Hop til indhold

At lære stå


skipper-odense
 Share

Recommended Posts

Jeg mente helt bestemt jeg havde set en tråd om det på et tidspunkt, men nu opgiver jeg altså at finde den :genert:

 

Vi startede til ringtræning i går og det gik egentlig udmærket i betragtning af at det var et nyt sted, nye hunde og skipper var ret træt :-D men der er da nogle ting jeg vil øve herhjemme inden næste gang.

 

Primært stå:

Jeg ved godt hvordan hunden bør stå, men hvordan indlærer man det? Jeg kan få ham til at stå stille hvis jeg holder en godbid lige foran snuden på ham, men hvis jeg så skal til at flytte på hans ben så mister han fokus og begynder at gå fremad :vedikke:

 

Skal jeg starte med bare at indlære stå og så være ligeglad med benstillingen indtil den kommando er på plads? Eller hvordan gør man?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010

Jeg startede med at sidde på gulvet, hvor jeg havde Freya foran mig (hun stod med siden til mig)... så stak jeg en guf, helst kød af en art, hen til hende så hun kunne bide i det... en tør guf er væk på nul komma fem og så går træningen af, da de vil flytte sig... imens rettede jeg benene og sagde komandoen ståååååå... det er også en god øvelse til at han lærer at stå helt stille når dommeren føler på ham:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede med at sidde på gulvet, hvor jeg havde Freya foran mig (hun stod med siden til mig)... så stak jeg en guf, helst kød af en art, hen til hende så hun kunne bide i det... en tør guf er væk på nul komma fem og så går træningen af, da de vil flytte sig... imens rettede jeg benene og sagde komandoen ståååååå... det er også en god øvelse til at han lærer at stå helt stille når dommeren føler på ham:5up:

 

Det må jeg lige prøve :5up:

men øhh :oops: nu sluger min lille bandit alt hvad han kommer i nærheden af så tror han skal have en hel bøf før det holder mere end 1 sekund :lol:

nå det kunne jo tænkes han gad stå stille af sig selv hvis der ikke er andre hunde til stede, så må lige afprøve det når han vågner :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Det må jeg lige prøve :5up:

men øhh :oops: nu sluger min lille bandit alt hvad han kommer i nærheden af så tror han skal have en hel bøf før det holder mere end 1 sekund :lol:

nå det kunne jo tænkes han gad stå stille af sig selv hvis der ikke er andre hunde til stede, så må lige afprøve det når han vågner :-D

 

Du kan jo give ham lidt af gangen, istedet for at holde i den ene ende så han sluger det hele på en gang:lol:... bare flyt fingerne efter han bider nedad... eller lad ham stå og sutte på fingerne for at få kødet:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ligesom med alle andre øvelser, sætter man stille og roligt nogle delmål og bygger så stille og roligt op :blink:

 

Har desværre slettet de "dårlige" stå-billeder fra min hjemmeside (der er jo ikke uendelig plads) og kun taget de gode/heldige og ladet dem blive... Ellers kunne du nok få dig et lille grin :mrgreen:

 

Jeg startede med en kæmpe bunke godbidder (i mit tilfælde tørkost, Møffe ville hoppe på tungen for det dengang) og begyndte så træningen med en hvalp, der mente, at stå var det mærkeligste, dummeste og åndssvageste i verden... Stå var kun noget man skulle, inden man satte sig, lagde sig eller satte i løb! Og han fik så en lind strøm af godbidder, som i KONSTANT strøm, i starten (opgav klikker-træning, det var for svært at time, da han ikke stod stille i 1 sekund, så lokning blev lige brugt). Dvs. et par stykker i sekundet nok (han har aldrig tygget sin mad)...

 

Hvis han formastede sig til at sætte sig, trak jeg godbidderne væk.

 

Efterhånden fattede han rimeligt hurtigt, at man sørme så skulle blive stående, for at få godbidden og jeg kunne trække godbidden ½ sekund, 1 sekund, 2 sekunder. Dog snakker vi her om den eneste øvelse, hvor jeg rent faktisk har fundet det nødvendigt at lave træningslog :mrgreen:

 

Da han efterhånden kunne stå stille i nogle sekunder, begyndte jeg at flytte lidt på et ben osv. i den dur, så han vænnede sig til bevægelse - og det tog faktisk sin tid, for så måtte det jo betyde, at man måtte bevæge sig! Og sideløbende begyndte jeg også at sætte signal på. Da signalet var nogenlunde indlært.

 

Herfra øvede jeg ved siden af hinanden: Hævning i tid og bevægelse under stå.

 

Da han begyndte at blive rigtig god til det med bevægelse under stå, begyndte jeg at røre og pille stille og roligt og hævede kravet. Idag kan han vise tænder, blive skubbet til (ikke som i vælte, men så ville han jo selvsagt heller ikke blive stående, men jeg kan give et rimeligt tryk, så han gynger), få flyttet poter, bliver løbet op i ansigtet af mig med et bøh osv. og han bliver stående :5up: Jeg har gjort meget ud af, at han venner sig til voldsomme ting under denne øvelse, da nogle dommere desværre har nogle sjove idéer :???:

 

Hvor længe ad gangen han kan stå, varierer så, fra sted og omgivelser. Til ringtræning, hjemme og på udstilling er nok der, hvor han kan stå længst. I parken kan han knap nok stå i mere end et par sekunder, for uuuuh, det er der vennerne er :mrgreen: Men der kan han i det hele taget heller ikke noget som helst :genert:

 

Fra skue i lørdags:

Bernermarked%20%2710.JPG

 

Bernermarked%20%2710%20%281%29.JPG

 

Og derudover, så forventes der ikke en flot udstillingsstå fra hverken babyer eller hvalpe. Og synes heller ikke jeg har mødt de store forventninger til Juniorne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh fine billeder :lun: og super gennemgang af jeres øvelser :5up:

 

Jeg kan godt høre det er en længere proces vi skal ud i, godt skuet først er d 26 september :mrgreen: og så er jeg MEGET beroliget over at de ikke stiller så store krav til hvalpene! Vi burde lige kunne nå et par skuer/udstillinger inden han runder de 9 måneder :-D han når kun lige at rykke op i hvalpeklassen en uge før skuet.

 

Jeg tror også vi får lidt en kamp med at vise tænder... han er IKKE glad for det efter han 3 gange på 2 uger var ved dyrlægen for at få undersøgt hovedet :???: til ringtræning kravlede han op på skødet af mig da træneren skulle prøve. Nå godbidder er nok også vejen frem der :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh fine billeder :lun: og super gennemgang af jeres øvelser :5up:

 

Jeg kan godt høre det er en længere proces vi skal ud i, godt skuet først er d 26 september :mrgreen: og så er jeg MEGET beroliget over at de ikke stiller så store krav til hvalpene! Vi burde lige kunne nå et par skuer/udstillinger inden han runder de 9 måneder :-D han når kun lige at rykke op i hvalpeklassen en uge før skuet.

 

Jeg tror også vi får lidt en kamp med at vise tænder... han er IKKE glad for det efter han 3 gange på 2 uger var ved dyrlægen for at få undersøgt hovedet :???: til ringtræning kravlede han op på skødet af mig da træneren skulle prøve. Nå godbidder er nok også vejen frem der :-D

 

Bare start langsomt. Få lov til at røre munden = godbid og så gradvis øge kravene ligesom Rikke gjorde med stå øvelsen. Gør det til en sjov leg og leg den med ham hver gang du ser ham...også der hjemme. Tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed og så et tons Frolick, så kommer det hurtigt.

 

Og så nåede jeg jo slet ikke at hilse ordenligt på Skipper :vinken:. Jeg blev jo udstyret med den der Samojede-hvalp, så jeg havde nok at gøre, idet jeg ikke plejer at rende rundt i ringen, men sød er han, ham Skipper. En rigtig lille godbid :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare start langsomt. Få lov til at røre munden = godbid og så gradvis øge kravene ligesom Rikke gjorde med stå øvelsen. Gør det til en sjov leg og leg den med ham hver gang du ser ham...også der hjemme. Tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed og så et tons Frolick, så kommer det hurtigt.

 

Og så nåede jeg jo slet ikke at hilse ordenligt på Skipper :vinken:. Jeg blev jo udstyret med den der Samojede-hvalp, så jeg havde nok at gøre, idet jeg ikke plejer at rende rundt i ringen, men sød er han, ham Skipper. En rigtig lille godbid :lun:

 

Nå det var dig :mrgreen: jeg var totalt forvirret over alt det nye og med en hund der var træt og lidt på tværs så jeg opfangede ikke så meget. Men jeg havde luret at du nok var herindefra :mrgreen: jamen vi kommer igen på tirsdag regner jeg med så må du hilse alt det du vil

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå det var dig :mrgreen: jeg var totalt forvirret over alt det nye og med en hund der var træt og lidt på tværs så jeg opfangede ikke så meget. Men jeg havde luret at du nok var herindefra :mrgreen: jamen vi kommer igen på tirsdag regner jeg med så må du hilse alt det du vil

 

Cool og jeg regner da heller ikke med, at de smider mig i ringen en gang til. Det er sådan noget min mand beflitter sig med. I mellemtiden snakker jeg en vis person et øre af og nusser vovser. Det må være fair arbejdsfordeling :mrgreen:

 

PS PS PS: Det gik da faktisk rigtig fint med Skipper så vidt jeg nåede at se i kampens hede. Han skal snart blive en dygtig lille mand :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cool og jeg regner da heller ikke med, at de smider mig i ringen en gang til. Det er sådan noget min mand beflitter sig med. I mellemtiden snakker jeg en vis person et øre af og nusser vovser. Det må være fair arbejdsfordeling :mrgreen:

 

PS PS PS: Det gik da faktisk rigtig fint med Skipper så vidt jeg nåede at se i kampens hede. Han skal snart blive en dygtig lille mand :5up:

 

Tark :genert: jeg satser lidt på han har sin fars udstillingsevner, han fik en 4. plads på verdensudstillingen så mon ikke vi kan få bare en good på et skue i billund :mrgreen:

 

men med mit held så tisser skipper sikkert på dommeren eller noget i den dur :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige til det der med at vise bisserne; begynd langsomt og gå stille og roligt frem. I starten kunne jeg kun lige vippe Nelsons læbe lidt, og så fik han godbid. Jeg satte et ord på, så han ved, at nu nærmer jeg mig munden og vil se tænder. Jeg ved ikke om det betyder noget, men jeg kan godt lide tanken om, at han ved, når der bliver sagt 'tænder', så skal vi ind i munden på ham. (Jeg siger fx også altid 'løft' inden jeg løfter ham op på bordet.)

 

/Mette

Redigeret af missmette
havde glemt et 'ikke'
Link til indlæg
Del på andre sites

Bare start langsomt. Få lov til at røre munden = godbid og så gradvis øge kravene ligesom Rikke gjorde med stå øvelsen. Gør det til en sjov leg og leg den med ham hver gang du ser ham...også der hjemme. Tålmodighed, tålmodighed og atter tålmodighed og så et tons Frolick, så kommer det hurtigt.

 

Og så nåede jeg jo slet ikke at hilse ordenligt på Skipper :vinken:. Jeg blev jo udstyret med den der Samojede-hvalp, så jeg havde nok at gøre, idet jeg ikke plejer at rende rundt i ringen, men sød er han, ham Skipper. En rigtig lille godbid :lun:

 

Enig med vise tænder! Trænede det også dagligt med Møffe efter fiaskoen på Bøsøre, hvor han da absolut syntes, at dommerne var nogle åndssvage nogen, sådan at ville se tænder :lol:

 

Tark :genert: jeg satser lidt på han har sin fars udstillingsevner, han fik en 4. plads på verdensudstillingen så mon ikke vi kan få bare en good på et skue i billund :mrgreen:

 

men med mit held så tisser skipper sikkert på dommeren eller noget i den dur :lol:

 

Så længe vi snakker baby og hvalpklasse, så får du enten "ikke lovende" (kan ikke huske, om det er det det hedder), "lovende" eller "særdeles lovende". Og dommerne giver næsten alle sammen alle hvalpe og babyer SL - og en sjælden gang L. Men det betyder ikke særligt meget, for hvalpe er altså bare helst til hest i udseende og kan blive totalt perfekte når de er store :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Årh fine billeder :lun: og super gennemgang af jeres øvelser :5up:

 

Jeg kan godt høre det er en længere proces vi skal ud i, godt skuet først er d 26 september :mrgreen: og så er jeg MEGET beroliget over at de ikke stiller så store krav til hvalpene! Vi burde lige kunne nå et par skuer/udstillinger inden han runder de 9 måneder :-D han når kun lige at rykke op i hvalpeklassen en uge før skuet.

 

Jeg tror også vi får lidt en kamp med at vise tænder... han er IKKE glad for det efter han 3 gange på 2 uger var ved dyrlægen for at få undersøgt hovedet :???: til ringtræning kravlede han op på skødet af mig da træneren skulle prøve. Nå godbidder er nok også vejen frem der :-D

 

Du kan nå at tilmelde til kreds7 skue i Sæby:5up:... der er han jo stadig i babyklasse... så får du prøvet det med.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tark :genert: jeg satser lidt på han har sin fars udstillingsevner, han fik en 4. plads på verdensudstillingen så mon ikke vi kan få bare en good på et skue i billund :mrgreen:

 

men med mit held så tisser skipper sikkert på dommeren eller noget i den dur :lol:

 

Gracie fatter altså heller ikke en meter, når vi træner stå herhjemme. Jeg frygtede virkelig bare hun ville sætt sig hele tiden da vi var til udstilling. Men hun stod jo fint, og det gjorde hun også til ringtræningen. Jeg tror de ved bnår det gælder. Håber så at kommandoen på et eller andet tidspunkt hænger ved.

 

Jeg vil forresten gerne med til skue i Billund, hvis vi skulle finde ud af noget fælleskørsel og deling af benzin.

Ikke flere spontane tilmeldinger om natten til udstillinger. Nu må jeg se og få hovedet lidt med.;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gracie fatter altså heller ikke en meter, når vi træner stå herhjemme. Jeg frygtede virkelig bare hun ville sætt sig hele tiden da vi var til udstilling. Men hun stod jo fint, og det gjorde hun også til ringtræningen. Jeg tror de ved bnår det gælder. Håber så at kommandoen på et eller andet tidspunkt hænger ved.

 

Jeg vil forresten gerne med til skue i Billund, hvis vi skulle finde ud af noget fælleskørsel og deling af benzin.

Ikke flere spontane tilmeldinger om natten til udstillinger. Nu må jeg se og få hovedet lidt med.;-)

 

Super :5up: eneste problem er at min kæreste skal være dommer til et stævne i middelfart den dag (ikke hunde :mrgreen:) det passer vist fint med at vi kan smide ham af om morgenen, men alt afhængig af vores program bliver der måske noget ventetid inden vi kan komme til odense igen...

 

Jeg har ingen anelse om hvornår vi er færdige, det kommer vel an på om Gracie går videre :slem: men mon ikke vi hitter ud af det praktiske :-D vi kan lige snakkes ved om det på mandag der er jo først tilmeldingsfrist d 1...

Link til indlæg
Del på andre sites

Super :5up: eneste problem er at min kæreste skal være dommer til et stævne i middelfart den dag (ikke hunde :mrgreen:) det passer vist fint med at vi kan smide ham af om morgenen, men alt afhængig af vores program bliver der måske noget ventetid inden vi kan komme til odense igen...

 

Jeg har ingen anelse om hvornår vi er færdige, det kommer vel an på om Gracie går videre :slem: men mon ikke vi hitter ud af det praktiske :-D vi kan lige snakkes ved om det på mandag der er jo først tilmeldingsfrist d 1...

 

Altså, hvis det går som sidst, er vi færdige på 5 min.:mrgreen:

Ej, jeg håber hun har fået mere pels til den tid, og lidt mere fylde i kroppen, samt at jeg har fået lært at vise hende ordentlig frem, når hun skal løbe.

 

Men eller er der vel en masse ande skønne hunde vi må få tiden til at gå med at kigge på. Måske er der oven i købet nogle andre der vil snakke hunde med os.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst freya3010
Ja okay så er der ikke langt til sæby det kan jeg godt se :mrgreen: nå min kæreste har nedlagt forbud mod at jeg låner bilen i den weekend så det er udelukket :rolleyes:

 

nå oki.. øv da.... men så ses vi bare i Billund:5up::engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, hvis det går som sidst, er vi færdige på 5 min.:mrgreen:

Ej, jeg håber hun har fået mere pels til den tid, og lidt mere fylde i kroppen, samt at jeg har fået lært at vise hende ordentlig frem, når hun skal løbe.

 

Men eller er der vel en masse ande skønne hunde vi må få tiden til at gå med at kigge på. Måske er der oven i købet nogle andre der vil snakke hunde med os.:mrgreen:

 

Hihi så er der selvfølgelig lidt langt til Billund for 5 minutter :blink: ej hun er så smuk og du bliver så dygtig til at fremvise at det ikke kan gå andet end godt! :5up:

 

Min eneste bekymring er om skipper bliver alt for træt og umulig, men så må jeg jo tage ham med ud i bilen og snuppe en lur mens du nusser hunde :mrgreen: vi ville jo ikke komme tidligere hjem uanset hvad når vi skal have kæresten med fra middelfart...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...