Gæst ENVY Skrevet Maj 30, 2010 Rapporter Share Skrevet Maj 30, 2010 Jeg har en tæve - dværgpinscher 4 år. Min drøm er at Kahlúa skal have lov at have et kuld hvalpe. Både fordi jeg mener hun er en god og dejlig hund. Et pragteksemplar indenfor racen :hjerte: -og fordi jeg mener at hun skal have lov at føde et kuld og være Mor. Situationen er bare den at vi står overfor en løbetid og det bliver ikke i denne løbetid hun bliver parret. Vi er ved at renovere og skal flytte lidt frem og tilbage. Oveni kan vi ikke bruge vores sommerhus (hvor jeg gerne ville have hun skal føde og hvalpene skal være til de skal til deres ejere). Men da der går ca. 10 måneder mellem hendes løbetider når hun jo så at fylde 5 år inden hun kommer i løb igen. Jeg er bange for hun så er for gammel:confused: Plus at det kommer til at ramle sammen med vores familieforøgelse, vi planlægger nemlig at få en hvalp næste sensommer Såeh jeg er vildt meget i tvivl :hmm: Hvis jeg lavede et kuld hvalpe - så vil det jo betyde at ret hurtigt efter at hvalpene er fløjet fra reden, vil hun skulle tage imod en ny hvalp og vil hun overhovedet have overskud til det!? Alternativerne er at droppe at lave hvalpe. Eller at lave hvalpe og vente med en ny hund Angående alder mener min dyrlæge at denne førstkommende løbetid ville være bedst men synes også at hvis hun er i samme stand kan jeg godt gøre det næste løb. Personligt at er jeg selv meget i tvivl. Hvad er jeres mening og erfaring og hvad ville i råde mig til at tænke nærmere over? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Jeg ville personlig ikke turde lade en hund som din, der er så tidligt udviklet, blive 1stegangsfødende i 5 års alderen. Men som regel går det vel godt. Du skal ikke have hvalp og baby samtidig, nogle nyfødte babyer er extremt krævende og så er der ikke overskud til hvalpe/unghunde. Man skal have tid til at nyde dem og overskud. Bare min mening. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ENVY Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Jeg ville personlig ikke turde lade en hund som din, der er så tidligt udviklet, blive 1stegangsfødende i 5 års alderen.Men som regel går det vel godt. Du skal ikke have hvalp og baby samtidig, nogle nyfødte babyer er extremt krævende og så er der ikke overskud til hvalpe/unghunde. Man skal have tid til at nyde dem og overskud. Bare min mening. Baby:confused: Begynder I nu også!! Jeg skal skisme ikke have nogle unger foreløbig! Godt nok nærmer man sig de 30 men næste familie forøgelse består nu "bare" i en hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Jeg ville personlig ikke turde lade en hund som din, der er så tidligt udviklet, blive 1stegangsfødende i 5 års alderen.Men som regel går det vel godt. Du skal ikke have hvalp og baby samtidig, nogle nyfødte babyer er extremt krævende og så er der ikke overskud til hvalpe/unghunde. Man skal have tid til at nyde dem og overskud. Bare min mening. Hehe - hun mente familieforøgelse i forbindelse med anskaffelsen af ny hvalp Jeg ville vente til en ny hund. Hunden skal jo undersøges for at sikre den er rask - og der skal findes den helt rigtige hanhund til hende. Det skal helst ikke skyndes igennem. Desuden skal der helst være ro til hvalpene og hun er nok også lige i overkanten rent aldersmæssigt. Når du anskaffer dig din næste hvalp - så anskaf hunden med avl i tankerne og så glæd dig til at trække et kuld hvalpe på hunden ved 2-3 års tiden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 -og fordi jeg mener at hun skal have lov at føde et kuld og være Mor. Måske jeg misforstår det skrevne, men hunden vil ikke gå glip af noget, ved ikke at få lov at få hvalpe. Så at gøre det for "hendes skyld" er der ikke noget der hedder. Vi gør det for vores egen skyld, og det er jo på sin vis også helt i orden, når vi mener vi ved kuldet kan være med til at bedre racen. Personligt syntes jeg det er for sent at parre sin hund første gang i en alder af 5. Bækkenet vil ikke have samme elasticitet som når den er yngre, og der er derfor stor chance for, at du kan stå med en kompliceret fødsel. I forhold til hvalpekuld efterfulgt af hvalp kan sådan set godt være ok. Men kan ankomst af hvalp ikke vente, eller er der et særligt kuld du har kig på? Tror du et eller andet sted kommer til at gå på kompromis. Enten ved at undlade kuld på hende, få hvalpe midt i rodet eller vente med hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ENVY Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Hehe - hun mente familieforøgelse i forbindelse med anskaffelsen af ny hvalp Jeg ville vente til en ny hund. Hunden skal jo undersøges for at sikre den er rask - og der skal findes den helt rigtige hanhund til hende. Det skal helst ikke skyndes igennem. Desuden skal der helst være ro til hvalpene og hun er nok også lige i overkanten rent aldersmæssigt. Når du anskaffer dig din næste hvalp - så anskaf hunden med avl i tankerne og så glæd dig til at trække et kuld hvalpe på hunden ved 2-3 års tiden Som jeg også skriver i mit første indlæg er jeg meget i tvivl især pga hendes alder og fordi jeg virkelig personligt mener at næste løb er sidste chance. Jeg kan selvfølgelig ikke tage beslutningen før jeg er klar over hendes tilstand til den tid Lua er undersøgt - både øjenlysningen og røngten er tip top :5up: -jeg har fundet hanhund (e). Har en puddelbasse der også har fået samme tests og som i sind passer perfekt til Lua Og så har jeg en pinscher i tankerne fordi jeg stadig er i tvivl om det skal være blanding eller ej! Vores næste hund skal være en han så der bliver ingen kuld til mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst ENVY Besvaret Maj 30, 2010 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2010 Måske jeg misforstår det skrevne, men hunden vil ikke gå glip af noget, ved ikke at få lov at få hvalpe. Så at gøre det for "hendes skyld" er der ikke noget der hedder. Vi gør det for vores egen skyld, og det er jo på sin vis også helt i orden, når vi mener vi ved kuldet kan være med til at bedre racen. Du misforstår lidt Jeg ved udemærket godt at Lua ikke går glip af noget ved ikke at få hvalpe. Hun kommer ikke til have et dårligere liv eller noget i den dur. Men jeg mener at hun er en dejlig tæve som ville egne sig godt til at være Mor.-og jeg ved at hun ville lave nogle gode hvalpe som ville blive dejlige hunde. HVIS jeg gjorde det ville det være for at hende og jeg kunne få den oplevelse sammen. Min race er svær at bedre;-) Der er nogle der sidder tungt på magten og der er alt for høje indavls % til at jeg gider "lege med". For nogle år siden ventede jeg på en finsk hvalp men i sidste øjeblik blev hannen skiftet ud så indavls % røg i top.. Og så meldte jeg pas! Men det er en heeelt anden snak! Personligt syntes jeg det er for sent at parre sin hund første gang i en alder af 5. Bækkenet vil ikke have samme elasticitet som når den er yngre, og der er derfor stor chance for, at du kan stå med en kompliceret fødsel. Og det er ligepræcis det jeg er bange for. Det skal jo helst være en god oplevelse og hvalpene skal have en god start på livet I forhold til hvalpekuld efterfulgt af hvalp kan sådan set godt være ok. Men kan ankomst af hvalp ikke vente, eller er der et særligt kuld du har kig på? Njaar... lidt... Mén da det skal være en han og han skal kastreres er det ikke jordens undergang hvis det bliver et andet kuld;-) Tror du et eller andet sted kommer til at gå på kompromis. Enten ved at undlade kuld på hende, få hvalpe midt i rodet eller vente med hvalp. Ja, men jeg vil helst gøre hvad der er bedst for Lua. Jeg får jo forhåbentligt masser af chancer for at lave kuld, skal bare være sikker på om jeg skal undværre at opleve det sammen med hende:hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts