Hop til indhold

At bakke


JeanetteH
 Share

Recommended Posts

Det må jeg skynde mig at prøve imorgen inden vi skal til afslutning på klikkerholdet :blink:

 

Forøvrigt så lærte jeg ham da han var meeeget mindre, at gå slalom igennem mine ben :stupid: havde ikke tænkt over hvor stor han blev - så nu er det bare med at løfte de ene ben lidt, når han kommer stormene, for igennem det vil han sku :mrgreen:

 

Hi hi hi - sådanne overvejelser har man slet ikke med små pæshunde xD

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahah - jeg lagde sådan set bare godbidden, så jeg slap for at hun høvlede igennem til den anden side

Men ja.. mellem mine ben, lidt længere bagud end hælen på mine sko.. midt mellem benene.. så hun ikke blev skræmt over at jeg kunne træde på hende (gammel problem)

 

Så går hun ind imellem, tager godbidden, og bakker ud for at komme til at se mig i øjnene igen :-)

 

Aaah nu er jeg med:-D Taaark :-D

 

Stasia bakker fint, hvis jeg fører en godbid henover hovedet på hende, men uden godbid kan vi ikke få det til at virke :lol:

 

Gør jeg det, så sætter Luna sig:mrgreen:

 

Jeg lærte også Tyson at bakke lige ved at træne langs en væg (eller et hegn eller en mur, hvis vi var udendørs). :-)

 

Belønner du bagud, altså ved at smide belønningen bag ved Luna? Det er tit lettere at få mere afstand på, når hunden ved, at det ikke er inde ved dig, at den får belønning. Når Luna så løber efter belønningen, løber du med og stiller dig det nye sted, når I skal bakke igen. På den måde lærer hun, at det ikke drejer sig om at komme tilbage til "start".

 

Hvis du klikker hende, skal du jo også huske at hæve kriterierne, efterhånden som hun er sikker på de første 1-2 skridt, eller hvor meget hun nu kan. Så hun ikke får belønningen, før hun tager et halvt skridt videre tilbage.

 

Nej, jeg gav hende bare en guffer, men nu du skriver det, kan jeg da godt se det logiske i at kaste guffen om bag ved hende:-D For Luna har jo mere eller mindre kun fokus på guffen i hånden.. :oops::???:

 

Jeps, skal nok huske at hæve kriterierne :-D

 

Orv det skal vi altså ud og prøve i morgen. Lige nu her prøvede jeg at "vifte" (Aina's metode) hende ud af køkkenet (har et langt smalt køkken), da jeg ikke vil have hende derude og tigge, når jeg laver mad..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hi hi hi - sådanne overvejelser har man slet ikke med små pæshunde xD

 

:blink: nææ, jeg startede jo også med en Fox-terrier - men vil nu ikke bytte min fjollede fjæser væk :mrgreen: da du jo ikke har set ham - så for at forstå hvor fjolled han er - så tænk: Kimmie + bold - Kimmie + vand = Alto :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh stakkels Gracie:-D Bakker du med hende, eller hvordan skal jeg forstå "ved siden af mig"?

 

Ja, jeg bakker med hende, eller jeg prøver nok nærmere at få hende til at bakke med MIG, når jeg går baglæns. I starten vidste hun slaet ikke at det der med at bakke var noget hendes krop kunne, så hun havde nogle motoriske startvanskeligheder.:genert:

Jeg prøvede først det andre beskriver med at lægge en godbid mellem mine ben, som hun skulle ind og tage, og når hun bakkede ud igen, fik hun klik og en ny godbid. Det virkede bare ikke som om han selv lagde mærke lil at hun bakkede.

Så hun fik snor på, og i stedet prøvede jeg med mit kropssprog at få hende til at bakke, ved at stille hende med front mod mig og selv gå frem mod hende. Først vendte hun om, så vi så i samme retning, men efterhånden fandt jeg ud af at der skulle mindre kropssprog til, da jeg ellers pressede hende for meget, så hun vendte om. I stedet gik jeg bare lidt frem mod hende og klikkede for hvert ben der flyttede sig bagud. Det blev jeg så ved med til hun havde fanget rytmen og fået fornnemmelsen af hvordan det føles at bakke.

Dernæst trænede vi det så langs et hegn, stadig hvor jeg havde front mod hende. Nu træner vi så at hun er på siden af mig, og følger mig når hun bakker, men hun kan ikke medmindre jeg har en hånd foran hendes snude, og når vi ikke har hegnet ved hånden bakker hun væk fra mig, fordi jeg som skrevet har jokket på hende.

Der er vi så nu.:vedikke:

 

Tænker lidt på at begynde at træne det via shaping (langs hegnet), så når jeg stopper op, og selv træder et skridt bagud med det ene ben, får hun et klik for bare at gøre mine til at bakke osv.

Det er i forvejen sådan vi træner plads og lineføring, og der har hun luret at hun skal gå skulder ved ben for at kunne nå at stoppe og gå på plads når jeg stopper, for er hun for langt foran, kan hun ikke komme til at sidde på plads, og så er der ingen klik og godbid.

 

Men det lyder som om Luna har en god fornemmelse af hvordan det er at bakke, men at det bare er skævt, så måske løser det sig nemt, hvis hun får støtte af et hegn?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg bakker med hende, eller jeg prøver nok nærmere at få hende til at bakke med MIG, når jeg går baglæns. I starten vidste hun slaet ikke at det der med at bakke var noget hendes krop kunne, så hun havde nogle motoriske startvanskeligheder.:genert:

Jeg prøvede først det andre beskriver med at lægge en godbid mellem mine ben, som hun skulle ind og tage, og når hun bakkede ud igen, fik hun klik og en ny godbid. Det virkede bare ikke som om han selv lagde mærke lil at hun bakkede.

Så hun fik snor på, og i stedet prøvede jeg med mit kropssprog at få hende til at bakke, ved at stille hende med front mod mig og selv gå frem mod hende. Først vendte hun om, så vi så i samme retning, men efterhånden fandt jeg ud af at der skulle mindre kropssprog til, da jeg ellers pressede hende for meget, så hun vendte om. I stedet gik jeg bare lidt frem mod hende og klikkede for hvert ben der flyttede sig bagud. Det blev jeg så ved med til hun havde fanget rytmen og fået fornnemmelsen af hvordan det føles at bakke.

Dernæst trænede vi det så langs et hegn, stadig hvor jeg havde front mod hende. Nu træner vi så at hun er på siden af mig, og følger mig når hun bakker, men hun kan ikke medmindre jeg har en hånd foran hendes snude, og når vi ikke har hegnet ved hånden bakker hun væk fra mig, fordi jeg som skrevet har jokket på hende.

Der er vi så nu.:vedikke:

 

Tænker lidt på at begynde at træne det via shaping (langs hegnet), så når jeg stopper op, og selv træder et skridt bagud med det ene ben, får hun et klik for bare at gøre mine til at bakke osv.

Det er i forvejen sådan vi træner plads og lineføring, og der har hun luret at hun skal gå skulder ved ben for at kunne nå at stoppe og gå på plads når jeg stopper, for er hun for langt foran, kan hun ikke komme til at sidde på plads, og så er der ingen klik og godbid.

 

Men det lyder som om Luna har en god fornemmelse af hvordan det er at bakke, men at det bare er skævt, så måske løser det sig nemt, hvis hun får støtte af et hegn?

 

Jeg vil bare have hende til at bakke væk fra mig:-) Så derfor er det nok lidt andre løsninger jeg får i denne tråd. Men mon ikke du lidt kan bruge noget af det:-D

 

Ja Luna ved godt, hvad det er at bakke. Hun gør det bare skævt og kort tid af gangen:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det samme problem med Nana - at hun bakker skævt :evil:

 

Jeg har brugt det samme håndtegn som Aina, men hun forstår nu også kommandoen "Bakke".

 

Jeg snakkede med min træner om det i lørdags og hun sagde at jeg skulle belønne til den side hun går skævt - og nu prøver jeg lige at forklare.....:hmm:

 

Du står med Luna foran dig og lad os så sige at hun bakker fint 2 skridt og så svinger måsen ud til venstre ( set gennem dine øjen/i din retning) - så skal du kaste godbidden lidt til venstre for hende, for når hun så tager godbidden, så skal hun gå til venstre ( stadig set fra din vinkel) med forbenene og står på den måde lige, idet hun spiser godbidden.

I følge min træner skulle det bevirke at hun så ligeså godt kan bakke lige, for det er der godbidden falder. Håber det giver mening :-D

 

Jeg har endnu ikke fået det prøvet, men skal da helt sikkert prøve i morgen formiddag - så skal jeg nok melde tilbage.

 

Du skal iøvrigt huske at belønne ved at kaste godbidden bag ved Luna og når hun så kigger op på dig igen, så skal hun bakke videre. Det gør hende mere sikker i at arbejde på afstand af dig og til sidst kan hun bakke meget langt væk fra dig :5up:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været ude og prøve metoden :-D

 

Nana begyndte at bakke skævt efter det andet skridt, jeg belønnede hende for at bakke, men smed guffen, i græsset, til venstre ( set fra min vinkel - hendes numse stod mod venstre).

Derefter bad jeg hende om at bakke igen og sørme om ikke hun bakkede lige denne gang :klap:, klik, godbid bag hende og megen verbal ros.

Bad hende igen om at bakke og så bakkede hun sgu skævt igen :cry: - godbid til venstre.

 

Flyttede mig og begyndte forfra igen - denne gang forstod hun lidt mere af det, men stadig ikke helt.

 

Jeg tror at det er vejen frem - skal bare øves lidt mere på den måde :5up:

 

Glæder mig til at høre om du kan få succes med denne metode - hvis du ellers gider at bruge den :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det samme problem med Nana - at hun bakker skævt :evil:

 

Jeg har brugt det samme håndtegn som Aina, men hun forstår nu også kommandoen "Bakke".

 

Jeg snakkede med min træner om det i lørdags og hun sagde at jeg skulle belønne til den side hun går skævt - og nu prøver jeg lige at forklare.....:hmm:

 

Du står med Luna foran dig og lad os så sige at hun bakker fint 2 skridt og så svinger måsen ud til venstre ( set gennem dine øjen/i din retning) - så skal du kaste godbidden lidt til venstre for hende, for når hun så tager godbidden, så skal hun gå til venstre ( stadig set fra din vinkel) med forbenene og står på den måde lige, idet hun spiser godbidden.

I følge min træner skulle det bevirke at hun så ligeså godt kan bakke lige, for det er der godbidden falder. Håber det giver mening :-D

 

Jeg har endnu ikke fået det prøvet, men skal da helt sikkert prøve i morgen formiddag - så skal jeg nok melde tilbage.

 

Du skal iøvrigt huske at belønne ved at kaste godbidden bag ved Luna og når hun så kigger op på dig igen, så skal hun bakke videre. Det gør hende mere sikker i at arbejde på afstand af dig og til sidst kan hun bakke meget langt væk fra dig :5up:

 

Jeg har lige været ude og prøve metoden :-D

 

Nana begyndte at bakke skævt efter det andet skridt, jeg belønnede hende for at bakke, men smed guffen, i græsset, til venstre ( set fra min vinkel - hendes numse stod mod venstre).

Derefter bad jeg hende om at bakke igen og sørme om ikke hun bakkede lige denne gang :klap:, klik, godbid bag hende og megen verbal ros.

Bad hende igen om at bakke og så bakkede hun sgu skævt igen :cry: - godbid til venstre.

 

Flyttede mig og begyndte forfra igen - denne gang forstod hun lidt mere af det, men stadig ikke helt.

 

Jeg tror at det er vejen frem - skal bare øves lidt mere på den måde :5up:

 

Glæder mig til at høre om du kan få succes med denne metode - hvis du ellers gider at bruge den :mrgreen:

 

Det tror jeg da, vi skal prøve...:5up:

 

Men først skal vi vist liiiige lære at se, hvor moren kaster guffen hen:oops::roll::roll:

 

Hvor langt kaster I den? Bare så den lander liiige bagved eller på siden af dem, eller?

 

For det fattede hun da hat af:mrgreen: Og så blev det jo til en søge-øvelse i stedet for:oops::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...