Hop til indhold

Hvordan får jeg hende til at blive?


Gryn
 Share

Recommended Posts

Jeg hjemmetræner Groa igen efter en lang pause. Det går godt med det meste men hun har svært ved at blive siddende eller liggende.

Jeg kan godt gå fra hende også med ryggen til. Men når jeg går hen mod hende igen rejser hun sig to-tre skridt før jeg er ved hende.

Hvad kan jeg gøre for at få hende til at blive siddende eller liggende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg kan råde dig til er at gå langsommere til værks :oops:

 

Jeg bøvler med Cille-pigen lige nu, hun vil dække under gang, når jeg vil have hende til at sitte - så der går jeg meget langsomt frem, et skridt frem og så tilbage, 2 skridt frem og så tilbage - vi har vist været oppe på 10 skridt nu, før hun lagde sig :roll: så 10 skridt er for meget, jeg må tilbage til 8 :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger en bold :-) Forklaring kommer her: Når jeg starter med at bede hende om en sit og hun så sidder der går jeg kun ca 10 skridt frem vender mig om og stille roser Bella. Efter 10-15 sek kaster jeg bolden bag ved hende, mens jeg roser hende som en jubel idiot. Med tiden øger man så afstanden og hvorfor gør jeg så det ? Grunden til at hunden begynder at gå en i møde er fordi at det er der det gode er. Det bliver let at gå tilbage til hunden uden at den rejser sig, for det hunden venter på er at man kaster bolden. Og den kommer jo kun hvis den bliver der, når den så gør som man ønsker kaster man bolden lige efter den har adlydt plads komandoen. Igen med masser af verbalt ros.Husk at godbidden kommer når hunden kommer retur med bolden. ;-)

Håber det også virker for jer, hvis ikke den reagere på bolden så prøv med favorit legetøjet.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jeg hjemmetræner Groa igen efter en lang pause. Det går godt med det meste men hun har svært ved at blive siddende eller liggende.

Jeg kan godt gå fra hende også med ryggen til. Men når jeg går hen mod hende igen rejser hun sig to-tre skridt før jeg er ved hende.

Hvad kan jeg gøre for at få hende til at blive siddende eller liggende?

 

 

Der er mange muligheder, så du skal finde den som passer Groa bedst.

 

Har du iøvrigt defineret dit mål? Hvordan skal slutresultatet se ud?

 

Dette er mere vigtigt end man umiddelbart skulle tro for ved at have målet i bagovedet konstant under træningen, giver man et signal til sin hund - bevidst eller ubevidst om sikkerhed og målbevidsthed.

Alene dette kan gøre en forskel.

 

Da det er momentet hvor du kommer tilbage, som synes at volde besvær, kan du vælge at øve dette mest.

 

Giv signalet "sit" og beløn til mund imens du går et skridt frem - altså mens du "forlader" Groa. Du går ikke længere end din strakte arm kan nå hende med godbidden.

Gå straks ind til hende igen og bekræft hende i at hun gør det ønskede med "dygtiii - sit". Og frisignal - ingen godbid.

 

Problemet opstår ofte når hunde erfarer at godbidden udløses når ejeren kommer TILBAGE..

 

Eller hvis de ikke har lært at en sitposition kan vare flere sekunder/minutter inde ved fod.

 

Jeg anvender selv meget belønning bagover (læg/kast godbid bag hunden) og at lægge en synlig godbid ca 1m foran hunden til at "låse hunden fast".

Ved at fokusere på godbidden, vælger hunden fra at gå efter ejeren og at rejse sig ved ejerens tilbagekomst.

 

Dette bruger jeg også i det første moment af indlæring at at man går rundt om hunden i sit - stå og dæk.

Det er en hjælp til hunden.

 

Den skal dog på forhånd have lært ikke at tage en godbid før tilladelse, så man ikke øver forbud samtidig.

 

Da Groa er en lille vims hund, ville jeg i starten kun bruge godbidder i stedet for kasteskyts.

 

Jeg har jo fordelen af at have set hende nogle gange :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

Jeg skulle nok have fortalt lidt om Groas stress, for så er det ikke godt at kaste noget. Men tak for svaret Trine, hvis man har en boldglad hund er det jo en god måde at gøre det på.

 

Irene:

Jeg har ikke difineret mit mål, men det vil jeg så gøre.

Jeg er faktisk sikker på Groa rejser sig fordi hun ved der vanker en godbid.

Jeg kan virkelig bruge dit svar, Groa tager nemlig ikke før hun må, det har vi øvet meget, bl.a. med hende i dæk og med godbid mellem forbenene.

Jeg vil prøve det du har skrevet, glæder mig allerede til at prøve det af.

Jeg er rigtig glad for Gudrun har sagt vi kan træne igen, det er jo en sjov måde at være sammen med sin hund på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...