Hop til indhold

Hund spiser alt..


Gæst Marksj
 Share

Recommended Posts

Gæst Marksj

Hej derude..

 

Vi har haft en golden retriver i omkring 12 år, ham har vi været rigtig glade for , og der har aldrig været problemer med ham. Da han er ved at være godt oppe i årene, besluttede vi os derfor for at anskaffe os en ny hvalp, i håb om at hans behagelige sind ville smitte af på den lille ny. Han er også blevet en rigtig kærlig og glad hund. Han er nu omkring 9 måneder, og er faktisk meget "vel opdraget", han kan nu efterhånden de fleste komandoer, og er rigtig god til at gå i snor. Der er bare det store problem at han stadig spiser, og tykker i alt. Vi er efterhånden ved at være godt og grundigt desperate, da han ødelægger alt vores indventar. Han kan rende og lege med vores anden hund udenfor, og 2 sek. efter ligger han og tykker i en vandslage. Og vi mener selv vi gør en del, for at aktivere ham i løbet af dagen, men alligevel bliver han ved. Så vi er meget åbne for råd og vejledning. Og vi vil sætte stor pris på hvis der var nogen der kunne hjælpe os på vej.

 

På forhånd tak

Familien Jakobsen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Velkommen til :)

 

Kan du fortælle mere om hvordan i aktivere og motionere, og hvordan i tackler de her situationer?

 

Er det når han er alene, eller er det også når i er hjemme?

 

Hvordan ser hans hverdag ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marksj

Det er sådan set både når vi er hjemme og når vi ikke er. Men nok mest når vi ikke er. Vi fortæller ham selvfølgelig at han ikke må, når vi tager ham i situationen, men det er som om det ikke rigtig siver ind.

 

Vi aktivere ham ved at gå turer med ham, og lege med ham udenfor, og laver lydigheds tæning med ham. derud over leger han rigtig meget med vores anden hund. Men han er dog alene hjemme fra kl. 8 til kl. 15 ca. med den anden hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er sådan set både når vi er hjemme og når vi ikke er. Men nok mest når vi ikke er. Vi fortæller ham selvfølgelig at han ikke må, når vi tager ham i situationen, men det er som om det ikke rigtig siver ind.

 

Vi aktivere ham ved at gå turer med ham, og lege med ham udenfor, og laver lydigheds tæning med ham. derud over leger han rigtig meget med vores anden hund. Men han er dog alene hjemme fra kl. 8 til kl. 15 ca. med den anden hund.

 

Ok tak :)

 

Flere spørgsmål :)

 

Hvordan har i lært ham at være alene?

Ved i om han piver eller andet når han er alene?

Hvor meget er hundene alene?

Og hvad gør i før hundene lades alene?

Hvordan fortæller i ham at han ikke må? og gør i noget når i ikke ser ham gøre det?

Hvor meget motionere i ham og hvordan gør i det?

Hvilke lege leger i med ham?

Laver i næse arbejde med ham, søg elller andet?

 

Anden form for aktivering hvor han skal bruge hjernen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marksj

Hvordan har i lært ham at være alene? - Det har vi ikke gjort.

Ved i om han piver eller andet når han er alene? - Det gør han ikke.

Hvor meget er hundene alene? 8-15 i hverdagene, ellers ikke.

Og hvad gør i før hundene lades alene? Han bliver luftet, og får godbider i en aktiveringsbold.

Hvordan fortæller i ham at han ikke må? og gør i noget når i ikke ser ham gøre det? I starten skældte vi ud, men han kryber hen af gulvet hvis man skælder ud. Men vi skælder ikke ud mere, når vi ikke fanger ham i situationen.

Hvor meget motionere i ham og hvordan gør i det? om eftermiddagen bliver der gået med ham og den anden hund. ca. en 5 km. Ellers har vi et godt ude område, hvor hundene løber frit, og leger.

Hvilke lege leger i med ham? Hente pind, spiller bold, og lidt lydighedstræning, sit og dæk.

Laver i næse arbejde med ham, søg elller andet? Nej det gør vi ikke.

 

Anden form for aktivering hvor han skal bruge hjernen? Nej.

__________________

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hvordan har i lært ham at være alene? - Det har vi ikke gjort.

Ved i om han piver eller andet når han er alene? - Det gør han ikke.

Hvor meget er hundene alene? 8-15 i hverdagene, ellers ikke.

Og hvad gør i før hundene lades alene? Han bliver luftet, og får godbider i en aktiveringsbold.

Hvordan fortæller i ham at han ikke må? og gør i noget når i ikke ser ham gøre det? I starten skældte vi ud, men han kryber hen af gulvet hvis man skælder ud. Men vi skælder ikke ud mere, når vi ikke fanger ham i situationen.

Hvor meget motionere i ham og hvordan gør i det? om eftermiddagen bliver der gået med ham og den anden hund. ca. en 5 km. Ellers har vi et godt ude område, hvor hundene løber frit, og leger.

Hvilke lege leger i med ham? Hente pind, spiller bold, og lidt lydighedstræning, sit og dæk.

Laver i næse arbejde med ham, søg elller andet? Nej det gør vi ikke.

 

Anden form for aktivering hvor han skal bruge hjernen? Nej.

__________________

 

Tak for svarerne :)

 

Når du skriver at i ikke har trænet ham i at være alene hjemme er vil det sige at i bare gik fra hundene en dag og så var de alene fra 8-15?

 

Jeg tror i kan få glæde af at optage eller filme med et webcam hvordan hundene reagere når de er alene :)

Jeg har selv optaget på en mobil engang, da jeg fik en ny hund som viste sig at være meget ked af at være alene :)

For ofte opdager man det ikke :)

 

Jeg forstår det sådan at hundene får ca 5 km hver eftermid og eller motioneres de ikke :)

Jeg tror måske en del af grunden til hans bidelyst kommer af overskudsenergi om morgen når de efterlades, måske kunne i gå en tur om morgenen?

Og derefter sprede hans foder på græsplænen (højt græs hvor han skal bruge næsen), så han skal bruge hovedet og næsen, han er jo af en race der har brug for mentalt arbejde, at bruge hoved og næse :)

Derefter kunne han så komme ind og falde til ro inden i går :)

 

I tager så bare tingene fra ham nu når i tager ham i det, i bliver ikke vrede og skælder ud?

Man kan lære hunde hvad nej og ja betyder, ved fx at gøre som grisehandleren gør i Matador med Tyskeren (nej) og danskeren (ja), man skal gøre det kun med ros og helt igennem venligt, men på den måde kan hunden lære hvad både et nej og et ja betyder og man siger det helt venligt og unden skæld ud i stemmen, og så skal i rose når han slipper tingene :)

Sådan som han reagere på jeres vrede/skæld ud så er han en en følsom hund, og det kunne godt tyde på at han ikke er helt glad og tryg når han efterlades heller :)

 

Hvordan er han i kontakten med jer?

 

Bruger i lækre godbidder?

Såsom kogt kød (fx kalkunbryst og lever)?

Jeg tror i skal træne tillid og god kontakt, fx belønne og rose hver gang hundene tager kontakt til jer , så roser i og giver de lækre godbidder :)

Undlad helt skæld ud :)

 

I kan finde en masse god træning og tips i denne bog Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstræning :)

 

Er det meget i kaster pinde og bold?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Marksj

Det er skam os der siger tak.

 

Da vi fik hunde, havde vi ferie, og lod ham være alene gradvist mere og mere.

 

Vi har aldrig haft indtryk af at han har været ked af at være alene hjemme, dog er han glad for at se os når vi kommer hjem, ellers har der ikke været tegn på det. Ødelæggelser kan dog også ske om natten, hvor vi alle er hjemme, og hunden sover i stuen udenfor soveværelset.

Vi har et stor udendøres areal hvor hundene motionere sig selv, ved leg.

 

Vi har lært ham ja/nej, og han ved udemærket godt hvad det betyder.

Og når vi tager tingene fra ham, siger vi også bestemt NEJ, men så bliver han bare meget krybene og flov, og ser faktisk næsten ud som om han har fået tæsk. Det skal dog lige siges at vi ALDRIG har slået hunden.

Men påtrods af hans betyngethed, hjælper det lige lidt, og 2 min. efter sidder han og bider i væggen igen. Vi synes ellers vi er meget gode til at rose ham når han gør noget rigtigt.

Han er meget kontakt søgende, og kærlig. Han kommer gerne hen og lægger hovedet på benet af en, og vil gerne snakkes med. Når vi går rundt udenfor følger han os lige i hælene. Og kan i det hele taget godt lide at være i nærheden af os.

Vi bruger frolic godbidder, som trænings beløning. Problemet er slet ikke at vi ikke har god kontakt med hunden, for det har vi. Han er glad for os, og virker altid lalleglad, når vi er i nærheden af ham.

Tror du det er manglende hjerne stimulering, der er årsagen til problemet?

Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg går ud fra, at jeres unge hanhund også er en golden retriever?

 

..Når han er 9 mdr. nu så er han jo ved at være i puberteten nu. Og så er det meget normalt, at han lægger sig nogle unoder til..

 

Men det er også tegn på, at han kunne trænge til noget mere indhold i hans liv.

Og i det, du har fortalt, kan jeg ikke rigtig se, hvad I (tobenede) laver sammen med HAM. En ung hund har brug for menneskekontakt, --at du og han samarbejder om noget som I helst begge to skal synes er sjovt.. Han ER jo en jagthund. Det må man altså ikke glemme. Og hvis du ikke har tænkt dig at gå på jagt med ham, så skal du prøve at finde på nogle andre ting, som du kunne have lyst til at lave med ham.

Måske skulle du gå til træning med ham en gange om ugen, --for han ville have rigtig godt af at have DIN udelte opmærksomhed en gang imellem.

 

I det daglige vil han elske at bære ting for dig når I går tur. Og lær ham at hente ting til dig, -f.eks. posten eller dine sokker eller hvad du synes..

 

Min egen Silke hiver vasketøjet ud af vaskemaskinen, -hun samler op næsten ligegyldig hvad jeg taber, og når hun er med på indkøb, så bærer hun avisen --eller noget andet-- hjem for mig. Og så kan hun rydde op efter sig selv, --putte sine bamser ned i bamsekassen.. --Når vi går tur finder hun ting, som hun kommer med til mig: vanter, plasticdimser eller lign. Men hun har da også fundet en gammel pung engang, og en spejderdolk i læderskede.

 

--Den bedste måde at gøre ham træt er IKKE ved at kaste bolde eller pinde. For det stresser ham bare. Men det er godt at bruge snuden. Det kan enten være ved at han skal lede efter sin mad i det høje græs. Eller at du gemmer nogle ting når I går tur, og du så beder ham finde dem til dig. Allerhelst begge delene.

 

I kan IKKE! bare overlade hele opdragelsen af ham til en gammel hanhund...

 

Selve det, at han bider ting i stykker, det kan du ikke opdrage dig ud af. For det er nok et symptom på, at han mangler noget "kvalitetstid" med dig. Og det vil gå over af sig selv når han får hvad han har brug for. Indtil da er det ISÆR meget vigtigt, at der ikke ligger elektriske ledninger nogen steder som han kan få fat på. Hverken når I er hjemme, eller når hundene er alene.

 

-------------Nå, jeg kan se, der er kommet et nyt indlæg fra dig...

 

bombombom... Jo, der er temmelig sikkert tale om alt for lidt hjernestimulering...

En golden er en superklog hund. Hvis man ikke giver den et job, så opfinder den selv et.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er skam os der siger tak.

 

Da vi fik hunde, havde vi ferie, og lod ham være alene gradvist mere og mere.

 

Vi har aldrig haft indtryk af at han har været ked af at være alene hjemme, dog er han glad for at se os når vi kommer hjem, ellers har der ikke været tegn på det. Ødelæggelser kan dog også ske om natten, hvor vi alle er hjemme, og hunden sover i stuen udenfor soveværelset.

Vi har et stor udendøres areal hvor hundene motionere sig selv, ved leg.

 

Vi har lært ham ja/nej, og han ved udemærket godt hvad det betyder.

Og når vi tager tingene fra ham, siger vi også bestemt NEJ, men så bliver han bare meget krybene og flov, og ser faktisk næsten ud som om han har fået tæsk. Det skal dog lige siges at vi ALDRIG har slået hunden.

Men påtrods af hans betyngethed, hjælper det lige lidt, og 2 min. efter sidder han og bider i væggen igen. Vi synes ellers vi er meget gode til at rose ham når han gør noget rigtigt.

Han er meget kontakt søgende, og kærlig. Han kommer gerne hen og lægger hovedet på benet af en, og vil gerne snakkes med. Når vi går rundt udenfor følger han os lige i hælene. Og kan i det hele taget godt lide at være i nærheden af os.

Vi bruger frolic godbidder, som trænings beløning. Problemet er slet ikke at vi ikke har god kontakt med hunden, for det har vi. Han er glad for os, og virker altid lalleglad, når vi er i nærheden af ham.

Tror du det er manglende hjerne stimulering, der er årsagen til problemet?

 

Ja, det er jeg ret sikker på kan være en del af forklaringen :)

 

Jeg vil råde jer til ikke at bruge nej med bestemt udskældende stemme, når han er så usikker som du beskriver så skal han ikke skældes ud overhovedet.

 

Det han gør er at han prøver at dæmpe din, som han opfatter det, aggressive adfærd, det er ikke det samme som at han har forstået at det han gør er forkert, jeg tror din adfærd er det der fylder mest for ham.

I en af de bøger jeg har anbefalet dig kan du læse om hundesprog, du kan også låne Turid Rugaas, På talefod med hunden :)

 

Det vigtigste er at rose lige i det han slipper/holder op med at bide i det du ikke vil have han bider i :)

 

Får han kødben?

 

Frolic er fulde af sukker, og er ikke ret godt til hunde, og slet ikke til hunde der har problemer :)

 

Han kan godt have problemer med at være alene :)

Generelt tror jeg i skal lave mere der egner sig til hans race, han skal bruge næsen, og han skal have noget han gerne på have i munden :)

Derudover skal i lave nogle sjove ting med ham, som i fx kan læse i bøgerne :)

Han skal have mere motion :)

Og i skal helt holde med at bruge 'bestemt stemme'' og skæld ud :)

 

Tag den gamle hund med i aktiviterne i det omfang han vil :)

 

Jeg håber jeg kom rundt om det, har ikke så meget tid ligenu :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er jeg ret sikker på kan være en del af forklaringen :)

 

Jeg vil råde jer til ikke at bruge nej med bestemt udskældende stemme, når han er så usikker som du beskriver så skal han ikke skældes ud overhovedet.

 

Det han gør er at han prøver at dæmpe din, som han opfatter det, aggressive adfærd, det er ikke det samme som at han har forstået at det han gør er forkert, jeg tror din adfærd er det der fylder mest for ham.

I en af de bøger jeg har anbefalet dig kan du læse om hundesprog, du kan også låne Turid Rugaas, På talefod med hunden :)

 

Det vigtigste er at rose lige i det han slipper/holder op med at bide i det du ikke vil have han bider i :)

 

Får han kødben?

 

Frolic er fulde af sukker, og er ikke ret godt til hunde, og slet ikke til hunde der har problemer :)

 

Han kan godt have problemer med at være alene :)

Generelt tror jeg i skal lave mere der egner sig til hans race, han skal bruge næsen, og han skal have noget han gerne på have i munden :)

Derudover skal i lave nogle sjove ting med ham, som i fx kan læse i bøgerne :)

Han skal have mere motion :)

Og i skal helt holde med at bruge 'bestemt stemme'' og skæld ud :)

 

Tag den gamle hund med i aktiviterne i det omfang han vil :)

 

Jeg håber jeg kom rundt om det, har ikke så meget tid ligenu :)

 

Jeg er helt enig i det Anne-marie skriver.

 

En golden er en apportør og skal have lov til at apporterer. For at bevare goldens glæde ved at apporterer er det vigtig at man aldrig skælder ud når den kommer bærende med noget i munden. Ros ham og er det noget han ikke må have, så byt lige så stille det han har med noget han gerne må have i munden.

 

Så ud og lav nogle gode og sjove aktiviteter med ham. Lad ham bruge sin næse og hjerne. Lav apporterings øvelser med ham.

 

Har du mulighed for det, så lad ham komme ud og svømme mindst et par gange i ugen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...