Gæst saga Skrevet Juli 10, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2010 Hej Jeg har en Chihuahua / Mops på 7 måneder og hun har indtil nu spist normal valpe tør fodder. Men tænkte på hvornår man egentlig kan begynde at give hende lidt mad rester? med mad rester tænker jeg på ikke krydret sager, men mere lidt kartofler eller små ben fri kød stykker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ina Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Hvorfor vil du give madrester? Den vil da have bedre af et godt hundefoder fremfor alt:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Det kan du vel i princippet nu, hvis du vil. Dog skal du huske at ben du giver IKKE må være tilberedte, især fugl og gris - de skal være rå eller også skal du undlade ben... Og så ved jeg ikke i hvor store/små mængder du har tænkt dig at give, men husk at det er vigtigt at din hund ikke får for meget mad og også får den korrekte mængde af de forskellige ting mens den vokser (men selff også senere hen) så dens primære foder skal være godt og korrekt sammensat Er det bare lidt små hapser for hyggens skyld, så give away hvis du vil det.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst saga Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Det var ikke i stedet for tør fodder jeg mente fik vist ikke helt beskrevet det ordentligt. det var ment som bare lidt ekstra sammen med tør fodderet, hvis nu de ville have lidt af lidt andet end bare tørt fodder hver eneste dag så det var mere for dens skyld hehe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
linda-hvid Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Det var ikke i stedet for tør fodder jeg mente fik vist ikke helt beskrevet det ordentligt.det var ment som bare lidt ekstra sammen med tør fodderet, hvis nu de ville have lidt af lidt andet end bare tørt fodder hver eneste dag så det var mere for dens skyld hehe. Ville du have savnet vingummier og chokolade hvis du aldrig havde smagt det? jeg synes det er langt mere optimalt at fodre med et godt fodder der passer til hunden. Så kan man måske bruge rester fra aftensmaden til godbidder når man træner Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst saga Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Ville du have savnet vingummier og chokolade hvis du aldrig havde smagt det? jeg synes det er langt mere optimalt at fodre med et godt fodder der passer til hunden. Så kan man måske bruge rester fra aftensmaden til godbidder når man træner hehe det kan du jo have ret i Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
potil Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Jeg kan ikke se det forkerte i at hundebassen får lidt rester fra vores mad så længe den får noget godt tørkost dagligt, så er det da dejligt at kunne at kunne supplere op med lidt kyllingeafpil eller hvad man nu lige har :blink: Når mine forældre har fået kylling, så ved hundene at der altid er lidt til dem også, så når vi tager af bordet står de begge andægtigt og venter - og ja, det lyder lidt bizart, men skroget bliver somme tider smidt over i hønsegården til sidst Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst n1nna Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Mio havde lidt sart mave som lille (har det stadigvæk), så jeg sørger altid for at begrænse mængden af "menneskemad", men lidt skal han da have, især når vi får noget rigtig lækkert.. :mums: Det kan godt være man ikke ved hvordan et saftigt stykke kød smager før man har fået det, men jeg er helt sikker på at det alligevel kan få tænderne til at løbe i vand af duften, især for en hund som jo har så kraftig lugtesans! Du kan evt. starte med at give lidt kogt kylling (uden ben), det er ikke så hårdt for maven. Kogte ris er også fint, og Mio får da også sin del når der er oksesteg på bordet herhjemme (er nu sjældent, men det hænder) Bare husk ikke at give ved bordet, hvis du ikke vil have en lille vuf siddende med tigger-øjne under hele måltidet Hvis det skal være noget der kræver lidt tid, så kan man købe små marvben/kraftben hos slagteren og fryse dem. Hold evt. lige øje med hvor meget vovses mave kan klare af gangen. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst saga Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 ok Thank for alle jeres svar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Hvorfor dog bruge sin hund til skraldespand Hunde skal have hundemad og mennesker skal have menneskemad. En sammenblanding kan kun give problemer aldrig glæder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
stargirl1970 Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Hvorfor dog bruge sin hund til skraldespand Hunde skal have hundemad og mennesker skal have menneskemad. En sammenblanding kan kun give problemer aldrig glæder. Hos os har det aldrig givet problemer at bruge rester, vi bruger det rask væk. Så her giver det kun glæde... Ups, logget på med forkert bruger, det er pegasus der snakker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sigurd Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Hos os har det aldrig givet problemer at bruge rester, vi bruger det rask væk. Så her giver det kun glæde... Ups, logget på med forkert bruger, det er pegasus der snakker Det som kan se ud som en glæde i dag, kan meget vel vise sig at blive til et problem om nogle år. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
potil Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Hvorfor dog bruge sin hund til skraldespand Hunde skal have hundemad og mennesker skal have menneskemad. En sammenblanding kan kun give problemer aldrig glæder. Jeg vil hellere ha' at flipsedyret får lidt kyllinge/fiskeafpil, en rest kød eller grøntsager, end at han æder nedfaldsfugle og lorte men måske er det mig der sart :slem: 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Det som kan se ud som en glæde i dag, kan meget vel vise sig at blive til et problem om nogle år. Ej helt ærligt - mener du at hunden har det bedre med udelukkende hundemad (tørfoder går jeg ud fra du mener?!) end, at den af og til også får enden af oksestegen eller resten af en bøf? Vi fodrer med råt kød, ben og indmad - og vores hunde får også rester, hvis der er noget der er hundevenligt, det kan være alt fra ikke krydrede kødrester, til kartofler og osterester og de lever fint. Hvis valget for mine hunde stod mellem 100% tørfoder, uanset kvalitet eller halv tørfoder og halv 'menneskemad' - så ville jeg klart foretrække halvt af hvert... allerhelst vil jeg dog undgå, at de får tørfoder eller noget der minder herom! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
KarinaG Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Misja får allergi tørfoder + tilskud og det trives hun helt fint på, ligesom hun trives helt fint med at få en lille smule rester når jeg har spist. Jeg kan ikke se hvad skade det kan gøre - og har endnu tilgode at høre om skaderne - man skal selvfølgelig bare sørge for at tilpasse mængden til sin hund, så den ikke får for meget der kan ende med fedme... Bryder man sig ikke om det eller mener det er frygtelig farligt, så kan man jo bare lade være :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst The dogfather Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Hvorfor dog bruge sin hund til skraldespand Hunde skal have hundemad og mennesker skal have menneskemad. En sammenblanding kan kun give problemer aldrig glæder. Det er du nødt til lige at uddybe... Nu skal jeg jo passe på ikke at lægge dig ord i munden...men mener du så heller ikke man kan bruge pølser eller rester af stegen til godbidder, uden at det giver problemer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Mine hvalpe får lidt forskelligt i deres opblødte tørfoder fra 6 ugers alderen. Det kan være råd oksekød, kogt kylling kogt sild og hvad jeg ellers har. Lidt tun fra dåse. De får også æble , gulerødder og salat hvis de gider. Så længe det ikke er 10 % af hvalpefoderet, kan lidt lidt lækkert da ikke skade en sund hundehvalp. Og hvis det holdes nede i % af totalen vil det ikke rykke særligt på protein, kalk og phosforforholdet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PiaB Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 jeg ser nu heller ikke det store problem i lidt madrester i madskålen sammen med pillerne om aftenen. Måske er det hvad man er "opdraget" til:vedikke: herhjemme har min mor altid lavet "en enkelt kartoffel og lidt kød" for meget - så der også er til hunden og er der ingen rester, så får hunden altså en lille pose med "guf" - som er det kød fra benene og grønsags rester der er er, når man står og koger suppe dagen efter rådyret er parteret :5up: men det er jo så også "bare" 3-40g ud af hundens daglige 400g foder - så 10% der består af rester... og resterne er nok i virkeligheden nogle gange lavet af bedre råvarer end hundefoderet : "selvskudt" råvildt og økologiske grøntsager kogt sammen, eller råvildt/kyllingefilet + 1 øko kartoffel... det tror jeg næppe en stor jagtvuffer tager skade af når det ikke er krydret helt vildt jeg ser i hvert fald ingen problemer i at hunden får en lille "guf klat" oven i pillerne, så længe det ikke er det, den får som "primær foder" og at resterne er af gode råvare, som ikke er krydret. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chillimaya Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Kan nu altså heller ikk forstå hvor den blinde tillid til tørkosten kommer fra.. Bertram skal råfodres ligeså snart det passer ind at skifte foder... Og så kan jeg ikk se forskellen på en bid af en engelsk bøf eller noget oksekød fra barf forhandleren... Har sådan en lille hjemmestrikket teori om at tørkost er langt dårligere end man lige går ud fra... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Kan nu altså heller ikk forstå hvor den blinde tillid til tørkosten kommer fra.. Bertram skal råfodres ligeså snart det passer ind at skifte foder... Og så kan jeg ikk se forskellen på en bid af en engelsk bøf eller noget oksekød fra barf forhandleren... Har sådan en lille hjemmestrikket teori om at tørkost er langt dårligere end man lige går ud fra... Det kan jeg så - er sikker på at den engelske bøf er bedre :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Chillimaya Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Det kan jeg så - er sikker på at den engelske bøf er bedre :blink: Haha ja det er jeg heller ikk i tvivl om.. Men tænker nu også mere i det eneringsmæssige aspekt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juli 10, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 10, 2010 Min hund fungerer glimrende som skraldespand. Han får tit rester - men nu laver vi så ikke flødesovs til hverdag, han får mere det sidste af bulgur salaten, bøf osv. Noget af kødet laver vi til godbidder, så kan man lige træne lidt efter maden. Han spiser som regel før os, så han har fået hvad han skal have, det er bare ren hygge og i stedet for at smide det ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst saga Besvaret Juli 11, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2010 Hvorfor dog bruge sin hund til skraldespand Hunde skal have hundemad og mennesker skal have menneskemad. En sammenblanding kan kun give problemer aldrig glæder. alle de folk jeg kender som har hund, har nu aldrig haft problemer ved at give dem mad jeg var bare usikker på hvornår jeg evt kunne med sådan en lille hund. men bare rolig, jeg holder mig til tør fodder endnu. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret Juli 15, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2010 Jeg synes sagtens du kan give lidt rester fra mad, hvis du fx har noget kød, uden ben som ikke er krydret for meget. Anton får tit vores kødrester, med mindre det er marineret eller meget krydret. Så længe basiskosten er hundemad af god kvalitet, så kan jeg ikke se noget galt i det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Juli 17, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 17, 2010 Jeg forstår slet ikke at så mange stejler over at give hunden madrester. Jeg synes det er fantastisk at have en levende affaldskværn herhjemme:-D Hunde har nu engang i mange mange hundrede år levet som ådselsædere. Jeg er slet ikke i tvivl om at de nyder lidt afveksling i maden og absolut ingen skade tager. Bruger I så også kun "anerkendte" godbidder? Jeg bruger alt! Altså alt lige fra jordbær, over lever og frikadeller - til almindelige frolic. Jeg tror altså man skal passe på med ikke at være for konservativ med hvad hunden spiser. Så længe de ikke får tilberedte ben - så mener jeg absolut ingen skade de tager. Mine hvalpe får madrester fra jeg får dem hjem. Jeg vil have at deres mave vænner sig til andet end tørfoder. Da min coton havde hvalpe startede de også deres 4. leveuge på tartarkød, fiskeboller og torskerogn. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts