Hop til indhold

Kuperede dansk opdrættede hunde...


Gæst K9 Dober
 Share

Recommended Posts

Gæst K9 Dober

Her følger en, desværre, sandfærdig historie som har udspillet sig på det seneste:

 

 

En person som jeg havde som "ven" på facebook har fået et kuld doberhvalpe ved at parre sine hunde. Tæven var ved parringstidpunktet knap 2 år gammel, og hverken den eller hannen er sundhedstestet af nogen som helst art. En af mine venner som også er ejer af dobermann lægger på et tidspunkt mærke til at alle hvalpene mangler deres haler.

 

Vedkommende udgiver sig herefter som hvalpekøber og indleder en dialog med "opdrætter". Opdrætter skriver at hvalpene er blevet kuperet her i danmark på 2. dagen, og at de skal ørekuperes her i danmark også. Efter en del skriverier frem og tilbage melder min ven ud at der skal købes en hvalp. Herefter bliver der også snakket i tlf omkring dette, og opdrætter fortæller at de vil blive kuperet hos opdrætter, af en polsk dyrlæge. Efter lidt snak frem og tilbage bliver navnet på denne dyrlæge nævnt, og det viser sig at vedkommende hverken er dyrlæge eller polak, men herboende jugoslav, som er blevet smidt ud af DKK midt i 80'erne for at kupere sine egne hunde. Opdrætter er i øvrigt meget stolt af sine store hunde, tæven vejer 46kg, og hendes nye hanhvalp skal trænes til "manstopper"...

 

Herefter bliver min ven og jeg enige om at politianmelde opdrætter for at stoppe dette glade vanvid. Først og fremmest er det ulovligt at udføre herhjemme, og desuden er der ingen som kan udføre et sådan indgreb under ordnede forhold på en kommode.

 

Jeg selv kontakter formanden for DDK for at høre om der er nogle tidligere sager vedrørende dette, men får at vide at dette ikke er vedkommende bekendt. Efterfølgende kontakter jeg DKK og Vibeke Knudsen sætter mig i kontakt med den særligt ansvarlige for dyrevelfærd ved nordjyllands politi. Min ven kontakter efterfølgende betjenten, og politiet inddrager Fødevarestyrelsen også.

 

Opdrætter har selv telefonisk erkendt at kuperingen ville finde sted d. 4/7 og vi har derfor forsøgt at få razzian til at finde sted igår. Dette lykkedes også, men af uransaglige årsager kan betjentene ikke se at de er blevet kuperet!?!

 

Min ven aftaler herefter med opdrætter at hvalpen skal hentes idag, og kører herefter dertil. Da vennen ser hvalpene, er det noget af et syn som ikke er til at tage fejl af. Alle hvalpene, undtagen 1 som er blevet afhentet af køber, løber rundt med ører som er så korte at de end ikke kan bindes op. Vennen kører derefter officielt for at hæve penge, men ringer i stedet til politiet. Disse kommer dog først efter flere timer, da der lige er vagtskifte også videre.

 

Da de dukker op fortæller opdrætter at de er fra polen og er kuperet dernede. Min ven fortæller så at det er løgn, og at det er vedkommende som har anmeldt opdrætter.

 

Efter et stykke tid bliver min ven bedt om at køre, og betjentene fortæller at de vil tilkalde en dyrlæge for at se på hvalpene.

 

I skrivende stund aner jeg ikke mere, men er igen overrasket over hvor let den danske etat tager på dyremishandling, og at der er nogle mennesker som vil gøre hvad som helst for ussel mammon.

 

Da jeg her til aften er inde på opdrætters fb profil, laver vedkommende pjat med at politiet har været forbi til kaffe og kage, og har absolut ingen sans for situationens alvor.

 

 

Hvis nogle skulle være interesserede i kommunikationen mellem min ven og opdrætter, kan man skrive en pb med mail adresse...

Link til indlæg
Del på andre sites

:megaked::megaked::megaked::megaked::megaked::megaked::megaked:

 

Det er squ sørgelig læsning. Vores rescue gruppe får også af og til hunde ind, der helt tydeligt er "hjemmekuperede", og det endda selvom kupering (stadig) er lovligt her, men der er heldigvis flere og flere dyrlæger der nægter at udføre den slags (selvfølgelig ikke heldigt hvis folk så bare gør det selv :skraek:), og der er også grupper der arbejder på et forbud. Men ligesom med alt muligt andet, så stopper det jo ikke alle, bare fordi noget er forbudt.

 

Jeg håber virkelig, det får mærkbare konsekvenser for den opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

I Nordjyllands Amt/ Region Mord kan meget åbenbart lade sig gøre. Der er mange hundehandlere de rholder til deroppe, og de overholder ikke lovgivningen.

Det lader til at man har en kredsdyrlæge der lader stort set alt passere.

 

Sådan en har vi også haft her i Sønderjyllands Amt. Vedkommende kom i offentlig kritik efter nogle dyretransporter som blev "godkendt" selvom de stred mod alle regler. Da offentlig ansatte reelt ikke kan fyres skete der ikke mere.

Men da Sønderjyllands Amt, Ribe Amt, Fyns amt og Vejle Amt blev lagt sammen i Region Syddanmark blev vedkomende da heldigvis forbigået.

Nu er der komme tlidt mere orden i sagerne, heldigvis.

 

Der har været en sag her med ulovlig afhorning af voksne kreaturer, landmanden påstod at det var lavet af en dyrlæge, hvilket det tydeligvis ikke var.

 

Nu sørger man jo som selvstændig erhvervsdrivende for at gemme udgiftsbilag til regnskabet, alt andet ville være tåbeligt regnskabsteknisk. Skal man snyde er det indtægter der ikke skal bogføres...

Man kan vel bede om fremlæggelse af dokumentation for udgiften til kupering, samt at rejsen til Polen med hvalpene er sket sådan som dyretransporter nu engang skal ske.

 

Er der "ingen faktura" må man vel true med Skat.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er jo egentlig frygteligt at det kan lade sig gører når det nu ER ulovligt!

Men er det ikke danmark i en nødeskald?!!!?!!!

 

 

Er det ikke noget med at deres haler er så tynde at de nemt brækker?

 

 

Er det frygteligt at sige at jeg faktisk synes at kuperede dobber ører er pæne :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

det er jo egentlig frygteligt at det kan lade sig gører når det nu ER ulovligt!

Men er det ikke danmark i en nødeskald?!!!?!!!

 

 

Er det ikke noget med at deres haler er så tynde at de nemt brækker?

 

 

Er det frygteligt at sige at jeg faktisk synes at kuperede dobber ører er pæne :oops:

 

Ja det er da frygteligt. Så ville Aslans ører nok også være pæne kuperede, de kan jo komme til at se ligedan ud :blink:

 

Der er da intet pænere end en dobber med ører og hale intakt, den ser så majestætisk og smuk ud :lun: Var så glad for at se så mange smukke der havde det hele til WDS.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er da frygteligt. Så ville Aslans ører nok også være pæne kuperede, de kan jo komme til at se ligedan ud :blink:

 

Der er da intet pænere end en dobber med ører og hale intakt, den ser så majestætisk og smuk ud :lun: Var så glad for at se så mange smukke der havde det hele til WDS.

 

 

Hmm :hmm: tror hans øre er i forkert længde og form, men Aslan som dobber-holmer..... der er ingen der siger det ville være grimt, det ville dog tage nuttetheden fra ham, og så skulle han altså også have en rynke løftning :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stampe

det var da en frygtelig historie - men desværre kommer den heller ikke bag på mig...

 

Jeg har svært ved at forstå at regeringen ikke sætter nogle ressourcer af til at vi kunne få et etableret dyreværn som har hjemmel til at gøre noget i sådan nogle sager - folk som er uddannet til at tage sig af dyr.

 

I stedet for bare at indføre en stupid lov om nogle bestemte hunde....som politiet heller ikke har ressourcer eller viden til dybest at opretholde...

 

Jeg har på et helt personligt plan aldrig rigtig forstået det med kuperingen af halerne - jeg kender alle begrundelserne - men altså kunne man så ikke avle sig ud af det hvis det er et problem med at halerne er for tynde eller for lange eller sådan....:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undrer mig over at ejeren ikke skulle fremvise nogle papirer eller være registereret et sted.

Mig bekendt må man da ikke bare importere hvalpe fra polen uden nogen form for "tilladelse":hmm: Kan være jeg er helt galt på den.

 

Stakkels hunde og stakkels jer, men sejt i forsøgte at gøre noget, der burde være flere der gjorde som jer:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst minmilo

hvis jeg kendte den person havde jeg skrevet sms udgivet mig som køber og bedt om oplysninger om hundene, fået det hele på skrift evt oss nogen billeder og sendt det til justitsmenisteriet, hvis politiet ikke vil gøre noget for dyrevelfærd må vi dyreelskere vel tage det højere op i systemet og kræve noget handling i stedet for altid bare tomme løfter!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...