Hop til indhold

Hvad er min hund?


Gæst Kippie
 Share

Recommended Posts

Gæst Kippie

Hej med jer,

 

Jeg er helt ny her på siden og jeg har en dejlig lille blandingshund som er tidligere græsk gadehund. Nu bor han hos og har fået et dejligt liv :-D

 

Men vi har spekuleret på hvilke racer der er i ham og vi gætter selv på Jack Russel og noget mere.

 

Hvad tror i?

 

Hilsen Lotte og Kippie

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Obelix
Jeg tror også at "sød" er det bedste bud ... sådan en gadehund kan jo snildt være en blanding efter blandinger efter blandinger - så det der var, er der ik så meget tilbage af ...

 

Helt enig :-D. Jeg tror næsten det er umuligt at gætte hvad racer der kan være gemt i ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skriver du ikke lige hvor høj han er og hvad han vejer.

MIT bud er et mix af en af de små nationale racer, enten en Meliteo Kinodio eller en Alopekis, og de ligner hinanden en del og finde i forskelligt hårlag. Begge er mindre langryggede hunde , og som jeg kender dem meget venlige og søde.

Ingen af dem er endnu FCi , altså internationalt godkendt som race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kippie

Ulla, tusind tak for dit svar :-D

Jeg har søgt lidt på nettet på de to græske racer du nænvte og min Kippie ligner fuldstændig en alopekis, både i størrelse, drøjde og aftegning.

Så jeg kunne måske være fristet til at tro, at det er den race han er.

 

Prøv at se det her billede af en sort alopekis, det er fuldstændig som at se min kippie bare i rød :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Har ofte undret mig over, hvorfor man køber en blandingshund, for så at bruge energi på at finde ud af hvilken race den er :blink:

Var det ikke nemmere at købe en racehund ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snuseren
Har ofte undret mig over, hvorfor man køber en blandingshund, for så at bruge energi på at finde ud af hvilken race den er :blink:

Var det ikke nemmere at købe en racehund ?

 

Hvilke lyksaligheder er der ved at eje en rasehund?:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ofte undret mig over, hvorfor man køber en blandingshund, for så at bruge energi på at finde ud af hvilken race den er :blink:

Var det ikke nemmere at købe en racehund ?

 

det gør man da fordi man synes ens hund er skøn og smuk og er totalt nysgerrig efter hvordan dens forældre og bedsteforældre mon har set ud! det synes jeg da er ret naturligt :-D

 

skøn hund forresten :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Hvilke lyksaligheder er der ved at eje en rasehund?:vedikke:

 

Lyksagligheden ved en racehund er. at man kender dens race (det sikre).

Lyksagligheden ved en blandingshund burde være, at man IKKE kender dens race (det spændende)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kippie

For mig er det altafgørende min hunds personlighed og så er racen eller herkomsten ikke så vigtig. Men når man nu har en hund man er helt tosset med er det jo meget naturligt man gerne vil finde ud af mere om den :-D

 

Jeg har nu læst noget mere om apolekis og jeg er ret sikker på der er meget af den race i ham, det hele passer bare perfekt. Jack russel ligner han, men temperamentet passer ikke, så holder mere på de græske racer.

 

Men tusind tak for alle jeres gode bud og søde svar :vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa.

Når man vælger en græsk hund, aner man jo ikke hvad man får, hvis ikke lige hunden er i DK hos plejefamilie og kan besøges.

Jeg skrev til Græske hunde for over 5 år siden efter en ung tævehvalp med behov for et godt hjem, der skulle kunne matche mine cockeres motionsbehov. Altså en hund, der sansynligvis blev aktiv.

Da hun landede i Kastrup var moderen også med.Hvad- hun var en Vizhla??? Lidt handicappet efter et trafikuheld.

Så er det klart at man begynder at finde mere vedr racen. Kigge efter dem på DKK udstilling osv.

Da min elske hanhund måtte aflives- ville jeg ikke mere have fertile hanner og synes ikke om at købe en god afstamningshvalp , for måske at kastrerer den.

Så fik jeg en opringning fra en bekendt om en dejlig blid hanhvalp på et lille græsk internat.Skrev og fik at vide han var cockermix??- men AK - da han kom 5 mdr- gammel, var han tydelig en bordermix.

Med udseende , pels og især bevægelser.

Så er man da nød til at sætte sig ind i deres specialiteter.

Kippies lille hund er da en type der dernede er ligeså velkendt som vor egen dansk/svenske gårdhund altid har været.

Så Sigurd- man fremmer forståelsen ved at kigge på hunden og vurderer dens aner. F.eks kan min vizhla jo ikke uden stor kontrol lade vildt være, fordi jeg egenlig var for langsom med, at jagt ikke er noget, hun bestemmer,men simpelhen er forbudt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Har ofte undret mig over, hvorfor man køber en blandingshund, for så at bruge energi på at finde ud af hvilken race den er :blink:

Var det ikke nemmere at købe en racehund ?

Det kan da godt være, at det er "nemmere" at købe en racehund, men nu spørger TS jo ikke til hvordan hun "nemmest" får sig en hund. Mærkeligt svar.

 

Jeg synes da, at det er helt naturligt, at man har lyst til at gætte lidt på racen, når man nu har en dejlig blandingshund. Det er naturligvis svært med en græker, da der jo som nævnt kan være mange blandinger involveret, men sød er den helt sikkert.

 

Hvor meget vejer den? Han er i hvert fald dejlig, og det er da kun sjovt at gætte racer.

 

Jeg har også overvejet om min græker er en alopekis, men han vejer bare 5 kg for meget til, at det passer, så han er nok ikke en "raceren" alopekis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya
Lyksagligheden ved en racehund er. at man kender dens race (det sikre).

Lyksagligheden ved en blandingshund burde være, at man IKKE kender dens race (det spændende)

 

Så svarer du netop på dit eget spørgsmål... Det er spændende at have en blandingshund... Det spændende ligger ikke i at sidde og tænke "uuhuuu jeg har en blandingshund".. Men netop måske at gætte sig til hvad der kunne være i den, og evt. få andre til at gætte med... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MariePylaia
Har ofte undret mig over, hvorfor man køber en blandingshund, for så at bruge energi på at finde ud af hvilken race den er :blink:

Var det ikke nemmere at købe en racehund ?

 

Nemmere? Hvem taler om det?

 

Jeg kan i hvert fald oplyse dig lidt - de blandingshunde jeg har haft, har vi bestemt også gættet lidt her og der på hvad de mon kunne være blandinger af. Ikke for at finde en temperamentsbeskrivelse der kan passe på vores blandingshund, men af ren og skær nysgerrighed. Hvilket jeg forresten ser som meget naturligt, at man er interesseret i sin hund og dens aner - uanset om det er renrace eller blanding.

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til at håndterer ens hund , synes jeg, der er vigtigt ,især for de meget livlige typer at vide/gætte hvilken mix det evt er.

Det kan give mulighed for at være på forkant med evt problemer eller ting , der gør, at man skal træne noget specielt med ihærdighed , netop for at leve i harmoni med ens hund.

Eller sagt anderledes, at kunne give dem de oplevelser, der ligger til den.

Jeg har set hunde fra Grækenland, der bestemt var helt racerene, G. danios, boxer, breton, bordercollie, schæfer, pekingeser,cocker, engelsk setter ,desværre en del af dem, pointer, pudel, bichon frise,dalmatiner, men de fleste er mixerer.Og så en del af netop disse 2 mindre lokale lavbenede typer, der findes i både lang,ruhår og korthårede.

Og den FCI rene greece harehound.

 

Så der findes noget for enhver smag dernede på gaderne og på internaterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...