Gæst Liinda Skrevet September 12, 2010 Rapporter Share Skrevet September 12, 2010 Hej, jeg er en nybegynder i at udstille og så tænkte jeg på om nogle vil give mig nogle råd hvad jeg ikke skal gøre og hvad jeg skal gøre. Jeg har en hund som er bl. mellem shetland sheepdog/papillion - hunhund, som er 4 år gammel, men hende jeg kan ikke tage med til udstilling, fordi hun er en bl. Men så har jeg en japansk spids som vil være 7 mdr. på det tidspunkt, det er i næste måned' i Bredsten. & I næste uge vil jeg købe en udstillingline. Vi er igang med at lære at stå og det går okay fint. :5up::5up::5up: Skal de løbe på venstre side eller på højre? & hvor skal jeg sætte snoren på ham - nogen, sætter den der ved skulderen, men det er på en anden race, og noget sætter dem helt ved hovedet/halsen...? Hvordan kan jeg lære ham løbe ved siden af mig. Jeg har tænkt mig at prøve ringtræning, men ikke nu, vil lige øve en smule. Så nogle ekstra råd, vil jeg blive RIGTIG glad. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Jeg går ikke selv udstillinger, men har da været tilskuer på et par stykker efterhånden... mit bedste råd til dig må være at tage til ringtræning - det koster næsten ingenting og der kan du få svar på alle dine spørgsmål... ellers er der vist også kommet en bog for ikke så længe siden, som vist er ganske udemærket for nybegynder-udstillingsmennesker Hundeudstillinger - En herlig hobby * Ny bog af Hanne Mathiasen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Hej, jeg er en nybegynder i at udstille og så tænkte jeg på om nogle vil give mig nogle råd hvad jeg ikke skal gøre og hvad jeg skal gøre. Jeg har en hund som er bl. mellem shetland sheepdog/papillion - hunhund, som er 4 år gammel, men hende jeg kan ikke tage med til udstilling, fordi hun er en bl. Men så har jeg en japansk spids som vil være 7 mdr. på det tidspunkt, det er i næste måned' i Bredsten. & I næste uge vil jeg købe en udstillingline. Vi er igang med at lære at stå og det går okay fint. :5up::5up::5up: Skal de løbe på venstre side eller på højre? & hvor skal jeg sætte snoren på ham - nogen, sætter den der ved skulderen, men det er på en anden race, og noget sætter dem helt ved hovedet/halsen...? Hvordan kan jeg lære ham løbe ved siden af mig. Jeg har tænkt mig at prøve ringtræning, men ikke nu, vil lige øve en smule. Så nogle ekstra råd, vil jeg blive RIGTIG glad. Jeg ville gå til ringtræning med ham, så får du alle de gode råd. Jeg leder lige efter en tråd til dig med gode fif i. /mette Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Fandt lige linket til denne tråd med gode fif. http://www.hunde-forum.dk/traening/17763-udstillings-guldkorn.html Og forresten, hunden vises på din venstre side, du får den til at trave i et pænt tempo og stiller den op med siden til dommeren. Dommeren kigger så på den og ser dens tænder. Så skrives der kritik, og du får hundens bedømmelse. Sådan foregår en hundeudstilling Prøv evt. at google billeder fra udstillinger med din race. Så kan du se, hvordan hunden stilles op. /mette PS. Nu ved jeg ikke, hvor I bor, men der er udstilling i Ballerup næste weekend. Måske det var en god idé at kigge til en enkelt udstilling/skue inden debuten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Liinda Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 hvor er det i ballerup? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Her: Topdanmark Hallen Ballerup Idrætsby 36 (Tidligere Marbækvej 2) 2750 Ballerup Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret September 12, 2010 Rapporter Share Besvaret September 12, 2010 Kort og hurtigt om det med halsbånd... Når det sidder oppe bag ørerne på hunden, er det fordi, at udstiller "handler" hunden med halsbåndet. Det er meget omstridt, da mange tror, at man får hunden til tingene ved at kvæle den, det er dog heldigvis ikke tilfældet (selvom nogen ikke har noget imod at holde linen overdrevent stram, desværre). Når det sidder nede om halsen, er det fordi hunden "freestandes", dvs. at den har lært selv at stille sig rigtig op Hvad der gøres er forskelligt fra race til race - og der er nogen til begge side i de fleste racer, men en af metoderne er typisk fremherskende Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Leffe Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Jeg har et lille (måske dumt) spørgsmål. Må man bruge godbidder når man er i ringen?? Har meldt Leffe til hvalpe-klassen i Ballerup og kunne ha' virkelig gavn af de godbidder:hmm:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
brigit Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Jeg har et lille (måske dumt) spørgsmål.Må man bruge godbidder når man er i ringen?? Har meldt Leffe til hvalpe-klassen i Ballerup og kunne ha' virkelig gavn af de godbidder:hmm:. Der er ingen dumme spørgsmål Ja, man må gerne have godbidder med i ringen, det har næsten alle. Pøj pøj i Ballerup Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Leffe Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 tak....så skal det nok gå:klap:. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst mk101 Besvaret September 13, 2010 Rapporter Share Besvaret September 13, 2010 Kort og hurtigt om det med halsbånd... Når det sidder oppe bag ørerne på hunden, er det fordi, at udstiller "handler" hunden med halsbåndet. Det er meget omstridt, da mange tror, at man får hunden til tingene ved at kvæle den, det er dog heldigvis ikke tilfældet (selvom nogen ikke har noget imod at holde linen overdrevent stram, desværre). Når det sidder nede om halsen, er det fordi hunden "freestandes", dvs. at den har lært selv at stille sig rigtig op Hvad der gøres er forskelligt fra race til race - og der er nogen til begge side i de fleste racer, men en af metoderne er typisk fremherskende Er nu mere af den overbevisning, at halsbåndets placering afgøres af andre ting. Nemlig at det sættes sådan at det ikke skærer halsen et forkert sted, sådan at det ser ud til, at hundens hals er for kort. På spaniels sætter vi det eksempelvis helt oppe bag ørerne (linen er som ofte en bred nylonsnor). Dels fordi spaniels har en pels der ikke kan skjule linen. Uanset om folk så ønsker at vise hunden frem med hundens hovede højt rejst eller hovedet i en forlængelse af ryglinjen. Linen ryger af når hunden stilles op. Eller alternativt køres den helt tilbage over skulderen. På andre mere pelsrige racer er det kutyme at halsbåndet sidder hvor hverdagshalsbåndet sidder. Men eftersom et rundt kædehalsbånd skjules let i pelsen, vil det ikke optisk forstyrre det indtryk dommeren får af hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts