Hop til indhold

Hjælp hundene i Sydkorea.

Ascha
 Share

Recommended Posts

Her sidder vi i lille DK og diskuterer ligegyldig ting som foder, træningsmetoder mm. Ja, selv kamphundeforbudet virker ligegyldigt når man ser på hvad der sker ude omkring i verden.

Jeg har lige støttet en WSPA kampagne for at forbedre udsigten for slagtehunde i Sydkorea og tænkte at jeg lige ville bede om lidt af jeres tid til at læse min mail igennem. Så kunne I måske også lige overveje om I ikke kunne finde lidt kontanter i jeres budget til at hjælpe disse stakkels dyr. :megaked:

Jeg er godt klar over at mange af jer vil klikke væk fra denne tråd, allerede nu, fordi I bliver utilpasse af at tænke på hvad der sker med hundene, men jeg beder jer om at ofre jer i en god sags tjeneste og lige læse hvad der står (der er ikke nogen billeder før i klikker på linket,.... og der er ikke noget blod eller noget). På forhånd tak. :-):cry:

email-koreahunde_headerimage.gif

Elektrochock, bank med køller eller hængt – metoderne er brutale, når hunde bliver slagtet i Sydkorea. Gail Jun har arbejdet under dække for KAWA og WSPA og hendes videooptagelser er afslørende. Nogle hunde er 20 minutter om at dø under kvælning. Til tider får de pelsen flået, mens de endnu er levende. hundeben-bur.jpg

Før slagtningen er hundenes korte liv også fuld af lidelse.

De holdes indespærret på farme i små bure, der ofte er hejst op fra gulvet, så affald nemt kan skylles væk. Dyrenes ben hænger frit i luften og de kan ikke bevæge sig.

Stop hundenes lidelser

To millioner hunde bliver slagtet hvert år i Sydkorea - selvom handlen med hundekød er ulovlig. En magtfuld lobby presser på for at få lovliggjort handlen. Det må ikke ske - hjælp os med at forhindre en legalisering, der vil udsætte endnu flere dyr for de grusomme lidelser : 150kr. kan hjælpe os i lobbyarbejdet overfor regeringen 250kr. kan sikre fortsat dokumentation af den mishandling, der foregår på hundefarmene - eksempelvis videooptagelser - så vi kan lægge pres på myndighederne 400kr. kan intensivere kampagnearbejdet, så vi kan oplyse befolkningen om overgrebene og forklare, hvilke behov for trivsel, hunde og andre dyr har. Støt nu og vær med til at hjælpe hundene i Sydkorea og andre lande, hvor hunde misrøgtes. Siden 2005 har WSPA samarbejdet med KAWA - Korean Animal Welfare Association - for at stoppe lidelserne, som finder sted i alle led af produktionen. Læs mere om arbejdet på wspa.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pia J

Jeg har selv fået samme mail/brev, og føj hvor bliver jeg dårlig af det læsning :megaked: og den ligger inde ved pcen så jeg lige kan kigge på det næste gang jeg skal på netbanken :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

De ringer åbenbart også til folk for at samle støtte til det formål. En af mine kolleger blev ringet op, og gik med til at give 50 kr. om måneden.

Jeg savner bare en forklaring på hvad de rent faktisk udretter og hvordan :hmm:

Jeg er medlem og får nyhedsbreve hvor man kan følge med i hvad de udretter men synes også de kan være en smule for pågående. Det de arbejder for er dog så vigtigt i mine øjne at jeg godt kan se igennem fingre med det.

Her er hvad de skriver omkring deres indsats og hvad pengene bruges til:

Arbejdet med at stoppe handlen med hundekød i Sydkorea

s_korean_dog_farm_219_tcm10-9135.jpg En sydkoreansk hundefarm, 2008: De stærkt unaturlige og uhygiejniske forhold betyder store lidelser og stress for hundene.

© Korean Animal Welfare Association (KAWA)

Siden 2005 har WSPA samarbejdet med medlemsorganisationen KAWA (Korean Animal Welfare Association) for at stoppe grusomhederne og lidelserne som finder sted i alle led af produktionen.

Kampagnen fokuserer også på at forandre det generelle syn på husdyr i landet. Vi fokuserer på at:

• øge offentlighedens bevidsthed om dyrevelfærd, ved at informere den sydkoreanske offentlighed om de overgreb, der sker inden for handlen og forklare, hvilke behov for trivsel hunde og andre dyr har.
  • undersøge branchen og udføre lobbyarbejde overfor regeringen for at afsløre overgreb indenfor branchen og belyse mangler i lovgivningen, som i dag kun beskytter "kæledyr" fra mishandling.

Begge områder kræver en kamp imod den fejlagtige overbevisning om, at der er to forskellige typer af hunde; "kæledyrshunde", som der er omkring fem millioner af i Sydkorea - og de racer, der bliver defineret som "kødhunde". KAWA's kampagne har som et af sine mål at nedbryde denne myte.

Er arbejdet realistisk?

boy_dog_219_tcm10-9134.jpg WSPA og KAWA vil nedbryde myten om at hunde af denne type, som bliver opdrættet til at spises, er en anden type hund end de hunde, der bliver holdt som kæledyr i Korea.

© AFK supporter

Det er et faktum, at vejen er lang. De gode nyheder er, at meningsmålinger i Sydkorea - hvor dyrevelfærd er et forholdsvis nyt begreb - viser tegn på at det bliver mindre og mindre populært at spise hunde- og kattekød, særlig blandt den yngre del af befolkningen.

KAWA's arbejde, som finansieres af WSPA's givere, udnytter tendensen til at forsøge at øge respekten for hunde, katte (som også bliver slagtet og spist) og i forlængelse deraf for alle andre dyr.

Hjælp os i arbejdet

Støt vores arbejde med en valgfri donation >>

Læs mere om handlen med hundekød >>

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Jeg skal skam nok donere penge til projektet, men jeg er nødt til lige at citere dette indlæg fra chefredaktøren i 24timer i dag, for det passer så godt ind her:

Det er nemt at være hellig

Det er en grum måde at lave en råvare på: I to-tre uger får de store gæs og ænder flere gange dagligt stukket en slange i halsen og bliver propfodret. Ofte må de leve i små, mørke rum, mange af dyrene får sår på spiserøret, og herhjemme er den slags tvangsfodring forbudt.

Men foie gras – altså fed lever fra ænder og gæs – er en delikatesse, som godt må sælges. Og de to Pricebrødre har brugt den i deres populære madprogram, ‘Spise med Price’. Det er at opfordre til dyremishandling, protesterer mange. Pricerne afviser. Det må være den enkeltes valg, siger de og peger på, at industriproduktionen af kyllinger i omfang er et større problem end nicheproduktionen af foie gras.

Nu kan man indvende, at det ikke er et enten-eller, men bortset fra det har de to herrer en pointe. For de fleste er det ikke noget større savn at boykotte foie gras. Det var let nok at boykotte fransk vin, dengang verden skulle markere sin modstand mod franske atomprøvesprængninger i Stillehavet. Der var masser af andre vinlande at vælge fra.

Det er nemt at være hellig, når det ikke koster besvær eller penge. Men mange af os insisterer på at kunne købe fire kyllinger for 100 kroner og kunne ikke drømme om at betale det samme for én økokylling.

Vi køber også masser af billigt svinekød fra den danske industriproduktion. Og det er til trods for, at dyrene ikke øffer rundt med krølle på halen ude på bondemandens mark. Ifølge en rapport fra forskningsadjunkt Birgitte Damm fra Københavns Universitet er der massive problemer med svinenes velfærd. Hver fjerde so må sendes til destruktion, fordi den ikke kunne klare det hårde liv som fødefabrik. Svinene får smertefulde sår og bid, de sultes systematisk, mens de er drægtige, og nogle gange har de så lidt plads i deres bokse, at de ikke kan lægge sig og sove i en naturlig stilling. Rapporterne om, hvordan kyllingekød produceres, er også langt fra hyggelæsning.

Nogen folkestemning for at nægte at købe kød, der er fremstillet uden respekt for dyrenes naturlige behov og adfærd, kan jeg ikke få øje på. Det vil koste os selv noget. Så er det lettere at hidse sig op over en fransk delikatesse. Men så længe vi ikke vil betale landmændene for en ordentlig dyrevelfærd, og så længe vi køber og spiser kød fra dyr, der er produceret under miserable forhold – ja, så længe har vi intet at lade franskmændene høre.

Link til indlæg
Del på andre sites