Hop til indhold

ben???


martin
 Share

Recommended Posts

jeg har et ?

når man barfar og man skal give rå ben sammen med enten

ren kød/kallun skal man så veje benet alså nu siger vi at silver skal have 800g om dagen og jeg giver ham 200g ben skal han så have 600g kallun/kød og 200g ben

håber i forstår hvad det er jeg mener

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvis det er RKB, hvor de også kan spise hele benet, så ja.

 

Men er det hyggeben, hvor selve benet er tilbage, så er det kun kødet på benet, der "tæller", og dermed skal hunden have mere.

 

Luna får ikke begge dele på engang, medmindre RKB'en er for lille til at udgøre et helt måltid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi bruger jo ikke foderplaner, men tager forskelligt op af fryserne til hundene hver dag - eller næsten, så hvis du går voldsomt op i planer og fodrer og vejer af præcist hver dag, bør du nok se bort fra mit indlæg :-)

 

Mht ben, så har vi et ret afslappet forhold til dem - ligeså kød og fedt.

 

Vi fodrer med 'hånden på ryggen af hunden' - forståes på den måde, at vi tjekker huldet løbende - nogle dage får de store mængder ben (hele rygge fra hest eller alle benene fra et lam, hvis vi lige har slagtet osv) og så spiser de det de nu kan - dagen efter får de så måske lidt mindre, end de ellers ville have fået.

 

I praksis vil det så betyde, at de nogle dage får 20 kg ben (og nej, de spiser ikke det hele på en dag), mens de andre dage kun får 200 gram kød. Selvfølgelig får de ikke de store mængder dagen før konkurrencer osv, men derudover er de gode til, kun at spise til de er godt mætte :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bayou

Ben gives her med hver målted (en gang om dagen) med ca 20/80 eller 30/70 ratio, stor vægtbærende knogler bliver ikke brugt, vil simplthen ikke risikerer flekket tænder.

Det med at fodre 2-3% of hundens vægt er kun mente som en målestok. nogle dage spiser hunden mere andre dage mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

så skal jeg ik være bange for at give dem en hel okse ryg/riben om ugen smiler og så foder efter min plan for det er jo kun kalk mm. de får gennem ben

 

 

 

her lige et andet ? jeg prøver så vit det er muligt at undgå okse kød/kallun

det er jo en af de ting som hunde kan udviklige allagi over for er der andet kød de kan få allagi af jeg vil gerne foder med strus i stedenfor kylling/kalkun. er der nogle der har afaring med strus

 

Vi bruger jo ikke foderplaner, men tager forskelligt op af fryserne til hundene hver dag - eller næsten, så hvis du går voldsomt op i planer og fodrer og vejer af præcist hver dag, bør du nok se bort fra mit indlæg :-)

 

Mht ben, så har vi et ret afslappet forhold til dem - ligeså kød og fedt.

 

Vi fodrer med 'hånden på ryggen af hunden' - forståes på den måde, at vi tjekker huldet løbende - nogle dage får de store mængder ben (hele rygge fra hest eller alle benene fra et lam, hvis vi lige har slagtet osv) og så spiser de det de nu kan - dagen efter får de så måske lidt mindre, end de ellers ville have fået.

 

I praksis vil det så betyde, at de nogle dage får 20 kg ben (og nej, de spiser ikke det hele på en dag), mens de andre dage kun får 200 gram kød. Selvfølgelig får de ikke de store mængder dagen før konkurrencer osv, men derudover er de gode til, kun at spise til de er godt mætte :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
så skal jeg ik være bange for at give dem en hel okse ryg/riben om ugen smiler og så foder efter min plan for det er jo kun kalk mm. de får gennem ben

 

 

 

her lige et andet ? jeg prøver så vit det er muligt at undgå okse kød/kallun

det er jo en af de ting som hunde kan udviklige allagi over for er der andet kød de kan få allagi af jeg vil gerne foder med strus i stedenfor kylling/kalkun. er der nogle der har afaring med strus

 

Jeg ville med ro i sjælen give en hel okseryg - du kan jo evt save den over på midten, hvis du føler det bliver for meget

 

Struds har jeg ingen erfaringer med, af den simple grund, at kiloprisen er skyhøj, der hvor jeg kan købe det - men det er helt sikkert fint at fodre med :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi plejer også at give benet alene, der er kun kød med hvis benet er for lille.

 

Her er det nemt at se på afføringen hvis Motor skal have mere kød / hakket kød, det bliver meget lyst og sådan smuldrende.

Et par gange har han kastet lidt ben op han ikke har kunnet fordøje, vil bare sige at det skal du ikke blive forskrækket over :-D

 

Forresten, igår havde han drukket en masse muddervand i skoven og fik en smule tynd mave, så gav vi ham okseben til aftensmad - og i dag har nummer 2 været helt perfekt :5up: Det er altså smart.

 

Hårdt foder til blød mave, blødt foder til hård mave :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Når I skriver ben og samtidig skriver at I giver ekstra kød sammen med, så bliver jeg nødt til at spørge... er der ikke kød og fedt på de ben I har/køber?

 

På de ben vores hunde får, er der masser af kød og nogle gange også en del fedt, alt efter hvor fede de dyr, der er endt i fryseren har været ved slagtning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Når I skriver ben og samtidig skriver at I giver ekstra kød sammen med, så bliver jeg nødt til at spørge... er der ikke kød og fedt på de ben I har/køber?

 

På de ben vores hunde får, er der masser af kød og nogle gange også en del fedt, alt efter hvor fede de dyr, der er endt i fryseren har været ved slagtning.

 

Ja nogle af benene er der ikke særlig meget kød på. Det er lidt forskelligt, alt efter hvad slagteren har.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Når I skriver ben og samtidig skriver at I giver ekstra kød sammen med, så bliver jeg nødt til at spørge... er der ikke kød og fedt på de ben I har/køber?

 

På de ben vores hunde får, er der masser af kød og nogle gange også en del fedt, alt efter hvor fede de dyr, der er endt i fryseren har været ved slagtning.

 

de ben jeg giver er det nesten ik noget kød på ren ben.

men jeg vil nu stoppe med at give de bærene ben fra lam da de splinter ret meget og i mine hundes aføring kommer der nogle spisse stykker ud sammen med og også nogle store stykker spisse stykker og 2-4 CM lange og 1 CM brede er sku lidt navøs det gælder også de der plade stykker tror jeg nok det heder

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi plejer også at give benet alene, der er kun kød med hvis benet er for lille.

 

Her er det nemt at se på afføringen hvis Motor skal have mere kød / hakket kød, det bliver meget lyst og sådan smuldrende.

Et par gange har han kastet lidt ben op han ikke har kunnet fordøje, vil bare sige at det skal du ikke blive forskrækket over :-D

 

Forresten, igår havde han drukket en masse muddervand i skoven og fik en smule tynd mave, så gav vi ham okseben til aftensmad - og i dag har nummer 2 været helt perfekt :5up: Det er altså smart.

 

Hårdt foder til blød mave, blødt foder til hård mave :-D

 

 

lige nu er det 3-5 gange om ugen de brakker galle/gulligt op ca 2 til 6 gange per gang så kommer der også et stykke ben op den siste gang

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har Luna også nogle gange.. Men ellers prøv at giv lidt mere kød ved siden af.. altså i samme måltid om du vil..

 

den ene hund jeg har er jo kun 7 mdr og skal jo have masser af kalk når jeg giver ben så er det som et moldtid hvor der ik er kød på og det er 2 gange om ugen om morgen for de den ene gang ren kallun og den ande gang hjerte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
lige nu er det 3-5 gange om ugen de brakker galle/gulligt op ca 2 til 6 gange per gang så kommer der også et stykke ben op den siste gang

 

den ene hund jeg har er jo kun 7 mdr og skal jo have masser af kalk når jeg giver ben så er det som et moldtid hvor der ik er kød på og det er 2 gange om ugen om morgen for de den ene gang ren kallun og den ande gang hjerte

 

Jeg tror altså at det er pga, at du giver rene ben uden kød, at dit bensplinte problem opstår :genert:

 

Vores hunde kan også godt knække sig, hvis de finder et rengnavet ben og æder det - så kommer der bensplinter og galde op.

 

Jeg vil råde dig til, at give en klump kød sammen med, som Jeanette også foreslår :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart vil jeg sige, at dine hundes maver ikke helt har vænnet sig til den rå mad endnu. Efterhånden som tiden går, vil deres mavesyre blive stærkere og stærkere. Og det vil sige, at de bliver bedre og bedre til at opløse de benstykker de sluger.

 

Opkastet vil også stoppe stille og roligt. Ricki kaster kun op, når han har en benstump, der bliver ved med at irritere. Og det er ca. en gang hver anden måned.

 

Jo mere konsekvent du er mht. deres mad (dvs. intet tørfoder, rugbrødsstumper og lignende) desto hurtigere vil deres mavesyre være i stand til at klare benene. Og du vil ikke kunne se ben i afføringen mere heller.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså at det er pga, at du giver rene ben uden kød, at dit bensplinte problem opstår :genert:

 

Vores hunde kan også godt knække sig, hvis de finder et rengnavet ben og æder det - så kommer der bensplinter og galde op.

 

Jeg vil råde dig til, at give en klump kød sammen med, som Jeanette også foreslår :5up:

 

jeg har fået fat i 2 hele okse ryg til 50 kr i det hele og der var også kød på jeg gav mine hunde det i går ved 19 tiden og her i dag ved 20 tiden kastede den ene galle og ben stykker op og der var jo kød på håber snart at det går over

jeg kunne se at det var spisse stykker af ribenen der kom op

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har fået fat i 2 hele okse ryg til 50 kr i det hele og der var også kød på jeg gav mine hunde det i går ved 19 tiden og her i dag ved 20 tiden kastede den ene galle og ben stykker op og der var jo kød på håber snart at det går over

jeg kunne se at det var spisse stykker af ribenen der kom op

 

 

Hvor længe siden er det at du havde begyndt på råt... det kan jeg ikke husk, :hmm: det lyder umiddelbart som du skal hold dig til det bløder typer som kylling, lam, kallun, oksebrusk ben, indtil det hele køre på spøret... og ikke så meget ben ad gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cv2002

Nu må jeg høre om et kun er okseben i giver eller er der andre ben? Min må ikke få oksekød/ben. Så er der vel kun lammeben tilbage og så lige de ben jeg får fra en jæger jeg kender. Dem få hun med pels og klove på. Andet har jeg ikke lige fantasi til at se for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
jeg har fået fat i 2 hele okse ryg til 50 kr i det hele og der var også kød på jeg gav mine hunde det i går ved 19 tiden og her i dag ved 20 tiden kastede den ene galle og ben stykker op og der var jo kød på håber snart at det går over

jeg kunne se at det var spisse stykker af ribenen der kom op

 

Har de fået noget i den mellemliggende tid?

 

Nogle hunde kan have problemer med et stort måltid om dagen - jeg har ikke selv erfaringen, men har læst om enkelte - måske det kan være det?

Det kan også være som Bayou skriver, at maven ikke er gearet til det endnu.

Det kan også være, at din hund er blandt de få, der bare aldrig kommer til, at fungere på råt eller vil være meget længe om skiftet.

 

I første omgang ville jeg følge Bayou´s råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...