Hop til indhold

Ny med Bulldog hvalp

Gæst sonir
 Share

Recommended Posts

Gæst sonir

Så blev vi de lykkelige ejere af en Fransk Bulldog i mandags. Han er 9 uger, hedder Valde og er ved at falde til, men vi har da lidt spørgsmål, da vi er førstegang hundeejere.

Vi har jo læst en masse på nettet osv. Renlighed træningen synes vi at vi har styr på, og det samme med hvad den må og ikke må, men så er der jo alle småtingene...

Vi giver den mad 3 gange om dagen, tørfoder, og 3 gange a38 på opfordring af opdrætteren, efter den har fået vaccine og orme kur. Men den spiser ikke så meget af tørfoderet. Hvor meget skal sådan en hvalp have? Vi læst ca 95g et sted, men den havde stadig noget tilbage i morges da den skulle have nyt.

Er det normalt at hvalpene sover meget? De er self ikke så store, men nogen gange så vågner den, så tager vi den ud i haven for at besørge, og så går den ind og lægger sig igen, lige så snart den kommer ind igen.

Skal den vendes til halsbånd fra starten af? Vi har lånt nogle seler, kan den have begge dele på eller... Hundetegnet er på vej, og det skal den jo have på, så halsbåndet blir vel nødvendigt?

Når den er ude, så smager den jo på det meste, jord, græs osv. Sker der noget ved det? Vi holder den fra planter osv, men lidt ukrudt er der jo af og til, og den går frit om, så det er ikke hele tiden vi lige når at få den væk inden den har sat tænderne i noget "lækkert" grønt :-)

Vi har købt nogle godbider som den får, men de virker lidt bløde i det, og når han har guffet sådan en, så laver han lidt lyde osv. Det virker som om de måske klistre eller på anden måde er lidt svære at få ned. Er det bedre med nogle hårde godbider?

Han laver generelt nogle sjove smaske og grynte lyde når han går rundt, men jeg går ud fra det er normal, han er jo en Fransk Bulldog, han snorker dog ikke.

Lige pt har vi ham sovende i den transport kasse vi hentede ham i, og om natten sover han i den ved siden af vores seng, er det smart? Kan man, når han er faldet til, bare stille kassen et andet sted og så lægger han sig der?

Puha, så kom der alligevel noget tekst på :-D Jeg håber at der er noge nder vil dele ud af sin erfaring, så vi kan blive så gode som muligt, og gøre det så godt som muligt for Valde. Han er allerede en del af familien, så man vil ham jo det bedste,

Til år og fred

Sonir

Link til indlæg
Del på andre sites

Først, tillykke med den lille ny og velkommen til.

Du spørger om foderet, og der tror jeg det er meget forskelligt, hvor meget de spiser. Jeg ved ikke hvor meget I giver per fodring, men det skal jo være rimelig små portioner, når han er lille. Giver i A38 sammen med maden eller seperat? På foderet burde der stå sådan en ca. mængde i forhold til hvalpen vægt. Hvilket foder er det? Det kan jo være, andre herinde fodrer med det samme mærke.

Mht. at han spiser/tygger/smager på alt, så er det vist meget almindeligt. De undersøger jo verden, de små og det gøres bl.a. ved at tygge på ting. Bare I er opmærksomme på. at han ikke får slugt/spist noget giftigt eller uheldigt.

Hvalpe sover meget, men der skal jo være en eller anden balance mellem aktivitet og hvile. Man skal i hvert fald huske sig selv på, at der ikke hele tiden behøver ske noget. Det at flytte hjemmefra og lære alle de nye ting, er hårdt arbejde for en hvalp, så de har brug for fred ind i mellem alt det sjove.

Det var lige mine tanker. Men ellers søg rudt på Hunde-forum, der er masser god info at hente. Og så vil jeg anbefale bogen 'Hvalpen' af Lone Greva. Den havde jeg selv meget gavn af, da jeg selv fik hvalp.

/Mette

Ps. Vi æææælsker billeder på HF...:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, og tillykke med jeres nye hvalp! :vinken: Der er mange gode oplevelser i vente.

Jeg kan ikke svare på alle spørgsmålene, men vil dog alligevel kaste mig ud i lidt.

Tre måltider om dagen, lyder meget fornuftigt af tørfoder. Jeg gjorde det samme. Men tre måltider af A38 oveni, kan jeg ikke se det smarte i :hmm: - og kan godt forstå han ikke kan spise op, når han hele tiden får mad. (Ved ikke om det er et Fransk Bulldog trick, at give A38) (Fodermængen er forskellig fra fodermærke til fodermærke.)

Super at lufte hvalpen efter sovet, men husk også at gøre det efter i har leget og spist. Bare lige ud i haven og kigge, han er ikke så gammel så en luftetur efter disse ting er rigelig motion.

Hvalpe de sover rigtig meget. De vokser jo hele tiden, og udvikler sig. Hvilket kræver meget energi. For mig lyder det ikke unormalt at efter han har fået en luftetur, han så går ind og hviler sig lidt igen.

Babyer sover jo også en helt del.

Jeg er ikke urolig når min vaps spiser græs eller ligende. Mener vist det får maven til at slappe lidt af, hvis der er for meget syre eller andet (Der er nok nogle der skal rette mig hvis jeg tager fejl :-))

Ang. godbiderne hvis han er glad for dem og helt vild efter dem, ville jeg ikke skifte.

Min vaps ligger inde ved siden af sengen (når han ikke kravler ind under:lol:) Men har dog trænet med ham at sove alene, hvis en dag det skulle være nødvendigt. Men jeg kan ikke se nogen ulempe ved at ligge ved siden af sengen. Hunden er jo et flokdyr, så han synes nok det er fantastisk at sove ved sengen.

Ang. bur så er der nogle herinde som har styr på det. Jeg bruger ikke selv bur, så kan ikke komme med nogle råd omkring dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Velkommen til. Må vi se billeder af jeres lille buller?

Så blev vi de lykkelige ejere af en Fransk Bulldog i mandags. Han er 9 uger, hedder Valde og er ved at falde til, men vi har da lidt spørgsmål, da vi er førstegang hundeejere.

Vi har jo læst en masse på nettet osv. Renlighed træningen synes vi at vi har styr på, og det samme med hvad den må og ikke må, men så er der jo alle småtingene...

Vi giver den mad 3 gange om dagen, tørfoder, og 3 gange a38 på opfordring af opdrætteren, efter den har fået vaccine og orme kur. Men den spiser ikke så meget af tørfoderet. Hvor meget skal sådan en hvalp have? Vi læst ca 95g et sted, men den havde stadig noget tilbage i morges da den skulle have nyt.

Hvad står der på foderposen?

Er det normalt at hvalpene sover meget? De er self ikke så store, men nogen gange så vågner den, så tager vi den ud i haven for at besørge, og så går den ind og lægger sig igen, lige så snart den kommer ind igen.

Ja det er helt normalt. De sover rigtig meget - mere end man sådan lige går og regner med.

Skal den vendes til halsbånd fra starten af? Vi har lånt nogle seler, kan den have begge dele på eller... Hundetegnet er på vej, og det skal den jo have på, så halsbåndet blir vel nødvendigt?

Specielt med en bulldog vil jeg klart anbefale en sele. Min egen (godt nok en retriever-blanding) har et tyndt halsbånd til hundetegnet, som hun får på, når vi skal ud. Snoren sidder i selen.

Når den er ude, så smager den jo på det meste, jord, græs osv. Sker der noget ved det? Vi holder den fra planter osv, men lidt ukrudt er der jo af og til, og den går frit om, så det er ikke hele tiden vi lige når at få den væk inden den har sat tænderne i noget "lækkert" grønt :-)

Igen - helt normalt. Aaaalt skal der lige smages på i den alder.

Vi har købt nogle godbider som den får, men de virker lidt bløde i det, og når han har guffet sådan en, så laver han lidt lyde osv. Det virker som om de måske klistre eller på anden måde er lidt svære at få ned. Er det bedre med nogle hårde godbider?

Prøv jer frem og se hvad han bedst kan lide. Kogt kylling plejer også at være et hit.

Han laver generelt nogle sjove smaske og grynte lyde når han går rundt, men jeg går ud fra det er normal, han er jo en Fransk Bulldog, han snorker dog ikke.

Lige pt har vi ham sovende i den transport kasse vi hentede ham i, og om natten sover han i den ved siden af vores seng, er det smart? Kan man, når han er faldet til, bare stille kassen et andet sted og så lægger han sig der?

Det kan I i princippet sagtens, men hvorfor kan han ikke bare blive ved med at sove ved jeres seng.

Puha, så kom der alligevel noget tekst på :-D Jeg håber at der er noge nder vil dele ud af sin erfaring, så vi kan blive så gode som muligt, og gøre det så godt som muligt for Valde. Han er allerede en del af familien, så man vil ham jo det bedste,

Til år og fred

Sonir

Prøv evt. også at kontakte Lisbeth Storm (bruger herinde). Hun har også en Fransk Bulldog; Eddie på 1 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sonir

Mange tak for svarene, det er super. Det er jo rart at blive klogere.

Vi er ved at have fundet en rutine med at få ham luftet, og det går godt, der er dog uheld, men sån er det jo.

Jeg har fået nærløst maden og der står 95g dagligt. Ang a38 så er det på opfordring af opdrætteren, at han får det. Jeg har igår og i dag, blandet det sammen med tørfoderet, men han snupper kun A38 og lader resten ligge. I dag tømte jeg skålen efter han havde fået blandingen, og gav ham lidt tørfoder uden A38, som han har været lidt i. Så han spiser lidt, men vægten blir lavet så vi kan holde øje med om han tager på :-D

Han har ikke brokket sig over hverken selen eller halsbåndet, så det skal nok komme til at gå, og vi har øjnene med os når han er ude så han ikke får spist for meget skrammel.

Rigtig dejligt med jeres svar. Jeg vender klart tilbage, hvis der dukker mere op jeg ikke lige kan gennemskue :-D

Ps. Jeg skal da se hvad jeg kan gøre ang de billeder der missmette

Til år og fred

Sonir

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst sonir

Så har jeg lidt flere spørgsmål som kræver noget hjælp :-D

Valde er faldet til nu, men der er så kommet lidt nye spørgsmål på banen.

Vi er jo nødt til at arbejde, og vi prøver at vænne ham til at være alene hjemme, dette ved vi ikke helt hvorn går. Den ene nabo siger han hele tiden larmer den anden siger at han af og til tager 10 min hvor han larmer. Vi har selv været gået i korte og længere perioder. Der er han stille både når vi går og når vi kommer.

Lige nu prøver vi forskellige ting af, han har været i vores gang, med vindue ud til, og når vi går siger vi farvel, nusser ham og giver ham noget at tygge i som han kan lide. Han står og kigger efter os når vi går, men siger intet. Vi har haft forskellige folk forbi, for at høre om han larmede og for at kigge til ham, og for det meste har han været stille.

Vi har så læst lidt på det, og vi vil prøve at placere ham der hvor han sover for at se om det er bedre. Der vil han heller ikke kunne kigge ud, og se andre. Samtidig har den ene nabo tilbudt at gå ind og kigge til ham, når han larmer.

I samme omfang har vi læst at mange bruger lidt godt at give hvalpen, så den er beskæftiget, det første stykke tid efter man er gået. Vi kan dog ikke lige finde ud af, hvad dette skulle være. Anbefalingerne går på godbidder, som holder 2-3 min, men hvor finder man sådanne?

Vil der være mening i at lave de forandringer, vi har tænkt os? Vi har kigget på den såkaldte Kong og tænkte den måske også var noget den kunne bruge, hvis vi puttede lidt godbider i, men vil det blot gøre den mere aktiv?

Så til noget lidt andet...

Vi har jo som sagt en Fransk Bulldog, og har læst at de skal smøret og holdes rene i folderne i ansigtet, men hvor tit, hvor meget og hvordan/med hvad?

Skal hunde bades, og hvor tit og igen hvordan gribes det an?

Når man sidder og kigger rundt, så er der jo rigtig mange ting en lille hvalp skal lære, men hvor meget kan de klare på en gang. Lige nu er vi igang med at lære ham at tisse og skide ude, at reager på sit navn og komem når vi kalder. Men kan man køre på med det hele, så vi også går til sit, og slap snor når vi går osv? Eller skal man holde sig til nogle enkelte ting?

Hvor længe er hvalpen modtagelig for "lærdom"?

Så var det vidst det for nu, håber i har tid, lyst og viden til at hjælpe os.

Til år og fred

Sonny

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst torulv

Hejsa!

Er vild med din afslutning, :Til år og fred: Er man måske asatro?

Nå men nu til det. Lad være med at nusse ham når i går,i retter jeres opmærksomhed imod at i går. En Kong er supergod,man kan få altmuligt godt til at fylde i og den kan fryses. Fyld den f.eks med leverpostej og frys den,så er der timer af beskæftigelse og så er det kolde godt for hvalpetænder som klør! : )

Med hensyn til folder,jeg har selv en boxer med folder. Vend jer til at have et stykke papir liggene til at tøre øjne og mule med. Bare i sørger for at tørre rynker,øjne og mule hverdag,når der er noget,går det nok. Desuden kommer det helt af sig selv,når han har svinet jeres bukser og ærmer til nok,får i det nok lært! : )

Bad: Vent til han er et års tid,før er det ikke nødvendigt. Men det foregår ved at man tager vovse,sætter ham i badekar/balje eller brusekabine,Temperrer vandet,ikke for varmt og ikke for koldt,gør ham våd,sæb ham ind og skyl. Husk ikke shampoo i ansigt og øre og ikke sprøjte ham i ansigtet...kan de ikke lide! : ) Hvert halve år er fint.....med mindre ham lugter af røv!

Lærdom: Hvalpe lære hurtigt,men hold jer til ca 3 komandoer ad gangen og ikke træne det hele på en gang. En dag til det og en dag til det.

Hunde kan lære hele livet...måske ikke lære,men tilpasse sig er et bedere udtryk. Men jo ældere jo sværere,ligesom mennesker! : )

Håber at det har hjulpet lidt og så tillykke med snorketræet! : )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Når man sidder og kigger rundt, så er der jo rigtig mange ting en lille hvalp skal lære, men hvor meget kan de klare på en gang. Lige nu er vi igang med at lære ham at tisse og skide ude, at reager på sit navn og komem når vi kalder. Men kan man køre på med det hele, så vi også går til sit, og slap snor når vi går osv? Eller skal man holde sig til nogle enkelte ting?

Hvor længe er hvalpen modtagelig for "lærdom"?

Hej og velkommen :-D Hvad er asatro?

Har i overvejet et hvalpemotivations hold? Det er et godt sted for hvalpen at møde andre små, og det er dejligt at have noget at gå til - sammen.

Det er strålende det i har gang i at lære ham nu, for lige nu handler det mere om miljøtræning end lydighed.

Altså, træning er fint synes jeg, så længe man holder det til korte sessioner, aldrig siger nej (i trænings situation) og laver det som en leg.

Sitte lærer hvalpe som regel hurtigt hvis du vipper din hånd med en godbid i op mod dit eget ansigt - med masser af ros og godbidder er det bare sjovt for hvalpen. Men små ting, nemme ting og ikke særlig lang tid af gangen.

Slap snor er super fedt at lære hvalpen med det samme, som sådan er det jo ikke øvelse, mere at i roser når snoren er slap, stopper og ignorerer hvis han trækker (så han lærer at der INTET sker når han hiver), indkald er perfekt at øve nu hvor han er lille og rigtig gerne vil være i nærheden af jer.

Ellers er det noget med at tage ud og kigge på alle mulige ting, lugte, prøve, smage hele verdenen. Små skridt selvfølgelig, men f.eks. har vi brugt indtil for nylig på at lære vores 8 måneder "gamle" hund at gå over de der metalplader der ligger på vejen når der er vejarbejde...

Og det er så en anden ting, ved godt at mange steder skriver, at hvalpen suger mest indtil 16-ugers alderen, men hele livet er en lærdom og en miljøtræning synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites