Hop til indhold

Mentalbeskrivelser


Bankov
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen!

 

Jeg vil gerne høre om jeres meninger og erfaringer med mentalbeskrivelser? Hvad kan de bruges til? Hvad kan de ikke bruges til? Godt? Skidt? osv. Fortæl, fortæl :)

 

Kh Karin

Link til indlæg
Del på andre sites

Som sådan, synes jeg det er spændende og lærerigt at se sin hund i uforudsete situationer men jeg ved ikke hvor meget man kan bruge beskrivelserne til. Jeg har set hunde der ret tidligt inde i testen bliver så overbelastede at de trækker sig ind i sig selv og bliver passive. Det giver jo ikke et korrekt billede af hunden og imo burde testledere kunne genkende disse tegn og stoppe testen, for det har ikke noget formål at fortsætte.

 

Man tester bl.a. jagtinstinkt ved at bruge en klud. (Det er længe siden jeg har været med, så ret mig lige hvis jeg husker forkert). Det er muligt at en schæferhund vil synes det er spændende men det er ikke noget Thailo gider løbe efter og fik vist også en ret lav score. Det skulle så betyde at han ikke har ret meget jagtinstinkt?. Hmm.

 

Noget andet jeg har bemærket er at racens (ess) ønskeprofil gerne ser en reaktion som jeg ihvertfald ikke synes er fordelagtig for hundene, på sigt. (Jeg går ud fra at man forsøger at avle sig frem mod at hundene, der i fremtiden bliver testet, rammer ønskeprofilen). Det drejer sig om reaktionen i forbindelse med den keddeldragt der springer op lige foran hunden. Dèr ønsker man ikke nogen reaktion???. Det synes jeg lyder mærkeligt, for er det ønskværdigt at hunde ikke flytter sig for noget stort der pludselig dukker op foran dem?. Jeg mener ikke de skal styrte væk i panik men det er da en dum hund der ikke lige øger afstanden lidt, for en sikkerheds skyld.

 

Da jeg for 6-7 år siden var til mentalbeskrivelse med Thailo, var det Belgier Klubben der arrangerede det, hvilket betød at vi var de eneste "ikke belgiere". Det er jo nogle ret anderledes hunde og det jeg så var absolut ikke rart. For mange af dem, var det en dag fyldt med rædsler og jeg må indrømme at jeg nok aldrig ville melde min hund til sådan et arrangement, hvis den var lidt nervøst anlagt.

 

Tak for en spændende tråd. Håber der er andre der vil dele deres erfaringer.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...