Hop til indhold

Ny lov - mere plads til hunden i hundepensioner


Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg havde slet ikke hørt om at der var vedtaget en lov om at hunde skulle have mere plads i deres burer, havde I?

 

TV 2 / Bornholm. Nyheder fra Bornholm

 

Hunde på 0 til 40 kg. skal i fremtiden have 6 m2. 41 til 60 kg skal have 8 m2 og hunde fra 61 kg og opefter skal have 10 m2.

 

Loven sigter åbenbart på de kenneler som hovedsageligt har hundene i løbegårde, men kommer utilsigtet også til at ramme hundepensioner.

 

Tror I mon også at dette er noget man som privat skal tage hensyn til når man bygger en løbegård til sin hund? Vi skal til at bygge hundegård til Luna, enten i år eller til næste år, og så kunne det jo være meget rart at vide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Loven gælder kun når det er fast opholdssted eller ved længerevarende ophold (pensioner) :-)

 

Hvis Luna kun er i hundegård når i ikke er hjemme feks, skulle i ikke kunne komme i klemme.. Men derfor synes jeg alligevel heller ikke de skal være for små :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Loven gælder kun når det er fast opholdssted eller ved længerevarende ophold (pensioner) :-)

 

Hvis Luna kun er i hundegård når i ikke er hjemme feks, skulle i ikke kunne komme i klemme.. Men derfor synes jeg alligevel heller ikke de skal være for små :-)

 

Ja, det er kun meningen hun skal være der når hun er alene hjemme.

 

Og selvfølgelig skal den ikke være for lille, men min plan var at lave den lidt som en hule, og så skal den jo heller ikke være for stor, jeg havde regnet med 3-4 kvm, og så ca. 15 kvm udendørs areal.

 

Men jeg har aldrig prøvet at lave en løbegård før, så gode råd modtages gerne :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Må man diskutere loven i din tråd?. Hvis ikke sletter jeg bare mit indlæg igen, :-D men nu har du jo fået et brugbart svar, eller?. :vedikke:

 

Jeg er egentlig ikke ked af den del af loven, for så bliver det mindre rentabelt at have en hundefabrik. :5up: At det går ud over pensioner kan jeg ikke have ondt af. 6 m2 til min hund synes jeg absolut er et minimum og jeg synes det er noget ævl at mindre plads giver en tryggere hund (så kan de jo bare lave nogle indendørs hundehuse til de hunde der gerne vil have huler) hvis det da ikke er det økonomiske der er den vigtigste faktor for pensionsindehaverne. Tror da at der er ligeså mange hunde der bliver utrygge af at have ingen plads :vedikke: men egentlig er det nok slet ikke kvadratmeterne der er udslagsgivende for om en hund er utryg i en pension.

 

Artiklen synes jeg er usmagelig i sin sammenligning med pladsforholdene i den lokale arrest. Den vil have os til at tænke at nu skal hunde behandles bedre end mennesker og den slags er der rigeligt af, i forvejen, ude i samfundet. Folk skal jo bare sidde i arresten i kortere tid (f.eks. når de skal sove rusen ud) og desuden har hundene i en pension jo ikke gjort noget forkert.

 

Igen synes jeg vi støder på en artikkel der bare vil have den nye lov til at fremstå som noget idioti. Savner en mere objektiv presse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Må man diskutere loven i din tråd?. Hvis ikke sletter jeg bare mit indlæg igen, :-D men nu har du jo fået et brugbart svar, eller?. :vedikke:

 

Det må man gerne :-D

 

Jeg mener vi diskuterede den lov da den blev vedtaget. Er den ikke gældende fra 1. januar 2009 - eller var det 1. januar i år?

 

I artiklen stod der at den trådte i kraft den 1. januar 2011

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Jeg syntes den nye lov er ganske fornuftig. Vores bokse lever heldigvis op til de nye krav, og min erfaring er da at de bruger pladsen i boksen. Der er både plads til en kurv, et tæppe på gulvet og så er der stadig meget gulvplads tilbage. jeg oplever at hunden veksler meget melle at sove i kurven, ligge lidt på tæppet og hygger med ders tyggeting eller også ligger de på det bare gulvt. Så det med at bokse skal være lille for at det er en hule (hentyder til det skrevne i artiklen) ja så syntes jeg det er noget vås og nok nærmere et spørgsmål om at de bliver ramt af den nye lov om boksstørrelse.

Hvis jeg har en hund i pension der er lidt forsigtig eller ikke så tryg ved nye steder. Så anbefaler jeg at man tager et transportbur med. Det er der nemlig fint plads til i boksen selvom der også er en kurv, samt et tæppe på gulvet. Hvis man lægger et tæppe over transportburet, fungere det som en lille hule og så kan de gå derind hvis de har lyst. Det syntes jeg funger fint, men må også sige at det er begrænset hvor meget hundene bruger det.

Så jeg har nu heller ikke ondt i røven over den nye hundelov.

 

Og til dig Lonny. Hvis du laver en hundegår hvor hun både kan være ude og inde, så er det de samlede km2 der tæller. Men tror nu ikke kravene gælder for private

Link til indlæg
Del på andre sites

Og til dig Lonny. Hvis du laver en hundegår hvor hun både kan være ude og inde, så er det de samlede km2 der tæller. Men tror nu ikke kravene gælder for private

 

Jamen så har hun jo pludselig 18-19 kvm :-D

 

Normalt ligger hun jo og sover når vi er på arbejde, så derfor har jeg ikke afsat så meget plads til indendørsarealet, men derimod fokuseret på at hvis hun ville ud, så skulle der være ok plads. Nu har du jo en hel del mere erfaring med emnet end jeg har, men når nu det ikke er meningen hun skal bo der, men højst tilbringe 6-7 timer om dagen der, tror du så at det ok for hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod
Ja, det er kun meningen hun skal være der når hun er alene hjemme.

 

Og selvfølgelig skal den ikke være for lille, men min plan var at lave den lidt som en hule, og så skal den jo heller ikke være for stor, jeg havde regnet med 3-4 kvm, og så ca. 15 kvm udendørs areal.

 

Men jeg har aldrig prøvet at lave en løbegård før, så gode råd modtages gerne :5up:

 

Nu har jeg jo så efterhånden bygget nogle stykker (:roll:) og alle med samme "koncept" fordi det har fungeret rigtig fint. Det har været med indendørs opholdsrum på 5-9 m2 med udgang til 15m2 udendørs hundegård. (i det ene tilfælde dog kun med 9m2 udendørs fordi der var mange).

Så det minder jo nok en del om det du planlægger.

 

Jeg vil anbefale at der er beton/fliser overalt. Det er væsentlig nemmere at holde. Mit seneste projekt var lidt under tidspres, så derfor undlod jeg fast underlag i selve hundegården i første omgang.. Men savner det meget :lol:

 

Iøvrigt kan jeg også anbefale gulvvarme i den indendørs afdeling, hvis der er mulighed for det. Kommer jo lidt an på projektet, seføli. Men det vil være nemmere at holde tørt om vinteren. Ellers har jeg klaret mig med en el-radiator i de andre tilfælde..

Nogle sparer også varmen og nøjes med lidt træuld og lignende om vinteren, men gider ikke at mine hunde sætter al for tyk pels og ikke kan holde til at komme ind i stuetemperatur eller lave noget. Desuden synes jeg også det er lidt synd for dem når det fryser rigtig hårdt :genert: Jeg kan bedst li at der er mindst 10-15 grader... :-)

 

Jeg har brugt Hakon's moduler som er ret ok til prisen og rimeligt flexible mht. opbygningen.. Dog har jeg på mine nuværende udedørs gårde brugt byggepladshegn monteret på 4x4" stolper.. Det fungerer fint og er rimeligt billigt.. Ca. 100 kr pr lbm, vil jeg tro :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lillefod

Og til dig Lonny. Hvis du laver en hundegår hvor hun både kan være ude og inde, så er det de samlede km2 der tæller. Men tror nu ikke kravene gælder for private

 

Det gør de... Hvis det var fast opholdssted :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg jo så efterhånden bygget nogle stykker (:roll:) og alle med samme "koncept" fordi det har fungeret rigtig fint. Det har været med indendørs opholdsrum på 5-9 m2 med udgang til 15m2 udendørs hundegård. (i det ene tilfælde dog kun med 9m2 udendørs fordi der var mange).

Så det minder jo nok en del om det du planlægger.

 

Ja, det lyder meget som det jeg planlægger, dog skulle jeg måske overveje at indearealet skal være lidt større.

 

Jeg vil anbefale at der er beton/fliser overalt. Det er væsentlig nemmere at holde. Mit seneste projekt var lidt under tidspres, så derfor undlod jeg fast underlag i selve hundegården i første omgang.. Men savner det meget :lol:

 

Det råd vil jeg straks tage til mig, vi havde kun regnet med at lægge fliser i kanten, for at sikre os at hun ikke kunne grave sig ud, men nu vil jeg da i stedet lægge fliser over det hele :5up:

 

Iøvrigt kan jeg også anbefale gulvvarme i den indendørs afdeling, hvis der er mulighed for det. Kommer jo lidt an på projektet, seføli. Men det vil være nemmere at holde tørt om vinteren. Ellers har jeg klaret mig med en el-radiator i de andre tilfælde..

Nogle sparer også varmen og nøjes med lidt træuld og lignende om vinteren, men gider ikke at mine hunde sætter al for tyk pels og ikke kan holde til at komme ind i stuetemperatur eller lave noget. Desuden synes jeg også det er lidt synd for dem når det fryser rigtig hårdt :genert: Jeg kan bedst li at der er mindst 10-15 grader... :-)

 

Gulvvarme har vi allerede planlagt, Luna er jo en korthårs hund og kan slet ikke holde til hvis det bliver koldt. Så vi har planlagt sådan nogle elementer der kan støbes ned i gulvet og sørge for at holde stedet varmt og tørt.

 

Jeg har brugt Hakon's moduler som er ret ok til prisen og rimeligt flexible mht. opbygningen.. Dog har jeg på mine nuværende udedørs gårde brugt byggepladshegn monteret på 4x4" stolper.. Det fungerer fint og er rimeligt billigt.. Ca. 100 kr pr lbm, vil jeg tro :blink:

 

De oplysninger vil jeg lige give videre til manden, det er ham der står for byggematerialerne, jeg sidder bare og "forlanger" hvordan jeg vil have det skal se ud :blink:

 

Mange tak for dine råd :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Loven er jo efterhånden ved at være rigtigt gammel, den er bare meget lang tid om at blive effektueret.

 

Jeg mener den teoretisk trådte i kraft allerede 1.1.08 for alle nye steder der ville etablere sig dvs. at ønskede man at starte f.eks. en hundepension, var det de nye retningslinier der skulle følges.

 

For allerede etablerede steder var der oprindeligt en frist på et år til at bringe forholdene i overensstemmelse med den nye lov - dette i erkendelse af, at man ikke bare lige kunne trylle tingene om fra den ene dag til den anden.

 

Vi (Dansk Dyreværn Århus) stod på det tidspunkt med en hundeafdeling der på de fleste områder kunne leve op til de nye krav, men pladsmæssigt var vi milevidt fra. Vi fik flere arkitektfirmaer til at se på forholdene, og vurderingen lød samstemmende, at de eksisterende bygninger kun yderst vanskeligt kunne ombygges så de opfyldte kravene, og at det ville være langt lettere at rive det hele ned og bygge en ny hundeafdeling. Derfor lukkede vi hundeafdelingen ned den 20.10.08, hvorefter alt blev revet ned og en ny, væsentligt større afdeling blev opført i stedet. Denne blev taget i brug i april 2009.

 

I mellemtiden var der imidlertid sket det, at mange andre pensioner og internater havde klaget deres nød. Det var simpelthen ikke muligt for dem at få tingene bragt i orden indenfor tidsfristen - derfor blev der givet yderligere dispensation/udsættelse... den seneste tidsfrist er så åbenbart den, der nu hedder 2011!!! Vi havde altså slet ikke behøvet at bygge om dengang, en ombygning der kostede mange, mange millioner :shock: Men hold op for en forskel det har gjort: det gamle internat/pension var mørkt og trangt, hammersvært at holde rent og temmelig nedslidt. Det nye er stort, lyst, hypermoderne med lækkert klimaanlæg, kameraovervågning, let at renholde og med blid, dæmpet musik hos hundene via et centralt lydanlæg. Hundene har fået rigtigt god plads - ja, det virkede meget overvældene i starten når vi var vant til de gamle, små bokse. Vi har fået lavet nogle flytbare hundehuse/huler i aluminium og der er naturligvis plads til både dem og almindelige hundekurve/tæpper og legetøj. En enkelt pensionshund medbragte sågar sin yndlingslænestol hjemmefra!!! :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Det forbavser mig meget, at den lov ikke er trådt i kraft endnu.

Det er nemlig mere end et år siden, jeg stoppede med at bruge en hundepension, fordi de overhovedet ikke havde gjort spor, for at leve op til kravene i den nye lov.

Jeg troede faktisk, de var ligeglade, og overvejede at melde dem, men forstår nu, at ikraftrædelsen for loven har været udsat.

Nu bruger jeg en helt ny pension, hvor alle forhold er i orden, så jeg har kun været glad for at skifte. Men det er da for dårligt, at pensionerne kan få udsat ikrafttrædelses datoen, så jeg håber sandelig, at det er slut nu og at loven snaret får virkning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ThomasTBO

Jeg tror problemet er, at mange simpelthen ikke magter at opfylde kravene - de større pladskrav betyder, at enten får man plads til færre hunde (hvilket ofte vil forvandle stedet til ren underskudsforretning og deraf følgende konkurs), eller der skal udvides arealmæssigt, enten i form af tilbygning eller, som i vores tilfælde, total nybygning. Selv hvis økonomien rækker (i disse krisetider), kan der være problemer med den tilladte byggeprocent på grunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...