Hop til indhold

Graver blomster op ( roser og Rodedendon )


Gæst Rocky
 Share

Recommended Posts

Gæst Rocky

jeg harkøbt en hunde valp en blanding mellem samoje og cock spanier han er pt næsten 4 månede gammel

 

desværre er han begyndt at gave min blomster op og tygge på dem ( i sær roden ) hvis det er fordi han tænder kløre men det burde det ikke da han har masse af lege tøj til tænder ude hos sig.

 

Men hvad skal jeg gøre for at stoppe ham fra at grave dem op jeg skælder ham ud og sender ham inde for i 1 time ca.. og så begynder jeg langtsom at snakke med ham er det forkert

 

Dammm jeg håber i kan hjælpe for han har haft den ene af min rose op nogen gange og nu er han begyndt på min rodedendron , ved ikke hvorfor han stoppe med rosen og begyndte med rodendron ( min mor og mig har snakket om det er noget med lugten men er ikke sikker

 

MVH . Rocky lol

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal nok være dem, der mener, at det er dybt forkasteligt at skælde den arme lille hvalp ud for at kulegrave haven. Det synes jeg så ikke. Vores kræ på nu 5 mdr har lært at nej betyder nej (det fremgår ligesom af tonefaldet), hvis han føler for at grave buske osv op.

 

Mht alle de ting din har at gumle i, så tænk over at alt det andet er meget mere spændende end det du har købt i dyre domme. Vores har f.eks. fundet et par gren-stumper i brændestakken og så kan vi ellers pakke os med alt vores pædagogisk rigtige legetøj. Det er de gren-stumper, der er favoritterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg harkøbt en hunde valp en blanding mellem samoje og cock spanier han er pt næsten 4 månede gammel

 

desværre er han begyndt at gave min blomster op og tygge på dem ( i sær roden ) hvis det er fordi han tænder kløre men det burde det ikke da han har masse af lege tøj til tænder ude hos sig.

 

Men hvad skal jeg gøre for at stoppe ham fra at grave dem op jeg skælder ham ud og sender ham inde for i 1 time ca.. og så begynder jeg langtsom at snakke med ham er det forkert

 

Dammm jeg håber i kan hjælpe for han har haft den ene af min rose op nogen gange og nu er han begyndt på min rodedendron , ved ikke hvorfor han stoppe med rosen og begyndte med rodendron ( min mor og mig har snakket om det er noget med lugten men er ikke sikker

 

MVH . Rocky lol

 

Øhø..... Hvad laver DU mens han graver have?? :shock:

 

Kunne du ikke bare lege med ham på en måde så han ikke har tid til at grave? :lol:

 

Silke gravede som hvalp mine nyplantede jordbærplanter op og hyggede sig med dem i sofaen mens jeg liiiige skulle passe PC-dyret...

 

Hvalpe er ligesom små børn. Man skal holde øje med dem hele tiden.. :-)

 

Det hjælper ikke noget at skælde ud. Det forstår en hvalp alligevel ikke. Du kan allerhøjst skræmme ham, så han bliver usikker og kuet. Og det kan i længden give andre problemer.

 

---Men jeg jamrede da noget, da jeg så sofaen med jord, hundehvalp og hakket grønt....... :roll:

--Og Silke fik så ikke lov til at rende ud i haven alene mere, --før hun var meget ældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også tilhænger af, at du aktiverer hvalpen når den er ude. Leger spændnede lege- gemme, spor eller fodersøg... eller hvad du lige kan finde på. Måske kan du bruge, at nøjes med at tage den ind uden skældud hvis den alligevel får poterne i en blomst, og se, om det med tiden lader den forstå, at alt det sjove i haven stopper hvis man graver. Ellers kan du måske lære den en lyd, som på stille og rolig vis forklarer den, at det synes du ikke er ok. I stedet for at skælde ud. (Måske læser jeg det forkert, og jeg vil da ikke træde på nogen, så undskyld hvis jeg overfortolker, men jeg læser det som om der er tale om højlydt skældud i meget bestemt tone).

 

Mvh. Eva

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg harkøbt en hunde valp en blanding mellem samoje og cock spanier han er pt næsten 4 månede gammel

 

desværre er han begyndt at gave min blomster op og tygge på dem ( i sær roden ) hvis det er fordi han tænder kløre men det burde det ikke da han har masse af lege tøj til tænder ude hos sig.

 

Men hvad skal jeg gøre for at stoppe ham fra at grave dem op jeg skælder ham ud og sender ham inde for i 1 time ca.. og så begynder jeg langtsom at snakke med ham er det forkert

 

Dammm jeg håber i kan hjælpe for han har haft den ene af min rose op nogen gange og nu er han begyndt på min rodedendron , ved ikke hvorfor han stoppe med rosen og begyndte med rodendron ( min mor og mig har snakket om det er noget med lugten men er ikke sikker

 

MVH . Rocky lol

 

Husk på at det er en lille hvalp. Han lærer ikke ved at få skæld ud og blive ignoreret i en hel time, det er synd.

 

Jeg syntes dig og din mor skulle læse nogle gode hundebøger.

 

Jeg kan anbefalde Fra hvalp til hund af Irene Jarnved. Hvalpen af Lone Greva og familiehunden ligeledes af Lone Greva.

 

I kan også gå ind på www.hundeliv.dk

Der står også meget godt om hvalpe.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst scheindel

jeg synes ikke der er en grund til at give skæld ud. hold øje med ham og lige når han er ved at gå igang går du bare hen til ham stille og roligt og tar ham indenfor. så lærer han at hvis man graver så ender det sjove. du behøver heller ikke ignorere ham i en time. bare det at du er kedelig og ikke giver ham opmærksomhed på vej ind er nok for at han skal fange pointen.

 

så synes også jeg at du måske ska prøve at lege med ham istedet for, sådan at det bliver sjove oplevelser sammen med dig når han er udenfor, istedet for at han selv skal finde på ting at beskæftige sig med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen

Vi har også en hvalp på 4½ måned :-D

 

Joey er næsten altid med os ude, også når vi 'bare' arbejder i marken/med hestene/laver hegn/fodrer osv. og så er det klart, at vi ikke altid bare er med ham for at aktivere ham, dog har vi altid et øje på ham, for at hjælpe, vejlede og lave hyggestunder - han er dog aldrig ude uden opsyn, det er simpelthen for farligt.

 

Joey er ikke til gravearbejde endnu, måske det kommer - men selvfølgelig har han en masse andre fristende ting på 'dagsordenen', som kræver at han stoppes med hans foretagender :lol:

 

Vi har gjort det, at vi ALTID har flere (for Joey) meget eftertragtede ting og guffer med os og når han har gang i noget, som ikke er meningen, så stoppes han med et 'Joey nej' og derefter et 'Joey se her', hvilket gør at han kommer susende for at få det vi nu giver ham - han har lært, at de ting vi tilbyder ham, ALTID er langt mere eftertragtede end det han selv har fundet.

 

På samme måde har han også lært indkaldet - selvfølgelig bare uden 'nej´et'. Det smarte ved det efterfølgende 'Joey se her', set i forbindelse med indkaldstræning er det sidste ord i sætningen 'Joey se her' for et rent indkald hedder bare 'Joey her' uden se´et - så hver eneste gang han hører hans eget navn sammenhoblet med ordet her, så kommer han susende i ivrig forventning - håber det er skrevet forståeligt :-D

 

Vi har en anden hund udover Joey - og det er derfor, at vi har valgt at bruge hundens navn foran kommandoen og de har begge lært at skelne :-)

 

Mht stemmestyrke - så hører hunden fabelagtigt, så et stille nej kan hunden sagtens høre - et højt råb, vil den bare opfatte som 'mor tabte vist fatningen der' = at du ikke har styr på det :blink:

 

Og så lige et sidste pip fra min side - Jeres hund aner ikke hvad en afstraffelse i form af 'skammekrogen' betyder og det kan aldrig give noget positivt i Jeres forhold - så min anbefaling er at droppe det :-)

 

*EDIT* Glemte lige, at hvalpen selvfølgelig skal have lært gennem træning, hvad ordet nej betyder, for at det kan bruges ;-)

Redigeret af Malene Nielsen
Glemte en væsentlig ting
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
jeg harkøbt en hunde valp en blanding mellem samoje og cock spanier han er pt næsten 4 månede gammel

 

desværre er han begyndt at gave min blomster op og tygge på dem ( i sær roden ) hvis det er fordi han tænder kløre men det burde det ikke da han har masse af lege tøj til tænder ude hos sig.

 

Men hvad skal jeg gøre for at stoppe ham fra at grave dem op jeg skælder ham ud og sender ham inde for i 1 time ca.. og så begynder jeg langtsom at snakke med ham er det forkert

 

Dammm jeg håber i kan hjælpe for han har haft den ene af min rose op nogen gange og nu er han begyndt på min rodedendron , ved ikke hvorfor han stoppe med rosen og begyndte med rodendron ( min mor og mig har snakket om det er noget med lugten men er ikke sikker

 

MVH . Rocky lol

 

Som du allerede har erfaret, virker den metode du hidtil har anvendt ikke.

Det hjælper IKKE at sætte en hund i "skammekrogen" og han fatter ikke en meter af at du herefter fortæller ham, hvad han gjorde galt :-)

 

Sørg for at han ikke er alene i haven og afled ham med en lækker frisk gren, han får at tygge i, hvis han går i gang med planterne.

 

Giv ham evt en sandkasse eller et hjørne i haven hvor han MÅ grave.

 

Læg hans lorte omkring de buske han har gravet ved, så synes han ikke det er så fristende.

 

Lad være med at lege vilde lege med ham som giver ham ophobet adrenalin, som skal ud på en eller anden måde.

 

Og så sørg for at han er velstimuleret med fodersøg, korte ture og gode oplevelser.

 

Så burde den være klaret :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Det er det ikke bare rolig der blive sagt fy skam dig og så ind med dig

 

Og så er det du er igang med at ødelægge det tillidsforhold i kunne bygge op istedet :-)

 

Det du gør er at tillægge den lille hvalp menneskelige egenskaber, han forstår slet ikke hvad du mener, og at lukke ham væk i en time efter skæld ud, som for ham har været helt uforståeligt, er en god genvej til at få problemer!

 

Måske vil du skrive at han vidste dt godt, for han krøb eller andet?

 

Jamen det gør han udelukkende fordi han prøver at formilde dig, han prøver at få dig god igen, aggressivitet har den virkning.

 

Jeg kan også anbefale de bøger der nævnt samt hjemmesiden :-D

 

Der er også Christina Bruun, Hundeliv og hverdagstæning, det er en dejlig bog.

 

En hvalps adfærd skal først og fremmest forebygges, det er ligesom med menneskebabyer, man skal være på forkant med situationerne, man skal være tålmodig, for babyer ved ikke hvilke regler der gælder, babyer har brug for tålmodighed, hundemødre har hele verdens tålmodighed, jeg har haft 3 kuld hvalpe og jeg har aldrig set en hundemor være hård :lun:

 

Når der er en situation skal man dels rose/belønne ved ønsket adfærd, dels aflede, dels forebygge, og så kan man lære hunden et nej/ja, det foregår omtrent som grisehandlerens tysker/dansker, og man siger det i ganske almindeligt tonefald, man kan sagtens opdrage en hvalp uden hårde nejer og skæld ud, og hvalpen bevarer på den måde både respekten og tilliden til en, det er dejligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...