Hop til indhold

strinten op af folks ben


Gæst Jette
 Share

Recommended Posts

Gæst Jette

Vores toller han Eddie er jo efterhånden blevet et år og er vist en rimelig "fremme i skoen" hanhund :oops:

 

I løbet af de sidste par dage har han både strintet op af en hundetræner og af dyrlægen (det er også sket 5 gange før i løbet af de sidste 3-4 måneder) :oops: Hvad pokker kan vi gøre for et stoppe/minimere det? Han får selvfølgelig et "nej" og bliver "flyttet" væk fra den "over-pissede".

 

Generelt gode råd til en nogengange småfrustreret hundeejer med en teenage hanhund :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde der stresser har ofte behov for at tisse, og jeg kan forestille mig at din hund måske har været lettere stresset i de situationer det er sket i, og da han jo er hanhund, så vil han oftest vælge at lette ben op af det der er højest i omgivelserne, og det er jo som oftest mennesker :blink:

 

Hvis du kan nikke genkendende til at det sker i stressede situationer, så ville jeg nok bare fjerne ham fra situationen, og jeg ville ikke skælde ud, da det bare gør situationen mere stresset for ham i fremtiden. Hold godt øje med ham når I er i den slags potentielt stressende situationer, og sørg for at gå væk med ham når du ser tegn til at nu stresser han så meget at han vil begynde at tisse lige om lidt. Jeg ved godt at det kan være svært, da man nogen gange ikke kan komme væk fra situationen, og andre gange måske ikke er hurtig nok.

 

Forsøg også at gøre situationerne mindre stressende for ham, tal opmuntrende, giv ham nogle godbidder og hvad du ellers ved kan virke beroligende på ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo altid stinket af hunhunde og mange ( kun )unge hanhunde har strintet på mig , mine sko, bukser , alt efter deres højde.

Tror ,det er almindeligt ved disse unge pupertetshanner, der lige bliver overgearede ved mødet af disse dejlige dufte.Så det er nok det, der i gamle dage hed "overspringshandlinger".

Jeg ville ikke tage det så alvorligt , men selvfølgelig korrigerer hunden med et NEJ eller STOP:

Link til indlæg
Del på andre sites

I sådanne situationer må jeg indrømme at alt pædagogik ville ryge ud af vinduet. Jeg ville straks "korrigere" hunden, nok temmeligt kraftigt både med stemme og ved fysisk at fjerne/træde ind foran den - dog uden at forsage fysisk smerte o. lign.

 

Det er simpelthen en no-go i min verden og skal stoppes med det samme, inden det udvikler sig til en skidt vane. Der er bare ikke noget værre end hanhunde der ikke har lært ikke at pisse op af alting :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg holder "bare" øje. Motor må ikke strinte op af ting som cykler, blomsterhandlerens potter osv, så kigger på ham mens vi går forbi sådanne ting og skubber ham videre sammen med et naaj hvis han begynder at gøre klar til at hejse bagbenet.

 

Så jeg ville bare have samtale med træneren/hvem end uden øjenkontakt, jeg ville holde øje med hunden og sekundet den gjorde klar til et sprøjt, ville jeg sige et pænt nej og gå et sted hen hvor det var ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Mette1107
I sådanne situationer må jeg indrømme at alt pædagogik ville ryge ud af vinduet. Jeg ville straks "korrigere" hunden, nok temmeligt kraftigt både med stemme og ved fysisk at fjerne/træde ind foran den - dog uden at forsage fysisk smerte o. lign.

 

Det er simpelthen en no-go i min verden og skal stoppes med det samme, inden det udvikler sig til en skidt vane. Der er bare ikke noget værre end hanhunde der ikke har lært ikke at pisse op af alting :shock:

 

Må sige at jeg er helt enig her! Har en enkelt gang prøvet det i en hundeskov i Næstved og jeg var totalt mundlam og rystet bagefter :shock:! Nok også fordi at ejeren ikke engang undskyldte :damn: men bare grinede og sagde at det gjorde han tit :shock:! Jeg havde heldigvis gamle regnbukser på og gummistøvler men må indrømme at jeg blev gal :evil: - synes det var ekstremt klamt!

 

Siger ikke at I kan gøre for det på nuværende plan, men slå rigtig hårdt ned på det! Det er ikke en lille ting....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg holder "bare" øje. Motor må ikke strinte op af ting som cykler, blomsterhandlerens potter osv, så kigger på ham mens vi går forbi sådanne ting og skubber ham videre sammen med et naaj hvis han begynder at gøre klar til at hejse bagbenet.

 

Så jeg ville bare have samtale med træneren/hvem end uden øjenkontakt, jeg ville holde øje med hunden og sekundet den gjorde klar til et sprøjt, ville jeg sige et pænt nej og gå et sted hen hvor det var ok.

 

Det var også præcist sådan jeg ville gøre, og det virkede fint på Baldur :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Høeh, det kan jeg nikke genkendende til!

 

Jeg har også en toller på nu 5 år.

 

Da han gik til hvalpetræning det første sted, blev jeg nødt til at have gummistøvler på, fordi han kunne simpelthen ikke styre sig. Og det var helt sikkert stress, for da vi stoppede der pga. forkert træning/dårlig træner og fandt et nyt sted, holdt han op!

 

Tollerhanhunde er HANhunde. Mange af dem i hvert fald. Hvis du som mig bor inde midt i en by, kan du komme til et punkt, hvor du vil overveje at få ham kastreret. Han vil bruge så meget energi på at være "tough", at du har en ekstremt stresset hund hele tiden. Tæver i løbetid vil være hans et og alt, og hvis han finder en i nærhedén, vil han ignorere alt andet - selv mad. Sådan var Ricki i hvert fald...

 

Han er nu kastreret, og han fungerer rigtig godt. Han kan komme i hundeskov osv. uden problemer.

 

For at afhjælpe problemet her og nu skal du sørge for at holde øje med ham, og når han lægger an til at løfte benet, skal du fysisk stoppe ham. Til træning kan du evt. sørge for at stå i nærheden af et træ eller lign., som han gerne må tisse på.

 

Held og lykke:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanett

Mickey pissede op en af de andre hundeejere til træning engang. Jeg var blot uopmærksom et øjeblik.

Ham, som Mickey havde tisset op af, tog det heldigvis enormt pænt! En måned senere fik han altså klippet kuglerne.

 

Det er en adfærd, som skal stoppes, men jeg tvivler nu på at det 100% kan undgås, når man har en hanhund, som er teenager :stupid:

 

(Pyha, hvor er jeg glad for at Mickey er blevet voksen :lol: )

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det er en adfærd, som skal stoppes, men jeg tvivler nu på at det 100% kan undgås, når man har en hanhund, som er teenager :stupid:

vores hanhund har ALDRIG gjort det siden vi fik ham da han var 7 mrd. og indtil i dag, 2 år senere.

Aner ikke om han har gjort det før vi fik ham.

 

og ville aldrig kastrerer ham for at tisse på folk pga. stress eller anden grund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanett
vores hanhund har ALDRIG gjort det siden vi fik ham da han var 7 mrd. og indtil i dag, 2 år senere.

Aner ikke om han har gjort det før vi fik ham.

 

og ville aldrig kastrerer ham for at tisse på folk pga. stress eller anden grund.

 

Det skal lige siges at der var flere grunde til at Mickey blev kastereret. Og jeg har aldrig fortrudt det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanett
Du skrev det med 100 % sikkerhed ikke kunne undgås en teenager hanhund tissede op af andre ;-)

 

Min fejl :oops: Men vil stadig vove at påstå at der er en del hanhunde, der liiiige skal prøve :slem: Ikke alle....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jette
Hunde der stresser har ofte behov for at tisse, og jeg kan forestille mig at din hund måske har været lettere stresset i de situationer det er sket i, og da han jo er hanhund, så vil han oftest vælge at lette ben op af det der er højest i omgivelserne, og det er jo som oftest mennesker :blink:

 

Hvis du kan nikke genkendende til at det sker i stressede situationer, så ville jeg nok bare fjerne ham fra situationen, og jeg ville ikke skælde ud, da det bare gør situationen mere stresset for ham i fremtiden. Hold godt øje med ham når I er i den slags potentielt stressende situationer, og sørg for at gå væk med ham når du ser tegn til at nu stresser han så meget at han vil begynde at tisse lige om lidt. Jeg ved godt at det kan være svært, da man nogen gange ikke kan komme væk fra situationen, og andre gange måske ikke er hurtig nok.

 

Forsøg også at gøre situationerne mindre stressende for ham, tal opmuntrende, giv ham nogle godbidder og hvad du ellers ved kan virke beroligende på ham

 

Dyrlægen situationen var stresset. Træneren stod vi bare og hyggesnakkede med en en pause fra træningen. De andre gange har det primært været i hundeskoven, hvor det de par gange jeg kan huske det har været op af andre hanhundes ejere. Så tror ikke det nødvendigvis er stress relateret, men vil holde øje med det.

 

Vi træner også at han ikke skal pisse op af alt ting, han får ros når han ikke tisser op af noget han er snuset til he he.

 

Pt. tror jeg måske nærmere det er som Ulla H skriver, at duftene er for spændende + oversprings handlinger. Trænerne har tæver derhjemme og mon ikke dyrlægen har duftet godt af andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jette
Høeh, det kan jeg nikke genkendende til!

 

Jeg har også en toller på nu 5 år.

 

Tollerhanhunde er HANhunde. Mange af dem i hvert fald. Hvis du som mig bor inde midt i en by, kan du komme til et punkt, hvor du vil overveje at få ham kastreret. Han vil bruge så meget energi på at være "tough", at du har en ekstremt stresset hund hele tiden. Tæver i løbetid vil være hans et og alt, og hvis han finder en i nærhedén, vil han ignorere alt andet - selv mad. Sådan var Ricki i hvert fald...

 

 

Vores hund reagere da på løbske hunhunde, men kan altså fint fungere bare han ikke er i umiddelbar nærhed af dem. Og vi bor midt i relativ stor by. Generelt spiller han ikke specielt meget op til andre hanhunde og hvis han gør er det kun i leg, så har bestemt ikke indtryk af at han stresser konstant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Nu har vi 3 intakte hanhunde og de har aldrig gjort noget lign. På trods af at der kommre mange hanhunde her på vores grund (da jeg har en hundepension) og de fleste af hanhundene lige skal pisse op af husmuren og for det ikke skal være løgn op af vores hovedtrappe :damn:Så tisser vores ikke de steder, og det er ikke noget jeg har lært dem. De har kun travlt med at tisse ude på løbefoldene når jeg har luftet pensionshundene. Men de har altså aldrig tisset op af andre eller så meget som gjort tegn til det og jeg ville også straks få ham stoppet i det hvis det var mig. Jeg har 1 gang prøvet at en hanhund i pension tissede op af mig og ejeren stod bare og grinte af det. gad vide om det var noget den gjorde tit eller det bare var fordi han blev flov. Nu var det en ekstremt selvsikker hanhund de havde store problemer med og deres børn kunne ikke have legekammerater på besøg da han gik til andgreb på dem. Så jeg tror nu den gjorde det fordi den var så dominat og jeg jo lugtede så meget af andre hunde. Men det er også den eneste hanhund jeg har oplevet det med heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

vores hanhund har ALDRIG gjort det siden vi fik ham da han var 7 mrd. og indtil i dag, 2 år senere.

Aner ikke om han har gjort det før vi fik ham.

 

og ville aldrig kastrerer ham for at tisse på folk pga. stress eller anden grund.

 

Nej og tak for dit indlæg. Skønt at høre, at der også findes hundeejere, der kan holde hovedet koldt, selvom hunden ikke opfører sig helt efter bogen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hund reagere da på løbske hunhunde, men kan altså fint fungere bare han ikke er i umiddelbar nærhed af dem. Og vi bor midt i relativ stor by. Generelt spiller han ikke specielt meget op til andre hanhunde og hvis han gør er det kun i leg, så har bestemt ikke indtryk af at han stresser konstant.

 

 

Jamen det er da dejligt at høre:-)

 

Jeg ville aldrig ønske for nogen, at deres hund vil blive så påvirket af omgivelserne, som Ricki var. Jeg talte de tæver inden for en radius af 100 meter fra vores have. Der var 30, jeg kendte til! Hver gang, han blev lukket i haven, stillede han sig med næsen i vinden og småhylede. Han lagde op til slåskamp med hanhunde, "hanmennesker" og hvad der ellers var i nærheden på gåture.. Han kunne ikke lægge sig og slappe af, når han var inde, for han ville bare ud og kæmpe med verden.

 

Vi gik til træning med ham 2 gange om ugen. Han blev trænet inde og i haven hver dag for at prøve at afhjælpe problemerne. Han fik (og får stadig) gåture på 1-1½ time to gange om dagen. Han er barf-fodret, og har altid brugt meget tid og energi på at spise ben. Så stress pga. manglende aktivering kunne hurtigt udelukkes.

 

Så vi tog en beslutning om, at selvom han ville være en super avlshund (som hans far), ville vi aldrig med god samvittighed kunne avle på en så aggressiv og stresset hund. Så efter mange svære overvejelser og råd fra kvalificerede hundefolk valgte vi at få ham kastreret, medicinsk og fysisk samtidig.

 

Han var på det tidspunkt omkring 1½ år.

 

Det viste sig at være den rigtige beslutning i vores tilfælde. Jeg mener ikke, at man bare skal neutralisere hunde til høje og venstre. Men i nogle tilfælde er det det rigtige at gøre, og det synes jeg folk skal bakke op om, og ikke være selvfede og dømmende, når de ikke selv har eller har haft sådanne problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er da dejligt at høre:-)

 

Jeg ville aldrig ønske for nogen, at deres hund vil blive så påvirket af omgivelserne, som Ricki var. Jeg talte de tæver inden for en radius af 100 meter fra vores have. Der var 30, jeg kendte til! Hver gang, han blev lukket i haven, stillede han sig med næsen i vinden og småhylede. Han lagde op til slåskamp med hanhunde, "hanmennesker" og hvad der ellers var i nærheden på gåture.. Han kunne ikke lægge sig og slappe af, når han var inde, for han ville bare ud og kæmpe med verden.

 

Vi gik til træning med ham 2 gange om ugen. Han blev trænet inde og i haven hver dag for at prøve at afhjælpe problemerne. Han fik (og får stadig) gåture på 1-1½ time to gange om dagen. Han er barf-fodret, og har altid brugt meget tid og energi på at spise ben. Så stress pga. manglende aktivering kunne hurtigt udelukkes.

 

Så vi tog en beslutning om, at selvom han ville være en super avlshund (som hans far), ville vi aldrig med god samvittighed kunne avle på en så aggressiv og stresset hund. Så efter mange svære overvejelser og råd fra kvalificerede hundefolk valgte vi at få ham kastreret, medicinsk og fysisk samtidig.

 

Han var på det tidspunkt omkring 1½ år.

 

Det viste sig at være den rigtige beslutning i vores tilfælde. Jeg mener ikke, at man bare skal neutralisere hunde til høje og venstre. Men i nogle tilfælde er det det rigtige at gøre, og det synes jeg folk skal bakke op om, og ikke være selvfede og dømmende, når de ikke selv har eller har haft sådanne problemer.

 

Jeg har aldrig selv haft den slags problemer du beskriver her, men hvis jeg havde en intakt hanhund og havde forsøgt de samme ting du skriver her, men han stadig var lige stresset over tævehunde, så ville jeg da bestemt også overveje at neutralisere ham.

 

Jeg er imod at man neutraliserer bare for at gøre det, men jeg er bestemt ikke imod det når man har sat sig ind i hvad det er man gør og ikke har urealistiske forventninger til hvad det kan løse (nogen tror jo at det er løsningen på alt), og i din situation havde jeg som sagt nok også valgt at neutralisere, men alene fordi at en hanhund letter ben op ad et menneske, det er ikke grund nok for mig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jeanett
Jamen det er da dejligt at høre:-)

 

Jeg ville aldrig ønske for nogen, at deres hund vil blive så påvirket af omgivelserne, som Ricki var. Jeg talte de tæver inden for en radius af 100 meter fra vores have. Der var 30, jeg kendte til! Hver gang, han blev lukket i haven, stillede han sig med næsen i vinden og småhylede. Han lagde op til slåskamp med hanhunde, "hanmennesker" og hvad der ellers var i nærheden på gåture.. Han kunne ikke lægge sig og slappe af, når han var inde, for han ville bare ud og kæmpe med verden.

 

Vi gik til træning med ham 2 gange om ugen. Han blev trænet inde og i haven hver dag for at prøve at afhjælpe problemerne. Han fik (og får stadig) gåture på 1-1½ time to gange om dagen. Han er barf-fodret, og har altid brugt meget tid og energi på at spise ben. Så stress pga. manglende aktivering kunne hurtigt udelukkes.

 

Så vi tog en beslutning om, at selvom han ville være en super avlshund (som hans far), ville vi aldrig med god samvittighed kunne avle på en så aggressiv og stresset hund. Så efter mange svære overvejelser og råd fra kvalificerede hundefolk valgte vi at få ham kastreret, medicinsk og fysisk samtidig.

 

Han var på det tidspunkt omkring 1½ år.

 

Det viste sig at være den rigtige beslutning i vores tilfælde. Jeg mener ikke, at man bare skal neutralisere hunde til høje og venstre. Men i nogle tilfælde er det det rigtige at gøre, og det synes jeg folk skal bakke op om, og ikke være selvfede og dømmende, når de ikke selv har eller har haft sådanne problemer.

 

 

Hvor kan jeg nikke genkendende!!!

 

Mickey kunne ikke se en tæve på afstand, uden at humpe i luften. Og han lagde også an til slåskampe, bare han så en hanhund på afstand.

Jeg prøver virkelig at gøre mit, men til hundetræf og andet, måtte jeg nogen gange gå grædende derfra.

Snakkende med min hundetræner, som anbefalede mig at få ham kastereret. Flere hundefolk anbefalede det også.

 

Efter kastereringen, fik jeg lige pludselig en hund, som slappede af. Som kunne hilse på tæver, uden at humpe samtlige kropsdele på hende og kunne hilse på hanner, uden at puste sig op og gøre an til slåskamp. Jeg fik en hund, der kunne lege igen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...