Gæst Pia1982 Skrevet Juli 26, 2010 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2010 Hej allesammen. Min kæreste Frode og jeg Pia har fået en hvalp, han hedder King og er 14 uger gammel. Jeg er meget usikker på om det er her jeg skal poste denne tråd og dette spørgsmål, men nu gør jeg det, så må i sige til mig hvis det er forkert. King er en utrolig sød hund, synes vi jo selv. Og han har været bange for andre hunde, og er stadig for de store. Her til aften havde vi så en lille episode. Og det er den jeg godt vil snakke lidt om. For vi er usikre på hvad der er sket og hvordan vi skal forholde os til det, som hundeejer. Nå men vi havde sat os ned på den store græsplæne og pludselig kom der en mand og hilste på og sagde at .. eller nej han spurgte om det ikke var samme slags hund som hans osv. Så sprugte han om han ikke lige skulle hente deres så de kunne mødes. Og jo selvfølgelig. Vi fik King til at sætte sig. Men da den anden lille hund der kun er 8 uger kom hen til King, begyndte King at gø af den bette og så ud som om han ville efter den bette. Den bette blev vildt forskrækket og bange og løb hjem. Vi prøvede igen, men igen gøede King af den bette og ville løbe hen og fange den bette (lege tror jeg) Min kæreste og jeg blev bare så overrasket og triste for vi troede jo at King var så sød ved andre hunde. Vi blev også bange for at ejerne af den anden bette hund blev lidt sure på os og ikke ville lade deres lille hund mødes med vores igen. Mit spørgsmål er så til jer, er det fordi at King fandt ud af at den anden hund var mindre end ham selv? eller var det hele bare leg for King? Vi er lidt usikre på hvad vi skal stille op næste gang King møder en anden lille hund. Det skal lige siges at King var i kort snor efter den første gang. Jeg håber ikke at vi har gjort noget forkert, for vi elsker allerede vores lille hund. Vi vil bare gerne gøre det så godt som muligt. Jamen da vi gik hjem var jeg så rystet og ked af det, og skræmt ved tanken hvad der sker næste gang. Hilsen Pia og Frode. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Maustique Besvaret Juli 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2010 Hej allesammen. Min kæreste Frode og jeg Pia har fået en hvalp, han hedder King og er 14 uger gammel. Jeg er meget usikker på om det er her jeg skal poste denne tråd og dette spørgsmål, men nu gør jeg det, så må i sige til mig hvis det er forkert. King er en utrolig sød hund, synes vi jo selv. Og han har været bange for andre hunde, og er stadig for de store. Her til aften havde vi så en lille episode. Og det er den jeg godt vil snakke lidt om. For vi er usikre på hvad der er sket og hvordan vi skal forholde os til det, som hundeejer. Nå men vi havde sat os ned på den store græsplæne og pludselig kom der en mand og hilste på og sagde at .. eller nej han spurgte om det ikke var samme slags hund som hans osv. Så sprugte han om han ikke lige skulle hente deres så de kunne mødes. Og jo selvfølgelig. Vi fik King til at sætte sig. Men da den anden lille hund der kun er 8 uger kom hen til King, begyndte King at gø af den bette og så ud som om han ville efter den bette. Den bette blev vildt forskrækket og bange og løb hjem. Vi prøvede igen, men igen gøede King af den bette og ville løbe hen og fange den bette (lege tror jeg) Min kæreste og jeg blev bare så overrasket og triste for vi troede jo at King var så sød ved andre hunde. Vi blev også bange for at ejerne af den anden bette hund blev lidt sure på os og ikke ville lade deres lille hund mødes med vores igen. Mit spørgsmål er så til jer, er det fordi at King fandt ud af at den anden hund var mindre end ham selv? eller var det hele bare leg for King? Vi er lidt usikre på hvad vi skal stille op næste gang King møder en anden lille hund. Det skal lige siges at King var i kort snor efter den første gang. Jeg håber ikke at vi har gjort noget forkert, for vi elsker allerede vores lille hund. Vi vil bare gerne gøre det så godt som muligt. Jamen da vi gik hjem var jeg så rystet og ked af det, og skræmt ved tanken hvad der sker næste gang. Hilsen Pia og Frode. Så vidt jeg forstår er der ingen af hundene, der har reageret aggressivt... Det lyder umiddelbart som om at jeres hund indbød til "leg for større hvalpe" og den lille synes det var en anelse overvældende.. Hvis jeg var jer ville jeg hurtigst muligt finde en god hundelegestue, hvor der var nogle hvalpe på jeres hvalps egen alder/størrelse den kunne lege med. Det er sundt og godt for en hund at lære at snakke "hundsk".. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia1982 Besvaret Juli 26, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 26, 2010 Utrolig dejligt der allerede nogle der reagere på vores indlæg. Dejligt Okay så det var større hvalpe leg at King indbød på. Okay. Jamen så er det godt at vi kender nogle der har en hvalp på ca samme størrelse/alder. Så de kan lege sammen. Vi har meldt ham til hundetræning, det skal vi starte på d. 9.august. Bliver rigtig spændene. Men ligefrem en hundelegestue anede jeg ikke der fandtes. Aldrig hørt om det på noget tidspunkt. Skønt at komme herind og lære eller høre noget Igen tak for svaret Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 27, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 27, 2010 Det er da meget usædvanligt at hvalpe i den alder er aggresive, men de hidser sig nogengange hurtigt op, især hvis de er lidt usikre. Normal aggresion overfor andre hunde kommer normalt først ved kønsmodning, hvis det kommer, så det er nu, den skal lære flere hunde af kende og blive tolerant. Og hundesproget skal udvikles ved samvær med andre hunde, som I jo møder til hvalpetræningen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Belis Besvaret Juli 28, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 28, 2010 Uha, det var da en trist oplevelse.. Men jeg vil give ret i at det er sjældent at man finder aggresive hvalpe, så jeg vil også tro at han bare har prøvet at indbyde til lidt voldsommere leg, end den lille 8 ugers har været modig nok til.. Jeg tror ikke du skal være bekymret for om den anden ejer er blevet sur, de har jo også en lille hvalp, og man kender jo sin hvalp, og ved hvor vild den kan være selv, så hans er sikkert ligeså vild, når den er hjemme hvor den er helt tryg.. Men hvis du er bekymret for det, syns jeg du skal hive fat i ham, og lige sige at du er ked af at din skræmte hans, jeg er sikker på at han vil sige, det skal du ikke tænke på, det er jo hvad der sker.. Det ville i hvert fald være min reaktion, og jeg ville klart være frisk på at forsøge igen, et sted hvor min hvalp var tryg ved at være. Hvis hans kun er 8 uger har han jo også lige fået den, så er verden altså MEGET stor og til tider skræmmende.. Så mød massere af hunde i hans egen alders gruppe og glæd jer til i starter træning, der vil der være mange nye legekammerater.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia1982 Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Hejsa med jer igen. 1000 tak for svar. Det har hjulpet mig meget til at se at det ikke var for at skræmme andre hunde. Kæresten og jeg har snakket om at det var ren leg at King ville, han er efterhånden jo også 15 uger, og vi kender en på hans alder der også er sådan så de leger sammen. Og det er rigtig hvalpe leg. Vi glæder os sådan til hundetræning. Det bliver så hyggeligt og dejligt at han skal lege med de andre hunde. For der er ingen tvivl om at han er glad for andre hunde og ikke vil gøre dem fortræd. Han vil bare lege Men tak fordi at i lige gjorde mig opmærksom eller hjalp mig og kæresten til at se at det kun var hvalpe leg. Nu er vi meget roligere. Hilsen Pia Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Undrer mig lidt over at King skulle sidde og var i kort snor da han skulle møde ny hund? Var der en tanke med det? For de mest succesfulde møder er det fordelagtigt at lade hundene have frie bevægelsesmuligheder, men stadig være klar til at støtte op om dem hvis de er usikre. Det vil sige at vi som ejere sidder ned og tilbyder en sikker havn hvis situationen bliver for overvældende. Mit gæt er, i stil med de andre, at jeres hund er blevet utidig over at blive holdt tilbage i en situation, hvor han har tænkt sig noget andet. Hvalpe har ikke indlært impulskontrol (noget vi skal være med til at lære dem), og vil derfor reagere fysisk ved begrænsninger. Så King har været opsat på at hilse og lege, men i og med at han er blevet holdt tilbage, har han givet lyd. En god ting at huske til fremtidige hvalpemøder er, at hvis en leg virker for voldsom så flyt den "styrende" hund og se om den der er blevet mulet selv tager legen op igen. For hvis den gør det, så har det ikke været så slemt som det ser ud til i vores øjne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia1982 Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Hej mk101. Du har sikkert ret. Det eneste er at vi ikke har vist bedre. Vi er nye hvalpe ejere. Og nu jeg tænker over det så skulle han nok ikke have været i bånd. Men vi var bange for han ville løbe væk, hvilket jeg også tænker over at en hvalp ville nok ikke løbe væk fra sine ejere. Så du har nok ret, men som sagt vi vidste ikke bedre. Når han leger med hans legekammerat så er han ikke i snor. Så vi burde have tænkt bedre. Men hvad ved vi når det er to dage efter at han var kommet hjem til os. Tusind tak for svar Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Hvalpe på den alder løber ikke umotiveret væk. De løber allerhøjst hen til andre hunde eller mennesker og vil holde sig til dem. Så I vil have masser af tid til at hente den, hvis I syntes den når for langt væk. Undlad at kalde - det vil ødelægge jeres indkald. Først når hunden når op på 5-6 måneder begynder de at søge meget mere væk på egen hånd, og her skal man være påpasselig med at de ikke går på jagt efter spændende oplevelser på egen hånd. Har I kastet jer over noget godt hvalpe/hundelitteratur? Vil til enhver tid anbefale Lone Grevas "Hvalpen". Den kan lånes på biblioteket, men den er bestemt værd at investere i. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia1982 Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Det var meningen at jeg ville på biblioteket. Men de havde lukket. Så der kunne jeg ikke lige kigge på bøger. Og jeg har ikke været inde i byen. I dag var det så første gang efter vi har fået ham at jeg var derinde. Men det var efter nogle andre vare. Og tiden var også ved at løbe fra mig, fordi at klokken var rigtig meget inden jeg kom ind til byen. Men når alt det er sagt. Så vil jeg tage et smut på bib her i næste uge og prøve lykken Dejligt du anbefaler en bog. Den vil jeg prøve at finde. I dag har King haft underlig mave, han havde tynd afføring i morges og ikke skidt hele dagen. Men har dog tisset og drukket meget vand. Han opføre sig som han plejer. Så regner ikke med det er alvorligt. Hilsen Pia Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Så længe han indtager godt med væske, så vil en enkelt dag med dårlig mave ikke være et problem. Har I skiftet foder pludseligt? Det kan nogle gange drille hvalpemaver. Plejer at give A38 på maden til hvalpe helt op til de er en 4-6 måneder og fodrer også flere gange om dagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Pia1982 Besvaret Juli 31, 2010 Rapporter Share Besvaret Juli 31, 2010 Nej vi har ikke skiftet foder. Vi kørte hans tidligere foder (det fra ejeren af) ind i det nye som vi ville give i en 4 eller 5 dage. Siden har vi ikke skiftet. Vi fodre pt om morgenen. eftermiddag kl. 15. og om aftenen klokken 21.00. Imorgen køber jeg A38. Men skal jeg give det ved siden af, eller i selve maden hver gang han får noget?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret August 1, 2010 Rapporter Share Besvaret August 1, 2010 Plejer at give det i maden. Hvis hunden ikke har lyst til at indtage føde i form af mad, så giver jeg det for sig selv. Eller på ris med kylling eller torskerogn. Skånekost til sarte maver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts