Hop til indhold

Gå ved siden af en - med kontakt ;)


Gæst hundefreak
 Share

Recommended Posts

Gæst hundefreak

Guten Tag (:

 

Hej alle sammen,

 

I går var jeg til hvalpe træningen, og de skulle gå ved siden af ejeren, og kigge på en, ja, da min hund ikke synes at godbidder er gud, så rendte han over til en vandpyt, ja, blev nødt til at hente ham, men han vidste godt hvorfor jeg kom, så han tog lidt afstand :stupid:. Nå men okay, det er også første gand, min hund er ikke en robot.:lun:

 

Men ja, jeg ved ikke hvordan jeg skal træne med ham herhjemme...

& nogle der kender nogle gode kontakt øvelser?

 

altså han skal gå ved siden af mig og kigge på mig imens, (uden snor)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du at det afhænger af hunden? :vedikke:

 

Hvis din hund ikke er en klisterhund (med lidt separationsangst), så tror jeg ikke det går helt så let som det gør med Petrine....

 

Kan du slet ikke få kontakt? Findes der slet ingen ordentlige godbidder? Vores udmærkede træner sagde noget med, at hvis ikke vi havde ordentlige godbidder med, så kunne hun slet ikke undervise os (hvad med legetøj istedet for godbidder?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg ikke huske hvor gammel din hvalp er, men hvis den stadig er rigtig hvalp og i går på hvalpehold, så syntes jeg ærlig talt at det er alt for tidligt at forlange så meget ham...

 

Men du kan forsøge at belønne med legetøj i stedet for godbidder, mange hvalpe vil syntes bedre om denne belønning.

 

Mit forslag til træning af kontakt:

 

De næste to-tre dage har du altid lommerne fyldt med godbidder, og hver gang din hvalp tilfældigvis kigger på dig, så skynder du dig at rose og belønne. Du skal både belønne inde i stuen, ude i haven, og på gåturerne. Sørg for at de hvalp finder ud af at øjenkontakt med dig virkelig kan betale sig, og du kan selvfølgelig også bruge legetøj som belønning her, men du kan ikke bruge det hver gang, for så bliver din hvalp alt for træt :-D

 

Og herefter begynder du at gå baglæns imens din hvalp følger efter dig, og her belønner du først for et skridt, så to skridt, så tre skridt, osv... Når hvalpen kan følge dig ca. 20 skridt, så begynder du også at kræve at den skal kigge op på dig før du belønner, og her starter du så forfra med at den skal kigge på dig et skridt, så to skridt, osv...

 

Når I kan gå 20 skridt baglæns med øjenkontakt, så ville jeg begynde at forsøge at vende mig lidt om, så I stille og roligt kommer til at gå forlæns igen, og husk at nu bliver det lidt svært igen, så nu skal du igen til at belønne oftere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst hundefreak
Nu kan jeg ikke huske hvor gammel din hvalp er, men hvis den stadig er rigtig hvalp og i går på hvalpehold, så syntes jeg ærlig talt at det er alt for tidligt at forlange så meget ham...

 

Men du kan forsøge at belønne med legetøj i stedet for godbidder, mange hvalpe vil syntes bedre om denne belønning.

 

Mit forslag til træning af kontakt:

 

De næste to-tre dage har du altid lommerne fyldt med godbidder, og hver gang din hvalp tilfældigvis kigger på dig, så skynder du dig at rose og belønne. Du skal både belønne inde i stuen, ude i haven, og på gåturerne. Sørg for at de hvalp finder ud af at øjenkontakt med dig virkelig kan betale sig, og du kan selvfølgelig også bruge legetøj som belønning her, men du kan ikke bruge det hver gang, for så bliver din hvalp alt for træt :-D

 

Og herefter begynder du at gå baglæns imens din hvalp følger efter dig, og her belønner du først for et skridt, så to skridt, så tre skridt, osv... Når hvalpen kan følge dig ca. 20 skridt, så begynder du også at kræve at den skal kigge op på dig før du belønner, og her starter du så forfra med at den skal kigge på dig et skridt, så to skridt, osv...

 

Når I kan gå 20 skridt baglæns med øjenkontakt, så ville jeg begynde at forsøge at vende mig lidt om, så I stille og roligt kommer til at gå forlæns igen, og husk at nu bliver det lidt svært igen, så nu skal du igen til at belønne oftere.

 

Han er snart 5 mdr. ;)

 

Ja, jeg synes også at træneren forlanger meget. Men det er sådan at hunden skal følge med en når man går ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg også bruger legetøj, skal jeg så bare lege lidt ruskeleg med ham eller også kaste legetøjet? :oops::oops:

 

Hvis han har lært at komme tilbage med legetøjet, så kan du godt kaste det, men hvis han bare stikker af med det, så syntes jeg bare du skal nøjes med at lidt ruskeleg. Du skal ikke lege i evigheder, bare et par sekunder, og så skynder du dig at gemme den væk igen, da du jo forhåbentlig skal belønne igen om et halvt minuts tid :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

så rusker jeg bare, fordi han er spidshund og min træner sagde at de ikke var gode til appotere ;) - men det er også okay :]

 

Det stykke legetøj du vælger at belønne med, det ville jeg ikke have liggende fremme til hverdag, det skal kun i brug når I træner, så det er rigtig spændende når I træner. Vælg hans yndlingslegetøj, så belønningen er så stor som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du nu ser det fra din hvalps synspunkt... er du så mere interessant end vandpytten?

 

Hvis ikke, så har du løsningen på dine problemer lige der :-D

 

Først skal du have sikret dig at hunden forstår at det kan betale sig at give kontakt. Uden kontakt kan du ikke træne noget som helst... det ville være det samme som at prøve at få mig til at lytte til dig, mens jeg holdt mig for ørerne og råbte...

 

Når du skal gå frit følge, hvor hvalpen skal give dig kontakt, så kan det være en fordel at gå i et rask tempo til en start ;-) ... og så brug dig selv. Der er jo ingen der gider følges med en der er kedelig... vær spændende i dit kropssprog, brug din stemme til at opmuntre ham og beløn KONSTANT i starten...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du nu ser det fra din hvalps synspunkt... er du så mere interessant end vandpytten?

 

Hvis ikke, så har du løsningen på dine problemer lige der :-D

 

Først skal du have sikret dig at hunden forstår at det kan betale sig at give kontakt. Uden kontakt kan du ikke træne noget som helst... det ville være det samme som at prøve at få mig til at lytte til dig, mens jeg holdt mig for ørerne og råbte...

 

Når du skal gå frit følge, hvor hvalpen skal give dig kontakt, så kan det være en fordel at gå i et rask tempo til en start ;-) ... og så brug dig selv. Der er jo ingen der gider følges med en der er kedelig... vær spændende i dit kropssprog, brug din stemme til at opmuntre ham og beløn KONSTANT i starten...

 

Nemlig - du skal være det mest interessante for din hvalp.

 

I stedet for bare at gå frem og tilbage, så snak med hunden, lav nogle interessante bevægelser (glem alt om hvad andre måtte tænke ;-)) . Prøv evt. også at lave nogle drejninger og sving, så det ikke bare er kedeligt lige ud.

 

Hvis du kan finde en godbid, som hunden godt vil have, kan du også prøve at putte en i munden, som du så kan spytte ned til hunden, når den kigger på dig.

 

I starten skal hunden belønnes så snart den kigger på dig - med godbid og ros.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det her bare min personlige holdning, så tag det ikke ilde op :oops:

 

Men jeg HADER simpelthen den der med "så er du ikke spændende nok...", det stiller usandsynligt store krav til hundeføreren, og du kan altså ikke altid være det mest spændende i hele universet for din hund, det er altså svært at konkurrere med andre hvalpe og et nyt spændende sted, og det er så her at øvelse kommer ind...

 

Jo bedre hunden kan øvelsen inden den overhovedet havner på træningspladsen, jo lettere er det at motivere den til at udføre øvelsen (generalisering), i det at den har lært at denne øvelse er rigtig sjov og indbringende, og dermed er det meget lettere for den at ignorere forstyrrelser. På denne måde gør man øvelsen (ikke hundeføreren) mere spændende end omgivelserne, simpelthen fordi at hunden har lært, at det er sjovere at udføre øvelsen, fordi at den har haft succes med en million gange.

 

Endnu engang, undskyld mit sure opstød, men jeg hader virkelig den der, jeg har selv stået grædefærdig på en træningsbane med en hund der overhovedet ikke ænsede mig, og hvor folk blev ved med at sige, "du skal bare være mere spændende", men nogen gange er det altså lige meget om man hopper på tungen alt imens man synger "højt for træet grønne top", nogen gange er det altså kun gentagelser og øvelse der kan få hunden til at fokuserer når der er mange forstyrrelser.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...