Hop til indhold

Hjælp min hund er syg!!!


Gæst dihebron
 Share

Recommended Posts

Gæst dihebron

Hej! Jeg er lige tilmeldt Hunde forum. Jeg har en blanding mellem schâfer, snauxer, labrodor og hønsehund - en helt speciel dejlig hund!

Hun er 8 år og har altid været sund og rask. Men blev for 1 år siden opereret i det ene korsbånd i knæet og i år i det andet. Siden operationen i år har hun ikke været helt i top - gik langsomt osv. Det er nu godt 2 mdr siden. Nu er hun begyndt at bløde lidt (blødte samme tid for 1 år siden) - men hun vil ikke have jeg rører ved hendes mave osv for at massere evt smerte - det plejer hun at nyde - hun vil helst sidde helt stille - og bare have ro - drikker meget går ikke ret gerne - spiser meget lidt - og har svært ved at tage trapperne ned og op for at tisse. jeg har nu læst om blærebetændelse, men det ser ud som om hun så skulle være frisk og have sin alm. appetit - hun virker træt-tung bagi-det ene øje er til tider helt lukket i når hun sidder - vil bare sidde! Hvad kan der være i vejen med min hund??? Jeg skal selvfølgelig til dyrlæge i morgen tidlig - men jeg er meget nervøs - skal jeg gøre noget? Jeg håber nogen kan hjælpe mig! Hilsen Helle.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst dihebron

Hej. Min søde Dina havde livmoderbetændelse!! Hun fik den fjernet - og er nu igen i go form. Dog skal jeg gå til noget motion/træning når vi får flyttet - det vil gøre hende godt. For risikoen for at hun ville tage på - kan jeg tydeligt se - hun skal igen af med ca. 5 kg - og det er vigtigt - også af hensyn til hendes ben.

Ved du hvor det ville være en god ide at gå til træning med en ældre dame på 9.5år?

På forhånd tak - og rart at høre nogen er interesseret i at høre om forløbet!

Venligst Helle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det tænkte jeg nok da jeg læste din beskrivelse. Godt at operationen forløb uden komplikationer, for man hører jo om at livmoderen kan springe under en operation.

 

Med hendes korsbåndsskade er det jo vigtigt at du ikke overbelaster benet. Hvis du bor i nærheden af en dyrlægeklinik, der har waterwalk (et løbebånd i et badekar, så at sige) så er det helt klart den bedste motion du kan give hende. Også for at træne musklerne op.

 

Jeg vil desuden råde dig til at ændre i hendes kost, f.eks give hende kogte grøntsager i hendes foder. Hvad fodrer du på?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Hej. Min søde Dina havde livmoderbetændelse!! Hun fik den fjernet - og er nu igen i go form. Dog skal jeg gå til noget motion/træning når vi får flyttet - det vil gøre hende godt. For risikoen for at hun ville tage på - kan jeg tydeligt se - hun skal igen af med ca. 5 kg - og det er vigtigt - også af hensyn til hendes ben.

Ved du hvor det ville være en god ide at gå til træning med en ældre dame på 9.5år?

På forhånd tak - og rart at høre nogen er interesseret i at høre om forløbet!

Venligst Helle.

 

Dejligt at høre det går bedre med din hund.

 

Jeg vil lige fortælle og advare en anelse...

Min hund har gennemgået en lignende operation (knæet) og blev anbefalet svømning og waterwalk. Dette havde jeg desværre ikke mulighed for, hvilket jeg var rigtig ked af.

 

Efter et stykke tid tog jeg ham til kiropraktortjek (har brugt kiro i mange år) og kiropraktoren fortalte, at hun personligt var meget tilfreds med at jeg ikke havde fået genoptrænet vovse efter ortopæddyrlægens foreskrifter!!??

 

Simpelthen fordi hun har oplevet mange opererede hunde blive superstærke i det opererede ben på bekostning af de andre tre ben, som jo har været under stor belastning pga hundes aflastning af det syge ben. Så det syge ben bliver flot men resten af hundens krop falder hen.

 

Her kan kiroraktik hjælpe kroppen så overbelatsninger bliver afhjulpet.

 

Min nuværende dyrlæge siger endvidere, at svømmetræning/waterwalk kun skal være ganske få minutter. F.eks. må min hund, nu et år efter operationen kun svømme 2 - 4 minutter højst 2 gange om ugen.

Når han er totalt på toppen fysisk bør han højst svømme 15 minutter 1 x ugen.

 

Dette skriver jeg, fordi svømning og waterwalk er blevet en eftertragtet genoptrænings/motionsform og man lejer f.eks. en svømmehal ½ time og kan derfor nemt forledes til at synes, man skal have "noget for pengene", og lader hunden svømme for lang tid.

For lang tid nedbryder i stedet for at opbygge, fordi hunden kører på udmattelsens rand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hej. Min søde Dina havde livmoderbetændelse!! Hun fik den fjernet - og er nu igen i go form. Dog skal jeg gå til noget motion/træning når vi får flyttet - det vil gøre hende godt. For risikoen for at hun ville tage på - kan jeg tydeligt se - hun skal igen af med ca. 5 kg - og det er vigtigt - også af hensyn til hendes ben.

Ved du hvor det ville være en god ide at gå til træning med en ældre dame på 9.5år?

På forhånd tak - og rart at høre nogen er interesseret i at høre om forløbet!

Venligst Helle.

Dejligt hun er kommet sig fint :)

 

Ja, nu spørger de andre også, men hvor skal i bo og hvad fodrer du med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhaja... Den livmoderbetændelse er noget værre noget... Og den rammer RIGTIG mange gamle tæver, noget med 50% af de usteriliserede..

Silke bliver steriliseret til januar 08. Jeg har hele tiden sagt, at hun skal steriliseres inden hun kommer i risikogruppen (tæver over 7 år).. Hun fylder 6 til april. Og hun har haft øreproblemer i forbindelse med de sidste løbetider.... Så NU skal det være...

 

Den bedste træning for Dina vil sikkert være moderat svømning. Hun er jo en ældre dame. Hvis hun ikke er vant til at svømme, så skal du starte langsomt. Waterwalk er sikkert osse en god ide.. Det må komme an på, hvad der er i nærheden..

Jeg har haft en berner sennen hanhund, der gik til svømning en gang om ugen fra han var 4 mdr. til han var 3½ år. I starten KUNNE han slet ikke svømme. Men i løbet af et halvt års tid blev han helt vild med det. Og han klarede fint en halv times svømning en gang om ugen.

Men han var jo også ung og sund. En ældre dame med dårligt ben skal selvfølgelig ikke overtrænes.

Måske kan I slå jer sammen med en anden hund, så I kan dele en svømmetid. Det er da værd at snakke med svømmehallen om.. -

-Min Ramses brugte nu al sin tid. Meget af tiden gik bare med at komme I bassinet. Og OP igen.. --Og så drak vi kaffe og spiste grissehale bagefter mens vi ventede på bussen... :D

2196_971223__0954_vest_p_a_1.jpg

 

Han SER noget betænkelig ud, den lille Ramses, men han kom til at elske svømningen henad vejen.

Og han fik nogle virkelig flotte ben og hofter som voksen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...