Hop til indhold

Hundehave

Lonny
 Share

Recommended Posts

Så har bonden lige haft fat i os, han vil gerne hjælpe os med at jævne vores have med jorden, og han har tid i år.

Så nu skal halvdelen af vores 1.800 kvm have laves om til hundelegeplads :klap:

Jeg har tænkt mig at hun skal have følgende:

• En sandkasse til at grave i og begrave hendes ben
  • En jordbunke med et rør under, så hun har en udkigspost og en hule i røret
  • Nogle træstammer der bliver lagt hen over hinanden i en lidt rodet bunke (og boltet sammen af sikkerhedshensyn), så hun har en klatreborg

Men så løb jeg lidt tør for idéer, så hvad mangler der for at vi ender ud med at have den perfekte hundehave?

Det skal være ting hun kan lege med og løbe rundt i uden at komme tilskade, og uden at vi behøver at holde øje med hende hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna er godt nok en heldig tøs! :5up:

Hvad med et trækkereb - ved ikke om der er nogle træer man kan hænge noget op i?

Og så OT - søgte på dog + playground og fandt det her:

Dogs-Playgrounds.jpg

- men det var vist ikke helt meningen at det var til dem :lol:

Dejligt billede :lun: Og ja, hun skal helt bestemt have en sandkasse :5up:

Vi har ingen træer der er gamle og store nok til at kunne holde til at hun trækker i dem, men man kunne jo bygge et stativ og hænge et reb med et dæk i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øj hvor er du heldig (ja, og jo Luna også).:klap: Jeg skriver lige hvad jeg tror der ville passe min hund, så kan det jo være at idèerne passer til Luna også.

Jeg ville sørge for at ikke hele haven kunne overses, bl.a. ved at plante nogle buske han ikke kunne se igennem. Ved ikke om det er rigtigt men jeg vil tro at min hund vil være så tilpas nysgerrig at han vil bevæge sig mere rundt i haven på den måde.

En overdækket hundeseng placeret højt/ ikke for langt væk fra huset, med en blød dyne i bunden ville blive et hit.

Sandkassen er en god idè, den ville han også synes var dejlig.

Mange små ting, hængt op/ gravet ned (jeg tænker ølkælder: små huller man graver ud og sætter låg på,.... og så er der to kolde dernede). :klap: Hvis der er mange poster kan hunden få en del tid til at gå med at lede en hel have igennem, efter godbidder, og hvor man samtidig ikke er så udsat for at der ryger snegle med i farten.

Klatreborg, træstammer osv. ville Thailo elske selvom han ikke må den slags ting mere. Et par plader forskudt fra hinanden som er hængt op ville være en udfordring.

Det var vist lige det jeg kunne komme på lige nu. Glæder mig til at høre om og se billeder af jeres fine nye have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øj hvor er du heldig (ja, og jo Luna også).:klap: Jeg skriver lige hvad jeg tror der ville passe min hund, så kan det jo være at idèerne passer til Luna også.

Jeg ville sørge for at ikke hele haven kunne overses, bl.a. ved at plante nogle buske han ikke kunne se igennem. Ved ikke om det er rigtigt men jeg vil tro at min hund vil være så tilpas nysgerrig at han vil bevæge sig mere rundt i haven på den måde.

Det tror jeg at du har helt ret i, vi har et stykke på 10 kvm hvor der står en masse blandede buske, dem ville jeg lade stå. Og så havde jeg tænkt mig at jorden skulle dækkes med højt græs (sådan noget der er på brakmarker), og nogle stauder der er hårdføre og breder sig (evt. høst anemone). Jeg tror det vil være mere spændende at gå og søge efter mus i det høje græs, og som du siger, et par buske vil nok også øge interessen.

Man kunne jo sagten plante nogle bærbuske, og på den måde også selv få lidt udnytte af pladsen :blink:

En overdækket hundeseng placeret højt/ ikke for langt væk fra huset, med en blød dyne i bunden ville blive et hit.

Vi har sådan en stor kasse der står oven på en europa palle, her kunne jeg jo save det øverste stykke af, så der ligesom blev en seng der var hævet lidt over jorden. Men hvordan jeg lige får den overdækket, det ved jeg så ikke???

Mange små ting, hængt op/ gravet ned (jeg tænker ølkælder: små huller man graver ud og sætter låg på,.... og så er der to kolde dernede). :klap: Hvis der er mange poster kan hunden få en del tid til at gå med at lede en hel have igennem, efter godbidder, og hvor man samtidig ikke er så udsat for at der ryger snegle med i farten.

Rigtig god idé med at hænge ting op/grave dem ned, for pladsen skal helt klart også bruges til at søge efter godbidder :5up:

Jeg tror så ikke helt at jeg forstår den med låget? Tror du at de låg får lov at blive liggende, eller skal det være sådan at jeg først fjerner dem når de skal bruges?

Klatreborg, træstammer osv. ville Thailo elske selvom han ikke må den slags ting mere. Et par plader forskudt fra hinanden som er hængt op ville være en udfordring.

Det var vist lige det jeg kunne komme på lige nu. Glæder mig til at høre om og se billeder af jeres fine nye have.

Et par plader forskudt fra hinanden, kan du uddybe det, jeg tror ikke helt jeg kan se for mig hvad det er du mener?

Når vi går i gang, så skal jeg nok love at der kommer billeder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Heldige Luna - mine hunde er slet ikke misundelige :fornaermet:

Hvis jeg skulle lave en hundehave, så ville jeg først og fremmest tænke sikkerhed.

Synes det store klatrestativ så spændende ud, men jeg ville være nervøs for at sende mine (kugleskører :engel:) hunde ud på uden opsyn.

Men balanceforhindre, hængebroer mv. ville være en super idé

Store buske ville være super - de elsker også at ligge under dem når det er varmt - grave dejlige ligge fordybninger under dem :engel:

Udkigsposter er super og meget populære, dog tror jeg ikke jeg turde bruge tunnelen som ligger "løst" oven på, men en tunnel igennem er en god idé

Hvad med et badebassin - altsår ikke dybere end at hun kunne soppe (staveplade)?

Et bil dæk hængt op i et træ eller lign?

Mange muskelhunde er jo super begejstret for at trække i sådan noget (Sammien i mit barndomshjem var også helt pjattet med det)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer i koret, hvor er Luna bare heldig :banan:

Jeg kan ikke vente til at se det færdige resultat, det bliver en fest for mig også :mrgreen:

Sikke en skøn og inspirerende tråd! :5up:

Vi er selv i gang i det meget små (lille hund, lille hundehave) :blink:

I sidste uge fjernede jeg alle de giftige planter fra den tidligere beboer, og kæresten gravede ikke mindre end 15! kæmpe høje roser op, de har jo enorme torne, så det er ikke særligt rart at have i haven, hvor der skal kunne løbe hunde og katte rundt overalt (sidste år havde vi sat pilehegn op omkring dem, men vi vidste de skulle væk), og det er de så kommet nu. I stedet har vi så plantet en masse små dværg-træer og små buske og stedsegrønt som ikke stikker og ikke er giftigt.

Så har vi bestilt et lille hundehus m. terasse, da Vic elsker at sole sig så hvis han ikke har lyst til at bruge huset, så kan han opholde sig på terassen.

Udkigsposten er faktisk også noget vi har overvejet, da han altid søger mod høje steder herinde. Vi skal bare lige have luret hvordan vi laver den (vi er ikke de store have-arkitekter :lol:)

Så skal han have et bed med krydderurter, for det havde han i vores gamle have, og dem elskede han at stå og dufte til. Meget sanselig hund der :blink:

Jeg vil også rigtig gerne have sandkassen til ham, men det tør jeg ikke, pga. den helt sikkert ender som kattebakke for vores 2 misser. Så det er lidt ærgeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer i koret, hvor er Luna bare heldig :banan:

Jeg kan ikke vente til at se det færdige resultat, det bliver en fest for mig også :mrgreen:

Sikke en skøn og inspirerende tråd! :5up:

Vi er selv i gang i det meget små (lille hund, lille hundehave) :blink:

I sidste uge fjernede jeg alle de giftige planter fra den tidligere beboer, og kæresten gravede ikke mindre end 15! kæmpe høje roser op, de har jo enorme torne, så det er ikke særligt rart at have i haven, hvor der skal kunne løbe hunde og katte rundt overalt (sidste år havde vi sat pilehegn op omkring dem, men vi vidste de skulle væk), og det er de så kommet nu. I stedet har vi så plantet en masse små dværg-træer og små buske og stedsegrønt som ikke stikker og ikke er giftigt.

Så har vi bestilt et lille hundehus m. terasse, da Vic elsker at sole sig så hvis han ikke har lyst til at bruge huset, så kan han opholde sig på terassen.

Udkigsposten er faktisk også noget vi har overvejet, da han altid søger mod høje steder herinde. Vi skal bare lige have luret hvordan vi laver den (vi er ikke de store have-arkitekter :lol:)

Så skal han have et bed med krydderurter, for det havde han i vores gamle have, og dem elskede han at stå og dufte til. Meget sanselig hund der :blink:

Jeg vil også rigtig gerne have sandkassen til ham, men det tør jeg ikke, pga. den helt sikkert ender som kattebakke for vores 2 misser. Så det er lidt ærgeligt.

Udkigsposten, det er jo dybest set bare en bunke jord, evt. lagt oven på et rør, så der også er en hule. Prøv at se billedet længere oppe i tråden.

Vi får helt sikkert også problemer med at kattene bruger sandkassen som toilet, men det må vi så finde en løsning på hen ad vejen, da Luna elsker at grave. Evt. kan sandkassen fyldes med muldjord i stedet for sand, så kan kattene jo lige så godt skide et andet sted som her.

Vi har tænkt os at plante hårdføre krydderurter, bærbuske og frugttræer rundt omkring på legepladsen, på denne måde kommer der spændende dufte og vi får også udnyttet pladsen til lidt afgrøder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi får helt sikkert også problemer med at kattene bruger sandkassen som toilet, men det må vi så finde en løsning på hen ad vejen, da Luna elsker at grave. Evt. kan sandkassen fyldes med muldjord i stedet for sand, så kan kattene jo lige så godt skide et andet sted som her.

Læste et sted at katte ikke kan lide pebermynte, Petrine kan godt lide det (og har nu sin elskede kurv i fred), måske det var værd at prøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Heldige Luna - mine hunde er slet ikke misundelige :fornaermet:

Hvis jeg skulle lave en hundehave, så ville jeg først og fremmest tænke sikkerhed.

Synes det store klatrestativ så spændende ud, men jeg ville være nervøs for at sende mine (kugleskører :engel:) hunde ud på uden opsyn.

Men balanceforhindre, hængebroer mv. ville være en super idé

Jeg tænker også først og fremmest sikkerhed, da det jo er meningen at hun skal kunne rende rundt derude selv, og så vil jeg ikke gå inde i stuen og være konstant bekymret for hende.

Store buske ville være super - de elsker også at ligge under dem når det er varmt - grave dejlige ligge fordybninger under dem :engel:

Udkigsposter er super og meget populære, dog tror jeg ikke jeg turde bruge tunnelen som ligger "løst" oven på, men en tunnel igennem er en god idé

Jeg giver dig ret i det med udkigsposten, jeg vil også nøjes med røret under jordbunken, da det andet risikerer at trille ned når hun bevæger sig rundt i det.

Hvad med et badebassin - altsår ikke dybere end at hun kunne soppe (staveplade)?

Et bil dæk hængt op i et træ eller lign?

Mange muskelhunde er jo super begejstret for at trække i sådan noget (Sammien i mit barndomshjem var også helt pjattet med det)

Jeg overvejede også et nedgravet badebassin, men tænker lidt om vandet ikke bare konstant vil være mudret og umuligt for hende at bade i?

Vi har også snakket om et stativ med et reb og bildæk i, og Bo har lige fortalt at man hos en skibsproviant kan købe sådan en kæmpe stor og blød fjeder, som så gør at hendes nakke ikke bliver belastet alt for voldsomt når hun trækker i det. Fjederen er ikke stærk nok til at trække hende tilbage så hun flyver igennem haven (det var nemlig min første protest :lol:), men stærk nok til at hun føler der er lidt modstand, samtidig med at modstanden bliver lidt mere blød. Dækket skal så være næsten ned i jord højde, så hun rigtig kan forsøge at trække afsted med det :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Jeg tænker også først og fremmest sikkerhed, da det jo er meningen at hun skal kunne rende rundt derude selv, og så vil jeg ikke gå inde i stuen og være konstant bekymret for hende.

Jeg giver dig ret i det med udkigsposten, jeg vil også nøjes med røret under jordbunken, da det andet risikerer at trille ned når hun bevæger sig rundt i det.

Jeg overvejede også et nedgravet badebassin, men tænker lidt om vandet ikke bare konstant vil være mudret og umuligt for hende at bade i?

Vi har også snakket om et stativ med et reb og bildæk i, og Bo har lige fortalt at man hos en skibsproviant kan købe sådan en kæmpe stor og blød fjeder, som så gør at hendes nakke ikke bliver belastet alt for voldsomt når hun trækker i det. Fjederen er ikke stærk nok til at trække hende tilbage så hun flyver igennem haven (det var nemlig min første protest :lol:), men stærk nok til at hun føler der er lidt modstand, samtidig med at modstanden bliver lidt mere blød. Dækket skal så være næsten ned i jord højde, så hun rigtig kan forsøge at trække afsted med det :lol:

Ellers kan du bruge sådan en her:

Opbinding Div. - Gummistrop 45 cm.

Eller:http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/gummi-opbinding-med-366p.html

Eller:http://www.moldrup-rideudstyr.dk/shop/140-cm-elastisk-367p.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har bonden lige haft fat i os, han vil gerne hjælpe os med at jævne vores have med jorden, og han har tid i år.

Så nu skal halvdelen af vores 1.800 kvm have laves om til hundelegeplads :klap:

Jeg har tænkt mig at hun skal have følgende:

• En sandkasse til at grave i og begrave hendes ben
  • En jordbunke med et rør under, så hun har en udkigspost og en hule i røret
  • Nogle træstammer der bliver lagt hen over hinanden i en lidt rodet bunke (og boltet sammen af sikkerhedshensyn), så hun har en klatreborg

Men så løb jeg lidt tør for idéer, så hvad mangler der for at vi ender ud med at have den perfekte hundehave?

Det skal være ting hun kan lege med og løbe rundt i uden at komme tilskade, og uden at vi behøver at holde øje med hende hele tiden.

Heldige hund, hende Luna :-D

Jeg ville kombinere træstamme bunken med sandkassen, sådan en "vild" sandkasse uden rammer om, men måske gravet ned for foden af udkigs bakken med røret og et halvtag lavet af rafter som Luna både kan være i læ inde under og også ligge oven på så hun rigtig kan skue ud over markerne og hendes dronninge-dømme :vuf:

Så ville jeg lave et sted i haven til lidt udfordringer som i kan lave sammen og som jeres næste hund også kan have glæde af, sådan lidt krops bevisthed og samarbejde og koordination og smidighed.

Jeg ville lave nogle magen til dem/med samme formål som dem, inde på denne side her: Kursus dag hos Lillen

Det behøver jo bestemt ikke at være avanceret eller stort ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Heldige hund, hende Luna :-D

Jeg ville kombinere træstamme bunken med sandkassen, sådan en "vild" sandkasse uden rammer om, men måske gravet ned for foden af udkigs bakken med røret og et halvtag lavet af rafter som Luna både kan være i læ inde under og også ligge oven på så hun rigtig kan skue ud over markerne og hendes dronninge-dømme :vuf:

Det var da en supergod idé :5up:

Så ville jeg lave et sted i haven til lidt udfordringer som i kan lave sammen og som jeres næste hund også kan have glæde af, sådan lidt krops bevisthed og samarbejde og koordination og smidighed.

Jeg ville lave nogle magen til dem/med samme formål som dem, inde på denne side her: Kursus dag hos Lillen

Det behøver jo bestemt ikke at være avanceret eller stort ;-)

Der var en masse gode forslag på siden hos Lillen, og dem skal vi da bestemt have et par stykker af :5up:

Det kan godt være at jeg skal have flere af den slags ting når vi får den næste hund, men jeg tror at det vil være spild af penge at lave for mange til Luna. Hun er overhovedet ikke nervøs ved den slags ting, der står jo en del af dem nede på Lillians træningsplads, og Luna spæner altid igennem dem, som om det er da helt normalt med sådanne nogle underlige ting :lol:

Og hendes smidighed mangler bestemt heller ikke noget, heller ikke hendes balance evne, det har hun bevist flere gange, til hendes mors store fortrydelse :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline

Jeg synes det lyder som et spændende projekt:5up:

Dog ville jeg tvivle på om mine hunde overhovedet ville bruge tingene:hmm:vi har træstammer og noget bord bænkesæt som er oplagt at muntre sig på, men de interesserer sig overhovedet ikke for det, vi har også haft et bildæk hængende, men det blev kun brugt hvis vi legede med dem:genert:

Mine hunde er nok bare kedelige:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I kan få fat på en stor egnet sten, er den også super som udkigspost.

Og så er nogle hunde altså vilde med et helt almindeligt hundehus, med fladt tag, som de kan ligge i eller på. Kan fås i forskellige strørrelser (og højder).

God fornøjelse med projektet, lyder spændende :-D

Vi burde næsten kunne finde en egnet sten hos en af bønderne i området, det har jo store bunker liggende som de har fjernet fra deres marker.

Jeg vil da lige prøve at undersøge sådan et hundehus, det afhænger nok også lidt af hvad det koster?

Link til indlæg
Del på andre sites