Hop til indhold

Vandforstøver


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Nej det er ikke noget jeg bruger, og kunne ikke finde på det.

 

Men hvad synes i om det? Er det meget brugt?

 

Min bagbo, som jeg før har skrevet om, der har en meget gøende havehund, er begyndt at prøve opdrage eller måske snarere skræmme hendes hund fra at gø med en vandforstøver. Det er nemt at høre ude i haven når hunden gør, så skriger hun "neeeeej" og så går hun i gang med vandet, efter den har gøet, og den får ikke for lidt :cry: Så piver hunden og ryster sig. Jeg synes bare det er så synd :cry:.

 

Det var min anden nabo der fortalte mig, at hun var begyndt på det, i høje rosende toner:stupid:, og den gør måske da også mindre, men det er da sikkert fordi den er blevet bange for hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet det på Vinnie. Lige da jeg fik hende var hun totalt uregerlig i bilen, når hun så en anden hund, cyklist, gammel dame eller en af de mange andre ting, hun mente man skulle gø af. Hun nøjedes ikke bare med at gø - hun sprang rundt over det hele, hvilket var temmelig distraherende.

Det er svært at være pædagogisk medens man kører, så jeg prøvede at give hende et strint med en vandpistol.

 

Man kan sige at det virkede på den måde, at jeg fik afledt hendes opmærksomhed fra det hun gøede af. Men timingen skal være rigtig. Vandpistolen skal ikke være straf, men afledning. Og der skal roses når man har fået hundens opmærksomhed. Jeg brugte det kun i et par uger, så havde hun lært at reagere på min stemme.

 

Til en ganske almindelig normal hund er det ikke noget man behøver at bruge, men jeg vil ikke afvise at jeg kunne finde på at gøre det igen, hvis jeg fik endnu en genbrugshund, der gik i selvsving og var umulig at trænge igennem til, på samme måde som Vinnie var da jeg fik hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, jeg må indrømme at jeg blev forskrækket over metoden, da min nabo, som ikke har hund stod og roste den (som i "prøv det, prøv det)

 

Det har du ret med, mht. timingen. Der er min bagbo's timing jo helt grusom. Den får først en skylle tror hun sprøjer 3-4 gange på den, når den er færdig med at gø, og efter hun har råbt af den, og hun roser den slet ikke.Hvis det nu skulle være en effektiv metode så skulle hun jo nok sprøjte på hunden når den gøede, og så rose i dét den straks holdt op.

 

Vic gør da også nu og da i haven, pt. gør han af vores anden nabos nye sharpei, og den gør igen så godt den nu kan, det skifter lidt hvem der starter, de er ikke fans af hinanden, og kan se hinanden lidt igennem hækken. Men det tager jo tid til at de vænner sig til at nu bor de i hver deres have ved siden af hinanden (de har prøvet at møde hinanden, et neutralt sted, det var ingen succes, indædt had :???:) men jeg træner med at aflede ham fra den, og roser ham for at være stille, f.eks giver ham godbidder for bare at være i haven når sharpeien også er i dens have, uden han reagerer på det. Er han ikke stille, så kalder jeg ham ind med fløjten, eller sætter ham i om baghaven.

 

Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis jeg begyndte at opdrage Vic med vandforstøver, så ville tilliden ryge med det samme. Men forskellige hunde, forskellige opdragelses-metoder måske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du ret med, mht. timingen. Der er min bagbo's timing jo helt grusom. Den får først en skylle tror hun sprøjer 3-4 gange på den, når den er færdig med at gø, og efter hun har råbt af den, og hun roser den slet ikke.Hvis det nu skulle være en effektiv metode så skulle hun jo nok sprøjte på hunden når den gøede, og så rose i dét den straks holdt op.

 

Netop!

 

Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis jeg begyndte at opdrage Vic med vandforstøver, så ville tilliden ryge med det samme. Men forskellige hunde, forskellige opdragelses-metoder måske.

 

Det tror jeg bestemt også. Men mit udgangspunkt med Vinnie var netop en hund der ingen tillid havde til mennesker, var helt lukket af og først skulle lære overhovedet at modtage nogen form for input.

 

Man kan godt diskutere om det er rigtigt at bruge en negativ metode til at få kontakt, men det blev først gjort efter at positive metoder havde fejlet. Hun forstod simpelthen kun det negative, for det var det eneste hun havde prøvet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaddin

Jeg bruger en, men det er fordi Darwin synes det er deeejligt :klap: Når han får det for varmt kan han rigtig godt lide at få lidt koldt vand ind til huden under hans tykke pels. Så herhjemme bruger vi den ikke til afstrafning, men til afkøling :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger en, men det er fordi Darwin synes det er deeejligt :klap: Når han får det for varmt kan han rigtig godt lide at få lidt koldt vand ind til huden under hans tykke pels. Så herhjemme bruger vi den ikke til afstrafning, men til afkøling :blink:

 

He he sådan kan man jo også gøre:cool:. Jeg kan også godt lide sådan en lille Evian-mist :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger en, men det er fordi Darwin synes det er deeejligt :klap: Når han får det for varmt kan han rigtig godt lide at få lidt koldt vand ind til huden under hans tykke pels. Så herhjemme bruger vi den ikke til afstrafning, men til afkøling :blink:

 

 

Hehe nemlig Zita syntes det er noget af det sjoveste i verden især vis man også kan få lov at drikke af den :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Vandsforstøver brugt på hund synes jeg er noget Fanden har skabt!

 

Fordi:

Hunde kan ikke undgå at se, hvem der bruger forstøveren og dermed vil de blot lære at personen er ubehagelig at være i nærheden af i sammenhæng med den handling der udløser vandet

Hunden lærer derved at frygte den adfærd der fører til vandet.

 

Hvis handlingen bunder i aversion overfor f.eks. andre hunde er der stor sandsynlighed for at hunden lægger denne negativitet oveni følelserne overfor andre hunde og aversionen bliver større, da det er synet af andre hunde der bringer hunden i fedtefadet.

 

Væk med vandforstøveren :evil:

 

Vandpistol, korrekt anvendt som afledning eller stressblokker med efterfølgende positiv forstærkning har jeg det ok med, når alt andet er prøvet.

Men hunden skal helst ikke se, hvor vandet kommer fra og den må ikke blive bange blot afledt af det overraskende i det.

Som hvis man kastede noget ved siden af den, som den bliver nysgerrig over pga lyden.

 

Vandpistol brugt i træning og opdragelse som straf har jeg kun foragt for.

 

Det er f.eks. ikke i orden, i min verden, at øve at hunden ikke skal trække ved brug af vand, som jeg har hørt nogen gør :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...