Hop til indhold

Hvorfor tænker man ikke på de andre i kuldet?


Aslan
 Share

Recommended Posts

Ingen af mine hunde har nogensinde fået fotograferet hofter. Jeg har aldrig haft grund til bekymring, men har samtidig heller aldrig købt hund af en "rigtig god" opdrætter. Hvis det nogensinde skulle ske at jeg købte en hvalp der var avlet med den slags grundighed og det var indskrevet i kontrakten, ville jeg have stor respekt for opdrætters arbejde, og selvfølgelig få hunden fotograferet, som jeg havde skrevet under på.

Kan slet ikke forstå, at folk som har slrevet under OG vil få penge tilbage, ikke får det gjort. Det er jo direkte fornærmende, og at tage pis på opdrætters research og fremtidige avlsarbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine hunde har nogensinde fået fotograferet hofter. Jeg har aldrig haft grund til bekymring, men har samtidig heller aldrig købt hund af en "rigtig god" opdrætter. Hvis det nogensinde skulle ske at jeg købte en hvalp der var avlet med den slags grundighed og det var indskrevet i kontrakten, ville jeg have stor respekt for opdrætters arbejde, og selvfølgelig få hunden fotograferet, som jeg havde skrevet under på.

Kan slet ikke forstå, at folk som har slrevet under OG vil få penge tilbage, ikke får det gjort. Det er jo direkte fornærmende, og at tage pis på opdrætters research og fremtidige avlsarbejde.

 

Helt enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke "ikke at ville vide det" ;-) Det er bare, at finde det unødvendigt. Der er forskel imo.

Okay, den forskel havde jeg ikke lige tænkt i. :lol:

 

Jeg stoler ikke på, at jeg kan se på hunden, om den har smerter. Kan ikke se, at en stor %-del af hundene her i landet går rundt med nakkesmerter, hvilket de jo gør... Så hvorfor skulle jeg stole på, at jeg kan se det på Møffe :vedikke:

En ting er at kunne se på andre hunde om de har ondt, noget andet er at se det på sin egen som man kender til det mindste knurhår. Det tror jeg nu nok du kan, hvis jeg kender din grundighed ret.

 

Derudover er der så også nogle kosttilskud, som man kan give hunden og som forbedrer dens chancer for et godt og langt liv.

Ja, selvom man får diagnosen dysplasi kan der jo heldigvis gøres meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen af mine hunde har nogensinde fået fotograferet hofter. Jeg har aldrig haft grund til bekymring, men har samtidig heller aldrig købt hund af en "rigtig god" opdrætter. Hvis det nogensinde skulle ske at jeg købte en hvalp der var avlet med den slags grundighed og det var indskrevet i kontrakten, ville jeg have stor respekt for opdrætters arbejde, og selvfølgelig få hunden fotograferet, som jeg havde skrevet under på.

Kan slet ikke forstå, at folk som har slrevet under OG vil få penge tilbage, ikke får det gjort. Det er jo direkte fornærmende, og at tage pis på opdrætters research og fremtidige avlsarbejde.

Klart nok, hvis der stod i kontrakten at hunden skulle fotograferes, så ville jeg da gøre det, men vente til hunden var et par år og udvokset. Nogle mener at røntgenstråler kan skade knogler der ikke er færdigudviklede og det synes jeg da ikke lyder usandsynligt.

 

Men jeg kan ikke forstå denne fokusering på HD/ AD. Der er masser af andre sygdomme der også er arvelige (og hvor miljøet ikke nævnes som årsag) som opdrætterne ikke kræver at nye ejere får undersøgt, f.eks øjensygdomme, spondylose og allergi. Tror at der er gået lidt mode i det, på samme måde som at man skal tilbyde at hvalpene er vaccinerede og har fået en million ormekure, for at kunne kalde sig en seriøs opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, den forskel havde jeg ikke lige tænkt i. :lol:

 

Hehe, nej :lol:

 

En ting er at kunne se på andre hunde om de har ondt, noget andet er at se det på sin egen som man kender til det mindste knurhår. Det tror jeg nu nok du kan, hvis jeg kender din grundighed ret.

 

Jeg vil intet garantere derom. Møffe er ikke nogen piveskid, der skal en del til at han siger noget. Hverken watertail eller negleklipning mærker ham synligt - jep, han har haft watertail og jeg har klippet for langt op.

 

Eneste tegn på watertail var, at hans hale ikke logrede, men bare gang :vedikke: Eneste tegn på, at jeg har klippet for lang oppe er, at han måske lige trækker poten lidt til sig. Men det gør han jo også nogen gange uden grund :vedikke:

 

 

Ja, selvom man får diagnosen dysplasi kan der jo heldigvis gøres meget.

 

Og gud ske lov for det da!

 

Men jeg kan ikke forstå denne fokusering på HD/ AD. Der er masser af andre sygdomme der også er arvelige (og hvor miljøet ikke nævnes som årsag) som opdrætterne ikke kræver at nye ejere får undersøgt, f.eks øjensygdomme, spondylose og allergi. Tror at der er gået lidt mode i det, på samme måde som at man skal tilbyde at hvalpene er vaccinerede og har fået en million ormekure, for at kunne kalde sig en seriøs opdrætter.

 

Øjesygdomme og spondylose er ikke et stort problem inden for bernere - omend nogle opdrættere i udlandet tjekker øjnene.

Og allergi er da også påvirket af miljøet i samme grad som HD? Men knap så udbredt (omend udbredt nok). Derudover, så finder man da nok også temmelig hurtigt ud af det, hvis ens hund har allergi - tænker jeg? Eller...? Har ikke forstand på det :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Men jeg kan ikke forstå denne fokusering på HD/ AD. Der er masser af andre sygdomme der også er arvelige (og hvor miljøet ikke nævnes som årsag) som opdrætterne ikke kræver at nye ejere får undersøgt, f.eks øjensygdomme, spondylose og allergi. Tror at der er gået lidt mode i det, på samme måde som at man skal tilbyde at hvalpene er vaccinerede og har fået en million ormekure, for at kunne kalde sig en seriøs opdrætter.

 

Jeg er meget enig med dig. Der focuseres alt for meget på de faktorer, hvor der er udarbejdes en skala eller på anden måde er mulighed for en sammenligning. Det er nemlig noget købere kan forholde sig til, og derfor går de (for) meget op i det.

 

Der er jo utrolig mange andre faktorer, som en opdrætter skal tænke på, når et nyt hvalpekuld skal planlægges.

Forestil Jer at forældredyrene havde status F,G eller H for imumforsvar eller status I, J eller K for indlæringsevne - Hvad med L,M eller N for allergi risiko eller O, P ogr Q for aggressions fare så kunne man teste for hjerteproblemer med R, S og T og U,V og Z kunne bruges til mentaltests

osv. osv.

Det ville blive totalt uoverskueligt rent faktisk tror jeg ikke det ville give køberne større sikkerhed. De ville bare tro de fik det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øjesygdomme og spondylose er ikke et stort problem inden for bernere - omend nogle opdrættere i udlandet tjekker øjnene.

Nu var det racer generelt jeg talte om.

Og allergi er da også påvirket af miljøet i samme grad som HD? Men knap så udbredt (omend udbredt nok).

Uha, er ikke sikker på at det er helt rigtigt, men mener at inhalationsallergi (pollen, mider) er genetisk arveligt og kontaktallergi (fødeemner) ikke behøver at være det. Desuden tror jeg da det er ligeså udbredt, for indenfor nogle racer er det jo stort set alle hunde der har det i en eller anden grad.

Derudover, så finder man da nok også temmelig hurtigt ud af det, hvis ens hund har allergi - tænker jeg? Eller...? Har ikke forstand på det :genert:

Tror vi taler om forskellige ting her. Jeg undrer mig bare over at opdrættere går så meget op i ledsygdomme, hvor der også ligger en ukendt miljøfaktor, hvor der er andre sygdomme der langt bedre kunne styres af avl, men som der ikke tales så meget om.

 

Undrer mig over at f.eks flatcoats bliver undersøgt for HD/ AD uden at det er et problem for racen (okay det er da fint at de holder øje) men der er andre sygdomme der er et problem f.eks allergi, spondylose og cancer, som jo er det man burde have fokus på. Det er det jeg mener med, at det at gå op i HD/ AD, er blevet sådan noget der afgør, om man kommer til at virke til som en seriøs opdrætter,... altså noget mode noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sigurd

Undrer mig over at f.eks flatcoats bliver undersøgt for HD/ AD uden at det er et problem for racen (okay det er da fint at de holder øje) men der er andre sygdomme der er et problem f.eks allergi, spondylose og cancer, som jo er det man burde have fokus på. Det er det jeg mener med, at det at gå op i HD/ AD, er blevet sådan noget der afgør, om man kommer til at virke til som en seriøs opdrætter,... altså noget mode noget.

 

Rigtig godt formuleret :5up:

 

Hvor ville jeg dog også ønske, at det ikke kun var de, meget få, ting, som købere har en muliged for at sammenligne, der afgjorde hvor en ny hvalp skal købes.

På den anden side kan jeg da også godt forstå, at købere jo ikke har de muligheder for at sætte sig ind i hele avlslæren omkring en race, bare fordi de skal købe en enkelt hvalp.

Derfor har jeg i tidlige tråde efterlyst en autorisations ordning for opdrættere, så købere ville kunne føle sig helt trygge ved køb, hos en sådan opdrætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var det racer generelt jeg talte om.

 

Hehe, selvfølgelig :genert:

 

Uha, er ikke sikker på at det er helt rigtigt, men mener at inhalationsallergi (pollen, mider) er genetisk arveligt og kontaktallergi (fødeemner) ikke behøver at være det. Desuden tror jeg da det er ligeså udbredt, for indenfor nogle racer er det jo stort set alle hunde der har det i en eller anden grad.

 

Aner det ikke, som sagt. Jeg har bare altid hørt, at man ikke vidste hvor arveligt det var.

 

Men ja, westierne er i hvert fald stærkt plaget, så arven er ikke til at modsige!

 

Tror vi taler om forskellige ting her. Jeg undrer mig bare over at opdrættere går så meget op i ledsygdomme, hvor der også ligger en ukendt miljøfaktor, hvor der er andre sygdomme der langt bedre kunne styres af avl, men som der ikke tales så meget om.

 

Hmm, DKK går jo også meget højt op i det, måske derfor :vedikke: Tænker, selvom man søger på Cavaliers, som vist nok ikke har de store HD-problemer (omend jeg kender en, der mangler ledhovederne i lårknoglerne :shock: ), så er det stadig HD og AD resultater man kan se, når man søger på en race... Det burde da eller være individuelt, men ja :vedikke:

 

Men igen, det kommer jo an på racen... Tror bare, at jeg er "heldig", med min race, synes der er en ok åbenhed ift. hvad jeg har indtryk af i andre race. Eller rettere, nogle opdrættere er rigtig, dejligt åbne om det hele! :-D Men det er jo nok et resultat af, at racen har været MEGET tæt på at skrabe bunden...

 

Undrer mig over at f.eks flatcoats bliver undersøgt for HD/ AD uden at det er et problem for racen (okay det er da fint at de holder øje) men der er andre sygdomme der er et problem f.eks allergi, spondylose og cancer, som jo er det man burde have fokus på. Det er det jeg mener med, at det at gå op i HD/ AD, er blevet sådan noget der afgør, om man kommer til at virke til som en seriøs opdrætter,... altså noget mode noget.

 

Ja, der kan man jo undres :vedikke:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Forestil Jer at forældredyrene havde status F,G eller H for imumforsvar eller status I, J eller K for indlæringsevne - Hvad med L,M eller N for allergi risiko eller O, P ogr Q for aggressions fare så kunne man teste for hjerteproblemer med R, S og T og U,V og Z kunne bruges til mentaltests

osv. osv.

Det ville blive totalt uoverskueligt rent faktisk tror jeg ikke det ville give køberne større sikkerhed. De ville bare tro de fik det.

 

Indlæringsevne og aggresion gør ikke ondt - men ville være herligt at få et mål for.

 

Synes det er godt at måle for det der kan måles, hvorfor må købere ikke være kvalitetsbevidste? Jeg ville være fuldstændigt ligeglad med aggresion og indlæringsevne men meget interesseret i hjerteproblemer etc.

 

Uanset hvor godt man kender sin hund, så er det ikke alle der viser smerte, slet ikke hvis smerten kommer langsomt, jeg har fået Petrine tjekket for PRA (øjensygdom), ikke fordi hun skal bruges til opdræt, ikke fordi opdrætteren har nogen som helst interesse i det, men fordi Petrine fortjener at være forberedt på sin kommende blindhed, at den ikke kommer som en overraskelse for os.

 

Hvorfor gå på udstillinger og få fine bedømmelser og udtalelser om udseendet? Synes personligt, sygdomme er meget vigtigere at få målt og vejet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør det det?. Ja, jeg ved intet om det men tror måske bare at man først finder på at undersøge det, når hunden viser at den er plaget af det.

jeg mener i hvertfald at have hørt om flere schæfere hvor det først viser sig senere i livet, hvor de fleste avlsegnede hunde jo allerede har lavet et eller flere kuld.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener i hvertfald at have hørt om flere schæfere hvor det først viser sig senere i livet, hvor de fleste avlsegnede hunde jo allerede har lavet et eller flere kuld.

Ja, men spørgsmålet er jo om de har fået fotograferet ryggen som yngre. Sådan noget som HD viser sig jo også sommetider senere i livet. Ja, jeg ved det ikke. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da det ikke er et krav indenfor Schæferhundene at de får fotograferet ryggen, er det ikke noget man som opdrætter gør så meget for at få gjort :genert:

 

Jeg ved egentlig heller ikke om man kan se på et røntgenbillede, om en unghund vil udvikle spondylose når den bliver gammel :hmm:

 

Det kan vel ikke undgåes at nogle af vores "brugshunde" vil blive slidte med tiden og derfor vil udvikle en form for slidgigt/spondylose når de bliver ældre

 

:vuf:

Redigeret af Nazak
tastefejl mm.
Link til indlæg
Del på andre sites

Da det ikke er et krav indenfor Schæferhundene at de får fotograferet ryggen, er det ikke noget man som opdrætter gør så meget for at få gjort :genert:

 

Jeg ved egentlig heller ikke om man kan se på et røntgenbillede, om en unghund vil udvikle spondylose når den bliver gammel :hmm:

 

Det kan vel ikke undgåes at nogle af vores "brugshunde" vil blive slidte med tiden og derfor vil udvikle en form for slidgigt/spondylose når de bliver ældre

 

:vuf:

Nu har jeg jo ikke en bestemt race i tankerne i denne tråd, men man behøver jo ikke anvende avlsdyr før de bliver 3 år gamle og mon ikke man så ville kunne se tendenser, ihvertfald hos store racer?.

 

Kendte en schæfer der i en alder af 6 år fik taget billeder og da havde han sammenvoksede hvirvler i hele ryggensøjlen, så det er ikke bare gammelmandsslid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...