Hop til indhold

Nervøs hvis jeg sidder på jorden

Lonny
 Share

Recommended Posts

Jeg vil starte med at sige at denne adfærd ikke som sådan volder os problemer, og jeg ved også godt hvordan jeg vil tackle det, men jeg er nysgerrig med hensyn til hvorfor Luna reagerer som hun gør :-D

Nå Luna møder sine legekammerater eller nye hunde, så hilser hun gerne og har heller ingen problemer med at jeg hilser på de andre hunde, og det er altid hyggeligt at sidde og få godbidder sammen med de andre hunde. De andre hunde kan kravle op på samme bænk som mig, de kan kravle op på skødet af mig imens jeg sidder på bænken, jeg kan få hundekysser, og i det hele taget må andre hunde næsten alt :-D

Men alt dette må de kun hvis jeg sidder på en stol/bænk eller står op, hvis jeg sætter mig ned på græsset og en glad hund kommer hen for at hilse på mig og evt. forsøger at kravle op på skødet af mig, så bliver Luna usikker. Normalt vil hun slet ikke fokuserer på at en velkendt hund hilser på mig, hun vil bare tulle rundt og forsætte med hvad hun nu var i gang med, men hvis jeg sidder ned på græsset, så kommer hun straks hen og hele hendes kropsholdning viser hun er usikker på situationen.

Hun gør ikke noget, men hendes kropsholdning bliver stiv og hun rejser børster, men hun hverken siger eller gør noget. Jeg har aldrig oplevet hende have denne stive kropsholdning i nogen som helst andre situationer end når jeg sidder ned på græsset og andre hunde kommer hen og er meget overstrømmende i deres hilsen på mig (nærmest kravler op på skødet af mig).

Min tolkning af situationen er, at Luna føler sig utryg fordi at jeg sidder i en udsat position og at hun ikke bryder sig om at de andre hunde kravler rundt oven på mig når jeg er i en sådan en udsat position. Så jeg tror at hendes adfærd skyldes at hun tror hun skal passe på mig fordi jeg er i denne udsatte position. Men jeg kan sagtens tage fejl, og derfor var jeg nysgerrig efter at høre hvad I andre tror er grunden til hendes adfærd.

Og så vil jeg da forresten også gerne høre hvis I andre har haft lignende oplevelser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg er af næsten samme opfattelse som dig - så der er ikke meget at diskuttere :mrgreen:

Jeg kan ikke rigtig sige jeg har oplevet det samme, da mine hunde ikke vil hilse på andre hunde når de er sammen. Andre mennesker skal dog ikke nærme sig mig, hvis jeg f.eks. ligger ned.

Tror det er ret universalt - og et klart tegn på at hundene har taget magten :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er af næsten samme opfattelse som dig - så der er ikke meget at diskuttere :mrgreen:

Jeg kan ikke rigtig sige jeg har oplevet det samme, da mine hunde ikke vil hilse på andre hunde når de er sammen. Andre mennesker skal dog ikke nærme sig mig, hvis jeg f.eks. ligger ned.

Tror det er ret universalt - og et klart tegn på at hundene har taget magten :blink:

:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det er meget naturlig beskyttende adfærd.

Pasta stiller sig indover mig og stivner, hvis den anden hund kommer indenfor en lille meter af mig brummer hun dybt. Kun hunde hun kender godt og andre mennesker må komme til mig når jeg sidder ned.

Jeg fjerner mig bare fra situationen når det er, og forsøger at tænke over hvordan jeg placerer mig i situationer hvor der er fremmede hunde tæt på. Jeg synes ikke det skal være hendes opgave at beskytte mig.

Noget nyt efter jeg er blevet gravid er, at hun virkeligt er begyndt at være fremme hvis der er store hunde der hopper op af mig/ind i mig eller generelt opfører sig vildt i nærheden af mig.

Hun placerer sig imellem mig og dem, hvis de ignorerer hende og det lykkes dem at hoppe ind i mig alligevel bliver de prompte lagt ned og irettesat. Måske hun kan lugte der er noget anderledes ved mig!? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pasta stiller sig indover mig og stivner, hvis den anden hund kommer indenfor en lille meter af mig brummer hun dybt. Kun hunde hun kender godt og andre mennesker må komme til mig når jeg sidder ned.

Jeg fjerner mig bare fra situationen når det er, og forsøger at tænke over hvordan jeg placerer mig i situationer hvor der er fremmede hunde tæt på. Jeg synes ikke det skal være hendes opgave at beskytte mig.

Fremover vil jeg også bare undlade at sætte hende i denne type af situationer, det er i alt kun sket tre gange i hendes levetid, så mon ikke jeg overlever uden disse meget sjældne øjeblikke :blink:

Noget nyt efter jeg er blevet gravid er, at hun virkeligt er begyndt at være fremme hvis der er store hunde der hopper op af mig/ind i mig eller generelt opfører sig vildt i nærheden af mig.

Hun placerer sig imellem mig og dem, hvis de ignorerer hende og det lykkes dem at hoppe ind i mig alligevel bliver de prompte lagt ned og irettesat. Måske hun kan lugte der er noget anderledes ved mig!? :hmm:

Det syntes jeg rent faktisk er ret facinerende, jeg mener, at hun åbenbart er klar over at noget er anderledes og at du er mere sårbar på nuværende tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremover vil jeg også bare undlade at sætte hende i denne type af situationer, det er i alt kun sket tre gange i hendes levetid, så mon ikke jeg overlever uden disse meget sjældne øjeblikke :blink:

Ja det er i hvert fald min løsning :mrgreen: Men det er også fordi jeg ikke vil have at hun øver sig i det.

Det syntes jeg rent faktisk er ret facinerende, jeg mener, at hun åbenbart er klar over at noget er anderledes og at du er mere sårbar på nuværende tidspunkt.

Ja, det er ret spændende :hmm:Og sjovt at hun skelner mellem små og store hunde på den måde.

Jeg synes så også det er jævnt belastende til tider, for hun reagerer også selvom hunden er i snor :roll:

Jeg er også blevet MEGET populær blandt hanhundene, så jeg dufter åbenbart anderledes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Thailo er åbenbart ikke interesseret i at erobre verdensherredømmet. Om jeg så står på hovedet er han ligeglad. Okay, han holder sig i nærheden men kun for at det ikke er hans røv det går ud over hvis der skulle ske noget. :???:

Godt nok havde jeg en veninde der kaldte ham Prins Valiant, da han var yngre (pga. hans frisure) men der er sgu ikke meget nobel beskyttertrang over mit kræ. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes altså tit at jeg hører om hunde der bare bliver total beskytende når folk bliver gravide.

Martins veninde windy var på besøg engang (der havde hun endobber) og så var martins vens kone på besøg, og gravid.

Hunden hoppede op i sofaen og lagde hovedet på hendes mave :lun:

Men altså, det var før min tid, så det er bare ne histoie jeg har fået fortalt :mrgreen:

Aslan er sådan en der mener at man skal slikkes i hele hovedet hvis jeg sætter mig ned.... med mindre det er for varmt, så er han ret ligeglad med verdensherredømmet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Hvorfor kun næsten?

Jeg tror ikke at reaktionen skyldes utryghed, men snare intolerance - ej det lød også forkert: "det er ikke i orden adfærd du udviser lige nu. Det kan godt være at mor er ude af koncepterne lige nu, men jeg vil ikke have den slags ulydighed og indtrængen når hun tydeligvis ikke selv er istand til at tage ordentlig vare på situationen og sig selv lige nu"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror ikke at reaktionen skyldes utryghed, men snare intolerance - ej det lød også forkert: "det er ikke i orden adfærd du udviser lige nu. Det kan godt være at mor er ude af koncepterne lige nu, men jeg vil ikke have den slags ulydighed og indtrængen når hun tydeligvis ikke selv er istand til at tage ordentlig vare på situationen og sig selv lige nu"

Ej jeg får bare de her total geniale billeder af Lonny der burde indlægges på galeanstalten :mrgreen:

Undskyld for off topic, men skulle altså lige af emd det :drille:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Ej jeg får bare de her total geniale billeder af Lonny der burde indlægges på galeanstalten :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:

ej ... undskyld Lonny :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er ret spændende :hmm:Og sjovt at hun skelner mellem små og store hunde på den måde.

Jeg synes så også det er jævnt belastende til tider, for hun reagerer også selvom hunden er i snor :roll:

Jeg er også blevet MEGET populær blandt hanhundene, så jeg dufter åbenbart anderledes.

Det er da pudsigt at de sådan kan fornemme at der er noget anderledes ved dig, men det undrer mig at det gør dig populær ved hanhundene, jeg mener, at nu er der jo slet ingen chance (ikke at der nogensinde har været det :lol:)...

Nå ja, og så glemte jeg at nævne, at hun selv naturligvis stadig må hoppe op af, ind i og på mig - alt hvad hun overhovedet magter. Det er åbenbart noget HELT andet :lol:

Så på trods af at hun beskytter dig, så har hun vist ikke helt forstået konceptet alligevel :lol:

Jeg tror det er en kombination, jeg syntes stadig Luna virker lidt utryg, f.eks. ved at hun rejser børster hele vejen langs ryggen, men denne usikkerhed kan måske bunde i hendes unge alder. Og måske bunder hendes usikkerhed også i min reaktion, Luna er jo meget vant til at jeg fortæller om en situation er ok eller ej (og hun plejer at stole på mig), og i denne situation syntes hun måske at mine signaler er forvirrende, hun kan jo se at situationen ikke er ok, men samtidig virker jeg ikke som om jeg har forstået situationens alvor.

Men hendes motivation for at reagerer er jeg helt overbevist om er den samme som du beskriver heroppe over, nemlig at jeg åbenbart ikke formår at beskytte mig selv, og så må hun jo gøre det.

Det er garanteret også det Luna tænker, nu fatter hende mor da bare slet ingenting, skal jeg virkelig tage mig af alt her :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites