Hop til indhold

Hyrdehunde og hygge søges - fortsat


bernerazuro
 Share

Recommended Posts

Hvis det er et hyrde-instinkt, der kommer til udtryk dér, så skulle vi have taget Bassen, da han var lille. Han gjorde altid det der. Det er holdt op...måske fordi koen (menneske-mor) ikke rigtig var til at drive rundt med....:mrgreen:

 

Afsted I må - det er et sikkert tegn! :mrgreen:

 

Møffe har aldrig nappet i haserne :vedikke: By the way, hvad er haserne egentlig for en del på kroppen? Jeg TROR jeg ved det, men jeg er ikke sikke :genert:

 

Rikke - de napper for at skubbe fårene fremad! De holder ikke sammen på flokken som sådan. Dog skal jeg ikke udelukke at den har noget balance, men jeg mener ikke det er det den specifikt er avlet til :-)

 

Virgil S. Hollands bog Herding Dogs gennemgår en del racer og forklarer de forskellige stile.

 

Haha, ja, selvfølgelig, det med haserne :stupid:

 

Men har nu i hvert fald hørt flere gange, at berneren også skulle holde sammen på flokken. Men HVOR kan jeg selvfølgelig ikke huske :damn:

 

Må låne den bog på biblioteket eller have fat i den eller... eller... Et eller andet i den retning! (er vist blevet totalt hooked :genert: ).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 395
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Afsted I må - det er et sikkert tegn! :mrgreen:

 

Møffe har aldrig nappet i haserne :vedikke: By the way, hvad er haserne egentlig for en del på kroppen? Jeg TROR jeg ved det, men jeg er ikke sikke :genert:

 

 

 

Haha, ja, selvfølgelig, det med haserne :stupid:

 

Men har nu i hvert fald hørt flere gange, at berneren også skulle holde sammen på flokken. Men HVOR kan jeg selvfølgelig ikke huske :damn:

 

Må låne den bog på biblioteket eller have fat i den eller... eller... Et eller andet i den retning! (er vist blevet totalt hooked :genert: ).

 

Først skal vi dog lige gennemdebatere det der med, at Simbas hundemor løb en hjort op og slog den ihjel. Jeg mener, hvis det nu er noget, der løber i blodet, bliver fåre-damen nok ikke så glad for besøg af Simba. Det er jo ikke sikkert han kan kende forskel på en hjort og et får :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først skal vi dog lige gennemdebatere det der med, at Simbas hundemor løb en hjort op og slog den ihjel. Jeg mener, hvis det nu er noget, der løber i blodet, bliver fåre-damen nok ikke så glad for besøg af Simba. Det er jo ikke sikkert han kan kende forskel på en hjort og et får :mrgreen:

 

Mnjaah, kunne godt være, at der var en lille komplikation der.

 

Men mon ikke, at sådan en har forstand nok på hunde til at se forskel på et ægte jagtinstinkt og et "halvt jagtinstinkt"? :hmm: Og ellers, så er han i line, indtil hyrdeeksperten mener, at han er klar :blink: Møffe nåede ikke at være løs på får. Fik aldrig spurgt Anne Egede hvorfor, men TROR at det er fordi, at han er så kæmpe, så respekten for riven ligger på et meget lavt sted (tror ikke på, at den holde til ét styks berner for fuld fart).

Link til indlæg
Del på andre sites

Mnjaah, kunne godt være, at der var en lille komplikation der.

 

Men mon ikke, at sådan en har forstand nok på hunde til at se forskel på et ægte jagtinstinkt og et "halvt jagtinstinkt"? :hmm: Og ellers, så er han i line, indtil hyrdeeksperten mener, at han er klar :blink: Møffe nåede ikke at være løs på får. Fik aldrig spurgt Anne Egede hvorfor, men TROR at det er fordi, at han er så kæmpe, så respekten for riven ligger på et meget lavt sted (tror ikke på, at den holde til ét styks berner for fuld fart).

 

Ja, da vil jeg så sige, at fåre-damen bare skulle vifte med riven, så skulle Bassen nok forstå hintet og desuden ejer han ikke jagt-instinkt. Jeg kunne bedst forestille mig, at han - når han havde vænnet sig til fårene - ville tusse rundt sammen med dem i den tro at det var hunde....nogle anderledes hunde, men hvad...vi er jo ikke alle sammen ens :mrgreen:

 

Jeg kan i virkeligheden ikke forestille mig, at han ville løbe noget som helst dyr op for hverken at knække nakken på det eller drive det rundt. Han er typen, der deler mad med solsorten og den slag u-hundsk adfærd :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, da vil jeg så sige, at fåre-damen bare skulle vifte med riven, så skulle Bassen nok forstå hintet og desuden ejer han ikke jagt-instinkt. Jeg kunne bedst forestille mig, at han - når han havde vænnet sig til fårene - ville tusse rundt sammen med dem i den tro at det var hunde....nogle anderledes hunde, men hvad...vi er jo ikke alle sammen ens :mrgreen:

 

Jeg kan i virkeligheden ikke forestille mig, at han ville løbe noget som helst dyr op for hverken at knække nakken på det eller drive det rundt. Han er typen, der deler mad med solsorten og den slag u-hundsk adfærd :mrgreen:

 

Han lyder PRÆCIST som hvad jeg havde forventet af Møffe - så asti asted med sig! :klap:

 

Møffe deler også mad med kragerne i parken :lol: Han har så løbet lidt efter dem da han var yngre - men helt ærligt? Tror det har været fordi han troede, at de ville lege :mrgreen: Fuglene i parken er i dag mindre bange for ham end for mig :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han lyder PRÆCIST som hvad jeg havde forventet af Møffe - så asti asted med sig! :klap:

 

Møffe deler også mad med kragerne i parken :lol: Han har så løbet lidt efter dem da han var yngre - men helt ærligt? Tror det har været fordi han troede, at de ville lege :mrgreen:Fuglene i parken er i dag mindre bange for ham end for mig :damn:

 

Hey, se på de lyse sider: Om alt andet glipper, så er der da en ting, hvor han kommer til at passe med det fine skema til UHM-testen. Han ejer ikke jagtinstinkt...helt Berner-like. Ikke noget med at rende efter tåbelige hvide klude, der bliver trukket over jorden i fuld firspring :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, se på de lyse sider: Om alt andet glipper, så er der da en ting, hvor han kommer til at passe med det fine skema til UHM-testen. Han ejer ikke jagtinstinkt...helt Berner-like. Ikke noget med at rende efter tåbelige hvide klude, der bliver trukket over jorden i fuld firspring :mrgreen:

 

Bruger de virkelig samojeder til det :shock::shock::confused: Onde mennesker..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey, se på de lyse sider: Om alt andet glipper, så er der da en ting, hvor han kommer til at passe med det fine skema til UHM-testen. Han ejer ikke jagtinstinkt...helt Berner-like. Ikke noget med at rende efter tåbelige hvide klude, der bliver trukket over jorden i fuld firspring :mrgreen:

 

Hmmm, har nu mine tvivl... Har vist en hund der tænker "YES! Trækkeleg! Ååååhr hvad manner manner manner!" :ivrig:

 

Overvejer stadig om han skal UHM-testes faktisk - bare sådan for sjov og så mor her kan se, hvad det egentlig går ud på... Men det er vist ved at være forsent? Han er 17 måneder nu :genert: Og 18 måneder er max, ikk'?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, har nu mine tvivl... Har vist en hund der tænker "YES! Trækkeleg! Ååååhr hvad manner manner manner!" :ivrig:

 

Overvejer stadig om han skal UHM-testes faktisk - bare sådan for sjov og så mor her kan se, hvad det egentlig går ud på... Men det er vist ved at være forsent? Han er 17 måneder nu :genert: Og 18 måneder er max, ikk'?

 

2 år plejer, såvidt jeg husker, at være maks, så der er riglig tid :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Overvejer stadig om han skal UHM-testes faktisk - bare sådan for sjov og så mor her kan se, hvad det egentlig går ud på... Men det er vist ved at være forsent? Han er 17 måneder nu :genert: Og 18 måneder er max, ikk'?

Det er kun hvis resultatet skal kunne bruges (vist nok noget med at tælle med i racesammenhænge) at der er en aldersgrænse.

 

Jeg har været til karaktertest (hed det dengang) med begge mine hunde og syntes jeg fik noget værdifuldt med hjem hver gang, så bare kom afsted,.. du kan risikere at finde ud af ting, om din hund, du ikke var klar over. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm, har nu mine tvivl... Har vist en hund der tænker "YES! Trækkeleg! Ååååhr hvad manner manner manner!" :ivrig:

 

Overvejer stadig om han skal UHM-testes faktisk - bare sådan for sjov og så mor her kan se, hvad det egentlig går ud på... Men det er vist ved at være forsent? Han er 17 måneder nu :genert: Og 18 måneder er max, ikk'?

 

Det skal være inden han er 24 mdr, hvis det skal på hundeweb. Når han nu ikke skal i avl er det jo mest for din egen skyld og så er det et fedt med alderen, men du skulle nu ofre de penge det koster. Det er et par sjove og lærerige timer...for menneskerne. Jeg fandt ingen af testene morsomme for hundene, men altså det er jo heller ikke hver gang det kan gå efter vovses hoved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal være inden han er 24 mdr, hvis det skal på hundeweb. Når han nu ikke skal i avl er det jo mest for din egen skyld og så er det et fedt med alderen, men du skulle nu ofre de penge det koster. Det er et par sjove og lærerige timer...for menneskerne. Jeg fandt ingen af testene morsomme for hundene, men altså det er jo heller ikke hver gang det kan gå efter vovses hoved.

 

 

Sådan noget har jeg ikke en hat forstand på, men hvad foregår der til sådan en test?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan noget har jeg ikke en hat forstand på, men hvad foregår der til sådan en test?

 

Forskellige ting, hunden bliver håndteret af fremmed person, man kigger på hvordan den reagerer på et spøgelse (mand klædt ud i hvidt lagen), hvordan den reagerer på høje lyde, forskrækkelser, jagtleg og mere.

 

Der ligger nogle ønskeprofiler her: Dansk kennel klub

 

Og på denne side har en mand taget billeder og forklaret lidt undervejs i testningen af hans hunde: Siberian Husky ... HAY je HO .... still makes people talk !

Link til indlæg
Del på andre sites

2 år plejer, såvidt jeg husker, at være maks, så der er riglig tid :blink:

 

Det er kun hvis resultatet skal kunne bruges (vist nok noget med at tælle med i racesammenhænge) at der er en aldersgrænse.

 

Jeg har været til karaktertest (hed det dengang) med begge mine hunde og syntes jeg fik noget værdifuldt med hjem hver gang, så bare kom afsted,.. du kan risikere at finde ud af ting, om din hund, du ikke var klar over. :-D

 

Det skal være inden han er 24 mdr, hvis det skal på hundeweb. Når han nu ikke skal i avl er det jo mest for din egen skyld og så er det et fedt med alderen, men du skulle nu ofre de penge det koster. Det er et par sjove og lærerige timer...for menneskerne. Jeg fandt ingen af testene morsomme for hundene, men altså det er jo heller ikke hver gang det kan gå efter vovses hoved.

 

Oka doka og takker skal I have for svar! :-D

 

Må lige få det undersøgt nærmere så! Troede det var ved at være for sent :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg snakkede også med Anne og hun ville gerne lade min Misja prøve (hun var ikke med den dag) og det på trods af at Misja kun er kvart samojede, resten er ren slædehund og jagthund.

 

Nu venter jeg bare spændt på hvad Bamseida får at vide af hende, jeg er helt parat til at trække Misja ud af det hvis mange flere gerne vil med (hvilket jeg godt forstår for det er sq spændende :-D ) for det skal ski være både sjovt og hyggeligt for alle :blink:

 

Jeg er ked af at jeg er lidt bøvlede på det punkt, men Misja er dels en stress hund (til daglig under kontrol) og dels er hun ikke vantil at blive efterladt i en bil og jeg ved af erfaring, at hun ikke evner at slappe af hvis jeg prøver og så bliver spørgsmålet jo hurtigt, hvor hurtigt tøsen bliver fyldt op og jeg så tilpas stresset over hendes stress :genert: til at vi ikke får noget ud af at prøve hende og mig på får :oops::lol:

 

Der er også det med transporten (iih min næste hund skal være som mine to andre hunde, der bare kunne slappe 100% af), hun er halv-gammel og kan ikke mentalt så meget som tidligere så skal hun kunne "noget", så skal jeg også tage hensyn på det punkt! :-D

 

Nå, men vi finder sq ud af det basta! :vuf: :5up:

 

Vi kan forresten ikke alligevel hvis det bliver den 20. november

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...