Hop til indhold

Gode råd og øvelser mod fyrværkeribange hunde SØGES


CrazyDogLady
 Share

Recommended Posts

Tyson er også bange for fyrværkeri, så sidste år trænede jeg med lyd-cd fra juni måned og frem til december. Det første lange stykke tid kunne vi kun have den på laveste lydstyrke, og jeg måtte springe rundt og juble og smide godbidder imens, for at han ikke skulle gemme sig med halen mellem benene. Men så begyndte det at rykke, og da vi nåede december, havde vi den oppe på ret høj lydstyrke. Han var stadig ikke glad for fyrværkeriet, da det startede i december, men ikke lige så bange som året før. Når de fyrede af udenfor, kunne jeg for det meste få kontakt til ham ved at lave tricks med ham og smide godbidder, hvilket jeg ikke kunne året før. Og han var ikke konstant stresset som året før, men brød sig da bestemt ikke om det, når der blev fyret af.

 

Jeg gav ham også Zylkene hele december. Lumi herinde fra fik også zylkene, når der blev skudt af, og for hende havde det en fantastisk virkning, men hun var heller ikke lige så angst som Tyson til at starte med. Det er jo et naturmiddel og virker selvfølgelig ikke lige så kraftigt som stesolider e.l. fra dyrlægen (som altså kun virker beroligende på hjernen, ikke kroppen - dét, der bedøver kroppen, bør kun gives SAMMEN med stesolider e.l.).

 

Nytårsaften var vi i sommerhus sammen med Buju. Der var fyrværkeri, men ikke lige så slemt som inde i byen. Tyson syntes helt klart, at det var ubehageligt, men igen var han slet ikke så angst som året før, og han var rimelig hurtigt "ovenpå" igen, efter at det holdt op (men skulle dog IKKE nyde noget af at komme udenfor og tisse, der var jo farligt udenfor :skraek:).

 

Jeg ville klart også få noget beroligende af dyrlægen til nytårsaften (snak med ham/hende om, præcis hvordan det virker og hvor længe, så du ikke føler dig usikker på det), når dine hunde er så angste, som du beskriver. Andet kan de næsten ikke være tjent med. Og indtil da starte op med træning af lyd-CD og evt. give zylkene eller baldrian i december, når folk starter med at skyde af. Du når nok ikke at "kurere" dem i tide til december, men måske kan træningen alligevel tage toppen af deres angst.

 

 

 

Vi snakkede længe om det seancen i går og snakkede med min træner, som er yderst kompetent og kender begge hunde super godt.

Hun mente ikke lyd-cd'en ville have nogen effekt OVERHOVEDET! :cry:

 

Hun mente det var en god idé med DAP eller Zyklene i december og så bedøvelse selve nytårsaften...

 

 

Vi overvejer nu situationen, frem og tilbage, hvad der vil være optimal for vores vapser....

 

 

Tak for alle råd :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Jamen jeg synes bare man hører SÅ meget dårligt om bedøvelsesmidler... At hunde er vågne i hjernen, men ikke i kroppen, så de oplever det hele, frygten angsten osv, men da kroppen er bedøvet kan de ikke "vise" det... Det er nok den myte der afskrækker mig mest... Ved ikke om jeg har noget at have det i, eller om myten er sand.... :vedikke:

 

Det er nok Plegicil der spøger... Tidligere brugte dyrlægerne dette som eneste middel Nytårsaften og midlet afslapper kroppen totalt mens hunden er vågen.

 

Nu bruges Plegicil som regel sammen med andre produkter eller udelades til fordel for andre produkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Vi snakkede længe om det seancen i går og snakkede med min træner, som er yderst kompetent og kender begge hunde super godt.

Hun mente ikke lyd-cd'en ville have nogen effekt OVERHOVEDET! :cry:

 

Hun mente det var en god idé med DAP eller Zyklene i december og så bedøvelse selve nytårsaften...

 

 

Vi overvejer nu situationen, frem og tilbage, hvad der vil være optimal for vores vapser....

 

 

Tak for alle råd :5up:

 

Hør nu her: Uanset din træner kender begge dine hunde bedre end godt, så bør du ikke udelukke lyd CD fordi HUN ikke mener den vil gavne.

 

Med lyd CD kan du gøre dine hunde klar til den virkelige vare - altså træningen af fyrværkeri.

 

Hvis vi nu antager at dine hunde reagerer på CD'en, så er der alle mulige forudsætninger for at træning med denne vil gavne.

Reagerer de IKKE på CD'en kan du alligevel godt bruge den, samt f.eks. de klip der ligger på Ålborg Fyrværkerifabrik og andre steder. Sådanne klip "genopfriskede" jeg Pelles, og ikke mindst kattenes, hukommelse med sidste december måned.

 

Der skal spilles under hundenes reaktionsgrænse og der skal flyttes rundt på afspilleren.

Sideløbende trænes andre lyde, synlige og usynlige, og der gives f.eks "bangkage".

 

Hvorfor dette ikke skulle virke på netop dine hunde, ved jeg ikke og jeg har trods alt arbejdet med problemhunde i mange år efterhånden :-D

 

Som jeg skrev vil jeg anbefale at du engagerer en erfaren adfærdsbehandler så dine hunde bliver vurderet og du kan få træningsprogram lagt til lige præcis dem.

Det koster penge og det koster tid og engagement, men så kommer dine hunde styrkede igennem projektet og du får løst problemet med lydangste hunde, så det er det værd, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror godt du kan nå et stykke ved at starte nu:) Sidste år begyndte jeg i oktober med lydcd, 2 forskellige. Og selvom det kun var få af lydene på cd en de overhovedet reagerede på, så hjalp det meget. Yderligere fik Mysla blomsterdråber og de er begge på baldrian den sidste uge op til nytår (der skydes ikke så meget hvor jeg bor)

 

Sheila var stort set som før hun blev bange, dvs opførste sig normalt og sagde evt lidt vov, hvis der kom et ordentligt brag, for derefter at spise videre:5up: Mysla fulgte hende stort set og skulle bare lige have lidt ekstra afledningshjælp omkring midnat:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv hvis der kommer fyrværkeri i fjernsynet, bliver Paco angst :shock:

 

 

Så angst som du beskriver dine hunde er "nogle råd" ikke nær nok. Hundene bør igennem et træningsforløb tilrettelagt til dem,

 

[CUT]

 

Det er en misforståelse at lyde på CD ikke virker på voksne hunde! Lyd CD er absolut ikke nok, men kan sagtens være starten på tilvænningen samt en støtte undervejs.

 

 

Jeg kunne dog godt forestille mig, at effekten på voksne hunde er mindre, end på hvalpe. Specielt hvis angsten først er godt indgroet.

Processen vil derfor nok tage længere tid, men jeg mener bestemt, at det vil være til gavn. (Hvis man ikke går for hurtigt frem - hunden skal være helt tryg inden lydstyrken øges !!)

 

Med lyd CD kan du gøre dine hunde klar til den virkelige vare - altså træningen af fyrværkeri.

 

Hvis vi nu antager at dine hunde reagerer på CD'en, så er der alle mulige forudsætninger for at træning med denne vil gavne.

Reagerer de IKKE på CD'en kan du alligevel godt bruge den, samt f.eks. de klip der ligger på Ålborg Fyrværkerifabrik og andre steder. Sådanne klip "genopfriskede" jeg Pelles, og ikke mindst kattenes, hukommelse med sidste december måned.

 

Der skal spilles under hundenes reaktionsgrænse og der skal flyttes rundt på afspilleren.

Sideløbende trænes andre lyde, synlige og usynlige, og der gives f.eks "bangkage".

 

Hvorfor dette ikke skulle virke på netop dine hunde, ved jeg ikke og jeg har trods alt arbejdet med problemhunde i mange år efterhånden :-D

 

 

Jeg er altså meget enig med Ninjamor !

Hvis din hund(e) er bange for fyrværkeri (og formentlig så også høje pludselige lyde) i fjernsynet, så holder det altså ikke - der skal ske noget.

Du kan jo ikke vide hvornår der kommer noget sådan....

Det er synd for hunden.

 

Da hunden reagere på lydene i TV, vil den uden tvivl også reagere på dem, når de kommer fra PC'en.

Det er jo gratis og hurtigt at hente demoer fra Youtube og Aalborg fyrværkeri's hjemme side - så jeg mener det bare er at komme i gang - helst i går.

Selvfølgelig jfr. de procedurer der er angivet (altid under hundens reaktionsgrænse)

 

Og vi tilvænner også altid lidt i løbet af december, så vi er sikre på at vi ikke lige pludselig bliver forskrækkede og uforvarent kommer på gale veje (løber ud på vejen eller lignende)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hør nu her: Uanset din træner kender begge dine hunde bedre end godt, så bør du ikke udelukke lyd CD fordi HUN ikke mener den vil gavne.

 

Med lyd CD kan du gøre dine hunde klar til den virkelige vare - altså træningen af fyrværkeri.

 

Hvis vi nu antager at dine hunde reagerer på CD'en, så er der alle mulige forudsætninger for at træning med denne vil gavne.

Reagerer de IKKE på CD'en kan du alligevel godt bruge den, samt f.eks. de klip der ligger på Ålborg Fyrværkerifabrik og andre steder. Sådanne klip "genopfriskede" jeg Pelles, og ikke mindst kattenes, hukommelse med sidste december måned.

 

Der skal spilles under hundenes reaktionsgrænse og der skal flyttes rundt på afspilleren.

Sideløbende trænes andre lyde, synlige og usynlige, og der gives f.eks "bangkage".

 

Hvorfor dette ikke skulle virke på netop dine hunde, ved jeg ikke og jeg har trods alt arbejdet med problemhunde i mange år efterhånden :-D

 

Som jeg skrev vil jeg anbefale at du engagerer en erfaren adfærdsbehandler så dine hunde bliver vurderet og du kan få træningsprogram lagt til lige præcis dem.

Det koster penge og det koster tid og engagement, men så kommer dine hunde styrkede igennem projektet og du får løst problemet med lydangste hunde, så det er det værd, synes jeg.

 

Jeg er altså meget enig med Ninjamor !

Hvis din hund(e) er bange for fyrværkeri (og formentlig så også høje pludselige lyde) i fjernsynet, så holder det altså ikke - der skal ske noget.

Du kan jo ikke vide hvornår der kommer noget sådan....

Det er synd for hunden.

 

Da hunden reagere på lydene i TV, vil den uden tvivl også reagere på dem, når de kommer fra PC'en.

Det er jo gratis og hurtigt at hente demoer fra Youtube og Aalborg fyrværkeri's hjemme side - så jeg mener det bare er at komme i gang - helst i går.

Selvfølgelig jfr. de procedurer der er angivet (altid under hundens reaktionsgrænse)

 

Og vi tilvænner også altid lidt i løbet af december, så vi er sikre på at vi ikke lige pludselig bliver forskrækkede og uforvarent kommer på gale veje (løber ud på vejen eller lignende)

 

 

Synes ikke jeg har skrevet at jeg ikke ville begynde at træne med hundene :confused:

 

Selvfølgelig vil jeg det... Hvis jeg har skrevet det, er det en fejl... Vi snakket om det for under en time siden, hvordan vi lige griber det an osv...

 

Tid har jeg oceaner af, men penge ikke... Desværre... Vi prøver det selv og med mine trænere som hjælp...

 

 

Andre pludselige lyde reagerer ingen af hundene på, det er kun fyrværkeri...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ikke jeg har skrevet at jeg ikke ville begynde at træne med hundene :confused:

 

Selvfølgelig vil jeg det... Hvis jeg har skrevet det, er det en fejl... Vi snakket om det for under en time siden, hvordan vi lige griber det an osv...

 

Tid har jeg oceaner af, men penge ikke... Desværre... Vi prøver det selv og med mine trænere som hjælp...

 

 

Andre pludselige lyde reagerer ingen af hundene på, det er kun fyrværkeri...

 

Det er jo gratis og hurtigt at hente demoer fra Youtube og Aalborg fyrværkeri's hjemme side

 

Jeg havde forstået det sådan at du ikke ville prøve med lyd CD / demoer, da træneren ikke mente det ville have nogen effekt.

Det synes jeg ville være synd, da jeg er af modsatte opfattelse.

Den reagerer jo allerede på det i TV, så vil den også, når det gøres fra PC'en.

Så er det bare at træne rigtigt. (under hundens grænse og små trin op)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde forstået det sådan at du ikke ville prøve med lyd CD / demoer, da træneren ikke mente det ville have nogen effekt.

Det synes jeg ville være synd, da jeg er af modsatte opfattelse.

Den reagerer jo allerede på det i TV, så vil den også, når det gøres fra PC'en.

Så er det bare at træne rigtigt. (under hundens grænse og små trin op)

 

 

Efter at have læst mit eget indlæg kan jeg godt forstå, at det kan læses som du opfattede det... Det er min fejl :stupid:

 

men vi vil helt sikkert prøve af med lyde...

 

 

Når lydene bliver afspillet, skal vi så bare lade som ingenting og gøre som vi plejer? Eller skal vi lave lidt sjove øvelser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vælge en lydstyrke - lav nok !

(Hellere for lavt end for højt)

Lave sjov med hunden mens.

Masser af ros.

 

Når jeg er sikker på hunden er rolig - det kan sagtens tage flere gange - så ville jeg lade som ingenting imens.

 

Så ville jeg hæve lydstyrken en smule (igen hellere for lidt end for meget)

Lave sjov med hunden mens.

Masser af ros.

 

Når jeg er sikker på hunden er rolig - det kan sagtens tage flere gange - så ville jeg lade som ingenting imens.

 

Så ville jeg hæve lydstyrken en smule (igen hellere for lidt end for meget)

 

etc. etc.

 

Og som Ninjamor også skriver - variation. ny placering af lyden, skru op for skærmen, så lyset også kommer med. Andre demoer etc.etc.

Men først når hunden er tryg ved et givent trin, kan man gå videre til næste !

Og bliver det for voldsomt for hunden - tilbage til et, to eller tre tidligere trin. (og slå sig selv i hovedet, fordi man gik for hurtigt frem)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Efter at have læst mit eget indlæg kan jeg godt forstå, at det kan læses som du opfattede det... Det er min fejl :stupid:

 

men vi vil helt sikkert prøve af med lyde...

 

 

Når lydene bliver afspillet, skal vi så bare lade som ingenting og gøre som vi plejer? Eller skal vi lave lidt sjove øvelser?

 

Se på hundene. Når du afspiller lyd under deres tolerancegrænse bør det ikke være nødvendigt samtidig at "underholde" dem, dette gør man typisk for at aflede dem - elle for at lære dem at associere lydene med noget positivt.

 

Det sidste kan lyde godt, der er bare den aberdabei ved det, at positiv opmærksomhed mod noget er opmærksomhed og det en hund er opmærksom på kan nemmere få en negativ betydning end noget den oplever som irrelevant.

 

Så med den histirie dine hunde har ville jeg lade som ingenting - og gerne lade TV/musik køre samtidig med lydene og skabe en naturlig stemning omkring fyrværkerilydene og lysene.

 

Når du kommer dertil så husk også at lade fyrværkeriet afspille når det er mørkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal afprøve DAP i år.

Sidste år prøvede vi baldrian, uden lykke.

 

Cujo er "kun" bange når det er duen for hjemmets 4 vægge, så det vil sige alle dage op til nytår og efter nytår når vi går tur, at han reagere meget angst...

 

(jeg har ikke læst hele tråden og har ingen gode råd, ville bare blande mig :genert:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...