Hop til indhold

Tilvænning til bur


Dorte
 Share

Recommended Posts

Jeg har købt mig et bur til bilen - smart at gøre det, når hunden er blevet 2 år :stupid:

 

Men nu skal hun jo lige overbevises om, at sådant et bur ikke er farligt. Det bliver vist noget af et stykke arbejde, og jeg ville lige høre herinde, om jeg er på rette vej.

 

Buret er et Atlas i plast, da det er et af de få, der kan være i min bil.

 

Da jeg kom hjem med det i går, tog jeg det med ind i stuen og stillede op. Hun var interesseret, men skulle for guds skyld ikke ind i det :shock:

 

Jeg har så gjort det, at jeg har taget låget af, så det kun er bunden (kanten ca. 5 cm høj).

 

Hun vil godt strække sig ind over kanten for at få fat i de godbidder, jeg har lagt inde i kassen, og i går aftes kom der lige en forpote ind også - med deraf følgende mega-ros fra mig.

 

Skal jeg bare lade tiden arbejde for os, så hun først bliver fortrolig med kassen og så sætte låget på senere?

 

Planen var, at jeg gerne ville have den på plads i bilen til Dog Camp (8. juli).

 

Katten derimod synes, at den er da helt okay

dorte-albums-diverse-picture14853-dsc00771.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Jeg ville absolut tage det heeelt roligt, og lade tiden arbejde.

 

Vi har for ikke særlig lang tid siden købt et stofbur til Caia - Buret skal primært bruges til når vi er til konkurrencer.

 

Jeg valgte at samle det, og stille det inde i stuen hvori hendes yndlings tæppe blev lagt i bunden.

 

Hun gik der ind lige med det samme, men var ligeså hurtigt ude.

 

Som tiden den gik, begyndte hun selv at gå der ind, være der inde i et par min, og gik så ud igen.

 

Vi har så også gjort det at når hun har fået noget lækkert at gumle på, har hun fået det der inde, så hun forbandt det med noget super hyggeligt.

 

Hun har også fået sin kong der inde osv.

 

Det at vi har taget det rigtig roligt, har helt klart hjulpet. Vi har ikke presset hende.

 

Hun kan sagtens finde på at gå der ind af sig selv, og bare sove nu. Dygtige vuf!

 

Engang imellem lader jeg det også stå når hun skal være alene hjemme, smider hendes kong der ind, og uden at vide det, tror jeg faktisk at hun slapper af i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Jeg har lige tilvænnet min til bur. Jeg tog også buret ind i starten og så tog jeg det trin for trin. Hver gang han var helt tryk ved det trin vi var på rykkede vi videre til det næste.

Min tilgang var alt mad serveres kun i buret. Aftensmad, godbider, kong... osv. Og hyg (roligt) omkring det at være i buret. Og dét ser jeg som nøglen (nu er min også ret madglad)

 

1) Toppen af. Så det kun er bunden der står fremme.

2) Toppen sættes på, men 'døren' er altid åben.

3) Døren lukkes mens man spiser. Og åbnes kort efter igen.

4) Døren lukkes for langsomt længere perioder.

5) Buret sættes i bilen. (foder stadig herinde) og så køre du, med en dejlig rolig hund i buret.:banan:

 

Håber min strategi kan vejlede dig på vejen til at få tilvænt til bur.

 

Held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Med tryg mener jeg TRYG. Min endte med at 'gemme' sig i buret når han havde lavet unoder og ikke ville opdages:pift:... så det var ligesom et tegn på at han synes det var ok at være der..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

Vores hund var, ja... hunderæd:roll: for at køre bil, men efter han er blevet glad for sit bur er det blevet rigtig godt.

 

Jeg startede med at tage kassen med ind i stuen og lægge et af hans tæpper ind i den. Jeg tog lågen af og han fik lov at se buret an mens jeg lå på gulvet og snakkede med ham. Han fandt hurtigt ud af at det var ufarligt at kigge ind i buret og vi hyggede med snak, kæl og godbidder.

 

Efter et par dage var buret blevet en helt naturlig ting for ham o vi kunne tage det med ud i bilen og starte bil-træningen.

 

Mit råd vil være at give din hund den tid den har brug for. Det er jo så forskelligt fra hund til hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden at have et eneste godt råd - synes de råd der er givet lyder rigtig gode - vil jeg alligevel lige blande mig...

 

Hvor bur egentlig?

 

Min søster og svogers gamle schæfer boede praktisk talt i sit bur - Det var hendes kurv.. hendes gemmested i et hus fyldt med unger... Hun sov i det om natten og det blev slæbt ud i bilen, når de skulle køre.. - men buret kom så også hjem samme dag som hende, da hun var hvalp. Så der var jo ingen tilvænning som sådan.

 

Men - er det pga. sikkerhed, at de skal være i bur i bilen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

Vi bruger buret når vi skal køre både som sikkerhed, men også fordi vores hund er meget mere tryg, når han er i det under kørslen. Vi taer det også somme tider med ind, hvis vi er nogen steder. Det både for at kunne give ham og omgivelserne lidt ro ind i mellem.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard

Så fjernede jeg forresten hans kurv mens buret var inde og stillede buret der istedet. Og så bare godt med levergodbider, marvben med leverpostej derind osv.... :madtid: skriv hvordan det går fremad

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes nu heller ikke der skal laves så meget ståhej for at bur træne -

Hunden ind i buret med godbidder og legetøj - derefter går du og laver et eller andet f.eks. at støvsuge eller lign - bare et eller andet som foregår i hundens nærhed og så han kan se dig - der går ikke lang tid så ligger vapsen sig og følger med i hvad "mor" foretager sig og "glemmer" derfor at han er i bur.

 

Det som er vigtig er at hunden kan se ud og følge med i hvad der foregår omkring ham/hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fjernede jeg forresten hans kurv mens buret var inde og stillede buret der istedet. Og så bare godt med levergodbider, marvben med leverpostej derind osv.... :madtid: skriv hvordan det går fremad

 

Jeg har aldrig gjort så meget ståhej ud af det. Buret i bilen, hunden i buret også bare afsted som man plejer. Om hunden sidder i bilen med eller uden bur tror jeg såmænd den er ligeglad med, bare den har en forventning om den skal et eller andet spændende

 

Jeg syntes nu heller ikke der skal laves så meget ståhej for at bur træne -

Hunden ind i buret med godbidder og legetøj - derefter går du og laver et eller andet f.eks. at støvsuge eller lign - bare et eller andet som foregår i hundens nærhed og så han kan se dig - der går ikke lang tid så ligger vapsen sig og følger med i hvad "mor" foretager sig og "glemmer" derfor at han er i bur.

 

Det som er vigtig er at hunden kan se ud og følge med i hvad der foregår omkring ham/hende

 

Tak for det alle sammen.

 

Jeg tror, at jeg skal have fat i et andet slags bur. På det her Atlas er der en ret stor kant, som hun går helt i baglås over.

 

Måske jeg skulle kigge efter et i Herning som er åbent og som hun kan gå lige ind i - og som samtidigt både kan stå og åbnes i et Punto ... pyha - det bliver ikke nemt.

 

Måske skulle jeg "bare" købe mig en ny bil :hmm:

 

Jeg har også lidt overvejet alternativet med at få lavet en låge (lidt ligesom Variogate'n)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo
Tak for det alle sammen.

 

Måske skulle jeg "bare" købe mig en ny bil :hmm:

 

Ja, det kunne jo også være løsningen. Men måske lidt dyrere end et andet bur.:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en opdatering herfra:

 

Efter at have set bunden af buret an i et par uger, har Liva nu besluttet, at den bestemt ikke er farlig, og har nu i går og i dag ligget og sovet i bunden.

 

Nu skal jeg "bare" ikke blive for glad for fremskridt og sætte låget på for tidligt ...

 

Man kan ikke ligefrem sige, at min hund er hurtigt, men det ved jeg jo fra vores træning. Vi skal "kæmpe" med en øvelse i evighed - lige pludselig er den der så bare og bliver sikker på meget kort tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Jeg har "opgivet" plastburet og købt et stofbur i stedet for.

 

- og det er gået over alt forventning. Allerede samme aften, som det blev sat op, lå hun inde i det og 3 dage efter havde jeg det med bilen - uden problemer.

 

Jeg ved godt, at det ikke er trafiksikkert, men indtil jeg har mulighed (råd) til at skifte Punto'en ud med en større bil, hvor der er plads til et "ordentligt" bur, bruger jeg stofburet.

 

Når vi ikke kører bil, står det i stuen og fungerer som hule

dorte-albums-liva-ii-picture16299-dsc00845.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har "opgivet" plastburet og købt et stofbur i stedet for.

 

- og det er gået over alt forventning. Allerede samme aften, som det blev sat op, lå hun inde i det og 3 dage efter havde jeg det med bilen - uden problemer.

 

Jeg ved godt, at det ikke er trafiksikkert, men indtil jeg har mulighed (råd) til at skifte Punto'en ud med en større bil, hvor der er plads til et "ordentligt" bur, bruger jeg stofburet.

 

Når vi ikke kører bil, står det i stuen og fungerer som hule

dorte-albums-liva-ii-picture16299-dsc00845.jpg

 

 

Hun ser da ud til at hygge sig gevaldigt :-D

 

Nana "tog" det jo også til sig med det samme - de er åbenbart ikke så farlige, de der stofbure :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har metalbure i huset, og vores hunde har overhovedet ikke haft problemer med at lære at være i dem. De har faktsik ikke engang haft tilvænding, for begge (Charles og Sally) brugte/bruger dem af sikkerhedsmæssige årsager (katte, alene hjemme osv :engel:), og var derfor nød til at bruge dem fra dag et.

Ved ikke om det er anderledes for hunde der har boet i kennel, de er jo allerede vant til at være "spærret inde".... men der har hverken været piven eller nervøsitet over selve buret. Og de kan jo se hele vejen rundt, og føler nok at de er lige så meget sammen med os, som hvis de bare lå på et tæppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har metalbure i huset, og vores hunde har overhovedet ikke haft problemer med at lære at være i dem. De har faktsik ikke engang haft tilvænding, for begge (Charles og Sally) brugte/bruger dem af sikkerhedsmæssige årsager (katte, alene hjemme osv :engel:), og var derfor nød til at bruge dem fra dag et.

Ved ikke om det er anderledes for hunde der har boet i kennel, de er jo allerede vant til at være "spærret inde".... men der har hverken været piven eller nervøsitet over selve buret. Og de kan jo se hele vejen rundt, og føler nok at de er lige så meget sammen med os, som hvis de bare lå på et tæppe.

 

Min veninde's schæfer kom ud af et metalbur og du kunne faktisk ikke se, HVOR hun var kommet ud:shock: Det viste at hun havde fået krænget sig ud hvor lågen var.. At hun ikke har forvoldt skade på sig selv, var der ingen af os, der har fattet.. Du kunne ikke se det, før du var henne og virkelig nærstudere buret.. Og hun var alene i 5-10 minutter

 

Hun havde alene-hjemme problemer og burtræning var en del af træningen i forbindelse med dette.. Behøver jeg sige, at det ikke virkede..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også et stofbur - men mine hunde vil ikke være i det - de kan ikke se ud - så her i huset foretrækker vi metalburene - og der har ingen tilvæning været - det er bare ind med hunden - desuden kan de også ligge ovenpå deres bur på en pude hvilket de godt kan lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mosgaard
Jeg har "opgivet" plastburet og købt et stofbur i stedet for.

 

- og det er gået over alt forventning. Allerede samme aften, som det blev sat op, lå hun inde i det og 3 dage efter havde jeg det med bilen - uden problemer.

 

Jeg ved godt, at det ikke er trafiksikkert, men indtil jeg har mulighed (råd) til at skifte Punto'en ud med en større bil, hvor der er plads til et "ordentligt" bur, bruger jeg stofburet.

 

Når vi ikke kører bil, står det i stuen og fungerer som hule

dorte-albums-liva-ii-picture16299-dsc00845.jpg

 

:lun: Det er da tryghed som vil noget!:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...