Hop til indhold

Lån ikke din hund ud til hvem som helst...

Lonny
 Share

Recommended Posts

På lørdag skal jeg passe Cujo, og hvis jeg nu bliver rigtig forelsket i ham, så kan jeg ifølge politiet bare nægte at udlevere ham til Guanomo igen, så er Cujo min hund og Guanomo kan intet gøre ud over at føre et civilt søgsmål imod mig, politiet vil ikke gribe ind :shock:

Dyrenes Beskyttelse, Mareridt for hundeejere

Hundeejeren gik til politiet, men blev afvist. Beskeden lød, at da hundeejeren frivilligt havde overladt hunden til vennen, var der ikke tale om tyveri, og et civilt søgsmål var eneste løsning.

ps. Det er et tænkt eksempel, jeg kunne ikke finde på at stjæle Cujo, selvom han da godt nok er dejlig :lun:

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage

Det var da helt vildt :shock::shock::shock: Det vil sige at jeg bare kan beholde de hunde jeg bliver forelsket i, her i pensionen :shock::shock: *ironi on* NØJJJJJJJ jeg kan få mig en masse lækre hunde så :banan::banan: *Ironi off*

Det lyder da helt grotesk :hmm:Men på den andnen side, med det samfund vi efterhånden har, undre det mig sku egentlig ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

:shock::shock::shock::shock::shock:

grotesk endelig ...

Jeg syntes det er ret vildt, hvis jeg beder naboen om at passe Luna i et par dage, så kan jeg risikerer ikke at få hende tilbage når jeg kommer hjem. Hvis jeg ringer til politiet, så vil jeg bare få at vide, at jeg jo selv har givet hende væk, så de kan intet gøre :shock:

Jeg var ikke klar over, at fordi jeg låner noget ud (hunde er jo lovmæssigt kun en ting), så er det ikke en politisag hvis jeg ikke får det tilbage...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da helt vildt :shock::shock::shock: Det vil sige at jeg bare kan beholde de hunde jeg bliver forelsket i, her i pensionen :shock::shock: *ironi on* NØJJJJJJJ jeg kan få mig en masse lækre hunde så :banan::banan: *Ironi off*

.

Jeg tror så ikke at du skal forvente at din hundepension rent økonomisk overlever ret længe, mon ikke antallet af besøgende begynder at dale :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Dogue1
På lørdag skal jeg passe Cujo, og hvis jeg nu bliver rigtig forelsket i ham, så kan jeg ifølge politiet bare nægte at udlevere ham til Guanomo igen, så er Cujo min hund og Guanomo kan intet gøre ud over at føre et civilt søgsmål imod mig, politiet vil ikke gribe ind :shock:

Hundeejeren gik til politiet, men blev afvist. Beskeden lød, at da hundeejeren frivilligt havde overladt hunden til vennen, var der ikke tale om tyveri, og et civilt søgsmål var eneste løsning.

ps. Det er et tænkt eksempel, jeg kunne ikke finde på at stjæle Cujo, selvom han da godt nok er dejlig :lun:

:shock::shock::shock:

Føj da. Har man den slags venner har man ikke rigtig brug for fjender..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Det lyder da helt grotesk :hmm:Men på den andnen side, med det samfund vi efterhånden har, undre det mig sku egentlig ikke.

Jeg går da ud fra, at I i pensionen, laver en skriftlig aftale omkring de hunde der skal passes. Med en skriftlig aftale vil det ikke være noget problem for den rigtige ejer, at få hunden tilbage. Måske ikke ved politiets hjælp, men så må fogeden jo "på banen"

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Det er jo så en grund mere til, at sørge for, at have sit ejerskab til en hund dokumenteret. Husk registrering i DHR eller andre registre er ikke, i sig selv, dokumentation. Der skal en købekontrakt eller ligende til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hørte dette i radioen og fatter det ikke.

Hvis min nabo skal på aftenstur ogh tager en af mine med, og hun ikke vil afleverer den ,er den da stadig registreret med mig som ejer.

Og en hund ,der ikke kan skifte ejer i Dansk Hunderegister er så ulovligt at have/besidde. Så kalder jeg det tyveri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya

Hvor er det absurd at man opfører sig sådan overfor hinanden.. Og det sker jo obenbart en del... :shock:

Er nu glad for at jeg ved hvem der kan og ikk kan passe min basse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder da fuldstændig vanvittigt :shock:

Jeg kan se, det er en ny artikel på Dyrenes Beskyttelse, så kan man håbe, det er noget, der kan blive lidt fokus på her i agurketiden, så politikerne måske kan få øjnene op for, hvor syg en lov, det er.

Hvad er et civilt søgsmål forøvrigt :oops: Får man noget ud af det, hvis man prøver?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya

Hvis min nabo skal på aftenstur ogh tager en af mine med, og hun ikke vil afleverer den ,er den da stadig registreret med mig som ejer.

Og en hund ,der ikke kan skifte ejer i Dansk Hunderegister er så ulovligt at have/besidde. Så kalder jeg det tyveri.

Ja det tænker jeg da også lidt... Både tidligere ejer og jeg selv skulle skrive under på at Bertram nu er min... Så det må da betragtes som tyveri hvis hunden står i en andens navn.. Og skal en hund ikk registreres i Dansk Hunderegister...?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Enhver hundejer ved da, eller burde i hvertfald vide, at registrering i DHR ikke er et juridisk bevis for ejerskabet til en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tænker jeg da også lidt... Både tidligere ejer og jeg selv skulle skrive under på at Bertram nu er min... Så det må da betragtes som tyveri hvis hunden står i en andens navn.. Og skal en hund ikk registreres i Dansk Hunderegister...?

Måske var min situation anderledes, i forbindelse med, da vi fik Lady og Balou. Vi købte dem billigt ( nærmest foræring ) fra et internat som skulle lukke. Det var ret kaotisk og meget spontant, og jeg ved ikke meget om årsagen til at de skulle lukke, og af med alle hundene.

Men Balou var slet ikke chip mærket, så det var nemt nok at få gjort hos dyrelægen og så registrere ham i mit navn.

Lady var chipmærket, og stod faktisk i en anden persons navn, end hende som jeg købte hende af.

Så der var ikke foretaget ejerskifte mellem den oprindelige ejer, og hende som jeg fik hundene fra.

Jeg kendte ikke den ioprindelige ejers navn, havde kun det navn som stod på Ladys hundeskilt, og det var altså ikke det navn den var registreret under i hunderegistret.

Men jeg skulle bare underskrive en tro og love erklæring på at jeg havde købt hende lovligt, og/ eller i god tro, for at få hende omregistreret i mit navn. Om de så har kontaktet oprindelig ejer, for at sikre sig at det var i orden, skal jeg ikke kunne sige.

Maja

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Måske var min situation anderledes, i forbindelse med, da vi fik Lady og Balou. Vi købte dem billigt ( nærmest foræring ) fra et internat som skulle lukke. Det var ret kaotisk og meget spontant, og jeg ved ikke meget om årsagen til at de skulle lukke, og af med alle hundene.

Men Balou var slet ikke chip mærket, så det var nemt nok at få gjort hos dyrelægen og så registrere ham i mit navn.

Lady var chipmærket, og stod faktisk i en anden persons navn, end hende som jeg købte hende af.

Så der var ikke foretaget ejerskifte mellem den oprindelige ejer, og hende som jeg fik hundene fra.

Jeg kendte ikke den ioprindelige ejers navn, havde kun det navn som stod på Ladys hundeskilt, og det var altså ikke det navn den var registreret under i hunderegistret.

Men jeg skulle bare underskrive en tro og love erklæring på at jeg havde købt hende lovligt, og/ eller i god tro, for at få hende omregistreret i mit navn. Om de så har kontaktet oprindelig ejer, for at sikre sig at det var i orden, skal jeg ikke kunne sige.

Maja

Netop dine eksempler forklarer jo, hvorfor en registrering i DHR ikke kan bruges som bevis for ejerskab.

DHR er ikke lavet for at registrere ejerskab, men for at politi og ejer hurtigt "kan finde hinanden". Derfor er det selvfølgelig, trods alt, en fordel for hundeejere, at sørge for at registreringen er korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chillimaya
Netop dine eksempler forklarer jo, hvorfor en registrering i DHR ikke kan bruges som bevis for ejerskab.

DHR er ikke lavet for at registrere ejerskab, men for at politi og ejer hurtigt "kan finde hinanden". Derfor er det selvfølgelig, trods alt, en fordel for hundeejere, at sørge for at registreringen er korrekt.

Er der så ikk noget man kan gøre for at bevise at man ejer hunden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd
Er der så ikk noget man kan gøre for at bevise at man ejer hunden?

Jo, hvis du har en købekontrakt på hunden, har dyrlæge regninger hvor hundens registreringsnummer er påført, har andre papirer eller vidner som kan sige at hunden er din.

Så bliver det dommenrens afgørelse hvem h*n tror mest på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Så skal jeg da vist passe på med hvem der får lov at lufte min hund, for jeg har ikke noget andet end forsikringspapirer og pas.

Men nu ville jeg heller ikke overlade min hund til folk, jeg ikke stoler på. Men det er da helt vildt, at sådan noget sker. Godt at der kommer fokus på det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Jeg tror så ikke at du skal forvente at din hundepension rent økonomisk overlever ret længe, mon ikke antallet af besøgende begynder at dale :blink:

He he jo det tror jeg nu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Jeg går da ud fra, at I i pensionen, laver en skriftlig aftale omkring de hunde der skal passes. Med en skriftlig aftale vil det ikke være noget problem for den rigtige ejer, at få hunden tilbage. Måske ikke ved politiets hjælp, men så må fogeden jo "på banen"

Nu var det egentlig bare et hypotetisk eksempel :blink: Tror nu ikke der var nogle pensioner der kunne finde på at tilbageholde en hund, for som Lonny siger ville man nok ret hurtigt få et dårligt ry, hvis man beholdte hundene selv :blink:

Jeg laver ikke skriftlige aftaler hos mig. Det var egentlig meningen da vi i sin tid startede. Men det er bare aldrig rigtig blevet inført og jeg har endnu ikke haft en kunde der har spurgt til det. Det er jo en kæmpe tillidssag at overlade sin hund i en andens varetægt som en pension og den indbyrdes tillid skal være der ellers skal man vælge en anden pension. Hvis tilliden er der, behøver man i mine øjne ikke at lave en skriftlig aftale. De kunder der kommer her er ikke i tvivl om at jeg passer godt på deres hund og at de kan stole på mig 100 % og omvendt har jeg aldrig været i tivivl om at de kommer og henter hunden igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Grace Jørgensen

Hvorfor skal man så have registreret sin hund i hunderegisteret, - her kan man jo se hvem ejeren virkelig er og hvis hunden skal have ny ejer skal ejeren skrive til hunderegisteret, som jeg har forstået det? På den måde vil du jo altid kunne bevise hvis hund det er - hvis den altså er registreret???? Eller har jeg misforstået det hele?

Godt jeg har min egen hundepension, så kan jeg nemlig bare beholde mine hunde når de er blevet passet her.

Gad vide om det så også gælder hvis der er nogen der så bor i mit hus og passer hundene, - kan de så beholde hundene og huset og børnene og manden???:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Advantage
Hvorfor skal man så have registreret sin hund i hunderegisteret, - her kan man jo se hvem ejeren virkelig er og hvis hunden skal have ny ejer skal ejeren skrive til hunderegisteret, som jeg har forstået det? På den måde vil du jo altid kunne bevise hvis hund det er - hvis den altså er registreret???? Eller har jeg misforstået det hele?

Godt jeg har min egen hundepension, så kan jeg nemlig bare beholde mine hunde når de er blevet passet her.

Gad vide om det så også gælder hvis der er nogen der så bor i mit hus og passer hundene, - kan de så beholde hundene og huset og børnene og manden???:vedikke:

He he ja det ville ikke være godt. Det kan godt være vi lige skal tænke os om inden vi får nogle til at flytte ind her for at passe hunde, heste og hus næste gang :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne godt forestille mig at den lov også kan komme enkelte hunde tilgode...

Der skal noget af en ven/bekendt til at stille sig op og sige, at han/hun ikke vil aflevere den tilbage til sin ejer...

Hvis jeg blev sat til at passe en halvfremmed nabos hund f.eks. og jeg fik den hjem med psykiske/fysiske tegn på overlast og misrykt, så ville jeg nok også overveje, hvorvidt jeg ville aflevere hunden tilbage igen.

Bortset fra det, så er jeg ligeså rystet som jer andre... Prøver bare liiiige at vende den lidt om... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites