Hop til indhold

Ulvekloen...


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke selv en mening om denne, men er det den klo, som stikker ud på Najas venstre potes side (højre for os ;-)), på dette billede?:

http://www.hunde-forum.dk/album.php?albumid=12&pictureid=77

 

Og hvad mener I om den? Har hørt så mange imodsigelser, om at den kan rive indersiden af hundens ben op og lign.... Så umiddelbart synes jeg, at det er underligt, at det er ulovligt at fjerne den.... :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Det er helt normalt at hunde har dem på forbenene og de volder sjældent problemer - de sidder også oftere mere ind til benet, end når de er tilstede bagtil.

 

Når de sidder på bagbenene kan de oftere komme til at volde problemer for hunden. Hvis de volder problemer for hunden (bliver revet op) så er det lovligt at få dem fjernet :-)

 

*EDIT* Grunden til at det er ulovligt at fjerne dem uden grund er, at det er at påføre hunden unødvendig smerte

Redigeret af Malene Nielsen
tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Det hedder vildtkløer på forben og ulvekløer på bagben. Thailo bruger sine vildtkløer når han gnaver kødben eller skal holde fast i f.eks. et funbon, så de har en funktion. Han er født med ulvekløer men de er blevet fjernet :shock: Det var ikke noget jeg troede spaniels havde og tænkte slet ikke på at checke det, især ikke når han kom fra forbuds-Sverige. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar - så blev jeg da det klogere ;-)

 

Kan godt se, at det selvfølgelig er ubehageligt at få fjernet dem, selvfølgelig. Jeg har bare hørt at risikoen for at hunden skader sig selv, er rimelig stor og at hunden ikke mærker det, hvis man gør det i løbet af de første 2-3 dage, efter den er født - tror jeg det var. Ved ikke om det er rigtigt... Det er noget jeg har hørt på en anden debat.

 

Tilføjelse: Går ud fra, at det så er vildtkloen man kan se på Naja, siden ingen af jer benægtede det:?:

Redigeret af bernerazuro
Link til indlæg
Del på andre sites

Ramses havde 5 tæer på alle 4 ben da jeg fik ham... Men på bagbenene var vildtkløerne så små, så det faktisk bare var en lille rund dims der sad og dinglede med en klo i enden. Og inden han blev voksen havde han fået revet dem af.. Jeg opdagede aldrig hvordan. Han var ikke særlig pivet, og det havde ikke engang blødt. --Der sad bare den lille hudlap tilbage. Og der kom aldrig nogen negl igen. Og hudlappen svandt hurtigt ind af sig selv.

 

Hos mange racer ønsker man ifølge racestandarden ikke 5 kløer på bagbenene. Men de må ikke fjernes, hvis hunden er født med dem. Kun hvis hunden kommer til skade.

 

Men der er visse racer, der helst skal have 5 tæer på alle fire ben, f.eks Islandsk fårehund og Briard..

Jeg har set islandske fårehunde med store veludviklede lodne tæer på bagbenene også.. --Det ser lidt underligt ud, men hvis hunden ellers står bredt med bagbenene, så kommer den ikke til at skade sig selv..

 

Nå, men hvis man sørger for at huske at klippe neglene, så vil der sjældent opstå nogen problemer. Og da slet ikke på forbenene.. Der har alle hunde 5 tæer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
^ er det ikke bare fordi vi ikke er vant til at se det ? Før i tiden - og visse steder også i dag - blev de jo bare rutinemæssigt fjernet indenfor hvalpens første 24 levetimer...

Har du prøvet at mærke på en? Det er jo ikke som hundens andre klør. Det er som der også nævnes, en slags hudflap med negl påb189.gif

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at mærke på en? Det er jo ikke som hundens andre klør. Det er som der også nævnes, en slags hudflap med negl påb189.gif

 

--Sådan er det ikke altid. De hunde, der skal eller godt må have vildtkløer på alle fire ben, de har rigtige tæer med knogler i...

Briarden skal faktisk helst have dobbelte vildtkløer på bagbenene...

-Fra FCI standard for Briard:

Bagbenene bærer dobbelte vildtkløer. De dobbelte vildtkløer skal hver bestå af to knogledele, være forsynet med kløer og placeret så lavt som muligt for at sikre den bedste stilling af poterne.

 

Hvordan sådan nogle ser ud, det kan jeg næsten ikke forestille mig... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at mærke på en? Det er jo ikke som hundens andre klør. Det er som der også nævnes, en slags hudflap med negl påb189.gif

 

 

Ja da jeg har pillet og på vores sidder de ikke særlig fast. De kunne med lethed fjernes, men doktor Dyr er bestemt ikke indstillet på det (okke ja, jeg har spurgt, da jeg hellere vil betale for at få dem fjernet end at stå med en hund med et flænset ben), så den står på klo-klipning og ydermere har kræet to klør på den ene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja da jeg har pillet og på vores sidder de ikke særlig fast. De kunne med lethed fjernes, men doktor Dyr er bestemt ikke indstillet på det (okke ja, jeg har spurgt, da jeg hellere vil betale for at få dem fjernet end at stå med en hund med et flænset ben), så den står på klo-klipning og ydermere har kræet to klør på den ene.

 

 

Okay... to kløer? Det er måske det de kalder "dobbelte ulvekløer"...

Hvad er det liige for en hund, du har, SG?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
--Sådan er det ikke altid. De hunde, der skal eller godt må have vildtkløer på alle fire ben, de har rigtige tæer med knogler i...

Briarden skal faktisk helst have dobbelte vildtkløer på bagbenene...

-Fra FCI standard for Briard:

 

 

Hvordan sådan nogle ser ud, det kan jeg næsten ikke forestille mig... :roll:

Det har jeg så aldrig oplevet...er det ikke muligt at nogen kan fremtrylle et billede:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en Bernen Senner. De fødes tit og ofte med ulveklør og vores har så tilfældigvis to negle / klør på den ene...

 

Okay..... Ramses var osse en berner sennen.. Men hans ulvekløer var jo altså meget små og floppy...

 

Hvad står der i FCI Racestandard.....

 

Bagpart: Set bagfra er bagbenene lige og parallelle, ikke for tæt stillede.

Overlår: Langt, bredt, kraftigt og med god muskulatur.

Knæ: Tydeligt vinklet.

Underlår: Langt og skråtliggende.

Haseled: Kraftigt og veludviklet.

Mellemfod: Næsten lodret stillet. Vildtkløer skal fjernes.

(NB Fjernelse af vildtkløer er forbudt i Danmark)

Bagpoter: Lidt mindre hvælvede end forpoterne. Hverken ind- eller udaddrejede.

 

---Så hos berneren findes de tit, men de er ikke ønskede... :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

FCI for Norsk Lundehund siger:

 

Forlemmer

Ikke udpræget vinklede. Lige underarme.

Ovale, lidt udsvingede poter med mindst 6 tæer, hvoraf 5 bør indgå i støttefladen. 8 trædepuder på hver pote. Det indvendige tåkompleks, som består af en treleddet og en toleddet tå med tilhørende sene- og muskelapparat, skal give poten et kraftigt udseende.

Baglemmer

Moderat vinklede. Stærke, muskuløse over- og underlår. Ovale, udaddrejede poter med mindst 6 tæer hvoraf mindst 4 indgår i støttefladen. 7 trædepuder, idet den miderste store trædepude er sammenvokset med mellempuden mellem 0. og 1. tå, og således er forlænget bagud. Når hunden står i normal stilling, på plant underlag, skal vægten normalt ligge på tæernes trædepuder. Bagbensstillingen er noget trang.

 

---Det lyder helt vildt med alle de tæer, --Og der er altså tale om rigtige tæer med to knogleled i hver......... :shock:

 

MINDST seks tæer på hver pote... Så der kan åbenbart osse forekomme flere....:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

FCI for Norsk Lundehund siger:

 

 

 

---Det lyder helt vildt med alle de tæer, --Og der er altså tale om rigtige tæer med to knogleled i hver......... :shock:

 

MINDST seks tæer på hver pote... Så der kan åbenbart osse forekomme flere....:roll:

 

Jo men forbindelsen til selve benet fra ulvekloen kan være mere eller mindre veludviklet. På vores ville det være en smal sag at fjerne ulvekloen...hvis det altså ikke lige var fordi doktor Dyr havde opdaget at det er ulovligt ha ha ha

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Jo men forbindelsen til selve benet fra ulvekloen kan være mere eller mindre veludviklet. På vores ville det være en smal sag at fjerne ulvekloen...hvis det altså ikke lige var fordi doktor Dyr havde opdaget at det er ulovligt ha ha ha

Ja, sikke en kedelig dyrlæge du har:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...