Hop til indhold

Dansk svensk gårdhund søges til avl


Gæst Anet
 Share

Recommended Posts

Er på forkant, men da det er gået over al forventning med Jessies hvalpe vi vi gerne prøve igen om et år.

Hannen vi søger skal have et roligt temperment, gerne have en del pletter og lang hale. Desuden skal han helst bo i st. kbh eller nordsjælland, da vi gerne vi have kontant noget tid inden jessies skal parres. Jessie hører til den lave model af racen, så derfor skal hanne ikke være for høj.

Det betyder meget hvordan hannen er, naturligvis. Derfor håber vi på at kunne komme til at opleve ham nogle gange inden parringen.

Vores store ønske et at kunne finde en "passende" far til Jessies hvalpe gennem nogle år. Jessie er næste 3 år og har lige fået sit første kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen.

 

Et par gode råd til projektet:

oplys lidt mere om Jessie. Er hun stambogsført (hvis ja, hvor), er hun sundhedstjekket (hvis ja, for hvad) og evt. udstillet.

 

Hvis hun er stambogsført, ville en god løsning være at kontakte kenneler med opdræt af racen, og se hvad de har. Få dem eventuelt til at komme med forslag til en han baseret på hendes stamtavle.

 

Og lav en liste med krav til hanhunden. Hvad går I ikke på kompromis med, hvad kan I se gennem fingre med og hvad er knap så vigtigt hos ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Jeg har en dejlig dansk svensk gårdhund, Pluto, der fylder et år om en måned. Han er super smuk, tre farvet (brun, sort, hvid) og en lav en af slagseb ;-). Han har et dejligt mildt sind. Han gør ikke en sjæl fortræd. Pluto fungerer godt sammen med andre hunde.

Han har ikke stambog, men han er sund og rask. :-D

Ved dog ikke om du søger en hund med stambog.

Vi bor i frederiksværk i nordsjælland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Katii.

Jeg kan se at du har læst mit indlæg. Jo det er netop en lav hund vi er ude efter, en med lang hale, godt med pletter og så et roligt temperment...Kunne du evt sætte flere billeder ind på din profil så jeg kan se lidt mere af ham?

Venligst anette

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Hej Katii.

Jeg kan se at du har læst mit indlæg. Jo det er netop en lav hund vi er ude efter, en med lang hale, godt med pletter og så et roligt temperment...Kunne du evt sætte flere billeder ind på din profil så jeg kan se lidt mere af ham?

Venligst anette

 

De kommer lige her i stedet for. Det er hvad jeg har på nuværende tidspunkt... kan ikke finde det der kabel til pc'en så jeg kan få lagt flere ind.

Men han har jo godt nok ikke så mange pletter, Men rigtige fine aftegninger i ansigtet og så har han en ridge på snudeskaftet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-D

Vi har luca, nu 6 mdr , bor i kastrup, uden papir. Pt er han stor, ved ikke hvor meget han vokser endnu, måske lidt i breden, men et godt sind, rolig som de nu kan være. læremen og selfølgelig en dejlig hund for os,

 

Og det er taget i betragtning af vores gamle hund blev 10 år, og vi nu har en hvalp :-D lidt af en omvæltning, men alt i alt en go hund, så hvis kemien er der, og når han er ældre og hundene er godt i spænd sammen, så kan vi godt finde ud af noget, men det forudsætter jo , hvis du er interesseret at vi mødes og hundene lærer hinanden at kende, :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Så er vi på igen. Jessie er lige kommet i løbetid efter sin første drægtighed...så næste geng gælder det!!! vi skal finde en egnet hanhund.

Kender I en, der ikke er for høj( angiv cm over skulderne), har lang hale og et sundt temperment: rolig, nysgerrig og meget gerne kælen. Han skal være mindst to år gammel. Vi bor i Farum,- så det må også gerne være en hund der ikke bor mere end 20 km. væk....meget gerne tættere på. Vigtigst er dog, højde, temperment og hale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er vi på igen. Jessie er lige kommet i løbetid efter sin første drægtighed...så næste geng gælder det!!! vi skal finde en egnet hanhund.

Kender I en, der ikke er for høj( angiv cm over skulderne), har lang hale og et sundt temperment: rolig, nysgerrig og meget gerne kælen. Han skal være mindst to år gammel. Vi bor i Farum,- så det må også gerne være en hund der ikke bor mere end 20 km. væk....meget gerne tættere på. Vigtigst er dog, højde, temperment og hale.

Men vigtigst af alt - nu når du endda også vælger at lave kuld uden tavle, men det er jo op til dig - er vel at hanhunden (og din egen hund!) er tjekket for diverse sygdomme hos dyrlægen, ikke kun det regelmæssige sundhedstjek - det er altså ikke nok inden en parring. Også for fx. patella luxation, som man små hunde kan lide af. Nu ved jeg ikke om du har fået undersøgt din hund for dette fx. det lyder bare ikke sådan ud fra dine indlæg - og det er heller ikke et krav jeg har læst til hanhunden. Hvilket jeg synes virker lidt underligt..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

trods utidig indblanding :damn:

Er jeg stadig interesseret i at høre fra hanhunde med de nævnte krav.

Jeg har allerede kontakt med en hund (MANGE TAK FOR DET:-D)...men ville jo gerne have lidt at vælge imellem.

Hunden skal være af den lave slags, med lang hale, godt temperment, gerne kontaksøgende, og meget gerne bo i st. kbh.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej :-D

Vi har luca, nu 6 mdr , bor i kastrup, uden papir. Pt er han stor, ved ikke hvor meget han vokser endnu, måske lidt i breden, men et godt sind, rolig som de nu kan være. læremen og selfølgelig en dejlig hund for os,

 

Og det er taget i betragtning af vores gamle hund blev 10 år, og vi nu har en hvalp :-D lidt af en omvæltning, men alt i alt en go hund, så hvis kemien er der, og når han er ældre og hundene er godt i spænd sammen, så kan vi godt finde ud af noget, men det forudsætter jo , hvis du er interesseret at vi mødes og hundene lærer hinanden at kende, :lol:

 

 

Hej.

Jeg er sikkert lidt sent ude med svar til dig...men jeg ville gerne have en nogel ældre hanhund...håber I finder en anden til parring senere

venligst anet

Link til indlæg
Del på andre sites

trods utidig indblanding :damn:

Er jeg stadig interesseret i at høre fra hanhunde med de nævnte krav.

Jeg har allerede kontakt med en hund (MANGE TAK FOR DET:-D)...men ville jo gerne have lidt at vælge imellem.

Hunden skal være af den lave slags, med lang hale, godt temperment, gerne kontaksøgende, og meget gerne bo i st. kbh.

Utidig indblanding :confused: Er det utidig indblanding, at en der ved noget om emnet, kommer med gode råd for at give hvalpene og kommende hvalpekøbere et langt og godt liv sammen uden smerter og sygdomme??
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Camilla Sjelhøj
trods utidig indblanding :damn:

Er jeg stadig interesseret i at høre fra hanhunde med de nævnte krav.

Jeg har allerede kontakt med en hund (MANGE TAK FOR DET:-D)...men ville jo gerne have lidt at vælge imellem.

Hunden skal være af den lave slags, med lang hale, godt temperment, gerne kontaksøgende, og meget gerne bo i st. kbh.

 

 

sikke dog en NÆSVIS kommentar til folk som kun ønsker at hjælpe og vejlede... så :damn: selv!!!

 

og til jer som er kommet med råd og vejledning for hvalpe og hvalpe købers bedste :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

trods utidig indblanding :damn:

Er jeg stadig interesseret i at høre fra hanhunde med de nævnte krav.

Jeg har allerede kontakt med en hund (MANGE TAK FOR DET:-D)...men ville jo gerne have lidt at vælge imellem.

Hunden skal være af den lave slags, med lang hale, godt temperment, gerne kontaksøgende, og meget gerne bo i st. kbh.

Utidig indblanding?

Hold da op hvor er det dejligt at få sådan et svar tilbage, det beviser da bare virkeligt at det er en ansvarlig ejer som er i gang med at lede efter hanhund til parring, som kun ønsker det bedste for sin hund og hvalpe, ved at tage imod råd og vejledning...

 

Tak, du bekræftede kun lige de tanker jeg havde om dit projekt i forvejen.. :blink:

 

Rådene var sådan set kun for din hunds og kommende hvalpes bedste. Du ønsker vel det bedste for hund og hvalpe? Så gør dig selv den tjeneste at få undersøgt din hund ORDENTLIGT, mere end bare et sundhedstjek og kræv det samme fra hanhundens side. Det vil virkelig være trist at sætte hvalpe til verden som i tidlig alder må herfra pga. sygdom, som man kunne have undgået ved at få tjekket ordentligt op og derved helt have undgået kuldet, hvis forældrene bærer på noget arveligt..

 

Og ellers håber jeg der er så fornuftige hanhundeejere herinde som hopper over dit indlæg.. fordi de ikke vil sætte hvalpe i verden uden at tjekke forældredyrene ordentligt.. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Utidig indblanding?

Hold da op hvor er det dejligt at få sådan et svar tilbage, det beviser da bare virkeligt at det er en ansvarlig ejer som er i gang med at lede efter hanhund til parring, som kun ønsker det bedste for sin hund og hvalpe, ved at tage imod råd og vejledning...

 

Tak, du bekræftede kun lige de tanker jeg havde om dit projekt i forvejen.. :blink:

 

Rådene var sådan set kun for din hunds og kommende hvalpes bedste. Du ønsker vel det bedste for hund og hvalpe? Så gør dig selv den tjeneste at få undersøgt din hund ORDENTLIGT, mere end bare et sundhedstjek og kræv det samme fra hanhundens side. Det vil virkelig være trist at sætte hvalpe til verden som i tidlig alder må herfra pga. sygdom, som man kunne have undgået ved at få tjekket ordentligt op og derved helt have undgået kuldet, hvis forældrene bærer på noget arveligt..

 

Og ellers håber jeg der er så fornuftige hanhundeejere herinde som hopper over dit indlæg.. fordi de ikke vil sætte hvalpe i verden uden at tjekke forældredyrene ordentligt.. :5up:

 

Selvom du ikke har sagt / skrevet et ord forkert, så tror jeg desværre, at det preller af som vand på en gås. Ville virkelig ønske, at det her efterlysning af hunde til parring ikke fandtes her på HF. Det er sjældent, at der kommer noget godt ud af det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom du ikke har sagt / skrevet et ord forkert, så tror jeg desværre, at det preller af som vand på en gås. Ville virkelig ønske, at det her efterlysning af hunde til parring ikke fandtes her på HF. Det er sjældent, at der kommer noget godt ud af det....

 

Ahh - jeg har faktisk læst tråde hvor folk faktisk har droppet tanken om avl fordi de indså arbejdet (og økonomien) i det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh - jeg har faktisk læst tråde hvor folk faktisk har droppet tanken om avl fordi de indså arbejdet (og økonomien) i det :-)

 

Tja en gang imellem kan man da være heldig at der kommer noget fornuftigt ud af det...heldigvis, ellers ville det da være helt desillusionerende. Nå, skidt nu med det. Jeg tænker sikkert som jeg tænker fordi jeg er imod tavleløs avl...og har fordømt nemt ved at være det nu det ikke er min situation....

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvom du ikke har sagt / skrevet et ord forkert, så tror jeg desværre, at det preller af som vand på en gås. Ville virkelig ønske, at det her efterlysning af hunde til parring ikke fandtes her på HF. Det er sjældent, at der kommer noget godt ud af det....

 

Måske, men chancen for at nogen kommer til fornuft er der da - selvom den muligvis er lille..

Som man kan læse længere oppe i tråden er der allerede én hanhundeejer som er sprunget fra igen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det chokere mig at man efter at have læst et lille indlæg fra en at man kan tillade sig at gå ud fra at vedkommende er uansvarlig... Det kunne jo være at de 2 hundeejere snakkede om et grundigere sundhedstjek over private beskeder eller måske over telefon.

 

Det kan godt være at kommentaren: utidig indblanding :damn: er lidt uheldig, men man ved jo faktisk ikke om hun har ment det SÅ hårdt. Det er det der nogle gange er problemet med skriftsprog.

 

Man skal passe på med at springe til konklusioner som man reelt set ikke ved noget om.

 

Så tag det lige roligt og træk vejret helt ned i maven :-)

 

Dette forum skulle gerne være et sted hvor alle kan holde ud at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det chokere mig at man efter at have læst et lille indlæg fra en at man kan tillade sig at gå ud fra at vedkommende er uansvarlig... Det kunne jo være at de 2 hundeejere snakkede om et grundigere sundhedstjek over private beskeder eller måske over telefon.

 

Det kan godt være at kommentaren: utidig indblanding :damn: er lidt uheldig, men man ved jo faktisk ikke om hun har ment det SÅ hårdt. Det er det der nogle gange er problemet med skriftsprog.

 

Man skal passe på med at springe til konklusioner som man reelt set ikke ved noget om.

 

Så tag det lige roligt og træk vejret helt ned i maven :-)

 

Dette forum skulle gerne være et sted hvor alle kan holde ud at være.

"Kender I en, der ikke er for høj( angiv cm over skulderne), har lang hale og et sundt temperment: rolig, nysgerrig og meget gerne kælen. Han skal være mindst to år gammel. Vi bor i Farum,- så det må også gerne være en hund der ikke bor mere end 20 km. væk....meget gerne tættere på. Vigtigst er dog, højde, temperment og hale."

 

Overstående er citat fra trådstarters indlæg, her står der ingen krav om sundshedstjek, derimod at det vigtigste er højde, hale og temperament. Og i stedet for at svare på mit spørgsmål, kalder hun det utidig indblanding - så hvis hun mener jeg tager fejl, må hun jo rette mig, hvis hun HAR fået tjekket sin hund og kræver det samme til hanhunden. Dette har hun ikke gjort - og jeg kan kun konkludere ud fra hvad hun skriver herinde, hun har haft mulighed for at rette mig og sige jeg tager fejl, men dette har hun ikke gjort - så udfra det kan man jo sådan ret godt konkludere at det nok ikke er tilfældet, at hunden er tjekket ud over almindelig sundhedstjek.

 

Og ud fra dette, ja så vil jeg tillade mig at kalde det for uansvarligt det hun har gang i.. ;-)

Ja alle bør da kunne være her, men så bør man da også svare pænt på velmenende råd i stedet for at skrive "Utidig indblanding :damn:" så virker det ærlig talt ikke som om man tager den her parring ret seriøs. Hvis jeg var igang med at lede efter en hanhund til en tæve, ville jeg med glæde og kyshånd tage imod alle de råd jeg kunne få - for at få den bedste parring og gøre det bedst mulige for min hund og kommende hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh det gør SÅ ondt i hjertet at skulle aflive sin hvalp grundet arvelige sygdomme - og det gør endnu mere ondt, når man så finder ud af, at forældrene ikke engang er blevet tjekket.

 

Håber trådstarter tænker på de ting i stedet for om vi er irriterende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh det gør SÅ ondt i hjertet at skulle aflive sin hvalp grundet arvelige sygdomme - og det gør endnu mere ondt, når man så finder ud af, at forældrene ikke engang er blevet tjekket.

 

Håber trådstarter tænker på de ting i stedet for om vi er irriterende.

Præcis, at aflive en hund pga. andre mennesker uansvarlighed gør ondt som bare pokker... :megaked:

Sitto blev jo aflivet pga. angst efter en mishandling, dette var jo udelukkende pga. andre mennesker uansvarlighed - og angsten og aflivningen kunne være undgået, hvis folk ikke var så uansvarlige - så kunne jeg stadig have haft Sitto hos mig.. nu... :cry:

 

Og det samme gør sig gældende med arvlig sygdom - så kan man blive rigtig sur på "opdrætter" hvis man er nødt til at aflive sin dejlige hvalp, pga. arvelig sygdom som kunne være undgået - hvis forældredyrene blev tjekket ordentligt..

 

Og trådstarter, det er sådanset bare det vi gerne vil undgå - det er velmenende råd, for at sikre din hund, dine hvalpe og hvalpekøbere det bedste. :5up: Det gør RIGTIG ondt at sige farvel til sin hund - især når man ved andre mennesker er skyld i det.. :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...