Hop til indhold

At sove i bur?

skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Ja det havde jo været nemmest hvis vi var startet med det, men nu har skipper fået 3 uger til at brede sig ud over soveværelset og det går ikke rigtigt...

Han sover fint det meste af natten, og vi har fået styr på renligheden og de mange toiletbesøg (som jeg brokkede mig over i en anden tråd :mrgreen:).

Men han vågner kl 5 de fleste dage og mosler rundt i soveværelset indtil en af os gider stå op. Han falder som regel i søvn igen efter en times tid men der er vores søvn jo ødelagt... :cry:

Det virker ikke rigtigt at ignorere ham da han så begynder at bide i paneler eller hvad han ellers kan komme til.

Vi har et bur som vi bruger til bilen og han er glad nok for at ligge i det. Vi har det stående i soveværelset og han hopper gerne ind i det og ligger lidt, men lige så gerne ud igen for at ligge på gulvet. Skal vi bare være "hårde" og lukke lågen og så ignorere ham hvis han prøver på at komme ud? Han er jo som sagt ikke bange for buret og sover gerne i det i bilen. Så hvis han prøver på at komme ud er mit bud at det er fordi han vil ligge under sengen hvor han plejer at ligge, ikke at han er utilpas.

Vi vil selvfølgelig stå op v 4-5 tiden og lukke ham ud så han kan tisse som han plejer.

Jeg vil bare ikke risikere at gå for hurtigt frem og gøre ham utilpas ved buret da det er ret vigtigt at han vil være i det når vi kører...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi har ikke noget bur, Motor flytter sig også tit om natten for at ligge et koldere sted, han ville nok eksplodere inde i et bur.

Vi har i stedet for givet ham snor på hvis han af en eller anden grund mente vi skulle op før solopgang. Har bare trukket snoren gennem håndtaget og så rundt om halsen, så det gik hurtigt, derefter har vi bare ignoreret ham.

Ellers, men den er nok ikke så smart midt om morgenen, hvis han ikke har kunnet falde til ro, har vi givet ham en godbid for dæk, og endnu en sekundet før han ville rejse sig igen osv. Det har virket super godt her, efter 4-5 godbidder falder han helt til ro og som regel i søvn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver lige at tage et par godbidder med ned i soveværelset. Jeg har også været noget lunken ved tanken om at lukke buret, for hvis nu min lille hund får det for varmt... :oops:

Ellers kunne vi også prøve at afskærme vores klædeskab det er primært det der er målet... Vi har en spejlvæg i det og når nu mor og far ikke gider lege kl 5 så er det jo skønt at der sidder en hvalp inde i spejlet man kan lege med :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

I stedet for at han skal sove i bur hele natten, så kan du jo nøjes med at smide ham i buret når han begynder at larme, så vil han hurtig lære at det ikke kan betale sig at larme fordi det er kedeligt.

Luna lærte at være rolig på en uge på denne måde, og i dag sover hun stadig i vores seng og er helt rolig, nu mangler vi bare at lære kattene det :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
I stedet for at han skal sove i bur hele natten, så kan du jo nøjes med at smide ham i buret når han begynder at larme, så vil han hurtig lære at det ikke kan betale sig at larme fordi det er kedeligt.

Luna lærte at være rolig på en uge på denne måde, og i dag sover hun stadig i vores seng og er helt rolig, nu mangler vi bare at lære kattene det :blink:

Så bliver buret en straf for hvalpen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Jeg sad også og tænkte at det ville blive en straf....

At være i sit bur skal efter min mening være = et dejligt rart sted, hvor ens hund har lyst til at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så bliver buret en straf for hvalpen

Jeg sad også og tænkte at det ville blive en straf....

At være i sit bur skal efter min mening være = et dejligt rart sted, hvor ens hund har lyst til at være.

Det kan godt være, men Luna har nu ingen problemer med at være i sit bur af denne grund, det har da også været brugt som time-out da hun var hvalp, og igen har dette aldrig fået hende til at syntes dårligt om hendes bur.

Men det kræver selvfølgelig at buret er godt indlært først og at hun syntes det er et super sted at være.

Redigeret af Lonny
Link til indlæg
Del på andre sites

Det var det samme vi gjorde med Nova og her er det også brugt til time out. Vi har været glade for det, for i dag sover hun om natten og det tog ikke lang tid at lære hende i forhold til Dumle, hvor vi ikke havde bur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg ville smide ham ind i buret - lukke lågen og så må han skabe sig :mrgreen:

Der går ikke langt tid så fatter han at den ikke går og så vil han lægge sig. Gør buret hyggeligt med tæpper/legetøj og guffer.

Nu har jeg jo konskevent anvendt bur helt fra 8 ugers alderen og så er det selvfølgelig nemmere. Ingen af mine hvalpe har været kede af det - de har brokket sig i en kort periode og så ellers lagt sig med deres tæpper/legetøj.

Mine hvalpe bliver også foderet i buret - derved lærer de at buret er et trygt sted ligesom vores børns værelser.

De sover også i bur i løbet af dagen - da det er langt nemmere at foretage sig andre ting hvor du ikke lige kan have øjne på ham og så kommer man alt det gnaveri i tæpper/paneler osv. til livs ;-)

Min yngste beagle på 9 uger sover i sin kasse fra kl. 22:15 cirka til kl. 05:45 cirka hvor han så kommer ud og tisse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi prøver bare at lukke buret i aften. Jeg ville have prøvet i aftes, men min lille luskede hund nægtede at tisse på sin aftentur (jeg ved ikke helt om han overhørte vores planer :slem:) så jeg turde ikke lukke lågen da jeg så ville ligge og bekymre mig om hvorvidt han bare ville ud eller om han skulle tisse... :mrgreen:

Han holdt sig så fra 21 til 6.30! :shock: På trods af at jeg sprang op af sengen v 3 tiden da han skiftede soveplads og prøvede at få ham med ud da jeg tænkte at nu måtte det da være preserende, men næh nej hunden vendte bare ryggen til mig og sov videre :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Mine hvalpe bliver også foderet i buret - derved lærer de at buret er et trygt sted ligesom vores børns værelser.

Får dine børn så osse mad på deres værelser :mrgreen: Ej jeg ved godt hvad du mener, det lyder bare skægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Han holdt sig så fra 21 til 6.30! :shock: På trods af at jeg sprang op af sengen v 3 tiden da han skiftede soveplads og prøvede at få ham med ud da jeg tænkte at nu måtte det da være preserende, men næh nej hunden vendte bare ryggen til mig og sov videre :blink:

Seee, han er jo allerede ved at komme efter det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pawgeser

Vores hund sover i buret om natten, og når det bliver sengetid, løber han selv ind og lægger sig. Buret er så stort, at hans lille hundeseng kan stå derinde, og han har altid været glad for det, :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Får dine børn så osse mad på deres værelser :mrgreen: Ej jeg ved godt hvad du mener, det lyder bare skægt.

Håber du syntes det er skægt !!

Ja mine børn får mad på deres værelser hvis de syntes -- de lider af autisme :evil:

Undskyld men den fik mit bæger til at flyde over

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Håber du syntes det er skægt !!

Ja mine børn får mad på deres værelser hvis de syntes -- de lider af autisme :evil:

Undskyld men den fik mit bæger til at flyde over

Ok, det må du meget undskylde, men det kunne jeg da ikke vide :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det må du meget undskylde, men det kunne jeg da ikke vide :vedikke:

Beklager at jeg lod min galde gå ud over dig :-)- men nogle dage skal der ikke så meget til - og det er hårdt at have handicappede børn alle døgnets 24 timer og samtidig være bekymret over hvordan det vil gå dem :???: - nå det var et side spring - vil ikke ske igen:cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha
Beklager at jeg lod min galde gå ud over dig :-)- men nogle dage skal der ikke så meget til - og det er hårdt at have handicappede børn alle døgnets 24 timer og samtidig være bekymret over hvordan det vil gå dem :???: - nå det var et side spring - vil ikke ske igen:cool:

Ingen skade sket, og det var ikke min intention at gøre dig i dårligt humør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst FuzzyFriend

Alternativt kunne du også anskaffe en hvalpegård af en slags (eller en anden form for afgrænsning, hvor du trygt kan ignorere hvalpen uden at frygte for paneler mv.). De kan fås ganske billigt og hvis du ikke gider at investere kan du altid lave en primitiv en af noget trådhegn fra det lokale byggecenter. Så undgår du også problemet med at hvalpen opfatter buret som en straf.

Ideen er bare at placere hvalpen i en situation, hvor den ikke oplever at den kan få dig til at gøre noget interessant ved at opføre sig uhensigtsmæssigt - hvis den kan få jer til at stå op ved at pive og bide i panelerne, så forstærker I adfærden - så det må være et spørgsmål om at placere hvalpen i en situation, hvor I trygt kan ignorere den, sådan at I ikke forstærker den adfærd I ikke ønsker den udviser.

I kan evt. kombinere med at forstærke når hvalpen så falder til ro (f.eks. lægger sig ned).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Mine hvalpe har altid - og vil altid - sovet/sove i bur om natten. De bliver luftet ved 11 tiden og står op med mig ved halv 5 tiden.

I det ene hjørne af buret står en lille hundekurv hvor de kan putte hvis de har lyst til det og resten af buret er så dækket af aviser. De får altid noget at gnave på til natten og der ligger også knuder mv. hvis de skulle have lyst til at sætte tænderne i noget i løbet af natten.

Lige pt. er min hvalp alene i en stor kravlegård (da der stadig er nogle kuldsøskende som venter på at flytte hjemme fra), men når de er flyttet så kommer hun sandsynligvis også til at være i bur når hun skal være alene. Normalt prøver jeg om de kan være alene med de gamle i gang og køkken, men min ældste tæve er ikke specielt glad for hvalpe mere og jeg vil helst ikke have at hun risikere at blive sur når jeg ikke er hjemme - ikke at hun gør noget, men jeg vil ikke have at min hvalp bliver bange.

Jeg synes ikke at bur er sund for hunde, så længe den er vænnet til det på en ordentlig måde, at det ikke bruges som straf og det ikke bruges som obvaring af hunden (som f.eks. det er alm. i mange lande :???:).

Dem som synes det er dyreplageri at bruge buret som en sikkerhed/tryghedsfaktor for hvalpen i kortere periode i døgnet, har ganske enkelt ikke forstået betydningen af buret for hvalpen (indlært ordentlig vel og mærke!) og/eller misforstået den måde de fleste bruger buret på her hjemme.

Jeg har mange bure stående i hele huset med tæpper hen over - og evt. "belæsset" med potterplanter mv. :engel: - og mine hunde elsker deres bur. Det er deres hule, her har de lært at de kan være trygge (næsten) uanset hvad der ellers sker omkring dem og hvor hænde de er i verden.

Emmy (min ældste tæve) og jeg har opholdt os 5 timer midt om natten på en af verdens travleste banegården, det var ikke sjovt pga. mange "underlige" mennesker, men da jeg slog buret op og hun kunne gå der ind, så slappede hun af og var tryg.

Buret er for mig en "gave" som nogle desværre har en forkert opfattelse af i misforstået "godhed".

Link til indlæg
Del på andre sites