Gæst doktorlaila Skrevet Juni 7, 2010 Rapporter Share Skrevet Juni 7, 2010 Jeg har simpelthen så skidesvært ved at finde ud af min bette hund. Det var noget nemmere dengang mine forældre havde "rigtige hunde" med haler . Jeg vil jo gerne finde ud af om han kan lege pænt, men jeg kan jo ikke bare slæbe ham med i hundeskoven og slippe ham fri, når nu vi ikke kender hinanden så godt endnu. Jeg syntes jeg er helt tom i hovedet, måske har jeg læst mig blind i bøger?! Min hund er 4 år gammel og meget aktiv. Hans eneste to mulige legekammerater er 2 cavalier king charles hunde, som er meget gamle og absolut ikke gider at lege med ham. Desuden er han aaaalt for brovten (minder om en fuld sømand i en glasbutik). Jeg ville så gerne finde nogle tålmodige mennesker/hunde til ham, men hvordan gør man lige det? Jeg er ret overbevist om at han ikke er ond i sulet, men som sagt virker han altså ret grov den bette molosserkøter. Er der nogen som har nogle gode tips og tricks til hvordan man kan se om det er leg eller vold der udøves? Han er omplaceringshund og jeg er førstegangs ejer - men det er vist ret tydeligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 Hvorhenne i landet bor du? Måske kan du finde nogen herinde som vil mødes? Hvis du er usikker på om han er for vild når han leger (og er der andet end lyden der gør dig usikker? min hund siger også mange lyde når han leger), så er det en god ide at gå tur med en anden hund først, og først når de virker trygge og rolige, slipper man dem. Ved du hvor meget han er vant til andre hunde? Hvad er han for en race? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 jeg vil også gerne vide hvad han er for en race Karla er en dansk/svensk gårdhundeblanding og hun har vildt meget lyd på når hun leger... Hun lyder faktisk mest af alt, som om hun har tænkt sig, at slå den anden hund ihjel.... og desto sjovere det er, desto mere larm! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Aslan Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 Aslan har også meget lyd på, og vi var meget nervøse for - i starten - hvordan vi kunne hører foreskel. Vores daværende hundetræner sagde at en knurren fra halsen er leg og en knurren fra maven er fordi den er rigtig sur Og indtil den dag det gik galt, og en anden voksen han-hund var efter ham, fandt vi ud af hvordan den mave knurren lød. Og man er virkelig ikke i tvivl når det sker. Men jeg syntes at du skal ligge mærke til den anden hund, og hvordan den tager imod lydene og legen. Er den usikker eller bange? Eller er den med på legen. De gange vi har haft playdates har ejerne fået at vide at de skal sige til hvis de kan se på deres hund at den ikke syntes det er sjovt længere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 desto sjovere det er, desto mere larm! Petrine løber også gerne efter andre hunde med knurren og angrebsbjæf, jeg skulle virkeligt vænne mig til det i starten Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst doktorlaila Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 Han er en fransk bulldog, så han "larmer" hele tiden de lyder jo som om de knurrer, bare de får færden af noget. Han gør kun en enkelt gang, når jeg er alene hjemme med ham, hvis det ringer på døren. Så skal han lige vise at han "passer på mig". Han har knurret af en størrer hund som var indhegnet i en meget høj have, så den virkede jo ekstra stor. Desuden var det den der startede hvis man kan sige det - pludselig var den der og gøede helt vildt. De få hunde vi har mødt som har villet hilse og som vi har "turde" hilse på, har vi haft blandede oplevelser med (vi har haft ham i snor hver gang). Små hunhunde vil han vældig gerne *host* i kontakt med :blink: Han gør dem ikke noget udover at snuse MEGET til deres nedre dele. De eneste hanhunde vi har mødt har været store og uden snor og har løbet lige hen i hovedet på ham. Vi har ikke set hvordan det har udviklet sig, da jeg har "lokket" dem på afstand og kæresten har holdt bassen. Han virker ikke glad for store hunde. Han har mødt en lab pige og det gik fint, indtil de pludselig "knurrede"(?) og stod på bagben - igen ved jeg ikke om det var leg, da jeg ikke ville gøre mere ved det. Men dér virkede han altså ikke særlig sød. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 Ja, fransk bulldog kan man høre på afstand Prøv at kig på denne fantastiske hjemmeside, der kan du se en hel del om hundesprog og nemmere tolke hvad din egen og modpartens hund egentlig har gang i: om rhodesian ridgeback - lewanika caziba - hundesprogHvis du møder hunde og ejere som gerne vil hilse, så spørg om de gider følges lidt med jer? I stedet for at hundene er tvunget til at stå fastlåste et sted, især hvis den ene er lidt usikker. Hvis du synes din hund er for vild eller for intens med sin hilsen / snusen, så ville jeg blande mig lidt. Jeg ville sætte mig på hug og med rolig stemme og eventuelt en hånd der kan styre din hund lidt bagud, forklare ham at man skal være lidt forsigtig og at man ikke behøver stå med snuden i numsen konstant. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst doktorlaila Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 Men jeg syntes at du skal ligge mærke til den anden hund, og hvordan den tager imod lydene og legen. Er den usikker eller bange? Eller er den med på legen. Det var en rigtig god ide Jeg har haft alt for travlt med at kigge på min hund, så jeg har slet ikke lagt mærke til de andre ordentligt. Ejerne siger som regel "jamen de leger bare" jo jo men det ved jeg jo ikke om min gør . Den ene cavalier er lidt nervøs ved ham. Men den har så også noget af en fortid og så er der en smule mad-agressivitet imellem dem. Men de kan sagtens ligge tæt på hinanden og sove og det er da et godt tegn, at de kan slappe så meget af. Men som sagt er de ikke de bedste legevenner, da han jo er gammel og træt. Som regel ligger han sig bare på sin vante plads og glæder sig til udyret tager hjem :slem: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 som ejer af en lille tæve vil jeg bede dig om at fjerne din hund, hvis han er over-interesseret i mås / kønsdele.... Min smukke pige er desværre blevet overrendt af uhølige unge hanhunde så mange gange, at hun nu har lært, at et angreb er det bedste forsvar overfor disse Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst doktorlaila Besvaret Juni 7, 2010 Rapporter Share Besvaret Juni 7, 2010 som ejer af en lille tæve vil jeg bede dig om at fjerne din hund, hvis han er over-interesseret i mås / kønsdele.... Min smukke pige er desværre blevet overrendt af uhølige unge hanhunde så mange gange, at hun nu har lært, at et angreb er det bedste forsvar overfor disse Jeg fjerner ham hver gang efter første gang det skete, er det rimelig nemt at se når han så småt begynder at prøve igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst doktorlaila Besvaret Juli 20, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 20, 2010 advarsel: lang UPDATE. Nu har vi efterhånden fundet ud af at vores hund leger super godt med andre velafbalancerede hunde og ikke har været voldsom ved hunhundenes skridt siden sidst :blink: Han har lært at det er sjovt at lege og at der ikke sker noget. Han er virkelig virkelig fantastisk med hvalpe (10-14 uger) - Så alt er jo helt videunderligt... Skulle man tro Jeg mødte en knægt i dag. "Er det ikke Kenzo" Øhm jo svarede jeg. Så fik jeg lige hele historien om dengang drengen (som nok er en 10-12 år) gik tur med ham, hvor hans/min hund blev angrebet af en stooor hund uden snor, som kom ud af det blå. Drengen slap hunden fri, i håb om at den kunne løbe fra den store eller forsvare sig selv. Det kunne den ikke og blev bidt i den ene side af hovedet og fik et stort åbent sår som tog lang tid om at hele. Jeg har hentet informationer fra tidligere dyrlæger og der står intet i journalerne om behandling af dette - men det overrasker mig egentlig ikke. Desuden nævnte han at hunden ikke rigtig har haft nogen legekammerater gennem dens opvækst. Dette forklare jo hvorfor han er bange(?)/agressiv(?)/dominerende/truende(?) overfor store hunde. for det skal jo lige nævnes at de andre han leger med er på samme størrelse eller mindre. Jeg ved ikke om det har noget at sige, at de alle er yngre end ham. Skæbnen vil så at vi møder to store hunde uden snor. De to hunde og vores opfører sig meget eksemplarisk, men så snart de kommer tæt på hinanden og får øjenkontakt, farer vores hund lige i hovedet på dem. Han får ikke fat og der sker ingenting - vi havde forklaret situationen for dem (vi kender ejerne men har ikke mødt deres hunde før). Jeg går stille og roligt en lille tur med ham, så han ikke kan se de andre hunde, forsøger at berolige ham osv. Han var HELT - bogstavelig talt - rundt på gulvet. Han gik rundt om sig selv og kunne slet ikke finde ro. Det hele gik så hurtigt og jeg ved ikke om jeg reagerede korrekt. Min kæreste ville have skældt ham ud og lagt ham ned - det syntes jeg er alt for oldschool og der var ingen tvivl om at han bagefter var meget utryg. Vi brugte 2 timer på at gå stille og roligt hjem. Jeg har helt ondt i halsen efter at have snakket laaangsomt og roooligt til ham hele vejen. Nu har jeg så læst i hundebogen og kan indtil videre konkludere ud fra hans kropssprog at han er truende over for store hunde :damn:Det på trods af at han hverken knurrer eller viser tænder før han går til "angreb" Jeg kunne sikkert have gjort mange ting anderledes - men til mit forsvar har jeg ikke prøvet dette før. Jeg tager gerne imod kritik, det værste der kan ske er jo at jeg lærer noget. Jeg har ikke lyst til at isolere ham for store hunde resten af hans dage. Jeg vil VIRKELIG gerne lære ham at hilse på og lege med store hunde. Men det bliver nok svært ovenpå sådan en omgang. Nøj hvor jeg glæder mig til hundetræning. Jeg skal nok bare ringe og forklare dem situationen inden vi starter. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret Juli 21, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 21, 2010 kort, hvorfor du vil lære ham at lege med store hunde? jeg ville have som mål at han ikke lavede udfald når han så en stor hund og så ikke lege med store hunde, for det vil med stor sandsynlighed aldrig komme til at ske og jeg ville ikke stole nok på at han ville få "tilbage fald" i en lege situation med en stor hanhund. lad ham være hund med dem han kan med og så er det det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst doktorlaila Besvaret November 18, 2010 Rapporter Share Besvaret November 18, 2010 Update - Det går rigtig rigtig godt Vi har afprøvet forskellige metoder og er nu nået til, at kunne passere store hunde. Kenzo kigger stadig efter dem i et par sekunder - 1 minuts tid, alt efter hvor tæt de var på da de gik forbi. Men så går han ellers upåvirket videre Bliver han overrumplet/overrasket af en stor hund, som han ikke har opdaget, får han et meget kort "bitchfit" og så siger mor "så så lille ven, se hvor søøøøød den er, sikke en fiiiin hund" og så kan han faktisk godt sætte sig ned og kigge på den på afstand, men kæresten eller jeg snakker lidt med ejer. De fleste folk, som "vader" hen med deres hunde uden at spørge først, er som regel rigtig søde og forstående overfor situationen. Og så har vi været utrolig heldige i den forstand, at de store hunde vi har mødt har været rigtig godt opdragede og dygtige til hundesprog. I aftes passerede vi en stoooor muskelhund og hvad gjorde Kenzo - han gik i playbow:confused: De to så hinanden an og hoppede lidt rundt om hinanden (i snor så lille bæstet ikke kunne nå HVIS nu). Den store hund sagde VOV og Kenzo lagde sig om på ryggen :blink: - overraskende og fantastisk. Så nu krydser vi fingre for, at det om ikke andet kan fortsætte sådan her, hvis det ikke kan blive bedre. Og så vil jeg da gerne lige blære mig med, at vi havde en kat med på gåtur gennem gågaden en mørk aften. Den var helt vild med Kenzo så de to snusede til hinanden. Jeg ved ikke hvem af de to der var den dummeste, katten fordi den bogstavelig talt løb hen og gned sig op ad hunden, eller hunden fordi den blev meget begejstret for, at katten ikke var kampklar (de plejer jo at hvæse og sprutte dem vi møder). Noget må vi have gjort rigtigt undervejs. Vores hund er ihvertfald blevet noget mere afslappet. Og han har det bare så dejligt med alle mindre hunde nu. Men det behøver jo ikke være slut her, i er alle velkomne til at komme med gode råd Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst doktorlaila Besvaret November 18, 2010 Rapporter Share Besvaret November 18, 2010 kort, hvorfor du vil lære ham at lege med store hunde? jeg ville have som mål at han ikke lavede udfald når han så en stor hund og så ikke lege med store hunde, for det vil med stor sandsynlighed aldrig komme til at ske og jeg ville ikke stole nok på at han ville få "tilbage fald" i en lege situation med en stor hanhund. lad ham være hund med dem han kan med og så er det det. Vil bare lige sige, at vi har taget dit råd til os, og det er en stor stor del af grunden til, at det går så godt nu (7,9,13). Han får nok aldrig lov til at lege med en stor hund uden snor, men det at han kan sidde/gå pænt når de kommer forbi, er kæææmpe fremskridt for os. Vi troede jo i begyndelsen, at han var 100% ren dræbermaskine. Det er en af de situationer, hvor man nok skulle have været der for at se/forstå hvor meget der egentlig er sket. Men mange tak for råd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Mettemille Besvaret November 18, 2010 Rapporter Share Besvaret November 18, 2010 Selvom jeg ikke har været involveret i selve tråden, vi jeg lige sige, at jeg synes det er så rart, når der kommer updates på de tråde hvor folk efterspørger et godt råd - af flere grunde. Man er jo oftest nysgerrig efter at vide, hvordan det er gået, hvis man har forsøgt at hjælpe med dette eller hint. :5up: Desuden gør updates som dit jo, at man ved om det man foreslår, faktisk kan bruges til noget (og det kunne det jo så ) - også i andre sammenhænge, eller om der er brug for noget andet. For det tredje bidrager responser som dit jo til at holde hjælpsomheden imellem folk herinde ved lige. Der er virkelig mange hjælpsomme personer her på HF har jeg opdaget - men jeg er vel ikke den eneste der har undret mig over, at nogle beder om et råd, men aldrig vender tilbage og responderer med bare et lille pip på længere svar. Der kan jo være mange årsager - men det undrer mig alligevel. Dejligt at høre det går bedre med hundemøderne Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts