Hop til indhold

Udstilling - råd.


Gæst Liinda
 Share

Recommended Posts

Hej,

jeg er en nybegynder i at udstille og så tænkte jeg på om nogle vil give mig nogle råd hvad jeg ikke skal gøre og hvad jeg skal gøre.

 

Jeg har en hund som er bl. mellem shetland sheepdog/papillion - hunhund, som er 4 år gammel, men hende jeg kan ikke tage med til udstilling, fordi hun er en bl.

 

Men så har jeg en japansk spids som vil være 7 mdr. på det tidspunkt, det er i næste måned' i Bredsten. & I næste uge vil jeg købe en udstillingline.

Vi er igang med at lære at stå og det går okay fint. :5up::5up::5up:

 

Skal de løbe på venstre side eller på højre?

& hvor skal jeg sætte snoren på ham - nogen, sætter den der ved skulderen, men det er på en anden race, og noget sætter dem helt ved hovedet/halsen...?

 

Hvordan kan jeg lære ham løbe ved siden af mig.

 

Jeg har tænkt mig at prøve ringtræning, men ikke nu, vil lige øve en smule.

 

Så nogle ekstra råd, vil jeg blive RIGTIG glad.:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går ikke selv udstillinger, men har da været tilskuer på et par stykker efterhånden...

 

mit bedste råd til dig må være at tage til ringtræning - det koster næsten ingenting og der kan du få svar på alle dine spørgsmål...

 

ellers er der vist også kommet en bog for ikke så længe siden, som vist er ganske udemærket for nybegynder-udstillingsmennesker

 

Hundeudstillinger - En herlig hobby * Ny bog af Hanne Mathiasen

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

jeg er en nybegynder i at udstille og så tænkte jeg på om nogle vil give mig nogle råd hvad jeg ikke skal gøre og hvad jeg skal gøre.

 

Jeg har en hund som er bl. mellem shetland sheepdog/papillion - hunhund, som er 4 år gammel, men hende jeg kan ikke tage med til udstilling, fordi hun er en bl.

 

Men så har jeg en japansk spids som vil være 7 mdr. på det tidspunkt, det er i næste måned' i Bredsten. & I næste uge vil jeg købe en udstillingline.

Vi er igang med at lære at stå og det går okay fint. :5up::5up::5up:

 

Skal de løbe på venstre side eller på højre?

& hvor skal jeg sætte snoren på ham - nogen, sætter den der ved skulderen, men det er på en anden race, og noget sætter dem helt ved hovedet/halsen...?

 

Hvordan kan jeg lære ham løbe ved siden af mig.

 

Jeg har tænkt mig at prøve ringtræning, men ikke nu, vil lige øve en smule.

 

Så nogle ekstra råd, vil jeg blive RIGTIG glad.:rolleyes:

 

Jeg ville gå til ringtræning med ham, så får du alle de gode råd. Jeg leder lige efter en tråd til dig med gode fif i.

 

/mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Fandt lige linket til denne tråd med gode fif.

 

http://www.hunde-forum.dk/traening/17763-udstillings-guldkorn.html

 

Og forresten, hunden vises på din venstre side, du får den til at trave i et pænt tempo og stiller den op med siden til dommeren. Dommeren kigger så på den og ser dens tænder. Så skrives der kritik, og du får hundens bedømmelse.

 

Sådan foregår en hundeudstilling

 

Prøv evt. at google billeder fra udstillinger med din race. Så kan du se, hvordan hunden stilles op.

 

/mette

 

PS. Nu ved jeg ikke, hvor I bor, men der er udstilling i Ballerup næste weekend. Måske det var en god idé at kigge til en enkelt udstilling/skue inden debuten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kort og hurtigt om det med halsbånd... :-D

 

Når det sidder oppe bag ørerne på hunden, er det fordi, at udstiller "handler" hunden med halsbåndet. Det er meget omstridt, da mange tror, at man får hunden til tingene ved at kvæle den, det er dog heldigvis ikke tilfældet (selvom nogen ikke har noget imod at holde linen overdrevent stram, desværre).

 

Når det sidder nede om halsen, er det fordi hunden "freestandes", dvs. at den har lært selv at stille sig rigtig op :-D

 

Hvad der gøres er forskelligt fra race til race - og der er nogen til begge side i de fleste racer, men en af metoderne er typisk fremherskende :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kort og hurtigt om det med halsbånd... :-D

 

Når det sidder oppe bag ørerne på hunden, er det fordi, at udstiller "handler" hunden med halsbåndet. Det er meget omstridt, da mange tror, at man får hunden til tingene ved at kvæle den, det er dog heldigvis ikke tilfældet (selvom nogen ikke har noget imod at holde linen overdrevent stram, desværre).

 

Når det sidder nede om halsen, er det fordi hunden "freestandes", dvs. at den har lært selv at stille sig rigtig op :-D

 

Hvad der gøres er forskelligt fra race til race - og der er nogen til begge side i de fleste racer, men en af metoderne er typisk fremherskende :-D

 

Er nu mere af den overbevisning, at halsbåndets placering afgøres af andre ting. Nemlig at det sættes sådan at det ikke skærer halsen et forkert sted, sådan at det ser ud til, at hundens hals er for kort.

 

På spaniels sætter vi det eksempelvis helt oppe bag ørerne (linen er som ofte en bred nylonsnor). Dels fordi spaniels har en pels der ikke kan skjule linen. Uanset om folk så ønsker at vise hunden frem med hundens hovede højt rejst eller hovedet i en forlængelse af ryglinjen. Linen ryger af når hunden stilles op. Eller alternativt køres den helt tilbage over skulderen.

 

På andre mere pelsrige racer er det kutyme at halsbåndet sidder hvor hverdagshalsbåndet sidder. Men eftersom et rundt kædehalsbånd skjules let i pelsen, vil det ikke optisk forstyrre det indtryk dommeren får af hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...