Hop til indhold

Har brug for et venligt råd vedr. lydighedstræning

Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Jeg er i SYV sind hvad angår om Caia og jeg skal fortsætte vores lydighedstræning ude på Amager:cry: Så jeg har brug for et venligt råd... I hvert fald har jeg bare brug for at sætte ord på mine tanker, for det fylder sku!

Vi har gået der ude fra hun var 9 uger af, og vi elsker det begge to.

Jeg har altid vidst at vi skulle dyrke lydighed, hende og jeg, og evt. gå til konkurrencer i det - Hvilket selvf. gør at mine ambitioner for træningen er høj!

Nu er det så bare sådan at jeg har fået øjnene op for bl.a. HTM ( Hvilket vi bruger rigtig meget tid på at træne ) Derudover skal vi starte på AG sandkasse hold og så skal jeg også starte som træner føl...

Jeg har også Chili som jeg er begyndt til træning med igen - Pt. går vi på tricks hold, og jeg håber og krydser fingre for at vi kan begynde til Rally engang i oktober, det har vi nemlig gået til førhen hende og jeg :-) Faktisk går jeg med et lille mål om at stille til Rally begynder prøve med hende.

Sååå træning bliver der nok af - Ja faktisk hver dag på nær fredag hvis vi tager lydighedstræningen med. Og det bliver måske for meget i længden.. Arr, jeg ved det ikke. Det er svært det her.

Jeg har allerede snakket med et par stykker om det, heriblandt underviseren jeg går til HTM hos, og hun siger at mange gør det at de fokusere på f.eks. HTM i en periode, hvorefter de så fokusere på Lydighed, set i forhold til konkurrencer osv.

Jeg elsker at træne med begge mine piger, men nogen gange er det altså svært at indse at det måske bliver lidt for meget.:engel:

Jeg er nok bare ikke nået til det punkt hvor jeg kan sige " Nå, men så ryger lydigheden lige lidt på hylden til fordel for HTM" men på den anden side ved jeg også at hvis jeg vil noget seriøst med HTM og/eller lydighed kan jeg som person ikke gå helhjertet ind til begge dele på engang. Jeg synes begge former for sport kræver ekstremt meget træning, og jeg vil gerne kunne give 120 procent af mig selv.

Caia er ung, og hende og jeg HAR mange mange gode år, så det er jo ikke fordi vi skal nå det hele på den halve tid. Hun skal jo også kunne håndtere al den træning uden at blive forvirret.

Lydighedstræningen ude på Amager, er så fantastisk, jeg elsker at gå der ude, og vi er 3 der har holdt sammen fra hvalpe tiden af.. Træneren er utrolig dygtig, og jeg som hundeføre får så meget ud af det...

I kan godt høre at det her ikke er nemt.... Ik ? :oops:

Så jeg har brug for et par friske øjne, som kan se det ude fra.. Hehe!

Jeg ved så godt at jeg ligesom er den eneste der kan træffe valget, men lige nu kan jeg slet ikke finde ud af det, og jeg tænker på det KONSTANT!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå, at det bliver lidt meget med alle de ting, du gerne vil. Jeg ville ikke selv orke at skulle af sted alle aftener. Og man skal jo også nå at træne selv derhjemme.

Jeg har tidligere overvejet også at starte til rally med Tyson, men jeg har indset, at jeg ikke kan overkomme mere end HTM og AG, netop fordi jeg jo også gerne vil træne ordenligt til det udover de faste træningsgange. Og når jeg så også er føl en aften om ugen, synes jeg også, at der ville gå for mange aftener med træning, hvis jeg skulle gå til noget yderligere. Ind imellem melder jeg os så til kortere kurser (f.eks. trickkurser) eller "hyggehold" henover sommeren, når den anden træning holder pause, som det aktiveringshold vi går på om søndagen p.t.

Men nu ved jeg jo også, hvad jeg helst vil, så det har ikke været så svært for mig at prioritere. Jeg har snuset lidt til rally nogle gange, og det er da meget sjovt, men der er ingen tvivl om, at både Tyson og jeg synes, at AG og HTM er meget sjovere. Jeg kan godt se, at valget bliver sværere, når du synes, at det hele er fedt - og oven i købet har to hunde, der skal trænes med!

Ja, det var jo ingen hjælp, bare et udtryk for min forståelse. Men som du selv siger, er det jo også kun dig selv, der kan tage valget. :blink: Psst, jeg synes, at du skal vælge at prioritere HTM. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg kan godt forstå, at det bliver lidt meget med alle de ting, du gerne vil. Jeg ville ikke selv orke at skulle af sted alle aftener. Og man skal jo også nå at træne selv derhjemme.

Jeg har tidligere overvejet også at starte til rally med Tyson, men jeg har indset, at jeg ikke kan overkomme mere end HTM og AG, netop fordi jeg jo også gerne vil træne ordenligt til det udover de faste træningsgange. Og når jeg så også er føl en aften om ugen, synes jeg også, at der ville gå for mange aftener med træning, hvis jeg skulle gå til noget yderligere. Ind imellem melder jeg os så til kortere kurser (f.eks. trickkurser) eller "hyggehold" henover sommeren, når den anden træning holder pause, som det aktiveringshold vi går på om søndagen p.t.

Men nu ved jeg jo også, hvad jeg helst vil, så det har ikke været så svært for mig at prioritere. Jeg har snuset lidt til rally nogle gange, og det er da meget sjovt, men der er ingen tvivl om, at både Tyson og jeg synes, at AG og HTM er meget sjovere. Jeg kan godt se, at valget bliver sværere, når du synes, at det hele er fedt - og oven i købet har to hunde, der skal trænes med!

Ja, det var jo ingen hjælp, bare et udtryk for min forståelse. Men som du selv siger, er det jo også kun dig selv, der kan tage valget. :blink: Psst, jeg synes, at du skal vælge at prioritere HTM. :slem:

Du er en stjerne :-) Det er nu bare dejligt med lidt forståelse, og høre hvordan I andre ser på det...:blink:

Jeg ville ønske at jeg ikke var vild med det hele :-( Det ville gøre det lidt nemmere..

Og det bliver netop mange aftner der kommer til at gå med træning.. Jeg har også et forhold der trods alt skal plejes, venner, familie og alt det andet jeg nyder.. Hehe!

Måske jeg kunne melde mig til de konkurrence lydighedshold Hund og Træning udbyder fra tid til anden - Så når kørekortet er i hus på et eller andet tidspunkt, kunne jeg melde os til der... Hmmm. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Jeg tænker, at HTM kræver rigtigt gode lydighedsmomenter, hvis det skal se godt ud, så det kan være en genvej til lydighedskonkurrencerne.

Så hvis du går højt op i de enkelte momenter i HTM OG din hund lærer momenterne her, vil det ikke kræve ret meget ekstra at finpudse det til konkurrencebrug.

Da Rasmus havde lært de enkelte momenter i DcHs konkurrenceprogrammer, trænede jeg det aldrig! Jeg lagde momenterne ind i anden træning og splittede dem faktisk op, så han stort set kun udførte de færdige øvelser i konkurrence.

I dag kunne jeg sagtens finde på at lave HTM og anvende lydighedsmomenterne der.

Så mit bud er: Lydighedstræning og derefter HTM hvor du anvender det lærte. På den måde får du begge dele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg tænker, at HTM kræver rigtigt gode lydighedsmomenter, hvis det skal se godt ud, så det kan være en genvej til lydighedskonkurrencerne.

Så hvis du går højt op i de enkelte momenter i HTM OG din hund lærer momenterne her, vil det ikke kræve ret meget ekstra at finpudse det til konkurrencebrug.

Da Rasmus havde lært de enkelte momenter i DcHs konkurrenceprogrammer, trænede jeg det aldrig! Jeg lagde momenterne ind i anden træning og splittede dem faktisk op, så han stort set kun udførte de færdige øvelser i konkurrence.

I dag kunne jeg sagtens finde på at lave HTM og anvende lydighedsmomenterne der.

Så mit bud er: Lydighedstræning og derefter HTM hvor du anvender det lærte. På den måde får du begge dele.

Tak for dit svar :-)

Vi har som sagt dyrket lydighed siden Caia var 9 uger, så det er efterhånden et stykke tid snart, og vi kan lidt af hvert.. :blink:

Jeg har valgt at holde en pause fra lydigheden i forhold til hold træning, da det vil fylde alt for meget ved siden af alt det andet. Jeg ved at jeg kommer til at SAVNE det helt vildt, men inderst inde kan jeg mærke at det er det bedste for mig og min hverdag.

Efter at jeg har fået sat ord på det her inde, snakket med et par veninder og min bedre halvdel kunne jeg godt selv høre hvad der var bedst.

HTM minder mig nemlig om lydighed, nok også derfor at vores program er HTM og ikke Freestyle.

Lydigheden vil ikke blive lagt på hylden, jeg vil stadig træne det i vores hverdag...Nok bare lidt anderledes end hidtil:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Grace Jørgensen

Jeg ved ikke om det her kunne hjælpe, men jeg ville nok mere tænke på om det er for min skyld eller for hundens skyld? Hvis det er for min skyld vil det være vigtigt for mig at holde øje med om hunden kan følge med og ikke bliver stresset og overstimuleret.

Hvis det er for hundens skyld, fordi den har et stort behov, jamen så kan du jo bare gå i gang.

Jeg synes det vigtigste er at ingen af jer får stress, for det vil så gå ud over træningen og så kan du risikere at du simpelthen bliver nødt til at holde helt pause fra træning for at få gejsten tilbage igen enten hos dig eller hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Jeg ved ikke om det her kunne hjælpe, men jeg ville nok mere tænke på om det er for min skyld eller for hundens skyld? Hvis det er for min skyld vil det være vigtigt for mig at holde øje med om hunden kan følge med og ikke bliver stresset og overstimuleret.

Hvis det er for hundens skyld, fordi den har et stort behov, jamen så kan du jo bare gå i gang.

Jeg synes det vigtigste er at ingen af jer får stress, for det vil så gå ud over træningen og så kan du risikere at du simpelthen bliver nødt til at holde helt pause fra træning for at få gejsten tilbage igen enten hos dig eller hunden.

Tak for dit svar:5up:

Caia er PÅ ligemeget hvad hende og jeg træner. Hun kan arbejde, og arbejde :-) og indtil da har hun ikke været stresset og overstimuleret, men vi har også kun gået til lydighed.

Men jeg synes at agility træning, HTM træning og Lydighedstræning hver eneste uge måske bliver lidt for meget, både for hende og jeg, og derfor har jeg også valgt at vi ikke skal gå til lydighed.

Jeg har også Chili at træne med, og hun har ikke gået til træning det sidste år, men nu går vi på tricks hold og skal starte til Rally til oktober, så det vil der også blive brugt tid på.

Jeg vil netop ikke risikere at vi mister trænings lysten pga. at det bliver for meget for os. Det skal være sjovt, og vi har mange gode år sammen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :-)

Vi har som sagt dyrket lydighed siden Caia var 9 uger, så det er efterhånden et stykke tid snart, og vi kan lidt af hvert.. :blink:

Jeg har valgt at holde en pause fra lydigheden i forhold til hold træning, da det vil fylde alt for meget ved siden af alt det andet. Jeg ved at jeg kommer til at SAVNE det helt vildt, men inderst inde kan jeg mærke at det er det bedste for mig og min hverdag.

Efter at jeg har fået sat ord på det her inde, snakket med et par veninder og min bedre halvdel kunne jeg godt selv høre hvad der var bedst.

HTM minder mig nemlig om lydighed, nok også derfor at vores program er HTM og ikke Freestyle.

Lydigheden vil ikke blive lagt på hylden, jeg vil stadig træne det i vores hverdag...Nok bare lidt anderledes end hidtil:mrgreen:

Ej, jeg fik ikke svaret på din sms.. Havde supertravlt på arbejde i dag!..

Jeg synes det er en rigtig fornuftig beslutning, en jeg tror du vil være glad for!..

Det udelukker jo ikke lydighedstræning, men giver jer begge to mulighed for at fokusere på noget træning der er udelukkende sjov, hvor du ikke presser dig selv (og måske også Caia?) for meget.

Jeg er slet ikke i tvivl om at I vil elske at bruge noget tid på HTM, selvom det bliver hårdt at holde pause fra lydigheden..

Men jeg tror du vil nyde det, og med tiden takke dig selv for at have skaffet dig lidt flere friaftener..

Og når du så en dag sidder og længes efter lydighedstræningen igen, ved du at det er tid til at skifte over, og lægge noget af det andet træning lidt på hylden for en stund ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia
Ej, jeg fik ikke svaret på din sms.. Havde supertravlt på arbejde i dag!..

Jeg synes det er en rigtig fornuftig beslutning, en jeg tror du vil være glad for!..

Det udelukker jo ikke lydighedstræning, men giver jer begge to mulighed for at fokusere på noget træning der er udelukkende sjov, hvor du ikke presser dig selv (og måske også Caia?) for meget.

Jeg er slet ikke i tvivl om at I vil elske at bruge noget tid på HTM, selvom det bliver hårdt at holde pause fra lydigheden..

Men jeg tror du vil nyde det, og med tiden takke dig selv for at have skaffet dig lidt flere friaftener..

Og når du så en dag sidder og længes efter lydighedstræningen igen, ved du at det er tid til at skifte over, og lægge noget af det andet træning lidt på hylden for en stund ;)

Ja jeg tror også at jeg bliver glad for det i længden :-) Skal bare lige indse at den ikke står på lydighedstræning engang om ugen længere..

det kommer til at tage liiiidt tid, men allerede nu er jeg utrolig glad for min beslutning, hvilket må betyde at det er det helt rigtige.. :5up:

Og bare fordi vi ikke skal gå til træning i lydighed, er det jo ikke fordi vi ikke kan træne det her hjemme:mrgreen:

Ej, det skal nok gå det hele!

Er lige kommet hjem fra en fed fed fed HTM aften, og vi har MANGE lektier for, så jeg når sku nok ikke at tænke at vi mangler lydigheden... Hehe!

Link til indlæg
Del på andre sites