Hop til indhold

Bolo mærke?


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Ja jeg ved ikke hvad det hedder på dansk, men har kunne læse mig frem til på engelske sider at det hedder "a bolo pad" (en hvid tot pels på bagsiden af en pote). Sådan en har Skipper, vi synes jo bare det er lidt fint, og det er tilsyneladende ret normalt blandt ægte labrador så vidt jeg kan læse mig frem til...

 

Men ved i hvordan det bliver bedømt på udstillinger? Tæller det som en større fejl? Under racebeskrivelsen står der:

 

Farve: Ensfarvet sort, gul eller brun (lever- eller chokoladebrun). Den gule farve spænder fra lys flødefarvet til ræverød. En lille, hvid brystplet er tilladt.

 

Fejl: Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som en fejl, hvis betydning for bedømmelserne skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang. :hmm:

 

Jeg har lidt overvejet om vi skal prøve at udstille ham, men det er en langsigtet plan og vi skal først prøve noget ringtræning og se hvordan det går. Men hvis det er noget der tæller så meget ned at vi aldrig vil kunne opnå en god placering så ved jeg ikke helt om vi gider bruge tid på det fremfor fx mere lydighedstræning eller lignende

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg ved ikke hvad det hedder på dansk, men har kunne læse mig frem til på engelske sider at det hedder "a bolo pad" (en hvid tot pels på bagsiden af en pote). Sådan en har Skipper, vi synes jo bare det er lidt fint, og det er tilsyneladende ret normalt blandt ægte labrador så vidt jeg kan læse mig frem til...

 

Men ved i hvordan det bliver bedømt på udstillinger? Tæller det som en større fejl? Under racebeskrivelsen står der:

 

Farve: Ensfarvet sort, gul eller brun (lever- eller chokoladebrun). Den gule farve spænder fra lys flødefarvet til ræverød. En lille, hvid brystplet er tilladt.

 

Fejl: Enhver afvigelse fra de foregående punkter betragtes som en fejl, hvis betydning for bedømmelserne skal stå i nøje forhold til afvigelsens omfang. :hmm:

 

Jeg har lidt overvejet om vi skal prøve at udstille ham, men det er en langsigtet plan og vi skal først prøve noget ringtræning og se hvordan det går. Men hvis det er noget der tæller så meget ned at vi aldrig vil kunne opnå en god placering så ved jeg ikke helt om vi gider bruge tid på det fremfor fx mere lydighedstræning eller lignende

 

Altså, nu ved jeg jo ikke hvordan fejlene 'tæller' i din race. Men du skal huske på, at ALLE hunde har fejl. Også dem som bliver champions. Hvis du læser hvordan placeringerne gives, så kan du sagtens få fx excellent, selvom hunden har fejl.

 

Jeg fandt dette på DKKs hjemmeside:

Velkommen til Dansk Kennel Klub for hundeejere

 

EXCELLENT (fortrinlig/certifikatkvalitet) tildeles en hund, som kommer meget tæt på den ideelle standard for racen, som fremvises i fortrinlig kondition, har et harmonisk, velafbalanceret temperament og er af høj klasse. Hundens fremragende racemæssige egenskaber tillader at ubetydelige fejl kan ignoreres. Hunden skal have tydeligt kønspræg.

 

VERY GOOD (meget god) tildeles en hund, som besidder sin races typiske træk, som har velafbalancerede proportioner og er i god kondition. Mindre fejl kan tolereres, men ingen væsentlige anatomiske fejl. Denne præmiering kan kun gives til hunde af høj kvalitet.

 

GOOD (god) tildeles en hund, som er racetypisk, men har tydelige fejl i forhold til racens standard.

 

SUFFICIENT (tilstrækkelig) tildeles en hund, som svarer tilstrækkeligt til racens standard dog uden at besidde de generelt ønskede egenskaber, eller hvis fysiske tilstand er mangelfuld.

Hilsen Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak :-D altså det er jo ikke fordi vi kun vil udstille hvis vi kan få en god placering :-D jeg tænkte bare at hvis man gang på gang fik at vide at han ikke var god nok pga det mærke så ville jeg nok blive lidt træt af det :-D

 

Første hurdle må også være at få ham til at gå og stå ordentligt med andre hunde i nærheden :engel: så vi er langt fra en egentlig udstilling :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil tro at så længe at pletten er inde i poten, så vil dommeren ikke dømme det som fejl. Hvis de overhovedet lægger mærke til det.

 

Havde han en kæmpe hvid plet på brystet, en hvid halespids eller en hvid plet andensteds på kroppen, så går det ind under fejl.

 

Og den eneste egentlige måde at finde ud af det er, at melde til udstilling hos en race-dommer. Om ikke andet, får du en bedømelse og udtalelse og finder ud af, om han overhovedet er udstillings-emne på andre punkter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kig på noget dkk ringtræning der er bare sommerpause i øjeblikket og så tror jeg at vi prøver en udstilling eller 2 og ser om det er noget for os. Det er jo mest bare for at hygge med hunden og møde andre hunde og deres ejere :-D

Men det er da også i tankerne at det er nødvendigt hvis vi en dag skulle mene at han ville være god at få hvalpe efter, meeen så er vi godt nok også langt ude i en hypotetisk fremtid :cool:

 

Men godt at høre i ikke mener det tæller som en (større) fejl :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...