med, at lade den potetouche din hånd, så løfter du hånden lidt længere op, så du kan klikke, når hunden har poten i løftet position, men uden at røre hånden. Efterhånden kan du trække klikket, så hunden skal holde poten i den løftede position i længere tid. Først når hunden er stabil i at stå med poten løftet, begynder du at sætte bevægelse på, først bittesmå skridt, hvor du evt. i starten igen giver større hjælp med din egen hånd igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Hvis hunden kan give pote eller give high five, kan du bruge det til at starte øvelsen op (hunden skal selvfølgelig stå op, ikke sidde ned). Du starter med, at lade den potetouche din hånd, så løfter du hånden lidt længere op, så du kan klikke, når hunden har poten i løftet position, men uden at røre hånden. Efterhånden kan du trække klikket, så hunden skal holde poten i den løftede position i længere tid. Først når hunden er stabil i at stå med poten løftet, begynder du at sætte bevægelse på, først bittesmå skridt, hvor du evt. i starten igen giver større hjælp med din egen hånd igen.

 

TAK:5up:

 

Den største udfordring til at starte med er at hun ikke tror øvelsen går ud på at touche min hånd... Så jeg må være hurtig med at flytte den når vi når til det step hvor poten skal højere op.

 

Hvad kan man kalde øvelsen? Er så dårlig til at finde på verbale kommandoer... :damn:

 

Det kan godt være at jeg må have lidt ekspert hjælp når vi kommer dertil hvor vi skal begynde at bevæge os:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

TAK:5up:

 

Den største udfordring til at starte med er at hun ikke tror øvelsen går ud på at touche min hånd... Så jeg må være hurtig med at flytte den når vi når til det step hvor poten skal højere op.

 

Hvad kan man kalde øvelsen? Er så dårlig til at finde på verbale kommandoer... :damn:

 

Det kan godt være at jeg må have lidt ekspert hjælp når vi kommer dertil hvor vi skal begynde at bevæge os:mrgreen:

 

Halte? :vedikke: Det er da let at huske. ;-)

 

Det er muligvis ikke mig, du skal bede om eksperthjælp til at komme videre i øvelsen. :mrgreen: Jeg var så småt begyndt at indlære den med Tyson, og han stod så fint ved siden af mig og "heilede" med det venstre forben. Desværre havde jeg fået belønnet lidt for mange gange for bare at løfte benet, så han forstod ikke, da jeg ville have ham til at holdet benet i den løftede position - så begyndte han bare at løfte benet helt vildt hurtigt en masse gange i træk. :lol: Nå, jeg ville lige gennemtænke, hvordan jeg skulle gribe det an, men så fik vi ikke trænet det i en periode, fordi der var en masse andet, vi skulle have trænet, jeg var på ferie osv. Og så skulle vi på Johanna-kursus, hvor hunden inden kurset skulle lære at holde snuden på ens hånd eller et target i mindst 10 sekunder, så det trænede vi. Og til selve kurset var der en masse øvelser, der tog udgangspunkt i, at hunden fastholdt snuden på et target eller hånden, eller at den duttede på noget. Så nu er Tyson blevet totalt snudefikseret, og da jeg tog halteøvelsen frem igen, havde han glemt alt om den og troede, at det måtte handle om at dutte eller holde snude på noget. :stupid: Så jeg er startet forfra med øvelsen - ja, faktisk mere end forfra, for nu skal han lige forstå, at det er poten og kun poten, han skal bruge i denne øvelse... snuden vil meeeeget gerne snige sig med ind i øvelsen. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Halte? :vedikke: Det er da let at huske. ;-)

 

Det er muligvis ikke mig, du skal bede om eksperthjælp til at komme videre i øvelsen. :mrgreen: Jeg var så småt begyndt at indlære den med Tyson, og han stod så fint ved siden af mig og "heilede" med det venstre forben. Desværre havde jeg fået belønnet lidt for mange gange for bare at løfte benet, så han forstod ikke, da jeg ville have ham til at holdet benet i den løftede position - så begyndte han bare at løfte benet helt vildt hurtigt en masse gange i træk. :lol: Nå, jeg ville lige gennemtænke, hvordan jeg skulle gribe det an, men så fik vi ikke trænet det i en periode, fordi der var en masse andet, vi skulle have trænet, jeg var på ferie osv. Og så skulle vi på Johanna-kursus, hvor hunden inden kurset skulle lære at holde snuden på ens hånd eller et target i mindst 10 sekunder, så det trænede vi. Og til selve kurset var der en masse øvelser, der tog udgangspunkt i, at hunden fastholdt snuden på et target eller hånden, eller at den duttede på noget. Så nu er Tyson blevet totalt snudefikseret, og da jeg tog halteøvelsen frem igen, havde han glemt alt om den og troede, at det måtte handle om at dutte eller holde snude på noget. :stupid: Så jeg er startet forfra med øvelsen - ja, faktisk mere end forfra, for nu skal han lige forstå, at det er poten og kun poten, han skal bruge i denne øvelse... snuden vil meeeeget gerne snige sig med ind i øvelsen. :rolleyes:

 

 

Jamen, halte kan da sagtens bruges... Er bare så fantasi løs, så godt andre kan hjælpe mig:-D

 

Det må ha set ret så sødt ud at han sådan trak poten op flere gange i streg...

Fortæl endelig om jeres træning med denne øvelse når i træner på den. Det er altid dejligt med erfaringer omkring øvelser.

 

Nå men det lyder til at jeg skal passe på med at klikke alt for meget for bare at løfte benet... For så går hun sku bare i stå, og så tror hun nemlig at det er det øvelsen går ud på!

 

Hmm. men det må være lidt svært mht. at få bevægelse på, det kræver nok en del træning. Vi må se. Det er nu en meget sjov øvelse tænker jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og sådan kan man jo godt føle det, når man har været i ringen, fordi man fokuserer på de ting, der ikke lykkedes. Men dem, der kigger på, ved jo ikke, hvad hunden skulle have lavet, og hvis man så er god til bare at gå videre i programmet, lægger publikum næsten ikke mærke til det, men ser bare på de ting, der går godt. :-)

 

Din foran/bagved rundt om crosseren med Lumi var vildt flot (selvom jeg tror, at hun til sidst syntes, at hun havde gjort det lidt for mange gange, uden at du havde rost hende :lol:), og slutningen, hvor hun gik med forpoterne på crosseren, var super kær. :lun:

 

Hehe ja den kørte bare for hende der - så glemte at belønne hende fordi så ville jeg jo stoppe flowet...onde ejer :) Og skal have forstærket den med poterne på crosseren - hun går indimellem ned. Efter VM, så må jeg gøre noget ved det program :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...