Gæst PMM Skrevet August 18, 2010 Rapporter Share Skrevet August 18, 2010 Hejsa! Nogen herinde som har erfaring med at indlære knæk på sporet med klikker :hmm:? Jeg vil gerne have noget mere præcision på min hunds knæk. Hun kan sagtens søge næste ben op hvis hun går over knækket - og gør det også, men vil jo gerne at hun tager knækket præcist så hun ikke går over. Jeg har haft rigtig gode erfaringer med at bruge klikker i alle andre henseender, men kan ikke lige se hvordan jeg skal få belønnet, uden at "hive" hende af sporet for at belønne. Det skulle jo nødig blive sådan at når hun går knækspor så forventer hun belønning efter hvert knæk . Håber der er nogle kyndige klikkerbrugere som kan hjælpe her . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 Jeg bruger min klikker til rigtig mange ting, men aldrig i forbindelse med spor/sweiss , så "lytter" lige med her på sidelinien. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Trine Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 Hmm jeg har aldrig brugt / hørt om brug af klikker på knæk. Personligt ville jeg nok gå lidt tilbage og begynde at ligger godbidder i kækket og så langsomt tappe dem ned. Hunden går jo ikke dybt nok når den går over knækket. ( efter min mening ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PMM Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 Jeg har heller ikke kunnet finde noget som helst om det på nettet, så der er nok ikke mange der bruger det. Er meget facineret af klikkeren, så tænkte at dette måtte den da også kunne bruges til. Syntes faktisk hun søger ret dybt, og der er heller ikke nogle problemer ved genstandene - dem kaster hun sig nærmest ned ved når de ligger på sporet (det er sjovt nok indlært med klikker ) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 teoretisk vil det kunne gøres ved at du klikker for knæk lige når hunden knækker rigtigt og så belønner i knækket, dvs du går meget tæt lige bag hunde i indlæring, når hunden når knækket og lige der hvor den vender snuden den rigtige vej, altså før den går rundt men lige når snuden er i knækket med retning den rigtige vej, så klikker du, går hurtigt op og belønner i kækket. Det kræver at du når op før hunden vender sig mod dig, jeg bruger lidt det samme i spring, klikker når hunden eer på vej til at springe og løber om på den anden side og belønner, dvs hunden får klik = det er nu det er rigtigt men belønning efter spring. Dvs. belønning i øvelden. Samme med dæk klik for bevægelesen ned og belønning mellem forbenene når hunden er nede, dvs der er ingen fidus i at rejse sig for belønningen kommer nede, ved spor, der er ingen fidus i at vende sig mod fører for belønning kommer efter knæk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst teflonhat Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 Er der tale om ID-spor eller vildtspor? Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor man skulle bruge klikkeren, når man kan skrue ned for kriteriet og indlære knækket... Men det er da muligt, det er smart. /teflonhat Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 Er der tale om ID-spor eller vildtspor? Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor man skulle bruge klikkeren, når man kan skrue ned for kriteriet og indlære knækket... Men det er da muligt, det er smart. /teflonhat ikke forstået???? Hvad mener du med at skrue ned for kriteriet??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst teflonhat Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 Jeg mener, at hvis hunden ikke udfører øvelsen, som den skal, må man (du, jeg, den der træner) jo gå tilbage i øvelsen og indlære det, der SKAL være korrekt, før man går videre. Dvs. der skal trænes knæk her, der og alle vegne, før I arbejder videre med andre ting. Det er i hvert fald min måde at bygge træning op, men jeg har så heller ikke noget problem med, at hunden ikke må gå af sporet - bare jeg (og dommeren!) kan se, den er på. Min venindes lab går aldrig mere end 20 cm fra sporet, hvilket er flot, men hun er også den eneste, jeg kender, der kan dét. Alle andre skal lige lidt ud til siderne og lure, hvilken vej de skal, og jeg synes både, det er ok og selvstændigt arbejde. Men hver sin smag. /teflonhat Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 18, 2010 Rapporter Share Besvaret August 18, 2010 Jeg mener, at hvis hunden ikke udfører øvelsen, som den skal, må man (du, jeg, den der træner) jo gå tilbage i øvelsen og indlære det, der SKAL være korrekt, før man går videre. Dvs. der skal trænes knæk her, der og alle vegne, før I arbejder videre med andre ting. Det er i hvert fald min måde at bygge træning op, men jeg har så heller ikke noget problem med, at hunden ikke må gå af sporet - bare jeg (og dommeren!) kan se, den er på. Min venindes lab går aldrig mere end 20 cm fra sporet, hvilket er flot, men hun er også den eneste, jeg kender, der kan dét. Alle andre skal lige lidt ud til siderne og lure, hvilken vej de skal, og jeg synes både, det er ok og selvstændigt arbejde. Men hver sin smag. /teflonhat i "mit" program må hunden ikke gå af sporet, den skal følge knækket hele vejen, det er ikke kun det at gå sporet men lige så meget måden sporet gås på At gå tilbage i øvelsen er sikkert også det trådstarter vil, det er nok mere en metode til at lære hunden hvad det er man vil have den til, at det ikke bare er at lede og finde, men i højere grad at følge. Så det er såmen ikke så meget et spørgsmål om smag, mere et spørgsmål af hvilket program man går:) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PMM Besvaret August 19, 2010 Rapporter Share Besvaret August 19, 2010 Er der tale om ID-spor eller vildtspor? Jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor man skulle bruge klikkeren, når man kan skrue ned for kriteriet og indlære knækket... Men det er da muligt, det er smart. /teflonhat Der er tale om et DCH-spor, altså et ID-spor på menneskefært. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PMM Besvaret August 19, 2010 Rapporter Share Besvaret August 19, 2010 Jeg mener, at hvis hunden ikke udfører øvelsen, som den skal, må man (du, jeg, den der træner) jo gå tilbage i øvelsen og indlære det, der SKAL være korrekt, før man går videre. Dvs. der skal trænes knæk her, der og alle vegne, før I arbejder videre med andre ting. Det er i hvert fald min måde at bygge træning op, men jeg har så heller ikke noget problem med, at hunden ikke må gå af sporet - bare jeg (og dommeren!) kan se, den er på. Min venindes lab går aldrig mere end 20 cm fra sporet, hvilket er flot, men hun er også den eneste, jeg kender, der kan dét. Alle andre skal lige lidt ud til siderne og lure, hvilken vej de skal, og jeg synes både, det er ok og selvstændigt arbejde. Men hver sin smag. /teflonhat Det er heller ikke fordi hun ikke må gå over som sådan, men jeg bliver i konkurrencer i DCH trukket for "rundering" i knækket hvis min hund gå meget oger knækket og decideret "søger" næste ben op. Derfor vil jeg gerne have mere koncentration i knækkene og mere præcision på. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PMM Besvaret August 19, 2010 Rapporter Share Besvaret August 19, 2010 Mange tak for jeres respons på denne tråd Håber der kommer mange flere forslag og gode ideer :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PMM Besvaret August 19, 2010 Rapporter Share Besvaret August 19, 2010 teoretisk vil det kunne gøres ved at du klikker for knæk lige når hunden knækker rigtigt og så belønner i knækket, dvs du går meget tæt lige bag hunde i indlæring, når hunden når knækket og lige der hvor den vender snuden den rigtige vej, altså før den går rundt men lige når snuden er i knækket med retning den rigtige vej, så klikker du, går hurtigt op og belønner i kækket.Det kræver at du når op før hunden vender sig mod dig, jeg bruger lidt det samme i spring, klikker når hunden eer på vej til at springe og løber om på den anden side og belønner, dvs hunden får klik = det er nu det er rigtigt men belønning efter spring. Dvs. belønning i øvelden. Samme med dæk klik for bevægelesen ned og belønning mellem forbenene når hunden er nede, dvs der er ingen fidus i at rejse sig for belønningen kommer nede, ved spor, der er ingen fidus i at vende sig mod fører for belønning kommer efter knæk. Men vil du så lave små knækspor så der ikke er mere spor end lige præcis knækket, for hvis jeg klikker i knækket og der ligger enddnu et helt ben af sporet, så vil jeg frygte lidt at min hund vil blive forvirret over om hun skal fortsætte sporet eller om hun skal stoppe op og afvente belønning?! Ved godt det lyder dumt, men er bare meget i tvivl om hvordan jeg lige skal belønne hende og tilrettelægge sporet for hende . Sådan som du har skrevet har jeg også forestillet mig det, men igen, så ved jeg ikke lige hvordan jeg skal tilrettelægge det med spor og belønning :hmm:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst teflonhat Besvaret August 19, 2010 Rapporter Share Besvaret August 19, 2010 Yes. Det var også derfor, jeg spurgte, hvilken type spor det er. Jeg går selv vildtspor og har, beklageligvis/endnu ikke, erfaring med fært af mennesker. Men kunne man skrue sporet sammen så hunden ikke KAN gå ved siden af? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret August 19, 2010 Rapporter Share Besvaret August 19, 2010 Men vil du så lave små knækspor så der ikke er mere spor end lige præcis knækket, for hvis jeg klikker i knækket og der ligger enddnu et helt ben af sporet, så vil jeg frygte lidt at min hund vil blive forvirret over om hun skal fortsætte sporet eller om hun skal stoppe op og afvente belønning?! Ved godt det lyder dumt, men er bare meget i tvivl om hvordan jeg lige skal belønne hende og tilrettelægge sporet for hende .Sådan som du har skrevet har jeg også forestillet mig det, men igen, så ved jeg ikke lige hvordan jeg skal tilrettelægge det med spor og belønning :hmm:. det skulle nu ikke være noget problem, du belønner og sætter hunden igang igen med din sædvanlige kommando, hos mig er det søg spor:-D Det kan mine hunde i altfald nemt finde ud af. Jeg belønner jo også ved genstande fx. når hunden markerer går jeg op tager genstanden og belønner hvorefter jeg sætter hunden igang igen:5up: Når det er knæk du træner så lav en masse knæk, dvs lav fx et ben på 50 skridt, så knæk fortsæt med 20 skridt så knæk så fx 30 skridt og knæk, lad være med at lade afstanden mellem knækene være den samme og skift mellem højre og venstre knæk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst PMM Besvaret August 19, 2010 Rapporter Share Besvaret August 19, 2010 det skulle nu ikke være noget problem, du belønner og sætter hunden igang igen med din sædvanlige kommando, hos mig er det søg spor:-DDet kan mine hunde i altfald nemt finde ud af. Jeg belønner jo også ved genstande fx. når hunden markerer går jeg op tager genstanden og belønner hvorefter jeg sætter hunden igang igen:5up: Når det er knæk du træner så lav en masse knæk, dvs lav fx et ben på 50 skridt, så knæk fortsæt med 20 skridt så knæk så fx 30 skridt og knæk, lad være med at lade afstanden mellem knækene være den samme og skift mellem højre og venstre knæk. Ok - tror jeg vil forsøge mig i dag. Hvis vejret holder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts