Hop til indhold

Blindhed hos Husky?


Doberfan
 Share

Recommended Posts

Ved ikke om det hoerer til her eller i spidshunde forum - sagen er den, at min nabo har en husky-blanding som dyrlaegen siger formentlig bliver blind.

 

Aarsagen: Hendes snude var helt sort da hun var yngre men er med tiden blevet mere og mere lyseroed. Det loed for mig (som er ret uvidende om spidshunde) som det rene taagesnak, men jeg googlede det, og den er saa altsaa god nok.

 

Har nogen her vaeret ude for det, og er der nogle retningslinier for hvor laenge der gaar, inden synet begynder at svigte? Hunden er 7 aar gammel og snuden har mistet ca. 50% af pigmentet. Indtil videre er der ingen tegn paa at hun har problemer med synet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Den kan godt komme i spidshundeforum, men passer også her, da der jo er tale om en sygdom.

 

Det med at lyserød næse/vinternæse/levernæse skal kunne give blindhed har jeg ikke hørt før, og i mine ører lyder det liiiiidt som en skrøne.:genert:

 

Til gengæld er huskyen, lige som samojeden, disponibel for cataract, som giver blindhed i det længere løb. Cataract er arveligt, men behøver ikke altid at være medfødt. Også HELT sunde forældre kan lave en hvalp eller to i et kuld som får cataract. Hos nogle viser det sig MEGET tideligt, imens det hos andre først viser sig i 5-6-7 års alderen.

 

Det lyder til at din nabo's husky har fået cataract.:cry:... En øjenlysning vil kunne bekræfte eller afkræfte det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes altsaa ogsaa at det loed virkelig langt ude, men jeg fandt faktisk flere henvisninger paa nettet, bla. denne her

 

Progressive retinal atrophy - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Beklager den er paa engelsk.

 

Tilsyneladende mister de pigmentet i oejets retina, saa de bliver blinde, og et af de foerste tegn er at pigmentet paa snuden forsvinder. Saavidt jeg forstaar.

 

Freya, jeg laeste lidt om vinternaese - er det normalt at den skifter farve med tiden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes altsaa ogsaa at det loed virkelig langt ude, men jeg fandt faktisk flere henvisninger paa nettet, bla. denne her

 

Progressive retinal atrophy - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Beklager den er paa engelsk.

 

Tilsyneladende mister de pigmentet i oejets retina, saa de bliver blinde, og et af de foerste tegn er at pigmentet paa snuden forsvinder. Saavidt jeg forstaar.

 

Freya, jeg laeste lidt om vinternaese - er det normalt at den skifter farve med tiden?

 

Øj... Jeg har læst og læst den side du linker til... Kan du ikke lige lave et citat af hvor du mener der står noget om snudens farve?? Jeg kan simpelthen ikke finde nogen omtaler af snuder.....

 

Silke (golden retriever) bliver lysere på snuden om vinteren og mørkere om sommeren. Det har aldrig generet hende. Det er nærmest som om hun bliver solbrændt på snuden.

Og hun har et falkeblik, trods hendes 8 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er et andet link, der omhandler blindhed og tab af pigment baade hos hunde og mennesker.

 

Vogt?Koyanagi?Harada syndrome - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Men da hunden stadig kan se, synes jeg heller ikke lige den forklaring giver nogen mening.

 

Forhaabentlig er det naboens dyrlaege der ikke ved, hvad han/hun taler om..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

 

Tilsyneladende mister de pigmentet i oejets retina, saa de bliver blinde, og et af de foerste tegn er at pigmentet paa snuden forsvinder. Saavidt jeg forstaar.

 

Freya, jeg laeste lidt om vinternaese - er det normalt at den skifter farve med tiden?

 

I de kolde perioder er der mange hunde med lys pels, hvor snuden bliver leverfarvet. Nogle gange kommer pigmenten igen når det bliver sommer, og hos andre kommer den ikke igen.

 

Min egen tøs har haft lys snude her i vinterperioden, men den er ved at blive sort igen kan jeg se. Hendes mor derimod har konstant levernæse - både sommer og vinter, men hendes øjne fejler ingen ting:5up:. Hun er blevet øjenlyst nogle gange efterhånden da hun har fået tre kuld.

 

Jeg tror at der hvor man skal være obs på tab af pigment, er i øjenranden og læberne (hvis de på racen skal være sorte). Vinternæse er så udbredt at jeg er bange for at det ikke giver det rigtige/klare signal om at hunden lider af blindhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Besynderlig sygdom...

Her er et link med en dagbog om en hunds sygdomsforløb.. --Snuden når undervejs at blive skorpet, -skorpen falder af og snuden er fin og lyserød indenunder...:shock:

 

VKH Forum - Page One

 

---Men det er en sygdom UNGE hunde får.. Det er næppe den, din nabos hund har. DEN har nok snarere almindelig pigmentmangel på snuden. Det er der så mange hunde, der har, i forskellig grad. Silke inclusiv. Og Silkes søster har endnu lysere snude.

 

Nåmen jeg vil nok kikke noget anderledes på de hunde, jeg kender af den type. Der er åbenbart flere at de der slædehunde-typer, der kan have sygdommen.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...