Hop til indhold

Opfedning af hund


Hailey
 Share

Recommended Posts

Jeg har (stadigvæk) vægtproblemer med Hero, og har brug for lidt input. For øjeblikket bliver han fodret med Nutro performance + 1st Choice performance + pemmikan, ialt 800 gram foder dagligt :shock:

 

Han vejer stadigvæk 3-4 kg for lidt, og ER blevet undersøgt ved dyrlægen "sund og rask, men lidt undervægtig"

 

Han får foder 1 gang dagligt + træningsgodbidder. Vil det eventuelt hjælpe at fodre ham flere gange dagligt, eller er der nogen der har et godt råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tulle lever jo dels på hjemmelavet og dels på ID-fodret som er det eneste jeg ved, at hun med sikkerhed kan tåle ...

 

Da jeg indførte de gode olier (eks. lakseolie og jomfruolivenolie) i det hjemmelavede tog hun 500 gram på på temmelig kort tid ... det lyder måske ikke af meget ... men %-vis er det tæt på 10% ... og det er ikke ringe ... måske du kunne indføre en kong med hjemmelavet mad med god olie i til ham dagligt? ... Det er det der er har virket her i hvert fald ...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tulle lever jo dels på hjemmelavet og dels på ID-fodret som er det eneste jeg ved, at hun med sikkerhed kan tåle ...

 

Da jeg indførte de gode olier (eks. lakseolie og jomfruolivenolie) i det hjemmelavede tog hun 500 gram på på temmelig kort tid ... det lyder måske ikke af meget ... men %-vis er det tæt på 10% ... og det er ikke ringe ... måske du kunne indføre en kong med hjemmelavet mad med god olie i til ham dagligt? ... Det er det der er har virket her i hvert fald ...

 

De får allesammen jomfruolivenolie dagligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror måske det kunne hjælpe at dele foderportionen op til 2-3 gange om dagen istedet. Og så måske også lave en portion hjemmelavet og bruge det i kong'er og deslige :)

 

Eller evt bruge nature's harvest puppy til det formål :hmm: det er jo lidt mere fed...

Link til tørkost? Jeg kan kun finde vådfoder, og der er fedtprocenten kun 6

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie

Jeg ville prøve hjemmelavet mad lavet på hel kylling til at blande med :-D

Og så droppe at skumme fedt af.

 

Og tilsætte både lakse og koldpressede olier hver dag, som det fremgår af mine opskrifter.

Bare måske det dobbelte til ham :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg absolut ikke ekspert udi hundefoder, men jeg ville prøve med et ekstremt sportfoder lidt i retning af foder til slædehunde :genert:

 

Petfoods.dk har nogle forskellige slags med en fedtprocent helt på til 30%

 

Henne Pet Food har leveret noget til Sirius patruljen og det er da ekstremt det de hunde udsættes for

 

Han får i forvejen 2 slags foder til højaktive hunde. Pemmikanen er fra Henne Pet food

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige talt med min dyrlæge, og på tirsdag skal jeg ind med ham. Hun var noget nervøs over hvor tynd han er, så jeg skal aflevere 3 afføringsprøver + blodprøve.

 

Lige 1 billede, så i kan forstå min bekymring

 

Jeg kan sagtens forstå din bekymring :ae: han er godt nok tynd :( og er enig med din dr. dyr om, at det vil være en god idé med blod- og afføringsprøver - men ville ikke nævne det, da dyrlægen jo egentlig havde sagt, at han var "sund og rask" blot tynd.

 

Hvordan er hans afføring - altid fast? Grunden til, at jeg spørger er, at min gamle Lucki pludselig fik besvær med at holde vægten, samt han havde tynd mave ca. én gang om ugen, men ellers "sund og rask" - da han havde 1. mavedrejning fandt dr. dyr så et stykke af en plast bold i mavesækken på ham, denne var synderen i forhold til hans vægt og mavedrejningen :evil:

 

Igen med gamle Lucki havde jeg efter operationen besvær med at få ham op i vægt, han holdt vægten, men tog ikke på. Men da jeg fandt balancen mellem spisetider, motion og hvile tog han 4 kg på i løbet af no time på samme mængde.

 

Håber, at prøverne finder en simpel årsag til, at Hero er så tynd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sagtens forstå din bekymring :ae: han er godt nok tynd :( og er enig med din dr. dyr om, at det vil være en god idé med blod- og afføringsprøver - men ville ikke nævne det, da dyrlægen jo egentlig havde sagt, at han var "sund og rask" blot tynd.
Det var i forbindelse med det årlige sundhedstjek, så der blev jo ikke taget prøver.

 

Hvordan er hans afføring - altid fast? Grunden til, at jeg spørger er, at min gamle Lucki pludselig fik besvær med at holde vægten, samt han havde tynd mave ca. én gang om ugen, men ellers "sund og rask" - da han havde 1. mavedrejning fandt dr. dyr så et stykke af en plast bold i mavesækken på ham, denne var synderen i forhold til hans vægt og mavedrejningen :evil:

 

Igen med gamle Lucki havde jeg efter operationen besvær med at få ham op i vægt, han holdt vægten, men tog ikke på. Men da jeg fandt balancen mellem spisetider, motion og hvile tog han 4 kg på i løbet af no time på samme mængde.

 

Håber, at prøverne finder en simpel årsag til, at Hero er så tynd.

Jeg snakkede også afføring med dyrlægen. Hero har afføring 1-2 gange daglig.....en lille fast klat, så det var bare fint. Jeg har kørt den samme fedekur på ham, som den jeg brugte til Huckie (som har taget 8 kg på). Han er bare ikke modtagelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pipsok

Jeg kender alt til det med tynd hund. Men tror måske det godt din dyrelæge kigger lidt næmere på problemet.

Maxi er af natur ikke den helt vildt store spiser, og han tåler intet udover det tørkost han får nu. Royal Canin. Jeg havde også min dyrelæge ude, han sagde det lå til racen, at være tynd, især da han stadig er meget ung. Han anbefalede mig at gå tilbage til babydog fodret, for en tid. Syntes her efter et måned at man kan se han har fået lidt mere sul. Langsomt men forhåbentlig stødt.

Held og lykke med blodprøver og det hele:neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg har lige talt med min dyrlæge, og på tirsdag skal jeg ind med ham. Hun var noget nervøs over hvor tynd han er, så jeg skal aflevere 3 afføringsprøver + blodprøve.

 

Lige 1 billede, så i kan forstå min bekymring

[ATTACH]653[/ATTACH]

 

Det er godt, det har også stået på længe så vidt jeg husker, held og lykke med det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige talt med min dyrlæge, og på tirsdag skal jeg ind med ham. Hun var noget nervøs over hvor tynd han er, så jeg skal aflevere 3 afføringsprøver + blodprøve.

 

Lige 1 billede, så i kan forstå min bekymring

[ATTACH]653[/ATTACH]

 

Okay... Jeg tænkte lige netop på, om Hero var blevet undersøgt for hjertelungeorm... Men det bliver så undersøgt på tirsdag..

Hvor gammel er han?

Hvis han er mere end 2-3 år, og han aldrig har haft hjertelungeorm før, så er det nok ikke det..

 

Silke begyndte at miste appetitten da hun var 6-7 mdr. og ALLE sagde bare, at jeg da skulle være glad for at have en golden, der ikke var et madøre....:mrgreen:

Først da hun var næsten et år faldt tiøren: Hendes kuldsøster fik hoste og fik konstateret lungeorm. Så da Silke et par dage efter kom med et lille host, så var jeg forberedt: Og 3 dage efter havde dyrlægen de 3 afføringsprøver.

Dagen efter ringede dyrlægen og fortalte med panik i stemmen, at hun aldrig havde set SÅ mange hjerte/lungeorm i en afføringsprøve.........

 

Og Silke havde ikke haft andre symptomer end "utrivelighed"...

 

Nu bliver hun undersøgt fast hver halve år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay... Jeg tænkte lige netop på, om Hero var blevet undersøgt for hjertelungeorm... Men det bliver så undersøgt på tirsdag..

Det er han ikke

Hvor gammel er han?
Han er fra 3/9-2005
Hvis han er mere end 2-3 år, og han aldrig har haft hjertelungeorm før, så er det nok ikke det..

 

Silke begyndte at miste appetitten da hun var 6-7 mdr. og ALLE sagde bare, at jeg da skulle være glad for at have en golden, der ikke var et madøre....:mrgreen:

Først da hun var næsten et år faldt tiøren: Hendes kuldsøster fik hoste og fik konstateret lungeorm. Så da Silke et par dage efter kom med et lille host, så var jeg forberedt: Og 3 dage efter havde dyrlægen de 3 afføringsprøver.

Dagen efter ringede dyrlægen og fortalte med panik i stemmen, at hun aldrig havde set SÅ mange hjerte/lungeorm i en afføringsprøve.........

 

Og Silke havde ikke haft andre symptomer end "utrivelighed"...

 

Nu bliver hun undersøgt fast hver halve år.

Det er det der er underligt! Han har god appetit og virker ikke syg. Han er glad, legesyg og har skinnende pels
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har (stadigvæk) vægtproblemer med Hero, og har brug for lidt input. For øjeblikket bliver han fodret med Nutro performance + 1st Choice performance + pemmikan, ialt 800 gram foder dagligt :shock:

 

Han vejer stadigvæk 3-4 kg for lidt, og ER blevet undersøgt ved dyrlægen "sund og rask, men lidt undervægtig"

 

Han får foder 1 gang dagligt + træningsgodbidder. Vil det eventuelt hjælpe at fodre ham flere gange dagligt, eller er der nogen der har et godt råd?

 

Dybt mærkeligt... Jeg kan ikke svare på dit sidste indlæg... Jeg bliver logget af..

 

--Men altså. Silke var også rask og livlig og der var ingen andre end mig selv, der kunne se, at der var noget galt..

 

Jeg håber, at I finder ud af, hvad der er galt. Og at I får løst problemet.

Hjerte/lungeorm har jo hovedsagelig været et problem i Nordsjælland. Men det kan jo ikke vare ved.

--Sygdommen opstår, hvis hunden kommer til at spise en inficeret snegl. Det kan være fra nedfaldsfrugt i efteråret. Det var den måde, Silke fik sygdommen. Hun begyndte at få vægtproblemer i løbet af efterår og vinter. og sygdommen blev opdaget i april.

Der kan også være små snegle i græs, hestepærer, råddent træ, --ja, alt, hvad der ligger og flyder på jorden..

Der er IKKE tale om at hunden går og spiser snegle, men at hunden spiser noget, hvor der kan være småbitte snegle i... :neutral:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Jeg har (stadigvæk) vægtproblemer med Hero, og har brug for lidt input. For øjeblikket bliver han fodret med Nutro performance + 1st Choice performance + pemmikan, ialt 800 gram foder dagligt :shock:

 

Han vejer stadigvæk 3-4 kg for lidt, og ER blevet undersøgt ved dyrlægen "sund og rask, men lidt undervægtig"

 

Han får foder 1 gang dagligt + træningsgodbidder. Vil det eventuelt hjælpe at fodre ham flere gange dagligt, eller er der nogen der har et godt råd?

 

Jeg synes, det er en god ide at få dyrelægen til at chekke for parasitter/orm.

 

Nutro - undskyld, men er det ikke et lidt dårligt mærke? I USA har det vist nok været et af de mærker, der kaldtes tilbage for et års tid siden, men kan ikke helt huske.

 

Hvis du skifter til et godt mærke, kan han måske få mere ud af ingredienserne.

 

Jeg ved, at eagle pack i usa, havde en eller anden variant som kaldtes 'power plan' eller 'power formula', som er beregnet til arbejdshunde, men ved ikke om det findes her.

 

Du kan eventuelt også tilsætte en smule til tørfodderet, der giver nogle ekstra kulhydrater, f.eks. en smule kogt havre, kartofler, fedt kød, hele æg.

 

Jeg ved ikke så meget, men hvis du tilsætter noget, så tilsæt kun en smule og giv ham lang tid til at tage på. Det kan hans system bedre håndtere, plus, der er bedre chance for at han får nogle gode muskler ud af det og ikke kun fedtdepoter ;) ...men det er du nok allerede meget klar over ;)

 

Jeg håber du snart får en mere buttet Hero :ae: Jeg mødte en som havde en tynd hund, engang, og det var virkeligt trist for hende. Ikke nok med, at hun selv konstant forsøgte at finde ud af hvordan hendes hund få det godt, men hun skulle også høre (nogle gange) nedladende kommentarer fra folk om at hun ikke behandlede sin hund ordentlig. Det er bare ikke sjovt. Håber ikke det er så galt for jer ....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
snevinter... mht til Nutro http://www.nutro.dk/INTERNATIONAL%20PRESSEMEDDELELSE%20DK%201.pdf

 

Eaglepack er jeg IKKE interesseret i, med mindre jeg kan købe det i en butik og ikke kun på nettet.

 

 

Jeg håber ikke du tog det som en kritik. Jeg skrev 'undskyld' på forhånd, da jeg synes, at når man skriver noget negativt om andres foder, så kan det nemt lyde lidt som en kritik af personen, hvilket ikke var hvad jeg ville have frem. Jeg skrev bare de ting, som jeg kunne komme i tanke om måske ville hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Kom lige i tanke om noget andet. Du kan eventuelt give ham probiotika som tilskud?

 

Samtidigt med at det kan skabe en god bakterie balance i tarmsystemet, hjælper det med fordøjelsen og hvor meget ernæring der indtages fra foderet. Så måske kan det hjælpe ham med at få mere ud af maden? Plus, det hjælper kroppen til bedre at kunne bekæmpe sygdom.

 

Hvis du er interesseret i at give det som tilskud, kan jeg tilføje, at jeg selv fik at vide, at det er en god ide at kigge efter 'colony forming units' (CFU). Det probiotika produkt som man køber, skal gerne indeholde mindst flere billioner CFU per servering (millioner er ikke godt nok). Det står foran på produktet.

 

Vinter får omkring 11-12 billioner CFU fordelt over en uge, hvor en smule drysses over hendes mad. Den første uge, er der nogle som giver dobbelt den mængde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håber ikke du tog det som en kritik. Jeg skrev 'undskyld' på forhånd, da jeg synes, at når man skriver noget negativt om andres foder, så kan det nemt lyde lidt som en kritik af personen, hvilket ikke var hvad jeg ville have frem. Jeg skrev bare de ting, som jeg kunne komme i tanke om måske ville hjælpe.

Jeg kan godt tåle kritik, men tog ikke dit indlæg som kritik. Jeg googlede bare for at se hvad det var du skrev om, og så kom den side op ;-)

 

Jeg er ikke "hellig" ang. hvilket foder jeg bruger. Jeg har brugt det samme foder (Nutro) i 8 år, fordi det virker for mine hunde :-D Lige for øjeblikket experimenterer jeg dog lidt....en blanding af Nutro, 1st Choice og ProNature.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom lige i tanke om noget andet. Du kan eventuelt give ham probiotika som tilskud?

 

Samtidigt med at det kan skabe en god bakterie balance i tarmsystemet, hjælper det med fordøjelsen og hvor meget ernæring der indtages fra foderet. Så måske kan det hjælpe ham med at få mere ud af maden? Plus, det hjælper kroppen til bedre at kunne bekæmpe sygdom.

 

Hvis du er interesseret i at give det som tilskud, kan jeg tilføje, at jeg selv fik at vide, at det er en god ide at kigge efter 'colony forming units' (CFU). Det probiotika produkt som man køber, skal gerne indeholde mindst flere billioner CFU per servering (millioner er ikke godt nok). Det står foran på produktet.

 

Vinter får omkring 11-12 billioner CFU fordelt over en uge, hvor en smule drysses over hendes mad. Den første uge, er der nogle som giver dobbelt den mængde.

 

Det vil jeg overveje, hvis ikke dyrlægen finder årsagen. Har du ikke et link til produktet?

Link til indlæg
Del på andre sites

---Silke fik forresten "Olivers Maxx energy" da hun var radmager efter den gang hjerteorm...

 

Den har en energi på 4341 Kcal/kg

 

Til sammenligning ligger Olivers Lamb, som hun får nu, på 3379Kcal/kg

 

http://www.olivers.dk/Default.aspx

 

Mennn.. vent nu lige med at bestille nyt foder til dyrlægen har fundet ud af, hvad der er galt. Hvis Hero f.eks. ikke rigtig kan optage protein, så skal der jo noget helt andet foder til... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...