Gæst Dolus Skrevet August 13, 2010 Rapporter Share Skrevet August 13, 2010 Hvornår kan man sådan cirka regne med at en hund kan have adfærd under stimuluskontrol? Det er naturligvis forskelligt fra hund til hund - jeg forventer ikke at min hvalp har noget som helst under stimulus kontrol lige foreløbig - i øjeblikket kæmper vi med at gå fra håndsignal til verbalt signal, hvilket jeg ikke har stort fremskridt med *G*. Anyway, jeg har trænet hunde før, men primært unghunde og voksne hunde, så jeg har ikke rigtig nogen ide om, hvad jeg kan forvente mig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Belis Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, for ved faktisk ikke hvad stimulus-kontrol er, men er meget nysgerrig, og vil rigtig gerne vide hvad det er.. :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Hvad træner I, hvor gammel er hvalpen og hvordan har du grebet skiftet af signal an? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål, for ved faktisk ikke hvad stimulus-kontrol er, men er meget nysgerrig, og vil rigtig gerne vide hvad det er.. :blink: Her: Stimuluskontrol vs. frivillig adfærd hos klikkerhunde er der en artikel om emnet Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Ninjamor Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Hvornår kan man sådan cirka regne med at en hund kan have adfærd under stimuluskontrol? Det er naturligvis forskelligt fra hund til hund - jeg forventer ikke at min hvalp har noget som helst under stimulus kontrol lige foreløbig - i øjeblikket kæmper vi med at gå fra håndsignal til verbalt signal, hvilket jeg ikke har stort fremskridt med *G*. Anyway, jeg har trænet hunde før, men primært unghunde og voksne hunde, så jeg har ikke rigtig nogen ide om, hvad jeg kan forvente mig Der findes heller intet svar på det. Som du selv skriver er hunde individuelle, har individuelt fokus og opfatter (og dermed lærer) i forskelligt tempo. Min erfaring er imidlertid at den fokuserede hvalp lynhurtigt lærer og at man ret hurtigt kan opnå stimulus kontrol. Ofte øver man på et bestemt niveau for længe og giver derved hvalpen vane for at en given adfærd kun kan se X ud og dermed låser man den fast i denne adfærd. Når hvalpen 8 af 10 gange prompte udfører adfærden ved hjælpestimuli f.eks. håndtegn er tiden inde til at gå videre til det ukendte signal Hvis du har givet det ukendte signal (verbalt signal) umiddelbart før du gav det kendte signal (håndtegnet) burde hvalpen efter få gange have taget det verbale signal til sig som tegn for den givne adfærd. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Dolus Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Hvad træner I, hvor gammel er hvalpen og hvordan har du grebet skiftet af signal an? Vi træner dæk i øjeblikket. Hvalpen er 13 uger. Vi har grebet det an ved at give det verbale signal (jeg er forsigtig med ikke at starte håndsignalet samtidig med at jeg giver det verbale signal), derefter give signalet som hunden kender så den dækker og så selvf. forstærke når adfærden udføres Jeg har trænet adfærden før uden problemer på andre (ældre) hunde, hvor det ikke har givet anledning til kvaler, men det kan jo være jeg er nødt til at blive kreativ snart Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
guanomo Besvaret August 13, 2010 Rapporter Share Besvaret August 13, 2010 Vi træner dæk i øjeblikket. Hvalpen er 13 uger. Vi har grebet det an ved at give det verbale signal (jeg er forsigtig med ikke at starte håndsignalet samtidig med at jeg giver det verbale signal), derefter give signalet som hunden kender så den dækker og så selvf. forstærke når adfærden udføres Jeg har trænet adfærden før uden problemer på andre (ældre) hunde, hvor det ikke har givet anledning til kvaler, men det kan jo være jeg er nødt til at blive kreativ snart der skal mange gentagelse til jo den hører bare en ordlyd og ikke ordet "dæk" jeg gjorde og gør stadigvæk, giver signaler samtidig så hunden kan kæde dem sammen. aner ikke hvad stimulus kontrol er men tag det roligt, verden er stadigvæk nyt for sådan en bette og alle de nye indtryk og socialering skal den også have "ædt" og bearbejdet og plads til at rumme i hovedet.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Det kommer helt og holdent an på hvalpen. Nogle hvalpe er enormt fokuserede og koncentrerede - andre kræver lidt mere tid og træning. Jeg har en del øvelser på plads og god stimuluskontrol - min hvalp er 5 måneder. Jeg forventer så at der kommer en periode inden alt for længe hvor kravene til hvilke forstyrrelser han kan kapere sænkes markant. Altså når han bliver kønsmoden. Det handler om korte intervaller med koncentreret træning. Og så handler det om hele tiden at hæve niveauet. "Raise the bar". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Splinten, mor og mig Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Vi træner dæk i øjeblikket. Hvalpen er 13 uger. Vi har grebet det an ved at give det verbale signal (jeg er forsigtig med ikke at starte håndsignalet samtidig med at jeg giver det verbale signal), derefter give signalet som hunden kender så den dækker og så selvf. forstærke når adfærden udføres Jeg har trænet adfærden før uden problemer på andre (ældre) hunde, hvor det ikke har givet anledning til kvaler, men det kan jo være jeg er nødt til at blive kreativ snart Har du givet hvalpen lidt tid til at reagere på det verbale signal? Start en træningssession med at forstærke dæk på håndsignal (evt. som frivillig tilbudt adfærd), så verbalt signal fulgt af håndsignal. Efter et par gode forsøg giver du verbalt signal og venter et par sekunder - giv hvalpen tid til at at få brikkerne til at ramle sammen. Sker der ikke noget, giver du bare håndsignal som normalt og prøv så igen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret August 16, 2010 Rapporter Share Besvaret August 16, 2010 Har du givet hvalpen lidt tid til at reagere på det verbale signal? Start en træningssession med at forstærke dæk på håndsignal (evt. som frivillig tilbudt adfærd), så verbalt signal fulgt af håndsignal. Efter et par gode forsøg giver du verbalt signal og venter et par sekunder - giv hvalpen tid til at at få brikkerne til at ramle sammen. Sker der ikke noget, giver du bare håndsignal som normalt og prøv så igen. Netop - de skal altså lige have et øjeblik til at tænke sig om. Nogle gange kan man næsten høre at det knager og så pludselig falder 10-øren! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts