Hop til indhold

labrador op på 3 sal?


Gæst LilliMy
 Share

Recommended Posts

Gæst LilliMy

Hejsa derude.

Jeg er ny herinde, og har fulgt lidt med på sidekanten. Men nu bliver jeg altså nødt til at stille et spørgsmål..

 

Jeg ville høre om nogen evt. kunne hjælpe mig, med et godt råd:slem:

Sagen er den, at vi overvejer at anskaffe os en ny labrador, den sidste vi havde måtte vi desværre sige farvel til for 1½års tid siden.

Vi er nu klar til en ny - men der er jo lige det...

Jeg er gravid og vi bor på 3 sal:roll:

Er der nogen, som kender en smart måde at "transportere" hunden op på 3 sal, uden at jeg behøver bære ham i favnen? Jeg tænker om der måske er en form for taske eller noget?

Vi vil meget gerne have hund nu her - og ser helst ikke at graviditeten kommer til at være i vegn for dette.. Det eneste problem vi egentlig har, er det med at jeg ikke vil være i stand til at bære bøffen op på 3, når den bliver omk 7-8 mdr, og jeg vil være i 7 mdr.

Nogen som kan hjælpe os?

 

På forhånd tak.

- LilleMy

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LilliMy
Hvad med at anskaffe en lab på 1.5 år :).. Den kan lære at gå på trapper og må :)

 

Ja det har jeg også overvejet - men min mand vil meget gerne have hvalpen fra lille af, så vi kan nå at præge den:genert:

Jeg har også et stort ønske om at kunne gå til markprøvetræning med den, det gjorde jeg også med den gamle af vores.. Bare på hygge niveau.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis ikke der er elevator, og hvis ikke I kan flytte, så synes jeg, at I skal droppe det.

Der er rigtig mange trappetrin op til 3. sal, og en hvalp skal ud rigtig mange gange om dagen.

En taske kan du kun bære hvalpen i den første måned. Det prøvede jeg med min golden retriever, da hun var hvalp, og jeg ville vænne hende til at køre i bus fra start af. De bliver utrolig hurtigt for store til at bære på.

 

Du skal regne med, at den mindst fordobler sin vægt bare i løbet af de første 8 uger du har den..

---Her er en tråd med Silkes vægtskema for de første 45 uger, altså indtil hun var 10-11 mdr.

http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/2813-vaegt.html#post72709

 

---Som du kan se, så når hvalpen ret hurtigt op på 15-20 kilo. Og det er altså for meget at bære op til 3. sal, uanset om du har mave på eller du også har en baby der skal med op...

 

Du skriver oven i købet "ham"... Vægtskemaet er for en LILLE golden-tæve. En labrador-han kan altså være meget større...

 

---I KUNNE overveje den mindste retriver, "tolleren", men selv den tror jeg er for stor til at bære på...

Den vejer omkring 20 kg som voksen. Men den er om muligt endnu mere aktiv end goldens og labradorer..

 

| Dansk Nova Scotia Duck Tolling retriever Klub

 

Det bedste er en mindre hund, --eller at vente til I er kommet ned på jorden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LilliMy
Hvis ikke der er elevator, og hvis ikke I kan flytte, så synes jeg, at I skal droppe det.

Der er rigtig mange trappetrin op til 3. sal, og en hvalp skal ud rigtig mange gange om dagen.

En taske kan du kun bære hvalpen i den første måned. Det prøvede jeg med min golden retriever, da hun var hvalp, og jeg ville vænne hende til at køre i bus fra start af. De bliver utrolig hurtigt for store til at bære på.

 

Du skal regne med, at den mindst fordobler sin vægt bare i løbet af de første 8 uger du har den..

Og det er altså for meget at bære op til 3. sal, uanset om du har mave på eller du også har en baby der skal med op...

 

Du skriver oven i købet "ham"... Vægtskemaet er for en LILLE golden-tæve. En labrador-han kan altså være meget større...

 

---I KUNNE overveje den mindste retriver, "tolleren", men selv den tror jeg er for stor til at bære på...

Den vejer omkring 20 kg som voksen. Men den er om muligt endnu mere aktiv end goldens og labradorer..

 

 

Det bedste er en mindre hund, --eller at vente til I er kommet ned på jorden..

 

Hehe.. altså nu bar jeg ham den gamle til han rundede de 28 kg, men måtte derefter også give op.

Det er jo mest i starten de skal ud så tit, og der kan jeg godt bære den. ( altså vores gamle-jas, var ude i hvertfald hver anden time, for lige at få lov at lette ben, så der er ikke fordi han ikke kom ud..)

Tænkte mere på den dagligdag man skal have, når hvalpen er 4-5 mdr og derefter.. Jeg har overvejet måske at anskaffe en rampe

hos netdyrlægen.dk, som hedder en Petwalk teleskoprampe..

Det kunne måske afhjælpe problemet.. og når man ikke skal ud hver time, tror jeg egentlig sagtens vi kan overleve det..hvis en rampe kan fungere på trapper, og ikke kun til en bil!?!

 

Vi har tidligere set nærmere på Tolleren, men vi er begge enige om, at skal vi have hund, skal vi have en lab:engel: Og jeg ville meget gerne have den inden baby melder sin ankomst, så jeg har tid til at få det grundlæggende træning på plads inden.

 

Tak for dit svar:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Trine199

;-)Hej LillyMy.

Jeg har selv en Labrador på nu 1½ år, og bor på 1. sal i et lejlighedskompleks.

 

Da jeg fik hunden var den kun 14 mdr. gammel og havde ALDRIG set en trappe før, så den var skræmt fra vid og sans ved første møde! :shock:

Bare dét at døren til trapperummet lukkede sig bag den når vi gik ind, gjorde den rædselsslagen!

 

Jeg har derfor trænet hver dag med hende og hun er nu rigtig god til at gå på trapperne - især opad ;-)

Ned ad trappen går det ikke så godt hvis kløerne er for korte.

 

Mit råd til dig/jer vil derfor også være at anskaffe jer en lidt ældre hund end en helt lille hvalp, som jo vil skulle bæres/løftes på én eller anden måde i starten.

En lidt ældre hund behøver heller ikke luftes helt så tit som en lille ny hvalp.

 

Jeg lufter min Chilli 3 gange dagligt og det går rigtig fint.

 

Håber I finder en brugbar løsning og pøj pøj med den lille ny baby også, når tiden er inde til det :-)

 

mvh

Trine199

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stampe

Jeg tænker hvorfor en hvalp nu??

 

Hvorfor ikke vente til den lille er kommet og du har overstået det første natteroderi med baby og barslen er overstået og alt er tilbage til hverdagen?

 

Og se hvad du/I som familie har overskud til ...

 

Jeg skriver dette fordi jeg har taget en 1½ år gammel flatter til mig fordi hans familie fik ham som hvalp da hun var gravid, hvor det gik rigtig godt med at have overskud til ham - men da først barnet kom og barslen var overstået var der ikke overskud til at være der for ham....

 

Så det her er ikke noget råd - men bare et spørgsmål :rolleyes: som måske sætter nogle tanker i gang :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst andreadot

Uh, den er svær.

 

Jeg har lige fået hvalp. Og har 2 børn på 5 og 8 år.

 

Jeg havde total glemt hvor hårdt det er at have hvalp i huset.... Totalt glemt.

 

Jeg ville også vente til baby er kommet og faldt til. Det er drønhårdt med baby. men også at have en hvalp på 7-8 mdr. samtidig.

 

Det personligt ville jeg ikke udsætte mig selv for det.

 

Og så har i også noget at gå at glæde jer til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi boede også på 3. sal da vi fik Motor, vi kunne bære ham indtil han var omkring 5 måneder tror jeg, så begyndte vi at lade ham tage en halv eller en hel etage selv, og langsomt fadede det over til at han selv gik.

 

Selvfølgelig skal man passe på hunden og sådan, men når hvalpen bliver lidt større og mere renlig kan man jo bare gå ud i længere tid af gangen, så skal den ikke rende så meget op og ned.

Ellers kan i måske følges med din kæreste hvis han skal på arbejde, så kan han bære ham ned og hvalpen kan selv gå op igen :vedikke:

 

Man kan vel selv lave en taske - men det bliver hunden bare ikke lettere at bære af, synes jeg. Ellers, men det hjælper heller ikke dig, så gør nogle det at de lærer hvalpen at ligge over skuldrene/bag nakken, men der er vel en grænse for hvor mange kilo du må og kan bære med en ok stor mave?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mk101

For nogle fungerer det med hund og baby fint i fællesskab. Og hvis man før har haft hund (og arbejdet seriøst med den mod prøver etc), så ved man godt hvad det kræver at have en hvalp og en unghund. Har selv set det gjort med stor succes.

 

I forhold til det med at bære hundene op og ned af trapper i det første leveår, vil jeg endnu engang benytte mig af chancen til at udbasunere, at jeg syntes det er noget hysterisk pjat.

 

Der er ingen beviser for, at trappegang i hundens første leveår giver HD som af en eller anden grund er blevet den store frygt. Selv har jeg givet op på at være fornuftig og bære hund op og ned da de rundede fire måneder. Og det resulterede i A-hofter. Jeg bor i lejlighed på anden sal med tre engelske springere der bruges til alskens hundesport og er nogle aktive hunde, der ikke sparer sig selv. Heller ikke på trapperne. Alle har A-hofter.

 

Skulle der være noget at frygte med det at gå på trapper, ville jeg være mere påpasselig med skulderen. Der jo reelt er det der tager stødende når der gås på trapper. I den anden ende vil det bare lægge muskler på lårene.

 

Det kan ikke være rigtigt, at vi opdrætter hunde der ikke kan leve et normalt liv. Der ikke må lege frit og længe i nogle timer dagligt, af frygt for at de skal udvikle HD. Desværre hører jeg tit blandt opdrættere og ejere af store og tunge racer (newf eksempelvis), at det er de nye ejere der ikke formår at holde hunden rigtigt det første år, og den som følge deraf udvikler HD. Men igen; hvis det er meningen hunden skal sidde i et bur det første leveår for ikke at få dårlige hofter, så er det avlsmaterialet den er gal med og ikke hund og ejer.

 

Så mit råd er; hvis du føler dig overbevist om du kan jonglere to gange baby på en gang så hop ud i det. Og så bær eventuelt hunden de første par måneder indtil den alligevel ikke gider det pjat mere - og så trapperne i et roligt tempo når den vil selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...