Hop til indhold

australisk labradoodle


Gæst Petra
 Share

Recommended Posts

Kunne du have mod på at forklare hvad du mener med den udmelding?

 

 

Jeg troede ikke det var nødvendig..

 

Det gælder ikke så mange på denne tråd, men ellers...

 

Nogle går helt i "lås" når man taler om en Labradoodle... Mange synts det ikke er en værdig race-to-be.. og det er jeg jo meget uenig i.. Mange taler også negativt om dem uden at de haver gjort noget recearch først og det er jo ikke helt retfærdig..

 

Men, det er da lov at have sine egne syntspunkter..

 

Andet var der ikke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg troede ikke det var nødvendig..

 

Det gælder ikke så mange på denne tråd, men ellers...

 

Nogle går helt i "lås" når man taler om en Labradoodle... Mange synts det ikke er en værdig race-to-be.. og det er jeg jo meget uenig i.. Mange taler også negativt om dem uden at de haver gjort noget recearch først og det er jo ikke helt retfærdig..

 

Men, det er da lov at have sine egne syntspunkter..

 

Andet var der ikke..

 

For mig nødvendigt, for jeg kan stadig ikke helt lure hvor du er uenig med udmeldingerne i tråden? Så vidt jeg har set (nu må jeg indrømme, at jeg ikke har læst tråden igennem igen for at være sikker), så siger folk blot, at det langt hen ad vejen er en blandingsrace, og man ikke kan være sikker på, at en hund der bærer det "navn" er som ønsket, da man ikke kan forudsige hvilke karakteristika en hvalp vil ende ud med. Netop fordi der endnu ikke er type nok på hundene.

 

For mig er det skam meget beundringsværdigt, at man sætter sig for at ville fremavle en ny race - ikke at jeg syntes det er et behov. Men hvis man har et langsigtet avlsprogram, og arbejder målrettet, så kan man jo ikke ønske meget mere.

 

Men selv i Australien siger de jo, at der er så lidt "breed type" i racen, at de er langt fra at have styr på racen. Der er opstillet en standard for racen. Herunder hvilken pels racen skal have, som kan være en af to (med to andre afarter hvis jeg husker korrekt). Problemet er bare, at man stadig kæmper med noget i retning af otte forskellige pelstyper.

 

For mig at se, er det store problem for racen, at man alt, alt for tidligt har åbnet op for salg til "almindelige mennesker". Det har ført til den opfattelse at det er en færdigbearbejdet race, som man frit kan avle videre på og få de goder der lå bag racen.

 

Med alle andre racer der har været turen igennem, er det som oftest sket ved, at den person der har sat sig for at oparbejde (eller redde) en race, har kørt et sindssygt stramt avlsprogram, hvor kun de der duede blev bibeholdt i avlen, mens de andre enten blev aflivet eller givet væk uden der blev avlet videre på dem (bifalder ikke aflivning, men det var nu en gang hvad man gjorde ved uønskede hvalpe i sin tid).

 

Samtidig er der mange meget useriøse mennesker, der påstår de laver labradoodles, når det de i virkeligheden gør, er at sætte en labrador og en pudel sammen for at tjene gode penge på blandinger med et fancy navn.

 

Ville man denne race - som jeg går ud fra de vil i Australian Labradoodle Association - forstår jeg ikke, at man ikke gør som man har gjort med eksempelvis broholmeren; udsteder x-stambøger og kører avlen strikst og topstyret en lang årrække.

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig nødvendigt, for jeg kan stadig ikke helt lure hvor du er uenig med udmeldingerne i tråden? Så vidt jeg har set (nu må jeg indrømme, at jeg ikke har læst tråden igennem igen for at være sikker), så siger folk blot, at det langt hen ad vejen er en blandingsrace, og man ikke kan være sikker på, at en hund der bærer det "navn" er som ønsket, da man ikke kan forudsige hvilke karakteristika en hvalp vil ende ud med. Netop fordi der endnu ikke er type nok på hundene.

 

For mig er det skam meget beundringsværdigt, at man sætter sig for at ville fremavle en ny race - ikke at jeg syntes det er et behov. Men hvis man har et langsigtet avlsprogram, og arbejder målrettet, så kan man jo ikke ønske meget mere.

 

Men selv i Australien siger de jo, at der er så lidt "breed type" i racen, at de er langt fra at have styr på racen. Der er opstillet en standard for racen. Herunder hvilken pels racen skal have, som kan være en af to (med to andre afarter hvis jeg husker korrekt). Problemet er bare, at man stadig kæmper med noget i retning af otte forskellige pelstyper.

 

For mig at se, er det store problem for racen, at man alt, alt for tidligt har åbnet op for salg til "almindelige mennesker". Det har ført til den opfattelse at det er en færdigbearbejdet race, som man frit kan avle videre på og få de goder der lå bag racen.

 

Med alle andre racer der har været turen igennem, er det som oftest sket ved, at den person der har sat sig for at oparbejde (eller redde) en race, har kørt et sindssygt stramt avlsprogram, hvor kun de der duede blev bibeholdt i avlen, mens de andre enten blev aflivet eller givet væk uden der blev avlet videre på dem (bifalder ikke aflivning, men det var nu en gang hvad man gjorde ved uønskede hvalpe i sin tid).

 

Samtidig er der mange meget useriøse mennesker, der påstår de laver labradoodles, når det de i virkeligheden gør, er at sætte en labrador og en pudel sammen for at tjene gode penge på blandinger med et fancy navn.

 

Ville man denne race - som jeg går ud fra de vil i Australian Labradoodle Association - forstår jeg ikke, at man ikke gør som man har gjort med eksempelvis broholmeren; udsteder x-stambøger og kører avlen strikst og topstyret en lang årrække.

 

 

Det er jo lige hvad de goer. Stramt avsprogram og dem der ikke skal avle paa deres hunde faar steriliserede hunde med hjem(som der ogsaa er stor diskution over, igen mange meninge fra mange der ikke ved nok om det). Men, jeg er da imponeret over hvor meget du nu har sat dig ind i det.. Stor ros..

 

Ikke meget negativ i denne traad, men de er det mange gange desvaerre..

 

Jeg tror heller ikke det er noedvendig at diskutere dette mere, for det kan man blive ved med i en evighed... Jeg har fundet ud af det jeg/vi oensker og har fundet en fantastisk hund haaber vi og glaeder os som smaa boern til at faa vor Aus. Labradodle hjem en gang over nytaar.

 

Saa maa man jo se hvad aarene bringer og om racen to be bliver godkendt i Australien i 2015..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det den australske kennelklub, der bestemmer, om racen bliver godkendt i 2015? Og ved du, hvad kriterierne for godkendelse er? Jeg spørger af ren nysgerrighed. :-)

 

 

Hej igen..

 

Må indrømme at jeg er ikke helt sikker. Det er helt sikker den Australske kennelklub, og det er noget med hvor mange generationer af renavlede hunde der skal godkendes før det kan godkendes som en race...

 

Men, det kan man sikkert læse mere om på deres hjemmeside..

 

God weekend!

 

//Monica:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Hej

jeg overvejer at købe en labradoodle hval til min morfar.

men jeg kan simpelhen ikke finde nogen som sælges i danmark,

hvis der er nogen der ved hvor man kan købe en labradoodle i danmark må i meget gerne skrive det . hvis i er venlige at svare bedes i skrive til min mail [email protected]

hilsen

Mathias Bjerregaard Andersen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

jeg overvejer at købe en labradoodle hval til min morfar.

men jeg kan simpelhen ikke finde nogen som sælges i danmark,

hvis der er nogen der ved hvor man kan købe en labradoodle i danmark må i meget gerne skrive det . hvis i er venlige at svare bedes i skrive til min mail [email protected]

hilsen

Mathias Bjerregaard Andersen

 

Hej Mathias.

 

Det kommer an på hvilken form for Labradoodle det skal være. Hvis det er en "alm". Labradoodle, findes der et par opdrættere her i DK, men hvis det skal være en Australsk Labradoodle, så skal du til udlandet.

 

Vi hentet vor Aust. Labradoodle hjem fra Holland. Vi kom hjem med hende i går og hun er 8 uger og verdens herligste hvalp!!! Kan varmt anbefales!!

 

Hilsen Monica

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Mathias.

 

Det kommer an på hvilken form for Labradoodle det skal være. Hvis det er en "alm". Labradoodle, findes der et par opdrættere her i DK, men hvis det skal være en Australsk Labradoodle, så skal du til udlandet.

 

Vi hentet vor Aust. Labradoodle hjem fra Holland. Vi kom hjem med hende i går og hun er 8 uger og verdens herligste hvalp!!! Kan varmt anbefales!!

 

Hilsen Monica

 

Tillykke med hvalpen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Hej,

 

Vi er en familie på Jylland som er tæt på at bestille en australisk labradoodle fra Holland, men vi vil gerne besøge en australisk labradoodle på Jylland før vi beslutter os (da vores datter er allergisk).

 

Er det nogen der kan tænke sig besøg af os?

 

MVH Petra :vuf:

 

Hej Petra,

 

Det er godt nok længe siden du skrev denne besked, men hvis du stadig mangler at besøge en australsk labradoodle, så har vi en på 9 mdr. - vi bor i Thisted.

 

Mvh/Søs

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Monervik
Hej Petra,

 

Det er godt nok længe siden du skrev denne besked, men hvis du stadig mangler at besøge en australsk labradoodle, så har vi en på 9 mdr. - vi bor i Thisted.

 

Mvh/Søs

 

 

Hej Søs. Hvor spændende.. Vi har en australsk labradoodle på 11 uger som vi hentet her i julen. Hvor kommer Jeres fra? Det er jo ikke så mange af dem her i landet.

 

Hilsen Monica

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Monica,

 

Tillykke med det, det er en fantastisk hund. Vores kommer fra Skotland. Hvor har I hentet jeres?

 

Det er en meget klog hund og hvis den ikke bliver aktiveret rigtigt, så kan den godt finde på at lave ulykker. Så masser af konstruktive legesager og opgaver, så får I helt sikkert en dejlig hund.

 

Mvh/Søs

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Monervik
Hej Monica,

 

Tillykke med det, det er en fantastisk hund. Vores kommer fra Skotland. Hvor har I hentet jeres?

 

Det er en meget klog hund og hvis den ikke bliver aktiveret rigtigt, så kan den godt finde på at lave ulykker. Så masser af konstruktive legesager og opgaver, så får I helt sikkert en dejlig hund.

 

Mvh/Søs

 

Ja, det virker som en superhund... Så spennende med Scotland. Vi ville gerne ha været der men det virkede så besværlig at indføre hund derfra. Var det ikke de? Vi tog til Holland og hentede lille Daisy. Hun bliver en blanding mellem mellem og standard str og er mørkebrun med Hvidt på brystet og hagen. Hvilken farve har Jeres hund og er det han eller tæve?

 

Meget spændende.. Søndagshilsen fa Monica

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen Monica - det er ikke hver dag jeg er inde og skrive :-)

 

Det var meget besværligt at få en hund fra Skotland, så det kan ikke anbefales. Bedre med Holland, men det passede bare dårligt mht. hvornår vi kunne få en hund.

 

Vores er hvid og samme str. som jeres, lidt større end en cocker og lidt mindre end en labrador.

 

Vi venter lige nu på om vi kan få den med på skiferie i uge 7, det får vi at vide i slutningen af næste uge, men Norge er lidt striks mht. rabies, så den skal have dannet nok antistoffer, hvis vi skal have den med.

 

Held og lykke med lille Daisy!

 

mvh/Søs

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Monervik
Hej igen Monica - det er ikke hver dag jeg er inde og skrive :-)

 

Det var meget besværligt at få en hund fra Skotland, så det kan ikke anbefales. Bedre med Holland, men det passede bare dårligt mht. hvornår vi kunne få en hund.

 

Vores er hvid og samme str. som jeres, lidt større end en cocker og lidt mindre end en labrador.

 

Vi venter lige nu på om vi kan få den med på skiferie i uge 7, det får vi at vide i slutningen af næste uge, men Norge er lidt striks mht. rabies, så den skal have dannet nok antistoffer, hvis vi skal have den med.

 

Held og lykke med lille Daisy!

 

mvh/Søs

 

Jeg er selv nordmand, og ved at der skal rabiesvaccine til .. Vi går igang med en til Daisy snart, så hun kan blive med "hjem" til Norge på besøg...

 

Jeg tror faktisk at Daisy blive på str. med en labrador, så hun er måske lidt større en Jeres. Det er også ligegyldig, de er skønne str. lige meget hvad.

 

Hilsen Monica

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst Monervik
Hej er der nogen der har et link til en Labradoodle opdrætter i Holland.

 

 

Hej Susanne.

 

Der hvor vi hentet lille fantastiske Daisy er: harja.nl

 

Hilsen Monica

 

(du kan se Daisy på Youtube under Rudzhi's Apparition Incredible Daisy)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...