Hop til indhold

Vil ikke lege

Gæst SorteSara
 Share

Recommended Posts

Gæst SorteSara

Sara er en god blanding af.. ja vi ved faktisk ikke rigtig hvad, men gætter på noget med border collie. Vi fik hende fra internat og der står retriever bl. på hendes reg. bevis, men hun ejer ikke skyggen af jagtinstinkt. Vi har aldrig kunnet få hende til at hente noget til os (hun kan godt løbe efter det, men så dasker hun bare rundt bagefter og tager det ikke i munden).

Hun har gået lidt lydighed og er ok god til det, men det virker som om hun finder det ufatteligt kedeligt. Vi vil gerne lege og aktivere hende men vi ved ikke rigtig hvordan. Hun er meget underdanig og er lidt passiv i forhold til os. Har prøvet at gemme godbider, men hun skal hjælpes og anspores rigtig meget før hun leder efter dem. Eller den med at gemme dem under en skål el. lign. og hun så skal finde ud af hvordan hun får dem, der har hun samme reaktion. Nogle gange ligger hun sig bare ned og stirrer på det uden at gøre noget.

Hun kan af og til anspores til lidt trækkeleg, men udover det har vi ikke rigtig kunnet få gang i hende. Ville ohså gerne gå til et eller andet med hende, men aner ikke lige hvad pokker det skulle være som hun virkelig gider..?

Noget hun synes er herresjovt er at løbe efter hestene og gø af dem, som om hun prøver at hyrde dem, men det er næsten også det eneste der virkelig kan få hende til at tænde.

Nogen forslag??

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga

Ja, hvis hun synes det er sjovt at hyrde, så kunne I prøve hyrdebold? Jeg ved ikke, hvor mange steder, man kan gå til det, men ellers kunne I prøve at gøre det derhjemme.

Er det fordi hun ikke er så madglad, at hun ikke har lyst til at lede efter godbidder? Jeg fodrer tit ved at bruge Nina Ottosens aktiveringslegetøj, det var måske en idé? Legetøjet behøver ikke være særlig udfordrende i starten, hvis det er fordi hun hurtigt opgiver, når det kræver for meget af hende. Man kan selv justere, hvor vanskeligt det skal være. Hos nogle dyrlæger kan man leje legetøjet i 14 dage af gangen for få penge.

Hvad med at søge maden i græsset? Kan hun lide det? Laki gider det kun, hvis det er helt fantastisk mad (=hakket oksekød), så I kan prøve også prøve jer frem med forskelligt foder og se om det hjælper på motiveringen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske ligeså meget det er et spørgsmål om at I skal finde den rette måde at motivere hende på. Prøv forskellige typer godbidder eller genstande.

Og så lav en masse tricks med hende. Det skal være let og succesraten skal være høj. Hun skal have rigtig meget succes, så hun også får tillid til at hun kan løse opgaven. Ros hende for al initiativ - også det der måske ikke lige er rigtigt i forhold til opgaven. Hun skal simpelthen bare lære at det er sjovt at lære:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

^ Enig i ovenstående. Jeg tror også, at hun skal lære at lære - og at tage initiativ. :-)

Prøv at finde de lækreste godbidder overhovedet, det hun tænder allermest på - måske er det pølse, måske ost, måske lever, måske kylling, måske hjerte. Prøv jer frem, det skal være noget, hun er helt ekset med. Og sørg for selv at være sjove, vær glade og "jublende" i jeres ros, dans gerne lidt rundt og skab jer åndssvage, hvis det kan være med til at animere hende. Som belønning, når hun gør noget rigtigt, kan I kaste (superlækre) godbidder hen ad jorden, så hun skal "jagte" dem, løb så i modsat retning og kast flere godbidder. Hvad som helst, der kan få hende til at synes, at det er sjovt.

Gør det supernemt for hende i starten. Når I gemmer godbidder under kopper, så løft koppen halvt op, så hun i starten bare skal stikke snuden ind under og skubben den en lille smule op for at få fat i godbidden. Gør et stort nummer ud af det med ros, når hun får fat i godbidden. Øg kun langsomt kriterierne, så hun får en masse succeser. Når I spreder godbidssøg, så start med at gøre det lige foran hende, så det igen er supernemt, og hun med det samme får succes.

Jeg tænker, at hun sikkert ville synes om at gå til agility eller til tricks- eller klikkertræning. Det synes næsten alle hunde er sjovt. Hvis I ikke lige kan finde sådan nogle hold i nærheden, kan I selv lære hende sjove tricks. I kan også lave agilitylignende øvelser på jeres ture, f.eks. lade hende balancere på væltede træstammer, springe over og kravle under ting o.l.

Klikkertræning er en god måde at lære hende initiativ på, men det kræver selvfølgelig, at I sætter jer lidt ind i klikkertræning, hvis I ikke allerede kender til det. "Klikkertræning af hunde" af Karen Pryor er en lettilgængelig introduktion til klikkertræning. Deri er bl.a. beskrevet "papkasselegen", som er god til at lære hunden initiativ og til at lære den, hvad klikkertræning går ud på.

Christina Sondermann har skrevet en bog, der hedder "Leg med din hund". Deri er der beskrevet mange sjove aktiviteter, man kan lave med sin hund.

Det er mine umiddelbare tanker. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget enig i at hunden skal lære at tage initiativ. Desværre sker det ofte at vi som hundeejere fratager hunde lysten til at tage initiativ ved at være enormt restriktive. Kender mange jagthunde (holdt som familiehunde), der har fået ødelagt lysten til det jagtlige, fordi de har fået skældud hvis de er kommet med de forkerte ting i munden. Hvilket stort set altid sker, for de fleste af dem elsker at bære på hvad som helst - især hjemmesko.

Klikkertræning en rigtig god mulighed. Selv er jeg ikke faldet på halen over Pryors bog, men har været rigtig, rigtig glad for "Klikkertræning for din hund" af Morten Egtved og Cecilie Køste - Hund & Træning » Bøger - Klikkertræning » Klikkertræning for din hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SorteSara

Mange tak for jeres gode svar, jeg vil prøve mig lidt frem ;-)

Hun har HD så ved ikke om agility er for stor en belastning? Hun kan godt springe over lidt forhindringer uden at det virker som om hun har ondt.

En anden ting jeg gerne ville lave med hende er svømning, men hun vil ikke ud hvor hun ikke kan bunde, hvordan kan man lære hende det? Vi bor ved en sø hvor der er en fin badebro.

Hyrdebold? Hvad er det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Frigga
Mange tak for jeres gode svar, jeg vil prøve mig lidt frem ;-)

Hun har HD så ved ikke om agility er for stor en belastning? Hun kan godt springe over lidt forhindringer uden at det virker som om hun har ondt.

En anden ting jeg gerne ville lave med hende er svømning, men hun vil ikke ud hvor hun ikke kan bunde, hvordan kan man lære hende det? Vi bor ved en sø hvor der er en fin badebro.

Hyrdebold? Hvad er det?

Agility er ikke noget problem for HD-hunde. Tværtimod, så er det sundt for dem at blive rørt. Det er i hvert fald, hvad en hundekiropraktor og en hundemassør har fortalt mig omkring agility og HD. MEN, det er rigtig, rigtig vigtigt at man bruger tid på at varme hunden op og strække ud og holde den varm bagefter.

Men der er jo også noget, der hedder Soft-agility. Det er med lavere spring, så afhængig af hvor slemt hendes HD er, så var det måske også en mulighed for jer?

Jeg har lige kopieret en kort tekst om hyrdebold (du vil finde, at der er ved at starte hold op rundt omkring i landet, hvis du googler det)

Det er IKKE kun en sport for hyrdehunde, selv om de naturligvis vil nyde det ekstra meget. Alle kan være med. Det er en ny sport, hvor hundene ikke skal hyrde får, men gymnastikbolde. Kort sagt drejer det sig om at hundeføreren skal dirigere sin hund på en fodboldbane, hvor der er lagt 8 store gymnastikbolde ud i en trekant, som kugler på et billardbord. Boldene skal dribles ind i målet i den rækkefølge, som hundeføreren bestemmer.

Sporten er tilrettelagt helt på hundenes præmisser, så det giver

minuspoint, hvis man ”trykker” eller straffer sin hund i forløbet.

Kan du ikke tage din hund ud til en sø, hvor den langsomt kan gå ud i vandet og på den måde langsomt vænne sig til at komme lidt længere og længere ud for hver gang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst SorteSara

En lille opdatering.. puha jeg synes godt nok hun er svær at motivere. Har indkøbt lækre godbidder, men jeg ved ikke hvilke hun helst vil have eller om hun overhovedet vil have nogen. Tit tager hun den bare i munden og spytter den så ud igen, mens hun ser helt skyldig ud. Det er ligesom når hun skal spise hendes normale mad, så skal vi gå ud ellers vil hun ikke (som om hun tror hun får skæld ud hvis hun spiser, selvom vi snakker lyst og opmuntrende til hende). Sådan har hun altid været og vi har ikke tænkt nærmere ved det, men kan godt se at i aktiverings/træningsøjemed giver det lidt problemer.

Synes også det er lidt svært at overskue hvor hun vil få succes, og hvordan man kan gøre tingene lette for hende, da jeg mere har været vant til "normale" hunde hvis I forstår. Har I mon nogle forslag til super lette tricks som kan øges i sværhedsgrad?

Bare for at vi kan få hul på bylden, for lige nu er det eneste vi egentlig kan gøre med hende en smule trækkeleg. Nå ja så har hun det her tov som hun godt kan lide at løbe rundt med - selv. Kan vi mon udnytte det til at få hende til at se hun også kan have det sjovt med os?

Frigga, hun blev fotograferet som hvalp (måske en 4-5 mdr.) da vi kort efter at have fået hende hjem observerede at hun lå og peb som om hun havde ondt. Hun fik derefter konstateret HD -D. Det er dog ikke noget vi har mærket til efter hun er blevet ældre, andet end at hun efter en god gåtur gerne vil lægge sig ned og hvile sig.

HD er også årsag til at vi gerne vil svømme med hende, da det jo skulle være så godt. Der er sådan at vi sagtens kan gå gradvist ud i vandet med hende, men så snart hun mærker det bliver dybt vil hun ind, ellers har hun det fint med vand. Hun tog dog et hovedspring sidste år fra badebroen, og blev helt panisk da hun opdagede hun ikke kunne bunde, så det har jo nok ikke gjort sagen bedre.

Redigeret af SorteSara
Link til indlæg
Del på andre sites