Hop til indhold

Dirigering - fart

bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Er jo begyndt til klikkertræning ude på bernerpladsen nu i Ballerup/Skovlunde..

Vi træner er blandt andet dirigering.

Jeg aner ikke, hvordan det typisk indlæres i klikkertræning, men vi gør det sådan:

Få hunden ind på plads, giver den en bliv-kommando, hvorefter vi går ud og lægger en godbid til højre for den. Så går vi tilbage og så vendt hunden 180grader.

Her rejser vi så højre arm og siger "Højre", hvormed hunden lærer, at når man gør sådan, så skal den løbe over og tage godbidden i den side føreren pejer mod.

Det går rigtig fint, Møffe har næsten lært 100% forskel på højre og venstre nu og jeg kan have godbid liggende både til højre og til venstre og han kommer 95% af gangene direkte tilbage til mig for at få tilladelse til den anden godbid.

Jeg har så ændret én ting. Det hæmmede Møffes entusiasme en del, at han skulle på plads først og så rejse sig og vende sig om, for endelig at få "tilladelsen", så nu står han bare foran mig med en "bliv" ind til videre, og så vender han sig måske, når jeg lægger godbidderne. Men det, at han ikke skal sætte sig, har gjort ham lidt lettere.

Men han tøffer bare stadig kun stille og roligt ud til godbidden...? Og tilbage igen, hvor han så får godbid igen.

Hvordan kan jeg få bedre fart på ham? Ved ikke, hvad der er godt og hvad der er skidt at gøre i denne øvelse nemlig. Den skal jo kunne bruges til "højre apport" og "venstre apport" senere.

Når han får sine måltider (stor skål kød :mrgreen:), så er der selvsagt masser af fart og entusiasme. Men de der små godbidder, nok er de lækre (har brugt både kogt lever, kogt hjerte og tørkost - potato-potato for Møffe) - men de skaber ikke rigtig fart. Og man kan jo ikke rigtig kun træne med store måltider, så får jeg jo aldrig stabiliseret øvelsen :confused: + tilbagevendelse bliver udeladt...

Gode råd? :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke et hak forstand på lydighed, men træner selv fremadsendelse med Smilla og synes hun har god fart på hen til target. (hun har så ikke helt forstået endnu, hun bare skal spurte derud af, når jeg råber ''fremad - fremad - fremad'' - hvis target ikke ligger der).

Men tænkte på, om du ikke kan bruge yndlingslegetøjet i stedet for godbidder (og så evt have en person stående hende ved target med legetøjet i en snor/ fiskestang klar til at svinge og trække i den, når Møffe lige er ved at hapse den. Og så lege en lidt vild leg. Alternativt selv løbe derop og lege med legetøjet/ eller løbe bagved og kaste en bold foran ham. (Evt en fodbold, det er i hvert fald et hit for Smilla).

Det der med ''bliv'' er lidt en dræber for en rolig hund. (For hvis man bliver slæbt tilbage på start hver gang man tyvstarter er det ikke sjovt tilsidst).

Evt kan du prøve at holde ham tilbage (om bringen) på startstedet mens du siger klaaar-paaarat- løb! Og så give ham en masse tilråb og juuuhuuu (hvis det ikke forstyrrer for meget).

Aner ikke om det kan bruges. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

Tror at så længe han belønnes med godbid ude i enden, så er det svært at få fart på ham. For man belønner ikke det at han bevæger sig, men det at han når derud. Target ville jeg mene er vejen frem, for der kommer som regel lidt mere fart og iver i øvelsen.

Du kan også godt med den fremgangsmåde I benytter begynde at klikke ham for selve bevægelsen. Altså at han bevæger sig i den ønskede hastighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes måske at det virker som en lidt underlig (men ikke decideret dårlig) måde at træne det på.. Personligt ville jeg have brugt target (måsemåtte eller lign.) i stedet, på den måde kan du enten bruge bold eller legetøj som belønning i stedet, hvis det motiviere ham mere, plus at du når han er sikker på selve dirigeringen, kan sætte tempo som et krav for belønning, det kan du jo ikke rigtig nu, når godbidden ligger ved "målet", i det du så vil skulle stoppe ham på vej ud til godbidden hvis tempoet ikke er i orden, hvilket vil kunne gøre ham usikker på selv dirigeringen og dermed bestemt ikke gavne farten. Hvor i mod hvis du bruger target, jamen så kommer der bare ikke nogen belønning hvis tempoet ikke er tilfredsstillende :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke et hak forstand på lydighed, men træner selv fremadsendelse med Smilla og synes hun har god fart på hen til target. (hun har så ikke helt forstået endnu, hun bare skal spurte derud af, når jeg råber ''fremad - fremad - fremad'' - hvis target ikke ligger der).

Det har jeg også trænet, men det her er jo lidt anderledes :hmm: Tror jeg, kan også godt være, at man kan lære det på den måde :vedikke:

Problemet er nok, at jeg ikke ved præcis, hvad det skal ende med, udover at det skal bruges i forbindelse med apport :genert: Så håber nogle kloge LP-folk kan komme på banen :lol:

Men tænkte på, om du ikke kan bruge yndlingslegetøjet i stedet for godbidder (og så evt have en person stående hende ved target med legetøjet i en snor/ fiskestang klar til at svinge og trække i den, når Møffe lige er ved at hapse den. Og så lege en lidt vild leg. Alternativt selv løbe derop og lege med legetøjet/ eller løbe bagved og kaste en bold foran ham. (Evt en fodbold, det er i hvert fald et hit for Smilla).

Jeg forsøgte en enkelt gang, men kom så til at tænke på, at slut-målet så vidt jeg har forstået er, at han skal hente en apport på dirigering - og den skal han jo levere tilbage. Og så overvejer jeg bare, om det "smadrer" det lidt? :hmm: Altså, at han ikke løber tilbage med legetøjet.

Det der med ''bliv'' er lidt en dræber for en rolig hund. (For hvis man bliver slæbt tilbage på start hver gang man tyvstarter er det ikke sjovt tilsidst).

Det er ikke noget med tyvstart :-D Det er når jeg skal ud og lægge belønningen, at han bliver sat til at stå stille/blive, der hvor jeg forlod ham. Det er ikke ment som en "straf". Jeg kan jo ikke have, at han går med mig. Belønningen for at blive, er så, at han får lov til at løbe (*host* tøffe) ud til godbidderne.

Evt kan du prøve at holde ham tilbage (om bringen) på startstedet mens du siger klaaar-paaarat- løb! Og så give ham en masse tilråb og juuuhuuu (hvis det ikke forstyrrer for meget).

Godbidderne skal stadig ud :mrgreen:

Og jo, tilråb forstyrrer mega meget, jeg skal sige min ros meeeeget forsigtigt, hvis ikke jeg vil have, at han vender om og siger "Hey mor, sagde du at du gav en lækker godbid?" :lol:

Aner ikke om det kan bruges. :-)

Hvis du kan svare på de to første quote-svar :engel:

PS. Jo, jeg prøver, at være opfordrende, taler i glade toner, livlige bevægelse osv. Meeeen, man er vel berner :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, kan jo så forstå, at det er lidt underordnet, om han i bund og grund overhovedet henter noget :-D

Nu er det også træning for alm. familiehunde, selvom det sigter mod LP. Men de skal jo kunne have alle med, så nok derfor, der bliver brugt knap så avancerede (og knap så klikker-rigtige) metoder, forestiller jeg mig.

For har netop forsøgt lidt med leg som belønning en af de første gange jeg trænede hjemme, men som det fremgår af mit svar, så blev jeg i tvivl om det ville være forkert lige i denne øvelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Synes det er lidt mærkeligt, at man på et klikkerhold, ikke indlære dirigering med target?

Lige netop farten er meget nemmere at arbejde med, når man bruger target.

På sigt vil han heller ikke altid kunne se apporten, eller den genstand han skal løbe ud til, og så kan det give problemer at indlære det med godbidder.

For når man ikke kan se der er en godbid at løbe ud til, hvorfor skulle man så gøre det?

Med target så lære hunden hurtigt, at der er noget den skal ud og dutte på - og så skynder man sig tilbage og får godbidden.

Først når man har duttet, så får man godbid - Ergo, hunde skal dælme nok skynde sig ud for at finde den dims den skal dutte på, uanset om den kan se den eller ej!

Det vil også gøre, at han ikke nøjes med at komme tilbage 95% af gangene, men i stedet kommer 100% af gangene... For ellers er der jo ingen godbidder!! ;-)

Så synes du skal prøve at arbejde med target, hvis du har mod på det.

Synes i hvertfald selv det giver en meget mere stabil og hurtigt øvelse, som samtidig indlæres meget, meget hurtigere end med den "gammeldags" metode.

Ellers har jeg ikke lige noget bud på hvordan du kan få lidt mere fart på :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også bruge target på musemåtte og baglænskædning...

Og selvom det er et hold for familiehunde og ikke så avanceret, så kan man jo sagtens bruge lidt mere "avancerede" metoder :blink:

Og jeg er ret sikker på, at beskrivelserne til at indlære target på musemåtte er i bogen "Klikkertræning for din hund" - som jeg VED at du har :blink:

Og ellers så kan jeg også anbefale Canis´ bog "Lydighetstrening i teori og praksis" :5up:

Den går mere i dybden med de forskellige øvelser man f.eks. skal bruge i LP, og hvordan man indlærer dem :blink:

Og har du prøvet at melde dig til Canis´ klikker-email-kursus??? Det er også rigtig godt :5up:

www.canis.dk -> Og så står det på højre side på forsiden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, kan forstå at alle andre har indlært det med target, så kan det jo ikke blive noget problem :-D Og vi trænede det endda ude hos Karen Frost, hvor vi også arbejde med fart. Men nybegynder er man jo og tænker at der må være en dybere mening i metoden :lol:

Har både læst Klikkertræning for din hund og har også tilmeldt mig Canis email kursus for lang tid siden. De sender MEGET sjældent e-mails nu, æv bæv. Faktisk flere måneder siden jeg sidst modtog. Det var faktisk rigtig godt. Kan ikke norks, hvilket ane og alene er grunden til, at jeg ikke for længst har fået Lydighetstrening i Teori og Praksis.

Missmenelli: Som jeg skrev, så er det jo Hr. og Fru Danmark der går derude. Så tror, at folk ville falde af, hvis det blev for besværligt for mennesket? Jeg ved det dog ikke. Træneren konkurrerer selv på højt plan, men ved jo selvfølgelig ikke, hvordan hun har oplært sine hunde.

Men det ærger mig, at der bruges så meget lokning derude.

Og føler mig vildt uhøfligt, når jeg prøver med en anden metode :oops: Har gjort det både med udgangsstilling og apport, dog snakkede jeg med træneren ang. apport, for det har vi forsøgt at baglænskæde og det vil jeg gerne fortsætte med jo.

JeanetteH: Glæd dig til Klikkertræning for din hund :5up: Jeg har lånt den ud til en veninde og saaaavner den :megaked::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jamen, kan jo så forstå, at det er lidt underordnet, om han i bund og grund overhovedet henter noget :-D

Nu er det også træning for alm. familiehunde, selvom det sigter mod LP. Men de skal jo kunne have alle med, så nok derfor, der bliver brugt knap så avancerede (og knap så klikker-rigtige) metoder, forestiller jeg mig.

For har netop forsøgt lidt med leg som belønning en af de første gange jeg trænede hjemme, men som det fremgår af mit svar, så blev jeg i tvivl om det ville være forkert lige i denne øvelse.

Det er jo umuligt at træne strukturet frem mod et ukendt mål. Du siger LP?

Her er alle LP øvelser beskrevet http://dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/LP-_Regler_2008x.pdf måske bliver du lidt klogere af det :-D

Jeg har kun ladet øjnene løbe over øvelserne og fandt ikke noget der ligner det du beskriver, men jeg var måske lige overfladisk nok

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke nogen?

Jeg er nemlig lidt i tvivl, om jeg har den rigtige opfattelse af, hvordan øvelsen skal se ud til sidst?

I morgen skal jeg nok lige prøve at finde en video til dig :-D

Ind til da kan denne af Chivas i dårligt lys og hvor man ikke kan se det hele, måske hælpe dig en smule :hmm:

[media]

[/media]

Hov, jeg har squ da også en bedre en af Cody, der er dog først filmet fra han står ved keglen og skal sendes ud, men det er vel også det du primært skal bruge :blink:

Ca. 2.35min. inde: [media]

[/media]
Link til indlæg
Del på andre sites