Hop til indhold

Forskel på hvalpene - hvornår ?


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Nu er drømmen om ny hvalp ovenpå Nike ikke så langt væk længere.

 

Vi har fundet et kuld dejlige hvalpe på sjælland, som er halv formel 1, kvart Kleiner Münsterlænder og kvart Tysk ruhåret hønsehund.

 

Vi skal hen og se på dem imorgen, og indtil videre er vores interesse faldet på en af de 2 brune, eller den sorte med hvidt bryst.

 

Men nu hvor moren har kleiner münsterlænder i sig, og faren Tysk Ruhåret, må udkommet vel næsten være at nogle af hvalpene vil arve den bløde lidt længere pels og andre den lidt mere ruhårede, hvis altså ikk de allesammen får formel 1 labbens pels.

 

Hvalpene er knap 3 uger og mit spørgsmål lyder så:

Kan man allerede nu mærke/se på hvalpene om de bliver ruhårede ?

 

På forhånd tak for svar :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Jackson

Jeg skal ikke begynde at gøre mig alt for klog, men du kan få mine umiddelbare tanker :genert:

En hvalps pels er som regel en del finere end ved en voksen hund. Jeg tror det vil være rigtig svært at sige noget med sikkerhed vedrørende hundes pels, for den vil højst sandsynligt ændre sig. Hvis du er heldig ved sælger/opdrætter en masse om hundenes pels - også fra da forældrene selv var små.

Ellers kan jeg kun ønske dig rigtig god fornøjelse med at se de små nuserbasser :-D Det er altid SÅ spændende. Skal selv se min kommende lille bassemand på mandag for første gang - glæder mig helt vildt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg gik efter et sådant mix, ville jeg nok hellere tage udgangpunkt i en hvalp, med nogle egenskaber i kunne bruge til noget, og ikke evt hårlag eller farve. Og de er for små at vurderer endnu efter min mening.

Men jagthunde bliver de jo alle, så er det bare, hvor meget TURBO i kan klare, det ved i bedst selv.

Jeg har på 3 kuld med samme forældre oplevet så stor forskel på temperament og selvstændighed hos hvalpene, at man kan blive overrasket.

Så kig på dem og vælg først efter ønsket køn evt, og så efter deres udvikling. De kan nok først bedømmes helt i 6-7 ugers alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg gik efter et sådant mix, ville jeg nok hellere tage udgangpunkt i en hvalp, med nogle egenskaber i kunne bruge til noget, og ikke evt hårlag eller farve. Og de er for små at vurderer endnu efter min mening.

Men jagthunde bliver de jo alle, så er det bare, hvor meget TURBO i kan klare, det ved i bedst selv.

Jeg har på 3 kuld med samme forældre oplevet så stor forskel på temperament og selvstændighed hos hvalpene, at man kan blive overrasket.

Så kig på dem og vælg først efter ønsket køn evt, og så efter deres udvikling. De kan nok først bedømmes helt i 6-7 ugers alderen.

 

 

Ja, vi ved jo nogenlunde hvad slags hund vi har mellem hænderne, når nu alle 3 racer der er indblandet er jagthunde der kræver en hel del motion og aktivering.

 

Det ville selvfølgelig være det bedste at vente til hvalpene er 8 uger, og så se hvilken en der slår benene væk under os, men til den tid risikerer vi bare at der måske kun er 1 tæve tilbage der ikke er blevet reserveret - og så har vi ikke muligheden for at vælge selv.

 

Ville ønske at flere opdrættere gik efter princippet med at DE uddeler hvalpene til køberne efter hvad køber ønsker af sin kommende hund, og hvordan hvalpens personlighed er.

 

Men i første omgang skal vi blot hen og se på hvalpene og på mor og far. Det er også bare så dælens svært at finde lab-blandinger på sjælland der først er klar i august... Folk venter med at sætte dem tilsalg, til de er afhentningsklare :stupid: Og i københavnsområdet er det kun små hunderacer eller muskelhunds-blandinger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Ville ønske at flere opdrættere gik efter princippet med at DE uddeler hvalpene til køberne efter hvad køber ønsker af sin kommende hund, og hvordan hvalpens personlighed er.

QUOTE]

 

Denne linie lyder som "sød musik" i en opdrætters øre. :-):-):-)

Jeg ville ønske flere købere tænkte som dig.

Held og lykke med hvalpen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville ønske at flere opdrættere gik efter princippet med at DE uddeler hvalpene til køberne efter hvad køber ønsker af sin kommende hund, og hvordan hvalpens personlighed er.

QUOTE]

 

Denne linie lyder som "sød musik" i en opdrætters øre. :-):-):-)

Jeg ville ønske flere købere tænkte som dig.

Held og lykke med hvalpen.

 

Det er jeg glad for at høre - desværre er det bare hammersvært at efterleve den "købsmetode" som køber af en blandingshvalp :oops:

Synes generelt det er meget sjældent at man finder nogle ordentlige opdrættere, når det handler om et "ups"-kuld - som de i bund og grund bare skal have solgt.

 

Jeg kan ikke tælle de gange jeg har ringet en opdrætter op og spurgt om ormekur, vaccine osv, og op til FLERE gange fået det svar at hvalpene ikke har fået ormekur - FOR DER ER JO IKKE ORME I DERES AFFØRING ! :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...