Hop til indhold

Hvor mange har oplevet HD på en hund ?


Gæst Gucci
 Share

Recommended Posts

Gæst Gucci

Jeg synes man hører en del om HD tilfælde ved større hunde som fx labbere, boxer, schæfere osv.

 

Hvis man køber fx en lab-blanding er chancerne så store for at ende med en hund med mange smerter ?

 

Og hvad med racerene hunde, hvor man har stamtavle, dukker det alligevel ofte op ?

 

 

Synes man ser det nævnt konstant og ville derfor være bange for at få en blandingshund, der hurtigt ville komme til at lide og måske fik et kortere liv pga HD. Ved godt det ikke er noget man kan nævne tal for, men gad godt høre om jeres opfattelse/erfaringer med HD generelt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes man hører en del om HD tilfælde ved større hunde som fx labbere, boxer, schæfere osv.

 

Hvis man køber fx en lab-blanding er chancerne så store for at ende med en hund med mange smerter ?

 

Og hvad med racerene hunde, hvor man har stamtavle, dukker det alligevel ofte op ?

 

 

Synes man ser det nævnt konstant og ville derfor være bange for at få en blandingshund, der hurtigt ville komme til at lide og måske fik et kortere liv pga HD. Ved godt det ikke er noget man kan nævne tal for, men gad godt høre om jeres opfattelse/erfaringer med HD generelt.

 

Hvad angår labblandingen, så kommer det så sandelig an på, hvad blandingen indeholder :-) Hvis det f.eks er en schæfer/labblanding, så er risikoen for HD ret så stor, hvorimod hvis det er en lab/sibirian husky blanding er risikoen straks meget mindre. Sibirian Husky lider ikke nær så meget af HD, som labben gør, hvorimod schæferen lider meget af HD.

 

Derudover findes der også AD (albueledsdysplasi, også kendt som albueledsartrose AA). Man kan sige at det svarer til HD, da det nærmest svarer til HD - bare i albuen.

 

Statistik for HD (og AD) hos labrador:

Race statistik sidste 10 år

Antal hvalpe: 22042

____________HD_________ HD %___________ AD___________ AD %

Totalt_____ 4448________ 20,2%_________ 3859___________ 17,5%

Fri________ 3677________ 82,7%_________ 3320_____________ 86%

Let________ 330__________ 7,4%_________ 368_____________ 9,5%

Middel______ 251_________ 5,6%__________ 113_____________ 2,9%

Svær_______ 190_________ 4,3%___________ 58_____________ 1,5%

 

 

Schæfer:

Race statistik sidste 10 år

Antal hvalpe: 22910

_____________HD_________ HD %___________ AD_____________ AD %

Totalt______ 5965_________ 26%__________ 4040____________ 17,6%

Fri_________ 4340________ 72,8%_________ 3207_____________ 79,4%

Let__________ 896_________ 15%__________ 575_____________ 14,2%

Middel_______ 517_________ 8,7%__________ 145______________ 3,6%

Svær________ 212_________ 3,6%__________ 113______________ 2,8%

 

Sibirian Husky:

Race statistik sidste 10 år

Antal hvalpe: 729

_____________HD__________ HD %__________ AD_____________ AD %

Totalt_______ 137_________ 18,8%__________ 4______________ 0,5%

Fri__________ 134_________ 97,8%__________ 4______________ 100%

Let___________ 2___________ 1,5%_________ 0________________ 0%

Middel________ 1____________ 0,7%_________ 0________________ 0%

Svær_________ 0______________ 0%________ 0_________________ 0%

 

Hvis du køber en hund med stamtavlen, er garantien for at hunden ikke udvikler HD desværre ikke meget støre end hvis du køber hund uden stamtavle. Pointen i stamtavlen, er at opdrætterne SKAL følge visse regler, før de må bruge deres hunde i avlen. For de fleste racers vedkommende, må hunde med status over C ikke bruges og så må C kun parres med A, B med B og A og A med A, B og C eksempelvis. For Berner Sennens vedkommende, er dette lavet om til HD-indeks regel. Hunde med status over C må ikke bruges i avlen, men C må nu gerne parres med C - hvis bare hundenes HD-indeks er over 100, gennemsnitligt (det vil sige at en med HD-indeks 95 gerne må parres med én med HD-indeks 105, men ikke med en med HD-indeks 104). Må også hellere lige forklare, hvad HD-indeks er :oops: HD-indeks 100 er racens gennemsnitlige HD. Hvid gennemsnittet for HD er B,5 (kan man sige det? :-D) så svarer HD-indeks 100 til B,5, så hvis to hunde med HD-indeks 100 parres, forventes de at nedarve et gennemsnitligt kuld, som gennemsnitligt har HD B,5. Dog skal man ikke sværge til dette, da det beregnes udfra hundens søskende, kuld, forældre, bedsteforældre osv., med kuld som primære faktor - og hvis der kun er scannet 7 ud af 25 hvalpe, så giver det vel næsten sig selv, at tallet ikke er specielt pålideligt :neutral:

 

For Labradors vedkommende, ser det desværre lidt tristere ud hvad angår reglerne for HD i forhold til hos Berner Sennen:

Racen har følgende avlsrestriktioner:

HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.

Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.

BEMÆRK, denne restriktion omfatter hele racen.

http://dansk-kennel-klub.dk/0/553

 

C må åbenbart gerne parres med C desværre...

 

Men pointen i stamtavlen er jo så, at du netop kan undgå at støtte opdrættere, som avler uden hensyn til racens sundhed, og derigennem og minimere risikoen for selv at ende med en hund med HD :-) Man kan kigge langt tilbage i linierne ved at kigge i DKKs hundedatabase, som kan findes her: http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632 (også herfra jeg har sundhedsstatistikkern ;-))

 

Foruden at HD og AD er arvelig, så har det i måske næsten højere grad noget at gøre med foder og miljø. Hunden skal have et foder, som er tilpasset racen så vidt muligt, så det nytter desværre ikke at købe et All Breeds Puppy foder - det skal være mere "racespecifikt. Eksempelvis Puppy Giant Breed, eller Puppy Large Breed kalder man dem vist, så det er tilpasset.

Hunden må heller ikke anstrenges for meget i voksealderen. De skal ikke udsættes for decideret motion. De må ikke hoppe højere end de selv er. Så hvis sofaen er højere end hvalpen, må den ikke hoppe ned derfra. Trapper er skadelige, især for albuerne, når hvalpen skal ned af dem, så det skal de udsættes for i begrænset grad... Ja, det er sq besværligt at få hvalp :mrgreen: Som om der ikke var nok at se til i forvejen, hehe. Tror jeg fik alt med...

Redigeret af bernerazuro
Tilføjelse omkring HD-indeks
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci

Tusind tak for det fyldestegørende svar :-D

 

Synes det er helt vildt så mange HD-hunde der er :( Og AD vidste jeg heller ikke var så udbredt. Giver stof til eftertanke :( Og så kommer jeg til at tænke på alle de lab-blandinger og schæfer-blandinger fra hyggekuld ved private hvert år :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for det fyldestegørende svar :-D

 

Synes det er helt vildt så mange HD-hunde der er :( Og AD vidste jeg heller ikke var så udbredt. Giver stof til eftertanke :( Og så kommer jeg til at tænke på alle de lab-blandinger og schæfer-blandinger fra hyggekuld ved private hvert år :neutral:

 

Ja, jeg må også indrømme at jeg bliver trist (eller måske vred egentlig er det rigtige ord), når jeg kigger på DBA nogle gange. Alle de blandingshvalpe (og "racerene"), efter forældre som ikke er blevet scannet... Stakkels hvalpe og deres kommende ejere :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Ja, jeg må også indrømme at jeg bliver trist (eller måske vred egentlig er det rigtige ord), når jeg kigger på DBA nogle gange. Alle de blandingshvalpe (og "racerene"), efter forældre som ikke er blevet scannet... Stakkels hvalpe og deres kommende ejere :(

 

Ja det vrimler med blandinger. Bare se på fx Dyrenes Beskyttelse osv :(

 

Men igen, folk sætter sig ikke ind i sundhed, hvad det er at have hund, hvad hunden kræver osv. Den skal bare lystre, når de beder den om noget og så føde et par kuld, man kan sælge :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog

Jeg ville aldrig købe en blanding, hvor en af racerne var disponible for HD. Når du køber hund med stamtavle, kan man finde oplysninger om HD status langt bagud i linien, hvis det er en race som typisk testes. Jeg kender flere blandinger som er blevet aflivet pga. HD.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Jeg ville aldrig købe en blanding, hvor en af racerne var disponible for HD. Når du køber hund med stamtavle, kan man finde oplysninger om HD status langt bagud i linien, hvis det er en race som typisk testes. Jeg kender flere blandinger som er blevet aflivet pga. HD.

 

Det må bare være det mest forfærdelige at aflive ens hund i en ung alder pga HD og hensynsløs avl :(

 

Var det tidligt i deres liv ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Det må bare være det mest forfærdelige at aflive ens hund i en ung alder pga HD og hensynsløs avl :(

 

Var det tidligt i deres liv ?

Det er som regel når de er omkring 5-8 år. Men det er alligevel for tidligt:(

Ja nogle opdrættere burde have en kugle for panden:evil: Jeg har selv måtte aflive en højt elsket hund pga. en opdrætter der kun tænker i udstillingspokaler til hylden derhjemme:evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Det er som regel når de er omkring 5-8 år. Men det er alligevel for tidligt:(

Ja nogle opdrættere burde have en kugle for panden:evil: Jeg har selv måtte aflive en højt elsket hund pga. en opdrætter der kun tænker i udstillingspokaler til hylden derhjemme:evil:

 

Det er bare så synd for de hunde. Men mange smerter :( Og self ejerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luxdog
Det er bare så synd for de hunde. Men mange smerter :( Og self ejerne.

Ja det er forfærdeligt. Jeg fatter slet ikke opdrættere som avler på hunde med HD og andre alvorlige fejl, de har absolut intet hjerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Ja det er forfærdeligt. Jeg fatter slet ikke opdrættere som avler på hunde med HD og andre alvorlige fejl, de har absolut intet hjerte.

 

Ja eller resten af DK´s befolkning, der laver mange "hyggekuld" med naboens hund, uden at have for øje at få sunde hvalpe og nogle beholdere :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst gadekryds

vi har også stor og tung hund hen er en blanding af saintbernhad og rotweiler og selvfølgelig bekømrer vi os også om HD men sund kost god motion og så for han ikke lov til kun at stå på bagbenene (hoppe op) så håber vi at vi undgår HD:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover at jeg er enig med jer ift dem der avler uden at tjekke forældrene så irriterer det mig også at DKK fx indenfor schæfere (og sikkert også andre racer, men der er jeg ikke sikker) accepterer at man avler på hunde med C-hofter! En C-hofte er altså ikke en rask hofte! Og har man for mange C-hofter i linierne så skal man jo ikke være ekspert i genetik for at regne ud hvor smart det er for racen. :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm.. jeg kender mange mange lab blandinger og kan kun komme i tanke om én der havde hd. Han begyndte med symtomer da han var 5 år og blev aflivet da han var 8.

 

Jeg synes jeg kender mange flere stambogsførte hunde med den ene eller den anden lidelse.

AA kender jeg en labdrador der har og en der formentlig havde hd. Han blev aflivet som 2 årig. men man kender jo sjældet hunde hele deres liv og blandinger bliver jo ikke rutinemæssigt tjekket for den slags, så de kan have lavere grader udne at man ved det.

 

Men både min egen og vores tidligere labblanding har og havde raske hofter. I hvertfald 100% symtomfri.

Link til indlæg
Del på andre sites

En af mine første hunde, labrador/schæfer blev testet for HD + AA, samtidig med Hailey. Da billederne ikke kan sendes ind til DKK, så bedømte dyrlægen dem: A på begge hofter og 0 på begge albuer.

 

Selvom det er en lab/sch kan de også have gode led ;-)

 

Måske der bare er et eller andet med det der krysningssundhed eller havd søren det nu hedder på fint:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Gucci
Udover at jeg er enig med jer ift dem der avler uden at tjekke forældrene så irriterer det mig også at DKK fx indenfor schæfere (og sikkert også andre racer, men der er jeg ikke sikker) accepterer at man avler på hunde med C-hofter! En C-hofte er altså ikke en rask hofte! Og har man for mange C-hofter i linierne så skal man jo ikke være ekspert i genetik for at regne ud hvor smart det er for racen. :evil:

 

Ja det burde ikke være tilladt :(

 

hmm.. jeg kender mange mange lab blandinger og kan kun komme i tanke om én der havde hd. Han begyndte med symtomer da han var 5 år og blev aflivet da han var 8.

 

Jeg synes jeg kender mange flere stambogsførte hunde med den ene eller den anden lidelse.

AA kender jeg en labdrador der har og en der formentlig havde hd. Han blev aflivet som 2 årig. men man kender jo sjældet hunde hele deres liv og blandinger bliver jo ikke rutinemæssigt tjekket for den slags, så de kan have lavere grader udne at man ved det.

 

Men både min egen og vores tidligere labblanding har og havde raske hofter. I hvertfald 100% symtomfri.

 

Ja der er mange racehunde, som har probs også. Det er bestemt ikke kun blandingerne. Og ej heller alle opdrættere, der har rent ment i posen. Sys jeg har hørt noget med fotografering i udland = snyd osv.

 

En af mine første hunde, labrador/schæfer blev testet for HD + AA, samtidig med Hailey. Da billederne ikke kan sendes ind til DKK, så bedømte dyrlægen dem: A på begge hofter og 0 på begge albuer.

 

Selvom det er en lab/sch kan de også have gode led ;-)

 

Ja da, vi har da også haft en labblanding, endda fra internat. Han var sikkerligt som hvalp kastet ud af en bil og havde levet løs inden han blev indleveret som hittehund. Og han har i hvert fald ikke fået ordentlig foder inden vi fik ham og ingen HD til ham eller andet med bevægeapparaturet :-D

 

Jeg tror bare der er større chance for syge hunde, hvis man avler på hunde, der aldrig er blevet scannet. Deres afkom bliver der så også avlet på osv osv osv. Men en racehund er på ingen måde en garanti for en sund hund - jeg synes især at der bliver avlet på revl og krat i andre klubber end DKK :( Manglende avlrestriktioner er jo ikke unormalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover at jeg er enig med jer ift dem der avler uden at tjekke forældrene så irriterer det mig også at DKK fx indenfor schæfere (og sikkert også andre racer, men der er jeg ikke sikker) accepterer at man avler på hunde med C-hofter! En C-hofte er altså ikke en rask hofte! Og har man for mange C-hofter i linierne så skal man jo ikke være ekspert i genetik for at regne ud hvor smart det er for racen. :evil:

 

Ja det burde ikke være tilladt :(

 

Jeg er principielt enig i, at man ikke bør avle på C hofter :???:

 

Men ind i mellem er der et dyr med så indlysende gode egenskaber, drift / sind, at det vil være synd ikke at videre give disse i avl - en avl der naturligvis skal foregå efter grundig research. Det kan også være at dette individs kuldbrødre og -søstre alle har A hofter, i hvilket tilfælde C hofterne ikke er så graverende, da individet har A hofter i generne.

 

At avle på C hofter blot fordi et dyr har et (meget) smukt udseende - finder jeg ikke acceptabelt, men nu er jeg også brugshundeorienteret ;-)

 

Ja der er mange racehunde, som har probs også. Det er bestemt ikke kun blandingerne. Og ej heller alle opdrættere, der har rent ment i posen. Sys jeg har hørt noget med fotografering i udland = snyd osv.

 

Jeps, der har været en ordentlig trafik over grænsen, og den bliver ikke mindre med de nye strammere regler fra DKK (at der skal indhentes rekvisition før en DK dyrlæge må foretage HD/AD fotografering) ligesom antallet af forfotograferinger nok også vil stige betragteligt.

 

Fup og svindel, siger jeg :evil: Vil man avle, må man gå udfra, at det er af kærlighed til racen, og så må racens bedste kommer før ens egne egoistiske behov (og ikke mindst penge). På den anden side er det ikke så lige til at få en (schæfer) hund avlskåret, den skal igennem mange prøver og skue, inden den kan avlskåres, så der ligger rigtig meget arbejde bag, og den investering er der nogle avlere, der gerne vil have forrentet :roll:

 

Ja da, vi har da også haft en labblanding, endda fra internat. Han var sikkerligt som hvalp kastet ud af en bil og havde levet løs inden han blev indleveret som hittehund. Og han har i hvert fald ikke fået ordentlig foder inden vi fik ham og ingen HD til ham eller andet med bevægeapparaturet :-D

 

Jeg tror bare der er større chance for syge hunde, hvis man avler på hunde, der aldrig er blevet scannet. Deres afkom bliver der så også avlet på osv osv osv. Men en racehund er på ingen måde en garanti for en sund hund - jeg synes især at der bliver avlet på revl og krat i andre klubber end DKK :( Manglende avlrestriktioner er jo ikke unormalt.

 

Enig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

A9: Jeg synes også at hvis en hund med C-hofter ellers har mange andre gode egenskaber og ikke mindst søskende med gode hofter og et godt indeks osv, så kan det være okay at avle på den.

 

Men samtidig synes jeg det er et reelt problem at DKK tillader avl på C-hofter indenfor racen, da en del hunde med c-hofter (efter min mening) netop ikke har en masse godt at give racen, men dem avles der så på alligevel og ganske ofte (tror jeg) fordi hunden jo er så flot eller har så god en afstamning.

 

Jeg synes det er enormt ærgerligt at sidstnævnte type hunde avles på, og derfor min klagesang om at C-hunde ikke burde kunne få stambogsført hvalpe. Jeg kan dog samtidig godt se at det er svært kun at forbyde nogle C-hunde i avl og ikke andre. :???: Derfor kan jeg godt finde på at tænke at det ville være lettere hvis avl på hunde med C-hofter ikke var "tilladt".

Link til indlæg
Del på andre sites

A9: Jeg synes også at hvis en hund med C-hofter ellers har mange andre gode egenskaber og ikke mindst søskende med gode hofter og et godt indeks osv, så kan det være okay at avle på den.

 

Men samtidig synes jeg det er et reelt problem at DKK tillader avl på C-hofter indenfor racen, da en del hunde med c-hofter (efter min mening) netop ikke har en masse godt at give racen, men dem avles der så på alligevel og ganske ofte (tror jeg) fordi hunden jo er så flot eller har så god en afstamning.

 

Der er sikkert mig, der ikke ved bedre, men jeg synes det er enormt ærgerligt at sidstnævnte type hunde avles på, og derfor min klagesang om at C-hunde ikke burde kunne få stambogsført hvalpe. Jeg kan dog samtidig godt se at det er svært kun at forbyde nogle C-hunde i avl og ikke andre. :???:

 

Jeg så gerne, at der blev indført tvungen fotografering af alle hunde af racer med HD/AD problemer (- eller tests af andre avelige sygedomme for den sags skyld).

 

Og at hunde (hanner og tæver) kunne avlskåres på en slags dispensation, hvor kåringen skal op til revision efter 2. kuld - er der over middel af videreførte sygdomme, skal kåring tages fra hunden - men det fordrer, at der er en avlspause efter 2. kuld, der er langt nok til, at hvalpene kan kontrolleres, inden 3. kuld parres, og ikke mindst en kæmpe masse administration og kontrol :???::shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

At avle på C hofter blot fordi et dyr har et (meget) smukt udseende - finder jeg ikke acceptabelt, men nu er jeg også brugshundeorienteret ;-)

 

Puha, hvis der er nogle der finder det acceptabelt, så harmes jeg også! Og det gør jeg allerede, for jeg har desværre hørt om det allerede :( Når man avler på C-hofter, fordi hunden er smuk, så er det i mine øjne ren egoisme og prestige! Jeg vil sq hellere have en berner med brune poter og sort halespids, end én med C+ hofter :!:

 

Måske der bare er et eller andet med det der krysningssundhed eller havd søren det nu hedder på fint:mrgreen:

 

Det kan da tænkes - men det kræver vel at sygdommen er reccessiv :-) Det vil sige, at der kræves to ens gener, for at sygdommen kan opstå, og hvis nu de to hunde er i fjern familie med hinanden - hvilket en schæfer og en lab, jo må siges at være - så "harmonerer" generne måske ikke længere (de har ændret sig) = afkommet har to reccessive gener, der er for uens til at kunne "samarbejde". Jeg er ikke sikker, men mener at have hørt, at HD er ressessivt. Tilgengæld kan dette nok ikke lade sig gøre, med dominante sygdomme, da der kun kræves 1 gen og ikke 2 :( Så hvis to hunde med dominante sygdomme parres, kan afkommer jo ende med at blive dobbelt så sygt - hvis man er rigtig uheldig.

Link til indlæg
Del på andre sites

At avle på C hofter blot fordi et dyr har et (meget) smukt udseende - finder jeg ikke acceptabelt, men nu er jeg også brugshundeorienteret ;-)

 

Puha, hvis der er nogle der finder det acceptabelt, så harmes jeg også! Og det gør jeg allerede, for jeg har desværre hørt om det allerede :( Når man avler på C-hofter, fordi hunden er smuk, så er det i mine øjne ren egoisme og prestige! Jeg vil sq hellere have en berner med brune poter og sort halespids, end én med C+ hofter :!:

 

Tjaaaa, indenfor schæferhunde udstillingskredse er der nogle der avler på ravl og krat bare ydret er smukt 1.gif også hunde med allergi og andet l*rt 4.gif:evil: :evil: :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaaaa, indenfor schæferhunde udstillingskredse er der nogle der avler på ravl og krat bare ydret er smukt 1.gif også hunde med allergi og andet l*rt 4.gif:evil: :evil: :evil:

 

Mangler en MEGET gal smiley lige nu :evil: Det kan næsten få mig til at fravælge en eventuel fremtidig shcæfer, for jeg synes det er helt grotesk så meget HD, der er i den (BRUGSHUNDE-) race... :shock: Men ved det godt, man skal bare være tålmodig, så skal man nok finde en god kennel - somewhere. Men det kan da være, at det står lidt bedre til om det x-antal år, hvor jeg måske(!) skal have en schæfer - man kan vel altid håbe ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mangler en MEGET gal smiley lige nu :evil: Det kan næsten få mig til at fravælge en eventuel fremtidig shcæfer, for jeg synes det er helt grotesk så meget HD, der er i den (BRUGSHUNDE-) race... :shock: Men ved det godt, man skal bare være tålmodig, så skal man nok finde en god kennel - somewhere. Men det kan da være, at det står lidt bedre til om det x-antal år, hvor jeg måske(!) skal have en schæfer - man kan vel altid håbe ;-)

 

Man kan jo håbe, og ellers kan jeg råde dig til at tjekke eventuelle kenneler rigtig grundigt ud, fx er DKKs hundeweb et rigtigt godt sted at tjekke fx HD-status. Der er mange schæfere med hd, men der er heldigvis også mange uden. Personligt er jeg mere på vagt overfor allergi i linierne, det behøver man jo desværre ikke rapportere nogle steder, hvis det er linierne. :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mangler en MEGET gal smiley lige nu :evil: Det kan næsten få mig til at fravælge en eventuel fremtidig shcæfer, for jeg synes det er helt grotesk så meget HD, der er i den (BRUGSHUNDE-) race... :shock: Men ved det godt, man skal bare være tålmodig, så skal man nok finde en god kennel - somewhere. Men det kan da være, at det står lidt bedre til om det x-antal år, hvor jeg måske(!) skal have en schæfer - man kan vel altid håbe ;-)

 

Man kan jo håbe, og ellers kan jeg råde dig til at tjekke eventuelle kenneler rigtig grundigt ud, fx er DKKs hundeweb et rigtigt godt sted at tjekke fx HD-status. Der er mange schæfere med hd, men der er heldigvis også mange uden. Personligt er jeg mere på vagt overfor allergi i linierne, det behøver man jo desværre ikke rapportere nogle steder, hvis det er linierne. :neutral:

 

Der bliver heldigvis kortere og kortere mellem de seriøse kenneler :5up:- men til videre er det klogest at vælge en schæfer af brugshundeliner (typisk de sorte og grå) - der er brugsegenskaberne nemlig i højsæde, og man kan nu engang ikke "bruge" en hund med dårlige hofter, allergi eller dårligt væsen :cool:

 

De værste problemer findes indenfor højavlslinerne (udstillingshundene typisk de rigtig flotte sort gule :lun:)

 

Men man skal se sig for, forhøre sig hos erfarne schæferfolk og bruge de online værktøj DKK stiller til rådighed :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...