Hop til indhold

Hyrdehunde og hygge søges - fortsat


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Karina og jeg har faktisk talt om, at hvis Anne kan, så vil vi gerne lørdag d. 20. november.

Jeg blev sådan rigtig tændt på det efter Nana fik en lille tur - troede slet ikke hun kunne og Misja skal da også prøve :-D

 

Så vi er ihvertfald friske på en tur for de ikke kuldeskære :5up::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 395
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Karina og jeg har faktisk talt om, at hvis Anne kan, så vil vi gerne lørdag d. 20. november.

Jeg blev sådan rigtig tændt på det efter Nana fik en lille tur - troede slet ikke hun kunne og Misja skal da også prøve :-D

 

Så vi er ihvertfald friske på en tur for de ikke kuldeskære :5up::mrgreen:

 

Men hvis Misja skal med, så skal der jo ikke være så mange andre, så der ikke er så meget ventetid.. Og så vil jeg godt med, for så er det jo ikke hele dagen:mrgreen: Men skal jo så bare lige høre min far om jeg må låne bilen den dag:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Håber I kan komme op at hyrde hos hende den 20 november :-)

 

forstår godt at I gerne vil afsted igen snart, det er en fornøjelse at se ens hund arbejde på denne måde..

 

Vi kan desværre ikke den dag ( HTM konkurrence i Hillerød) Hehe:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis Misja skal med, så skal der jo ikke være så mange andre, så der ikke er så meget ventetid.. Og så vil jeg godt med, for så er det jo ikke hele dagen:mrgreen: Men skal jo så bare lige høre min far om jeg må låne bilen den dag:-D

 

Ja, det har vi talt om - at Misja ikke skal vente så lang tid :-D

 

Men er der nogen der ved hvor få vi må være? Ellers bliver det vel "bare" dyrere :vedikke:

Jeg skriver til hende i aften, når jeg har fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karina og jeg har faktisk talt om, at hvis Anne kan, så vil vi gerne lørdag d. 20. november.

Jeg blev sådan rigtig tændt på det efter Nana fik en lille tur - troede slet ikke hun kunne og Misja skal da også prøve :-D

 

Så vi er ihvertfald friske på en tur for de ikke kuldeskære :5up::mrgreen:

 

Ja, det har vi talt om - at Misja ikke skal vente så lang tid :-D

 

Men er der nogen der ved hvor få vi må være? Ellers bliver det vel "bare" dyrere :vedikke:

Jeg skriver til hende i aften, når jeg har fri.

 

 

Uhh, vil jeg og Møffe fylde for meget tidsmæssigt? :engel: Jeg er SÅ tændt på at komme afsted igen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå at du er tændt - det er jeg ligsom osse :mrgreen:

 

Og jo i må da godt komme med - så er vi 3, ikk'? Og J., men Luna skal vel ikke hyrde med det bagparti?

 

Hvad siger du Karina, hvor mange er max.?

 

Hahaha Luna kan da ikke hyrde lige meget hvad:mrgreen: Tvivler jeg tivertifald meget stærkt på:genert::genert::hmm::hmm: Så hun er bare med som støttepædagog.. HVIS jeg altså kan låne en bil... ellers kan det godt gå hen og blive alt for lang en tur:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi arrangerede første tur, skrev AFE at der skulle tilmeldes 5 til 10 hunde, så 5 er nok minimum. Buju er sikkert frisk, jeg er også men har et lysjob om aftenen, og ved ikke endnu om jeg skal være der hele dagen og sætte indlejet gear op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå at du er tændt - det er jeg ligsom osse :mrgreen:

 

Og jo i må da godt komme med - så er vi 3, ikk'? Og J., men Luna skal vel ikke hyrde med det bagparti?

 

Hvad siger du Karina, hvor mange er max.?

 

YAAAAAY! :yeah: :klovn: :banan: :klap:

 

Taark :kys:

 

Da vi arrangerede første tur, skrev AFE at der skulle tilmeldes 5 til 10 hunde, så 5 er nok minimum. Buju er sikkert frisk, jeg er også men har et lysjob om aftenen, og ved ikke endnu om jeg skal være der hele dagen og sætte indlejet gear op.

 

Æv, at du og Motor ikke kan! Kunne ellers være fedt at se, hvor meget længere, han ville nå! :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Æv, at du og Motor ikke kan! Kunne ellers være fedt at se, hvor meget længere, han ville nå! :cool:

 

Heyheyhey, lad være med at begrave mig før jeg er død :mrgreen:

 

Skriver at jeg ér frisk, skal bare lige finde ud af hvornår jeg skal arbejde fra, aaaltså :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Heyheyhey, lad være med at begrave mig før jeg er død :mrgreen:

 

Skriver at jeg ér frisk, skal bare lige finde ud af hvornår jeg skal arbejde fra, aaaltså :lol:

 

Nå, for søren, jeg forstod det som, at du var død og begravelsesklar :mrgreen: Sorry :genert: Så håber jeg, at du kan! Det var sq fedt og imponernede at se de to sammyer! Totalt sejt, taget i betragtning af, at de ikke bliver avlet til det mere!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg sendt en forespørgsel på d.20. nov. :-D

 

Så er det bare med at :x: for at hun også kan den dag :-D

 

Uuh, jeg :x: virkelig, hvad jeg kan! :x2:

 

Altså hvad sker der for jer ? Tager I ud til en dame, der har en flok får for at finde ud af om jeres vovser har hyrdeinstinktet i behold ? Ja, jeg er nysgerrig, så derfor spørger jeg :-D ! Og hende fåre-damen lader hun bare alle mulige hunderacer flimrer rundt inde ved de der får ?

 

Jeps, det gør vi :cool:

 

Jeg ved ikke, om hun tager alle racer ind... Men i hvert fald racer og blandinger med hyrdebaggrund :-D Og fårene er bag hegn første gang, hunden kommer ind - sådan, en lille, rund indhegning inde i indhegningen :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvad sker der for jer ? Tager I ud til en dame, der har en flok får for at finde ud af om jeres vovser har hyrdeinstinktet i behold ? Ja, jeg er nysgerrig, så derfor spørger jeg :-D ! Og hende fåre-damen lader hun bare alle mulige hunderacer flimrer rundt inde ved de der får ?

 

Damen virker yderst kompetent og ved hvad hun gør ( har mange års erfaring med hyrdning), så jeg tror ikke at hun "bare" lukker hvad som helst ind til fårene :-D. Alle, hvis hunde der prøvede, havde en "hyrdehistorie i bagagen", sådan racemæssigt.

Damen står med en plastik græsrive ( ja, det lyder voldsomt, men er ganske udramatisk) og vi har vores hunde i en lang snor, indtil hun vurderer at hunden kan hyrde - så kommer snoren af. Riven bruger hun eller hyrden (os) til at holde hunden på afstand, hvis den kommer for tæt på fårene. Man sætter den ned mellem fårene og hunden og så stopper hunden automatisk op og ligesom tænker sig om.

 

Jeg var selv overrasket over at jeg fik lov til at prøve det, da Nana jo mest ligner en lab. ( er blandet med border collie og schäfer). Jeg var jo kun tilskuer og ikke officielt tilmeldt.

Måske havde hun lagt mærke til at Nana, mens de andre var inde, viste en enorm interesse for hyrdningen, men forholdte sig meget roligt.

Hun så virkelig tv og hoppede så op, med forbenene på mine knæ, og "fortalte, hvad hun havde set" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen tak for forklaring alle sammen. Det ser ud til at I har haft en rigtig sjov dag sammen med vovserne, så ville da lige høre nærmere...måske mest af alt fordi Berner-Møffe var i ilden. Jeg ville ikke sådan lige umiddelbart have regnet ham blandt hyrdehundene som Berneren fremstår i dag. :-D

 

Nej, men det var netop også noget af det, testen gik ud på: At se, om hunde med en oprindelig hyrdebaggrund, som lå forholdvis langt tilbage i tid, stadig havde instinkterne i sig. Det var rigtigt spændende at se. :-) Oprindeligt skulle det kun have været samojeder, der blev testet, men der var ikke nok, så andre hunde fik lov til at komme med, også nogle "rigtige" hyrdehunderacer. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, men det var netop også noget af det, testen gik ud på: At se, om hunde med en oprindelig hyrdebaggrund, som lå forholdvis langt tilbage i tid, stadig havde instinkterne i sig. Det var rigtigt spændende at se. :-) Oprindeligt skulle det kun have været samojeder, der blev testet, men der var ikke nok, så andre hunde fik lov til at komme med, også nogle "rigtige" hyrdehunderacer. :blink:

 

Jeps, jeg så Coda, den skønne vaps, på billederne :lun:! Og ja, jeg kan tænke mig, at det må have været et spændende experiment. Et eller andet kunne der jo dukke op trods avls på alt andet end hyrdeinstinktet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakkede også med Anne og hun ville gerne lade min Misja prøve (hun var ikke med den dag) og det på trods af at Misja kun er kvart samojede, resten er ren slædehund og jagthund.

 

Nu venter jeg bare spændt på hvad Bamseida får at vide af hende, jeg er helt parat til at trække Misja ud af det hvis mange flere gerne vil med (hvilket jeg godt forstår for det er sq spændende :-D ) for det skal ski være både sjovt og hyggeligt for alle :blink:

 

Jeg er ked af at jeg er lidt bøvlede på det punkt, men Misja er dels en stress hund (til daglig under kontrol) og dels er hun ikke vantil at blive efterladt i en bil og jeg ved af erfaring, at hun ikke evner at slappe af hvis jeg prøver og så bliver spørgsmålet jo hurtigt, hvor hurtigt tøsen bliver fyldt op og jeg så tilpas stresset over hendes stress :genert: til at vi ikke får noget ud af at prøve hende og mig på får :oops::lol:

 

Der er også det med transporten (iih min næste hund skal være som mine to andre hunde, der bare kunne slappe 100% af), hun er halv-gammel og kan ikke mentalt så meget som tidligere så skal hun kunne "noget", så skal jeg også tage hensyn på det punkt! :-D

 

Nå, men vi finder sq ud af det basta! :vuf: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakkede også med Anne og hun ville gerne lade min Misja prøve (hun var ikke med den dag) og det på trods af at Misja kun er kvart samojede, resten er ren slædehund og jagthund.

 

Nu venter jeg bare spændt på hvad Bamseida får at vide af hende, jeg er helt parat til at trække Misja ud af det hvis mange flere gerne vil med (hvilket jeg godt forstår for det er sq spændende :-D ) for det skal ski være både sjovt og hyggeligt for alle :blink:

 

Jeg er ked af at jeg er lidt bøvlede på det punkt, men Misja er dels en stress hund (til daglig under kontrol) og dels er hun ikke vantil at blive efterladt i en bil og jeg ved af erfaring, at hun ikke evner at slappe af hvis jeg prøver og så bliver spørgsmålet jo hurtigt, hvor hurtigt tøsen bliver fyldt op og jeg så tilpas stresset over hendes stress :genert: til at vi ikke får noget ud af at prøve hende og mig på får :oops::lol:

 

Der er også det med transporten (iih min næste hund skal være som mine to andre hunde, der bare kunne slappe 100% af), hun er halv-gammel og kan ikke mentalt så meget som tidligere så skal hun kunne "noget", så skal jeg også tage hensyn på det punkt! :-D

 

Nå, men vi finder sq ud af det basta! :vuf: :5up:

 

Hvis jeg kan låne bilen, så henter vi jer naturligvis, men nej hun er jo ikke nem på lige det punkt (så er hun det til gengæld på mange andre;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...