Hop til indhold

Hvad gør vi? Trailer træning går ikke heeelt godt


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Som bekendt har jeg en hunde cykel trailer til Chili og Caia ( Meningen er at jeg skal kunne cykle med Caia især, når vi skal starte til AG efter sommerferien)

 

Men puha - det går slet slet ikke!!!!!!!

 

Vi har introduceret hende til den, hvor der ingen problemer var. Hun hoppede ind i den, hun blev rost, imens kæresten trak den rundt, dernæst tog vi den ud på et par små villa veje, hvor han lige kørte max 500 meter.. Intet kom der ud af munden på hende... Stor ros selvf.

 

Hun har så været inde i den flere gange, og i sidste uge da vi skulle mødes med Sonja og Tyson for at træne, ville vi prøve at cykle derud - Kæresten kørte med, hvis nu der skulle være noget.

 

Det gik egentlig okay lige til at starte med, men så begyndte hun at gø en del - vi fik hende til at være rolig igen, men valgte at det var hurtigt at skulle cykle mere med hende på nuværende tidspunkt, så vi cykler hjemad... Her er hun faktisk HELT rolig, og ligger pænt og slapper af. hmmmmm.:hmm:

 

Igår, ville jeg så prøve at træne med hende igen, så jeg gør et tæppe klart med lækre godbidder i, får hende ind i traileren og trækker cyklen stille og roligt... Hun brokker sig lidt, men ikke noget vildt.

 

Jeg prøver så at cykle med hende, bare 100 meter, og så begynder hun ellers at BROKKE sig, gø, og det lød jo som om at hun var ved at blive mishandlet.. :cry:'

 

Jeg får ro på hende, og vælger blot at trække cyklen rundt om legepladsen.. Det går kun sådan nogenlunde.. Hun gøer temmelig meget, og hver gang dette skete, valgte jeg at sige stop til hende, rose hende når hun var rolig, og trak så stille og roligt igen.. Om det er den rigtige måde at gøre det på ved jeg ikke.... :-(

 

Men altså, jeg kan ikke finde ud af om hun er bange for den, for hun hopper gladeligt ind i den, uden problemer... Den står lige ude foran vores opgang, så hun får lov til at komme ind i den hver dag.

 

Er det bare at fortsætte med træningen, trække den stille og roligt rundt, og så når hun er helt rolig ved dette, begynde at cykle stille og roligt?

Har heller ikke lyst til at presse citronen, men tænker også om hun prøver at teste mig lidt... Ejjjj, jeg ved det sku ikke!

 

Jeg sagde til kæreste at det måske ville være en ide at han gik med, så han kunne rose hende, og give godbidder imens jeg trækker cyklen...men ved ikke om det er en god ide????

 

Gode råd modtages med kyshånd.... :engel::engel::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Jeg kan godt høre, at du er langt mere pædagogisk end vi er :genert:

 

Laki kiggede på, mens traileren blev samlet, og derefter øvede vi en halv times tid med at kaste frikadeller derind osv osv. Og det var det.

 

Vi har kørt med ham på 3-4 ture nu, og sidste gang i søndags var en lang tur til stranden (30 km hver vej med stop indimellem så han kunne få vand og snuse lidt), og ja, han gør. Men engang imellem stopper han nu også sin gøen og lægger sig til at sove eller bare sidder og kigger, selvom jeg tror, at han samlet set gør mere end han sover/er rolig (det føles i hvert fald sådan nogle gange)

 

Vi har indtil videre kun cyklet ud til dejlige steder (hundemøder og strand), så vi har en forventning om, at han stopper, når han indser, at traileren fører ham til sjove steder. Vi ignorerer ham, når han gør. Det hjælper ikke at snakke med ham, og faktisk ser han bare ud til at blive mere tændt af det.

 

Har Caia lækre ting i traileren? Vi har alverdens ben, vandflasker og legetøj. Engang imellem ligger han og bider i vandflasken eller tygger i sit ben, så en lille effekt har det da.

 

Jeg har det sådan, at han ser ikke ud til at være i panik, men mere lidt oppe og køre over det og måske lidt irriteret over at skulle sidde i traileren, når alt det spændende er udenfor, så derfor har jeg ikke noget problem med at ignorere ham og lade ham gø.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg kan godt høre, at du er langt mere pædagogisk end vi er :genert:

 

Laki kiggede på, mens traileren blev samlet, og derefter øvede vi en halv times tid med at kaste frikadeller derind osv osv. Og det var det.

 

Vi har kørt med ham på 3-4 ture nu, og sidste gang i søndags var en lang tur til stranden (30 km hver vej med stop indimellem så han kunne få vand og snuse lidt), og ja, han gør. Men engang imellem stopper han nu også sin gøen og lægger sig til at sove eller bare sidder og kigger, selvom jeg tror, at han samlet set gør mere end han sover/er rolig (det føles i hvert fald sådan nogle gange)

 

Vi har indtil videre kun cyklet ud til dejlige steder (hundemøder og strand), så vi har en forventning om, at han stopper, når han indser, at traileren fører ham til sjove steder. Vi ignorerer ham, når han gør. Det hjælper ikke at snakke med ham, og faktisk ser han bare ud til at blive mere tændt af det.

 

Har Caia lækre ting i traileren? Vi har alverdens ben, vandflasker og legetøj. Engang imellem ligger han og bider i vandflasken eller tygger i sit ben, så en lille effekt har det da.

 

Jeg har det sådan, at han ser ikke ud til at være i panik, men mere lidt oppe og køre over det og måske lidt irriteret over at skulle sidde i traileren, når alt det spændende er udenfor, så derfor har jeg ikke noget problem med at ignorere ham og lade ham gø.

 

Hehe:-)

 

Altså jeg havde lavet en kong med leverpostej, som hun var helt igennem ligeglad med, og i går havde jeg gjort et tæppe klart med fikse lugtende ulækre godbidder, men det havde hun slet slet ikke tid til.

 

Jeg synes bare at hun gøer ALT for meget til at jeg vil cykle med hende.. Måske er det mig der er sart, for med tiden finder hun vel ud af at vi skal noget sjovt:genert: Vi skal cykle på veje, hvor der er virkelig mange mennesker, så at have en hund der larmer sådan, er ikke lige sagen... :oops:

 

Hver gang vi skal bruge traileren vil det være i forbindelse med træning, men det ved hun ikke endnu, da vi ikke er nået til det.. :-)

 

Jeg synes heller ikke at hun virker bange, men stresset. Hun dækker når jeg beder hende om det.. I bund og grund tror jeg det handler om en masse tilvæning - Men altså! Tålmodighed, tålmodighed fra min side af tror jeg..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Er traileren lukket eller åben? Tyson gør og stresser, hvis jeg lukker forklappen på cykeltraileren (medmindre det øsregner, så er det ok, fordi den holder lidt af regnen ude :mrgreen:), men hvis den er åben, så han kan stå og se ud, er der ingen problemer.

 

Hun kan se igennem sidderne, da der er små ruder, og så kunne jeg åbne for oven, men det er jeg ikke helt tryg ved, hvis nu hun skulle kunne hoppe ud ( Min kæreste har lavet en "børne sikring" til at sætte fast i halsbånd/snor) så hun ikke kan hoppe ud... Men altså, som sagt ser jeg helst at undgå at den skal være åben.

 

Altså, der er 3 åbninger, en foroven, og så en åbning i hver ende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun kan se igennem sidderne, da der er små ruder, og så kunne jeg åbne for oven, men det er jeg ikke helt tryg ved, hvis nu hun skulle kunne hoppe ud ( Min kæreste har lavet en "børne sikring" til at sætte fast i halsbånd/snor) så hun ikke kan hoppe ud... Men altså, som sagt ser jeg helst at undgå at den skal være åben.

 

Altså, der er 3 åbninger, en foroven, og så en åbning i hver ende...

 

Tyson kan også se ud af alle fire sider, også gennem forklappen, der har net for. Men alligevel er han utilfreds og gør, hvis jeg ikke åbner den. Jeg har så købt en dims med karabinhager, så jeg kan spænde ham fast inde i traileren og han ikke kan hoppe ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Tyson kan også se ud af alle fire sider, også gennem forklappen, der har net for. Men alligevel er han utilfreds og gør, hvis jeg ikke åbner den. Jeg har så købt en dims med karabinhager, så jeg kan spænde ham fast inde i traileren og han ikke kan hoppe ud.

 

Jeps, vi har også en karabinhager der inde, som hun bliver sat fast til... Jeg må prøve mig lidt frem og se hvad der virker....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Tyson kan også se ud af alle fire sider, også gennem forklappen, der har net for. Men alligevel er han utilfreds og gør, hvis jeg ikke åbner den. Jeg har så købt en dims med karabinhager, så jeg kan spænde ham fast inde i traileren og han ikke kan hoppe ud.

Altså, så du har forklappen helt, helt åben?

 

Har du købt dimsen med karabinhager i et dyrebutik?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en hundetrailer til Gracie, som vi har brugt et par gange da vi skulle til hundetræning.

Hun hopper glædeligt ind i den, men når vi kører vender hun sig meget rundt derinde, og et par gang Jeg har hun pevet lidt. Jeg har traileen helt lukket, for så at have hende løs derinde. Ellers er jeg bange for at hun skal blive viklet ind og få en kedelig oplevelse med at køre i den.

Jeg kan ikke rigtig greje om hun ikke kan lide vognen, eller om hendes venden og drejen derinde bare er et forsøg på at skulle følge med i det hele udenfor?

Nu er jeg så heldig at hun tilsyneladende ikke kan se meningen med at gø. Hun gøer aldrig, og det er faktisk også usedvanligt hun piver. Det har jeg kun hørt i traileren.

Jeg havde heller ikke anet hvad jeg skulle stille op hvis hun gøede hele tiden. Måske skal du i starten også stoppe traileren helt, når hun ikke gøer, og så bruge det som poositiv forstærkning sammen med godbidderne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Jeg læste på et tidspunkt at en ide var (ganske vist til hunde der gøede når man kærte bil) var at standse NÅR de gøede... :-D

 

Det har jeg afprøvet på min - og det virker. Jeg kører først igen når han holder bøtte. Hans gøen starter når vi nærmer os et sted han kender og ved der skal ske noget sjovt. Så der har jeg stoppet op når han er begyndt.

Ved ikke om han tænker "hvis jeg nu gøer så kører vi hurtigere=hurtigere til legekammerater". Hvis han gør, så gør jeg i hvertfald det modsatte. Det er jo hel børneopdragelse - ro på bagsædet :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste på et tidspunkt at en ide var (ganske vist til hunde der gøede når man kærte bil) var at standse NÅR de gøede... :-D

 

Det har jeg afprøvet på min - og det virker. Jeg kører først igen når han holder bøtte. Hans gøen starter når vi nærmer os et sted han kender og ved der skal ske noget sjovt. Så der har jeg stoppet op når han er begyndt.

Ved ikke om han tænker "hvis jeg nu gøer så kører vi hurtigere=hurtigere til legekammerater". Hvis han gør, så gør jeg i hvertfald det modsatte. Det er jo hel børneopdragelse - ro på bagsædet :slem:

 

Det lyder jo ret logisk - og smart.:5up:

Men man skal vide om hunden gør af begejstring eller utryghed.

Gøer den af begejstring stopper man bilen/cyklen når den begynder at gø.

Gøer den pga. utryghed, frustration over at være lukket inde eller lign. stopper man bilen/cyklen når den IKKE gøer.

 

Hvis hunden gøer fordi den er 'gået i selvsving' er det måske en mulighed at lære den at gø på kommando og derefter lære den at tie stille på kommando. Den metode ved jeg bruges på islandske fårehunde for at kontrollere deres gøen, da de har tendens til at gø af alt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst maian889

Min gøer absolut pga iver.. Det kan bare ikke gå hurtigt nok... Han er dybt utålmodig - hmm som ejer så hund eller hvordan man nu siger... :slem:

 

Held og lykke med træningen.. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du luret hvorfor hun gøer?..

 

Min tanke er jo straks at det er fordi hun er ophidset, men ikke nødvendigvis bange, men jeg er jo også vant til at hun gør af den årsag når vi ses med hundene..

 

Var det Basse ville jeg bruge slut-kommandoen som hun burde tie stille af.

Og ellers ville jeg gøre som Maian foreslår og stopper hver gang hun gøer, for det er jo hammerkedeligt når der intet sker.

 

Jeg ville ikke gå om og søge hendes kontakt, men bare stoppe op og stå stille, og når hun så var rolig fortsætte igen.. Lidt ligesom når de skal lære at gå pænt i snor..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Har du luret hvorfor hun gøer?..

 

Min tanke er jo straks at det er fordi hun er ophidset, men ikke nødvendigvis bange, men jeg er jo også vant til at hun gør af den årsag når vi ses med hundene..

 

Var det Basse ville jeg bruge slut-kommandoen som hun burde tie stille af.

Og ellers ville jeg gøre som Maian foreslår og stopper hver gang hun gøer, for det er jo hammerkedeligt når der intet sker.

 

Jeg ville ikke gå om og søge hendes kontakt, men bare stoppe op og stå stille, og når hun så var rolig fortsætte igen.. Lidt ligesom når de skal lære at gå pænt i snor..

 

Hun er ikke bange, jeg har en fornemmelse af at hun bare er ophidset, ala kom nuuuuu der skal ske noget, hvorfor skal jeg sidde her inde moar :-)

 

Sidste gang valgte jeg at stoppe med at trække cyklen hver gang hun sagde noget, og fortsatte først når der var ro omme bag i. Jo flere gange af disse gentagelser jo hurtigere fornemmer hun nok at der altså slet ikke sker noget når hun ikke opføre sig pænt.

 

Det er ikke blevet til meget træning i ugens løb, så hen over weekenden vil jeg prøve et par små træk ture rundt om legepladsen.. AG sæsonen står snart for døren, så det ville jo være rart at hun kunne forholde sig i ro og i afslappet stil når vi ankommer... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199

Jeg har Chilli spændt fast med en lille karabinhage, så stram at hun lige præcis ikke kan hoppe ovenud.

Desuden er kun "glug-hullet" foroven åbent så hun kan sidde og kigge ud mens vi kører :klap:

Hun elsker at køre i traileren og hopper selv derind nu - tror hun forbinder det med noget godt...

Fx. en tur i hundeskoven, på weekend hos "papfar", en lang gå-tur osv.

 

Hun kan godt være lidt for ivrig lige når vi sætter igang, men så får hun meget bestemt at vide, at hun skal "sidde stille" og så opfører hun sig eksemplarisk når vi begynder at trille :engel:

 

Jeg har ikke prøvet ture på mere end 5-6 km ad gangen, men vil på sigt udvide med en km ad gangen, så hun langsomt bliver vænnet til at køre langt.

 

Nu gøer Chille generelt sjældent (faktisk aldrig!) ad noget som helst, så dét har jeg så ikke prøvet når vi kører med traileren...

 

Ved ikke om din hund generelt gøer meget, for så kan det jo være den bare gerne vil hilse på alt og alle I møder på jeres vej? ;-)

 

Mit råd til dig vil være at prøve små, korte ture og så langsomt trappe op med 500 m til 1 km ad gangen.

Få hunden til at forbinde traileren med noget godt der skal ske og tal meget til den undervejs.

Jeg snakker meget med Chilli undervejs når vi kører - roser hende for at sidde stille, "small-talker" når hun begynder at pive lidt osv.....

Prøv dig frem og held og lykke...:-D

 

trine199-albums-chilli-en-blondine-fra-arhus-picture15561-forste-tur-i-den-nye-hunde-cykeltrailer-maj-2010.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...