Hop til indhold

Pludselig utryg ved at være alene hjemme.


Jane
 Share

Recommended Posts

Victor er begyndt at gø og hyle, når vi ikke er hjemme. Og jeg ved ikke hvorfor.

 

Jeg har ikke regnet ud hvorfor. Men måske nogle af jer kan komme med et godt bud.

 

Victor er meget morsyg og det er ikke blevet mindre den sidste tid. Jeg syntes jo ikke, at jeg har gjort noget for at det og mine hunde bliver ikke pakket ind i vat. Men efterhånden er jeg den eneste der kan gå tur med ham, når jeg er hjemme. Er jeg på arbejde har Peter ingen problemer med at få ham med. Jeg er lidt træt af at jeg er tvunget til, at det er mig der skal gå alle turene, når jeg er hjemme. Det har aLtid Været Peter, der gik aftenturene, men er jeg hjemme, så er det næsten umulig, for Peter at få Victor med og så er det ofte mig der har gået turen.

 

Det er mine hunde og mig der står med hovedansvaret for pasningen. Så selvfølgelig er det mig han er mest bundet til.

 

Jeg ser også at han er begyndt at blive mere nervøs, når vi møder andre hunde. Dette skyldes måske et overfald aqf en anden hund tidligere på året. Dengang var han ikke mærket af det og kort tid efter legede han videre med nogle andre hunde. Jeg tænker om jeg har overset noget og om at det ligesom kan sætte sig som en form for usikkerhed noget tid efter overfaldet. Han blev den anden dag, sat på plads af hans hundeveninde, som var i løbetid og der kunne jeg tydelig se, at han var meget påvirket. Han blev bange for hende og var nedtrykt og usikker.

 

Problemerne er kommet inden for den sidste månedstid og inden for den tid, har vi ikke oplevet noget, som jeg syntes kan give problemerne. Derfor går jeg tilbage og ser om der kan være noget, som er sket og nu udløser det.

 

Men jeg tror at hans adfærd og hans utryg ved at være alene hjemme, kan stamme fra en oplevelse, som den med overfaldet. Men mest tror jeg, at han har hørt eller oplevet noget, der har gjort ham usikker på et tidspunkt, hvor han har været alene hjemme.

 

Men hvordan giver jeg min hund, hans selvtillid og hans selvværd tilbage?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie

Vi havde en meget usikker hund engang og og for at booste hans selvtillid trænede vi med ham, simpelthen startede vi med at lave meget nemme øvelser som fx trække lege med torv og så lade ham vinde, og så en masse ros. Og til sidst blev øvelserne sværre og sværre; på et tidspunkt trænede vi spring med ham. Og den måde at gøre det på hjalp rigtig meget på hans usikkerhed også den usikkerhed han havde blandt andre hunde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde en meget usikker hund engang og og for at booste hans selvtillid trænede vi med ham, simpelthen startede vi med at lave meget nemme øvelser som fx trække lege med torv og så lade ham vinde, og så en masse ros. Og til sidst blev øvelserne sværre og sværre; på et tidspunkt trænede vi spring med ham. Og den måde at gøre det på hjalp rigtig meget på hans usikkerhed også den usikkerhed han havde blandt andre hunde :-D

 

Det er også i den retning jeg tænker, at give ham nogle øvelser, hvor vi er sikker på succes. Derfor har jeg også trænet det jeg ved, at han kan og på den måde givet ham succesoplevelser. Jeg har også givet ham nogle nemme ballanceøvelser, som også har været nogle han kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det lyder da til at hans selvtillid og selvstændighed er faldet lidt, så der skal arbejdes med selvstændighedsøvelser og få boostet hans selvtillid.

 

MHT alene-hjemme ville jeg hurtigst muligt starte forfra - ingen chancer med lige at prøve en gang til alene i fx 5 timer.

 

Ja og vidste jeg bare hvorfor hans selvtillid og selvstændig hed er faldet. Men jeg har nogle bud, når jeg tænker mig om. Men ved ikke om de holder vand.

 

Overfaldet af hund tidligere på året.

 

Jeg har været stresset pga. af både nogle omstændigheder på jobbet og problemer på hjemmefronten.

 

Vi har boet i sommerhuset en del af sommeren. Ved ikke om det kan have noget at sige. Men der har han været alene hjemme. Hvilket aldrig før har været et problem. Men måske set i bakspejlet, når man tænker på de to andre eksempler.

 

Den her er måske lidt langt ude, men jeg nævner den alligevel. Et spring ud fra en lodret skrænt, hvor han måtte løbe et stykke inden terrænnet blev så lavt, at han kunne komme op til mig. Stedet hvor han sprang ned, var for høj og stejl til, at han kunne komme op og jegg kunne komme ned.

 

Angående hans alene hjemme, så er jeg godt klar over, at det er forfra med alene hjemme træning. Men kan jeg få givet ham hans selvtillid og selvværd tilbage, tror jeg hurtig det vil komme. Han har ellers altid været stærk psykisk. Men noget har væltet ham i den retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er han?

 

Kunne du starte forfra med alenehjemmetræning?

Jeg ville nok kontakte en adfærdsterapeut og spørge om råd, det koster ikke noget:-D

 

Han har fødselsdag på tirsdag og der bliver han 2 år.

 

Ja heldigvis har jeg mulighed for at starte forfra med alenehjemmetræning.

 

Jeg har selv tænkt på en adfærdsterapeut. For at få nogle redskaber, som jeg kan bruge til, at give ham hans selvværd ogg selvtillid tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal lige huske, at han jo nok er i den psykiske modningsfase - det kan godt være en stor del af hvorfor han opfører sig anderledes.

 

Jeg ville ikke tage alle gåturene når du skriver, at det virker som om han er så knyttet kun til dig. Jeg tror jeg ville være "hård" og tvinge ham på tur med manden - men sørge for, at de 2 så lavede en helt masse ekstra sjovt, med gode guffer og en masse kys og klap.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kattiie
Det er også i den retning jeg tænker, at give ham nogle øvelser, hvor vi er sikker på succes. Derfor har jeg også trænet det jeg ved, at han kan og på den måde givet ham succesoplevelser. Jeg har også givet ham nogle nemme ballanceøvelser, som også har været nogle han kan.

 

 

Min erfaring er i hvert fald at det hjælper :) Og Vi kunne se det på ham allerede første gang han havde klaret en lidt sværere øvelse; man kunne bare se på hans øjne og hans krop hvor stolt han var:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I går var vi til fest. Jeg havde inden allieret mig med naboen og aftalen var, at nabokonen ville gå om til hundene hvis Victor blev ked af det. Men de hørte ikke en lyd fra ham. Nabokonen gik en tur med dem og legede med dem i haven. Victor vil nemlig godt med, når jeg ikke er hjemme. Så jeg håber, at det er en overstået kapitel med Victors gøen og hylen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal lige huske, at han jo nok er i den psykiske modningsfase - det kan godt være en stor del af hvorfor han opfører sig anderledes.

 

Jeg ville ikke tage alle gåturene når du skriver, at det virker som om han er så knyttet kun til dig. Jeg tror jeg ville være "hård" og tvinge ham på tur med manden - men sørge for, at de 2 så lavede en helt masse ekstra sjovt, med gode guffer og en masse kys og klap.

 

Jeg tror du kan have ret i at det er den psykiske modningsfase.

 

Kys dem tror jeg ikke lige jeg får manden til at give ham. :lol: Men han får masser af klap. Men det ville nok være en god ide, at udstyre Peter med nogle lækre godbidder, når han går tur med hundene. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...