Hop til indhold

Hvornår hæfter man for sin hunds skader?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli

Som det første, nej mine hunde har ikke lavet ballade :engel:

 

Men jeg er bange for, at hvis mine lorte naboer ikke snart høre efter hvad jeg siger, så kommer de til det!

 

Siden vi fik Kaia, har de fået den her sære ide, med at de skal stikke hænderne ind over hækken og nusse med hende. Det i sig selv synes jeg er langt ude, da det i mine øjne er indtrægen på vores grund.

 

Noget andet er, at Bamse er meget territorial, og absolut ikke acceptere at nogen prøver at komme ind over vores hæk - Og endnu mindre, klappe ham eller Kaia.

Og når man klapper en hund ind over en hæk, så kommer man jo automatisk ovenfra, og klapper den på hovedet - Det i sig selv kan gå pænt galt!

 

Personligt synes jeg ikke der er noget forkert i, at Bamse siger fra overfor det

Men jeg er bange for, at han bider en af naboerne en dag.

 

Det har jeg sagt til dem, og nu har jeg så lige IGEN, måtte hente Bamse ind, fordi han gøede som en gal, fordi de stod 3 mennesker ind over hækken og ville snakke med Kaia. :evil:

 

Det er ikke særlig nemt at lære sin hund ikke at gø af folk der går fordi, når de ligefrem kravler over hækken for at klappe hans lillesøster :damn:

 

Men hvem bære skylden hvis han bider en af dem, fordi de ikke kan holde sig væk fra vores grund og vores hunde?

Jeg har jo advaret dem, og det er på vores grund - Kan jeg så hæfte for, at de er nogle idioter?

Er det måske en idé at sætte et "hunden bider" skilt op, eller er det ligegyldigt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Der gælder et objektivt ansvar jf. Hundelovens § 8, men erstatning kan vist nedsættes eller bortfalde, hvis skadelidte selv har været medvirkende til skaden (ved fx at hidse en bundet hund op). Ved ikke om "at række hånden over hækken" kunne få erstatningen til at nedsættes eller bortfalde :hmm:

 

Tror det ikke.. Tror I vil hænge på erstatning til vedkommende fordi der gælder et objektivt ansvar (derfor I har lovpligtig ansvarsforsikring).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin

Hvor træls :evil: Ved desværre ikke noget om det med loven, men synes det ville være en super idé med sådan et skilt :5up: ..det er bare ufatteligt at det er det der skal til :confused: Dumme mennesker :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er noget med (I hvert fald herovre) at hvis man sætter advarselsskilt op, så har man allerede indrømmet at ens hund nok bider, og så er det DIG der ikke har holdt din hund ansvarligt sikret mod at skade andre mennesker, så pas på med det!

 

Jeg ville få lavet et ordentligt hegn. Højt og ikke stikke-hænder-igennem-venligt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Jamen for fanden da....

 

Det er jo lige netop de tumper der kravler over hækken, der ikke vil have at hækken bliver højere.

 

Hvad helvede skal vi så lige gøre, når de modsætter sig alt vi siger?

 

Nå, men så må vi jo sætte hårdt mod hårdt - Hækken får lov at vokse op til 180 cm. eller de holder nallerne fra vores hunde, og så får alle på gaden et stykke papir at skrive under på.

 

Enten holder de nallerne fra vores hunde, eller også bliver hækken 180 cm høj - bider en af hundene dem så, så har vi på skrift at de var klar over risikoen og indforstået med det og det er på eget ansvar de stikker nallerne ind på vores grund! Så kan det vel for fanden ikke være vores ansvar, hvis de har skrevet under på det?

 

Det kan da virkelig ikke være rigtigt....... Hvad fanden sker der, når man ikke kan have sine hunde i fred på sin egen grund, fordi nogle mennesker er total idioter!!!!?

 

Jeg er så dybt frustreret og aner ikke hvad helvede jeg skal gøre - Naboerne har også ret til en del af hækken, da den grænser op til deres grund. Og det er jo sjovt nok der, de altid skal pille ved Kaia!

 

Hvor er det bare pisse irriterende man ikke kan melde dem til politiet, for indtrægen på grunden og chikane af vores hunde :damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn::damn:

 

Hvad fanden sker der i DK når man kan hæfte for, at andre mennesker trænger ind på ens grund?

Hvad helvede er det for et land vi lever i? Mine hunde SKAL have lov at have deres have og grund i fred - Det er deres eneste fristed, og skal det virkelig begrænses af idioter?

 

Grrr.... :evil::evil::evil::evil: Kan slet ikke beskrive hvor arrig jeg er, over at nogle mennesker kan begrænse mine hunde liv, på egen grund, på den måde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, sæt et extra hegn op. Det betyder i mister en lille smule af jeres have, men det er vel freden værd? et 120 cm hegn ca en meter inde, bude holde dem væk. Enten solidt, eller meget fintmasket så ingen hænder eller små hundehoveder kan stikkes igennem ;-)

Mht til at lave underskrift indsamling, tror jeg du skal tale med en advokat, om den slags er bindende, det er ikke sikkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt at du er gal.

Det er skrapt at det er nødvendigt,at i skal sætte et ekstra hegn op - spasser naboer :evil:

 

Men i stedet for et hegn der napper en 1/2 meter af jeres have, så kunne i jo klippe hækken i den bredde i vil ha' den og så sætte hønsenet op. Så har i også en guideline for fremtidig hække klipning og så er det slut med deres lorte fingre gennem hækken.

Hønsenet er også billigere end andet hegn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tusind tak for svar.

 

I praksis så går den nok ikke hele sommeren over, med et ekstra hegn så tæt på hækken.

Tror man skal se haven, for at se hvad jeg mener - Men noget af tiden kan det godt, indtil hækken skal klippes igen.

Man kunne jo så håbe at de fatter at vi mener det ganske seriøst, når vi siger de skal holde fingrene fra vores hunde.

 

Snakkede med en en veninde, der læser til advokat, i går. Hun mener desværre i har ret i, at underskrifter ikke hjælper en skid.

 

Måske bortset fra lige netop de naboer der er problemer med, da det er dem der modsætter sig, at vi kan afskærme haven ordentligt i højden.

 

Men de andre naboer kan vi ikke gøre noget ved - Selvom de ikke er et problem, så ved man jo aldrig, da jeg tidligere har jagtet unger væk fra vores hæk. :stupid:

 

Hun mener at vi skal passe på med at give for meget indtryk af, at hundene kan være farlige, da vi så risikere at naboerne i stedet går til politiet og anmelder dem for aggressiv opførsel - Og så har de det endda på papir.

 

I stedet er vi nu ved at undersøge mulighederne for at vi kan lade hækken vokse. Der er nogle regler om, hvor høj den må være, før naboerne kan modsætte sig det.

Tror det er de 180 cm.

Vi har i forvejen trådhegn oppe, men det er kun 110cm højt, og i fuldstændig samme højde som hækken, så det er jo nemt at nå over, selvom hundene ikke på nogen måde kan komme ud.

 

Jeg er måske noget pylret, men vil bare ikke risikere noget som helst, på mine hundes vegne.

Bamse er jo ikke en "alm. familiehund", men en reservert enmandshund, og det bliver vi nød til at tage hensyn til, da han bare ikke finder sig i hvad som helst.

Men føler sgu' godt nok vi bliver modarbejdet lidt :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PPP-Pero

Enten holder de nallerne fra vores hunde, eller også bliver hækken 180 cm høj - bider en af hundene dem så, så har vi på skrift at de var klar over risikoen og indforstået med det og det er på eget ansvar de stikker nallerne ind på vores grund! Så kan det vel for fanden ikke være vores ansvar, hvis de har skrevet under på det?

 

 

Jo, desværre er det stadig dit ansvar (lige bortset fra de modifikationer der er til hovedreglen i § 8 i hundeloven - altså at det kan afgøres at de selv har været medvirkende).

 

Skilte som "Cykler fjernes uden ansvar" kan man heller ikke bruge til noget. Man kan ikke bare sætte et skilt op og så smutte fra ansvaret...

 

Det objektive ansvar betyder jo netop at du er ansvarlig nærmest ligegyldigt hvad. Normalt skal man have handlet forsætligt eller uagtsomt for at blive erstatningsansvarlig, men det objektive ansvar gør, at du bliver ansvarlig selvom du egentlig ikke har handlet ansvarspådragende. På samme måde som din ansvarsforsikring på bilen i et biluheld vil betale for skaderne på den anden bil, selvom det ikke var dig der forårsagede uheldet... :???:

 

Kan sagtens forstå at det er et stort problem for jer :???: Træls at have naboer, der ikke lytter til en!

 

EDIT: Hov, læste det som et skilt i ville have fremme. Ved ikke om man kan skrive en kontrakt vedrørende sådan noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Jo, desværre er det stadig dit ansvar (lige bortset fra de modifikationer der er til hovedreglen i § 8 i hundeloven - altså at det kan afgøres at de selv har været medvirkende).

 

Skilte som "Cykler fjernes uden ansvar" kan man heller ikke bruge til noget. Man kan ikke bare sætte et skilt op og så smutte fra ansvaret...

 

Det objektive ansvar betyder jo netop at du er ansvarlig nærmest ligegyldigt hvad. Normalt skal man have handlet forsætligt eller uagtsomt for at blive erstatningsansvarlig, men det objektive ansvar gør, at du bliver ansvarlig selvom du egentlig ikke har handlet ansvarspådragende. På samme måde som din ansvarsforsikring på bilen i et biluheld vil betale for skaderne på den anden bil, selvom det ikke var dig der forårsagede uheldet... :???:

 

Kan sagtens forstå at det er et stort problem for jer :???: Træls at have naboer, der ikke lytter til en!

 

EDIT: Hov, læste det som et skilt i ville have fremme. Ved ikke om man kan skrive en kontrakt vedrørende sådan noget?

 

Ja, det er jo det fandens ved hunde og biler - Det er altid ens egen skyld, næsten uanset hvad andre tumper laver :stupid:

 

Men der er jo ikke andet at gøre, end at forholde sig til loven.

 

Man kan så argumentere for, at det kan være pænt svært, at komme over en 180 cm. høj hæk, med trådhegn i.

Så bliver den så høj, så tror jeg heldigvis at det objektive ansvar bliver irrelevant, da folk skal gøre en ret stor indsats for at komme over, og så kan det vist gå under § 8 :lol:!

 

Ahh, jeg fattede ikke at de rakte OVER hækken :stupid:

 

180 cm. er vist max.

 

Hehe - Over, under igennem - Det kommer vist ud på et.

De havde i hvertfald fingrene inde på vores grund, for at gramse på vores hund :???:

 

Det er jo så det fandens ved at have én nuttet hund, og én flot men meget beskyttende vovse.

 

Hmm... Hvad mon de siger til, hvis vi begynder at kravle igennem deres hæk, for at nusse med deres golden???:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg kan godt forstå din frustration, jeg har selv måttet tage en snak med naboens børn(og efterfølgende deres forældre) om ikke at kaste pinde ind til min hund og ikke hænge ind over hækken for at kæle.

 

Til gengæld har jeg sagt at de måkomme ind i haven og kæle med ham, hvis de spørger først.

 

Jeg har også et skilt på havelågen om at hunden er løs i haven-han er ikke farlig, men stor og meget glad;-).

 

V.H.

Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Dumme naboer...

 

Så vidt jeg ved er det ikke forbudt at sætte pigtråd øverst på ens eget hegn :engel: :pift:

 

Hahahaha..... Alletiders!! Smutter straks i byggemarkedet og køber 100 meter pigtråd, og smider det ovenpå hækken.

 

Ikke bare holder det naboerne fra at pille ved vovserne, det holder dem også fra at prøve at klippe hækken lavere end den er nu.

 

Total bonus :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad med at plante hindbær, roser eller noget andet rimeligt højt og bredt (og stikkende) langs hækken, det ser ikke så afvisende ud, men skal nok få dem til at lade være med at stikke hænderne ind over hækken.

 

Vilde brombærranker er rigtig ondt :slem:og godt. Og dekorativt.

 

Faktisk kunne du måske finde nogle lange brombærranker i naturen og lægge ovenpå hækken til problemet løser sig.. Hække har det jo med at vokse hurtigt i foråret..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja naboen og co skulle da have et skud hagl i rø... :slem:

 

Desværre hæfter du for hvis hundene bider - da det så er et forsikringsspørgsmål - omvendt kan naboen ikke komme bagefter og hævde noget andet - for du tager selvfølgelig en video optagelse af det de gør så du har et bevis - og jeg er sikker på at hvis de ser du optager dem så skal de nok holde snitterne væk :slem: og så er det bare om at lade hækken gro, du har ret til enhver tid at lade hækken gro til 1,80 - hvis den ønskes højere skal man have naboens tilladelse i følge loven.

http://www.hegnsloven.dk/

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...