Hop til indhold

Liva har HD :(


Dorte
 Share

Recommended Posts

Tusind tak for opdateringen! Dejligt at læse, at hun reagerer langsom på tiltagende:5up:.

 

God fornøjelse med svømningen og massagen! Hayly er blevet rigtig glad for massagen - om ikke andet er det en god oplevelse for hende:lol:.

 

Skal du give kosttilskud samtidigt med J/D??? Hayly er lige blevet startet på J/D i onsdags, og de frarådede mig (både min egen dyrlæge samt dyrehospitalet) at give kosttilskud i form af glucosamin og olie ved siden af, da foderet indeholder den rette balance, og hvis man giver ekstra tilskud, så piller man ved denne balance:vedikke: - men man får så mange forskellige info afhængig af hvem man snakker med, så du skal vælge at gøre, hvad du mener/føler er det rette:-D.

 

Glæder mig til at høre, hvad du synes om cartrophen-behandlingen???

 

:bighug:

 

Jeg må lige prøve at høre nærmere på onsdag, når hun skal stikkes igen

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 209
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har bare så mange gange her den sidste uges tid kommet i tanke om flere små situationer, hvor hun højst sandsynligt har haft ondt :damn:, men jeg får ikke noget ud af at bebredje mig selv for det nu. Men jeg må tage det med videre og så lægge mærke til, om de opstår igen og så handle på dem på det tidspunkt.

 

Slet ikke bebredje dig selv, du er den bedste hundemor for Liva..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør mig så ondt, at Liva har HD. Jeg har ikke læst alle indlæggene (kun side 1 endnu), så det kan være, at du har fået tonsvis af gode råd allerede. Det kan også være, at den nye smertemedicin virker perfekt?

 

Måske du kunne snakke med din dyrlæge om den guldkur, som de har på Københavns Dyrehospital. Den hedder Gold Treatment-kuren og går ud på, at hunden via en scanner - mens den naturligvis er i narkose - får indsprøjtet små guldspiraler. Det har i hvert fald ved spondylose i givet totalt smertefrie hunde i 70-90% af tilfældene.

 

Yderligere er en blanding af glucosamin sulfat, msm og condroitin en god støtte for hunde med "rygvrøvl".

 

Jeg håber for jer, at I må kunne finde en god måde at leve med tilstanden på. Mht træning så er spor en fredsommelig disciplin.

 

Jeg føler inderligt med dig, Dorte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har siddet og læst lidt om de forskellige smertstillende, og Troxocil lyder meget lovende, så glæder mig til at høre, hvordan Liva reagerer på dette!

 

Hvorfor har hun fået både cartrophen indsprøjtninger og Troxocil? Jeg har kunne læse mig til, at de kun må få Troxocil 7 gange i træk, hvilket skulle være lig med 6,5mdrs behandling. Har din læge snakket noget om, hvor længe man så skal holde pause - og evt hvad man giver i mellem perioden? Og evt hvor lang en pause man skal holde?

Hvis Hayly's nuværende smertestillende ikke virker, kunne jeg godt tænke mig at prøve troxocil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har siddet og læst lidt om de forskellige smertstillende, og Troxocil lyder meget lovende, så glæder mig til at høre, hvordan Liva reagerer på dette!

 

Hvorfor har hun fået både cartrophen indsprøjtninger og Troxocil? Jeg har kunne læse mig til, at de kun må få Troxocil 7 gange i træk, hvilket skulle være lig med 6,5mdrs behandling. Har din læge snakket noget om, hvor længe man så skal holde pause - og evt hvad man giver i mellem perioden? Og evt hvor lang en pause man skal holde?

Hvis Hayly's nuværende smertestillende ikke virker, kunne jeg godt tænke mig at prøve troxocil.

 

Nu skal jeg se om jeg kan huske det rigtigt - han sagde så meget den dag :-)

 

Cartrophen indsprøjtningerne får hun for de smerter, hun har her og nu og gjorde, at hun haltede. Troxocil er mere til behandling på den længere bane. Vi kunne have ventet med at starte på Troxocil indtil efter den sidste Cartrophen, men han anbefalede mig at gå i gang med det samme efter metacam-pillerne.

 

Han nævnte noget om en pause på nogle måneder. Der er vist en del depot-effekt, som vist kan svinge fra hund til hund.

 

P.t. virker hun smertefri. Vi var i skoven i går sammen med Eddie og Lisbeth nævnte, at Liva da var lidt mere livlig end hun plejer at være (rendte fra side til side og trak som en bryggerhest i flexlinen).

 

Vi skal til massage for første gang på onsdag - det er jeg spændt på hvad hun siger til

Link til indlæg
Del på andre sites

Den blanding af glucosamin sulfat, msm og condroitin, som jeg omtalte, er tæskedyr i pilleform. Men det kan købes på en hesteside i pulverform (Vital Horse). For 1 kg af hvert bliver det lidt over 2.000 kr. Det holder et par år eller mere for en stor hund.

Det er en rigtig god idé at sørge for at vedligeholde hendes muskelmasse ved svømning. Specielt ved HD er muskelpanseret af vital betydning, så svømning er en rigtig god idé.

 

Jeg fik for et par år siden et godt HD-link af en veninde:

 

Operationen und Behandlungsmöglichkeiten von HD-Hunden

 

Teorien er, at mange hunde måske ikke danner nok C-vitamin selv, at mangel på C-vitamin giver løse ledbånd, og at løse ledbånd giver HD.

Siden er på tysk, men det korte af det lange er, at man har lavet forsøg med otte kuld schæferhvalpe, hvor der var stor risiko for udvikling af HD. Hvalpene fik alle natriumascorbat og ingen fik HD.

 

Man mener iflg. artiklen, at HD ikke blot er en genetisk fejl, men snarere skyldes mangel på C-vitamin, fordi enhver form for fx stress kan kræver en større mængde, end hunden selv kan danne.

 

Nu siger jeg bestemt ikke, at Liva er spor stresset!! Men alle, inkl. hunde, bliver jo nemt lidt stressede i vores moderne samfund.

 

Det er naturligvis bedst, om natriumascorbat (som er et C-vitamin) gives fra starten af et hvalpeliv, men man kan også give hunde med HD natriumascorbat. Det skulle iflg. forsøgene have en god virkning.

 

Personligt har jeg valgt at give Sofus 2 måleskeer hver eneste dag af dette lige fra starten. Jeg købte 500 g fra nedenstående link:

Nascorbat syreneutral C-vitamin 500 g

 

Du drukner sikkert i gode råd, men det er nok også meget rart at kunne sidde og sortere og evt. diskutere rådene med din dyrlæge.

 

Jeg håber alt det bedste for Liva og jer fremover!!

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu skal jeg se om jeg kan huske det rigtigt - han sagde så meget den dag :-)

 

Cartrophen indsprøjtningerne får hun for de smerter, hun har her og nu og gjorde, at hun haltede. Troxocil er mere til behandling på den længere bane. Vi kunne have ventet med at starte på Troxocil indtil efter den sidste Cartrophen, men han anbefalede mig at gå i gang med det samme efter metacam-pillerne.

 

Han nævnte noget om en pause på nogle måneder. Der er vist en del depot-effekt, som vist kan svinge fra hund til hund.

 

P.t. virker hun smertefri. Vi var i skoven i går sammen med Eddie og Lisbeth nævnte, at Liva da var lidt mere livlig end hun plejer at være (rendte fra side til side og trak som en bryggerhest i flexlinen).

 

Vi skal til massage for første gang på onsdag - det er jeg spændt på hvad hun siger til

 

Lyder da super at hun virker smertefri:5up:. Lyder altså også som et ok præparat Troxocil - kunne godt tænke mig at prøve det på Hayly (men giver lige det nuværende, som vi startede på i torsdags, 10 dage).

 

Held og lykke med massagen på onsdag:-D. Vi skal for 3. gang i aften, og Hayly er faktisk blevet rigtig glad for det! Vi var i water walkeren for 3. gang i dag, og endelig forstod Hayly-trunten, hvad det gik ud på:lol:. Så idag fik hun sin første rigtige work out - men man starter jo langsomt op, så der går noget tiden, inden vi kan se resultatet. Tror dog på, at det bliver godt:5up:. Og så havde hun skam tabt 500g siden i torsdags efter at være skiftet til J/D - til trods for at hun nu får en større mængde end inden J/D. Mor her er bare så stolt over, at tingene virker:klap:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder da super at hun virker smertefri:5up:. Lyder altså også som et ok præparat Troxocil - kunne godt tænke mig at prøve det på Hayly (men giver lige det nuværende, som vi startede på i torsdags, 10 dage).

 

Held og lykke med massagen på onsdag:-D. Vi skal for 3. gang i aften, og Hayly er faktisk blevet rigtig glad for det! Vi var i water walkeren for 3. gang i dag, og endelig forstod Hayly-trunten, hvad det gik ud på:lol:. Så idag fik hun sin første rigtige work out - men man starter jo langsomt op, så der går noget tiden, inden vi kan se resultatet. Tror dog på, at det bliver godt:5up:. Og så havde hun skam tabt 500g siden i torsdags efter at være skiftet til J/D - til trods for at hun nu får en større mængde end inden J/D. Mor her er bare så stolt over, at tingene virker:klap:.

 

Liva har også tabt sig - 500 gr. på en uge efter skiftet til J/D (dog reduced calorie-version).

 

Men jeg synes altså, at hun skider mere. Det er ikke tyndt eller noget, men der er bare noget mere af det og et par gange mere om dagen end før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva har også tabt sig - 500 gr. på en uge efter skiftet til J/D (dog reduced calorie-version).

 

Men jeg synes altså, at hun skider mere. Det er ikke tyndt eller noget, men der er bare noget mere af det og et par gange mere om dagen end før.

det er alt det korn :lol::blink:

 

derfor jeg fik lov at fortsætte med olivers fiske foder af vores ""Internationel Vetenary Nutrition adviser". :mrgreen:

fordi jeg ikke vil give ham et foder fyldt med så meget korn og slet ikke majs.

 

men starter nok på canis natural næste gang vi skal have foder, der er også blålæbet musling i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Liva har også tabt sig - 500 gr. på en uge efter skiftet til J/D (dog reduced calorie-version).

 

Men jeg synes altså, at hun skider mere. Det er ikke tyndt eller noget, men der er bare noget mere af det og et par gange mere om dagen end før.

 

Da Hayly fik konstateret slidgigt d. 27/8, blev hun sat på kur - de første næsten 3 uger reducerede vi hende i sit nuværende foder, og i torsdags gik hun over til J/D - også reduced calorie:5up:. I alt har hun tabt 2,7kg på lidt over 3 uger. Så det går den rigtige vej:-D.

Hayly har mere ikke afføring, men det er mere grønligt en før. Dog har hun lidt mere tarmgas, så hun prutter. Men det plejer at være normalt hos hende, når hun skifter foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er alt det korn :lol::blink:

 

derfor jeg fik lov at fortsætte med olivers fiske foder af vores ""Internationel Vetenary Nutrition adviser". :mrgreen:

fordi jeg ikke vil give ham et foder fyldt med så meget korn og slet ikke majs.

 

men starter nok på canis natural næste gang vi skal have foder, der er også blålæbet musling i.

 

Er de ikke grønlæbede, der der muslinger ;-)

 

Overvejer også at høre om Olivers Selected Fish med ekstra fiskeolie og Luposan ikke kunne gå ud for det samme som J/D'en, når vi får spist os igennem de 12 kg., der er indkøbt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg synes altså, at hun skider mere. Det er ikke tyndt eller noget, men der er bare noget mere af det og et par gange mere om dagen end før.

 

Det havde jeg også advaret om, inden du købte det:mrgreen:

 

Mht smertestillende, så er planen vel også at hun på sigt, måske slet ikke har behov for smertestillende, ikke?

 

Altså Luna har jo også hd og aa, men får ikke smertestillende. Hun får massage og så gælder det jo for både jer og os, at få bygget noget mere muskel på og få vægt af:-D

 

Det ville jo være perfekt, at hun på sigt slet ikke ikke har behov for smertestillende:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det havde jeg også advaret om, inden du købte det:mrgreen:

 

Mht smertestillende, så er planen vel også at hun på sigt, måske slet ikke har behov for smertestillende, ikke?

 

Altså Luna har jo også hd og aa, men får ikke smertestillende. Hun får massage og så gælder det jo for både jer og os, at få bygget noget mere muskel på og få vægt af:-D

 

Det ville jo være perfekt, at hun på sigt slet ikke ikke har behov for smertestillende:-D

 

I know :mrgreen:

 

Jo for mig er det i hvert fald planen, at hun ikke skal have smertestillende fast, men blot her i starten.

 

Vægt af, muskel på, svømning og massage er planen på den lange bane.

 

Og så må vi se, om hun til foråret/sommeren er frisk nok til at få en lillesøster (ikke en erstatning - det har hele tiden været meningen)

Link til indlæg
Del på andre sites

I know :mrgreen:

 

Jo for mig er det i hvert fald planen, at hun ikke skal have smertestillende fast, men blot her i starten.

 

Vægt af, muskel på, svømning og massage er planen på den lange bane.

 

Og så må vi se, om hun til foråret/sommeren er frisk nok til at få en lillesøster (ikke en erstatning - det har hele tiden været meningen)

 

Lige som os:-D Og til det sidste i parantes: I know;-):-D (Vi vil oss ha:mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tid til opdatering efter dyrlæge og massage

 

Dyrlæge:

Hun har f.... taget på :evil::( - over 1 kilo

 

Jeg må ærligt indrømme, at jeg er noget mere imponeret over vores slankeevner på alm. foder end på J/D'en.

 

Til alm. sundhedscheck 2. august vejede hun 34,7. Jeg sætter hende lidt ned i foder og da vi kommer til dyrlæge 9. september vejer hun 33,7. Den 14. september starter hun på J/D (270 gr. - ifølge posen mængden for 30 kg.). Den 16. september vejer hun 33,2 og i går så 34,3.

 

Nu bliver hun sat ned i foder. Jeg prøver at starte med 225 gr. og ser hvad resultat så bliver.

 

Jeg er nu på ingen måde imponeret over j/d'en og tror nok, at når sækken er spist, så hopper vi over på Olivers eller den, som Guanomo linker til (her eller i hans egen tråd) med tilskud af Luposan og olie.

 

Selve dyrlægebesøget gik fint. Det var vores sædvanlige dyrlæge denne gang (i sidste uge havde han været på verdenskongres for ortopæd-et-eller-andet). Han var meget tilfreds med, at hun nu stort set er smertefri. Han bemærkede også, at hun da var i dejligt humør - smertefri og understimuleret kan man også kalde det ;-)

 

Massage:

Vi kørte direkte fra dyrlægen videre til massøren.

 

Hun syntes, at Liva bevægede sig rigtigt fint, men kunne godt se, at hun manglede lidt muskemasse på højre bagben.

 

Hun fik lov til at massere rigtig meget på Liva i går. Bordet var no-go, så vi startede på et vattæppe på gulvet. Liva fandt sig i det meste (hun er åbenbart kilden mellem tæerne på forpoterne), men slappede ikke 100% af. Der var lidt skepsis i øjnene på hende :mrgreen: Men jeg er sikker på, at efter et par gange så er hun helt tryg ved Kirsten (massøren).

 

Kirsten kunne mærke, at Liva havde mange spændinger i forparten - specielt modsatte forben.

 

Men alt i alt syntes hun, at hun var i rigtig god form - set i forhold til at hun render rundt med en D-hofte.

 

Vi har fået nogle øvelser (stillingsskift) og skal komme igen næste onsdag.

 

---

 

Så planen her den næste uges tid er at sætte hende ned i foder, øge motionen en lille bitte smule (afprøve hvad hun kan holde til), træning af berøring af tæerne på forpoterne og så lave øvelserne fra massøren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tid til opdatering efter dyrlæge og massage

 

Dyrlæge:

Hun har f.... taget på :evil::( - over 1 kilo

 

Jeg må ærligt indrømme, at jeg er noget mere imponeret over vores slankeevner på alm. foder end på J/D'en.

 

Til alm. sundhedscheck 2. august vejede hun 34,7. Jeg sætter hende lidt ned i foder og da vi kommer til dyrlæge 9. september vejer hun 33,7. Den 14. september starter hun på J/D (270 gr. - ifølge posen mængden for 30 kg.). Den 16. september vejer hun 33,2 og i går så 34,3.

 

Nu bliver hun sat ned i foder. Jeg prøver at starte med 225 gr. og ser hvad resultat så bliver.

 

Jeg er nu på ingen måde imponeret over j/d'en og tror nok, at når sækken er spist, så hopper vi over på Olivers eller den, som Guanomo linker til (her eller i hans egen tråd) med tilskud af Luposan og olie.

 

Selve dyrlægebesøget gik fint. Det var vores sædvanlige dyrlæge denne gang (i sidste uge havde han været på verdenskongres for ortopæd-et-eller-andet). Han var meget tilfreds med, at hun nu stort set er smertefri. Han bemærkede også, at hun da var i dejligt humør - smertefri og understimuleret kan man også kalde det ;-)

 

Massage:

Vi kørte direkte fra dyrlægen videre til massøren.

 

Hun syntes, at Liva bevægede sig rigtigt fint, men kunne godt se, at hun manglede lidt muskemasse på højre bagben.

 

Hun fik lov til at massere rigtig meget på Liva i går. Bordet var no-go, så vi startede på et vattæppe på gulvet. Liva fandt sig i det meste (hun er åbenbart kilden mellem tæerne på forpoterne), men slappede ikke 100% af. Der var lidt skepsis i øjnene på hende :mrgreen: Men jeg er sikker på, at efter et par gange så er hun helt tryg ved Kirsten (massøren).

 

Kirsten kunne mærke, at Liva havde mange spændinger i forparten - specielt modsatte forben.

 

Men alt i alt syntes hun, at hun var i rigtig god form - set i forhold til at hun render rundt med en D-hofte.

 

Vi har fået nogle øvelser (stillingsskift) og skal komme igen næste onsdag.

 

---

 

Så planen her den næste uges tid er at sætte hende ned i foder, øge motionen en lille bitte smule (afprøve hvad hun kan holde til), træning af berøring af tæerne på forpoterne og så lave øvelserne fra massøren.

 

Sgu træls med vægten:cry::???: Hvordan med gufferne? Er de fjernet helt? Jeg ville nok også prøve et andet foder, især når du også giver alle de her tilskud ved siden af... I skal nok få de kg af, og om halvanden måned, når vi mødes igen så har vi to slanke ål;-)

 

Luna ligger altid på gulvet på tæpper hos massøren:-D Men det kan jo være fordi vi er hjemme hos massøren og ikke på hendes arbejdsplads..

 

Liva skal nok blive glad for massagen.. Luna vimser lidt indimellem, hvis hun er rigtig øm, men så prøver Lea bare et andet sted og nærmer sig langsomt:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sgu træls med vægten:cry::???: Hvordan med gufferne? Er de fjernet helt? Jeg ville nok også prøve et andet foder, især når du også giver alle de her tilskud ved siden af... I skal nok få de kg af, og om halvanden måned, når vi mødes igen så har vi to slanke ål;-)

 

Luna ligger altid på gulvet på tæpper hos massøren:-D Men det kan jo være fordi vi er hjemme hos massøren og ikke på hendes arbejdsplads..

 

Liva skal nok blive glad for massagen.. Luna vimser lidt indimellem, hvis hun er rigtig øm, men så prøver Lea bare et andet sted og nærmer sig langsomt:-D

 

Gufferne er ikke helt væk, men der er skåret ned i dem. Hun får (stort set) kun sit okseøre, når jeg kører hjemme fra. Men det har hun jo hele tiden fået - også da hun tabte sig på Wolfsblut'en.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tror hun har taget lidt på fordi hun sandsynligvis bevæger sig mindre og forbrænder mindre.

 

pudsigt nok har cujo jo tabt over ½ kg på 2 mrd.:vedikke:

 

 

Godt at hører der går frem af med tøsen :banan::klap:

 

Men har Cujo ikke også været gået lidt fra maden??

 

Liva, hun æder jo stort set hvad jeg stiller foran hende (bortset fra Hennes Kronch)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gufferne er ikke helt væk, men der er skåret ned i dem. Hun får (stort set) kun sit okseøre, når jeg kører hjemme fra. Men det har hun jo hele tiden fået - også da hun tabte sig på Wolfsblut'en.

 

Ja og det skal der også være plads til. Og det er jo heller ikke ligefrem det værste, sårn rent fedtmæssigt.

 

Men ja, så ville jeg nok finde et andet foder. For det der er da øv.

 

Luna føler med Liva, og ved lige hvorn det er, ikk at få noget mad:cry:

 

Aj, det skal du nok få bugt med. Og Guanomo er nok inde på noget af det rigtige. Mindre forbrænding og mindre motion.. Men øv er det sgu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og det skal der også være plads til. Og det er jo heller ikke ligefrem det værste, sårn rent fedtmæssigt.

 

Men ja, så ville jeg nok finde et andet foder. For det der er da øv.

 

Luna føler med Liva, og ved lige hvorn det er, ikk at få noget mad:cry:

 

Aj, det skal du nok få bugt med. Og Guanomo er nok inde på noget af det rigtige. Mindre forbrænding og mindre motion.. Men øv er det sgu...

 

Jeg ved godt at jeg bliver nødt til at skære i mængden, men jeg var lige så glad for, at hun var kommet over den der mani med at gå og "lede" efter "mad", når vi er nede på marken.

 

Nu spiser vi sækken færdig og finder på noget andet i stedet for.

 

Jeg tror også godt, at vi kan sætte eftermiddagsturene lidt op igen - en tur rundt i Verdensskoven (lille time) og en tur i plantagen (små 40 minutter) - bare så længe det ikke er hver dag og det foregår i hendes tempo.

 

Jeg lagde mærke til i morges, at hun virkede sådan lidt mere løs i hofterne - altså hun svingede lidt mere med bagparten, når jeg kiggede på hende lige bag fra. Det kan da kun være godt ikk'?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...